نیما نوشته است:[نمایش]بهنام جان از این pp چیزی نفهمیدم و بقیش هم که دیگه بماند . Olympus مگر چه داره؟ بیشتر می گی؟
Post Processing را بطور مخفف PP میگویند. ببخشید من اینقدر در محیط انگلیسی هستم که گاه یادم میرود چه چیزی آشناست و چه چیزی ناآشنا! Post Processing هم به هر کاری میگویند که با باز کردن فایل عکس دیجیتال دوربین با یک برنامه، از فتوشاپ گرفته تا اپرچر و غیره، در تغییر و تبدیل و تصحیح تصویر انجام میشود.
Olympus چیز خاصی نداره. دوربینی هست که من تصادفاً دارم و با آن بیشتر کلنجار رفتهام. لنزهای خیلی خوبی داره (کار پول ساز Olympus میکروسکوپ سازی و تجهیزات بیمارستانی و لابراتواری است). علت خرید Olympus هم برای من لنزی بود که ابتدا انتخاب کردم و بعد دیدم چه بدنهای به آن میچسبد! به نسبت کیفیت لنز، قیمت آن هم نسبت به مارکهای معروفتر معمولاً پایین تر است. پاشنهٔ آشیل Olympus (در دوربینهای حرفهای) استاندارد ۳×۴ سنسور و دهنهٔ لنز آن است که با کمپانی کداک و پاناسونیک بنیان گذاشتند و چندان نگرفت.
اما بحث کیفیت رنگ JPEG این دوربینها بیشتر به این برمیگردد که در خیلی موارد آنقدر خوب هستند (برای سلیقهٔ برخی از عکاسان) که هیچ نیازی به PP نیست و همان عکسی که از دوربین بیرون میآید قابل استفاده است. اما این در واقع یک تنظیمات درونی در دوربین است که کیفیت JPEG را به صورت شاخصی تولید میکند وگرنه Olympus از همان سنسوری استفاده میکند که Panasonic تولید میکند و برای دوربینهای خودش بکار میبرد.
اصل داستان به پایه ریزی استاندارد ۳×۴ برمیگردد که در آن زمان کمپانی کداک سنسورهای این فورمت را تولید میکرد و رنگی که از این سنسورها بیرون میآمد خیلی شبیه رنگ فیلمهای اسلاید Kodachrome بود که برای سالها تنها فیلم قابل قبول برای مجلههایی مثل National Geography بود. این بیشتر یک موضوع بحث در حاشیهٔ «حافظهٔ تاریخی» عکاسان مسنتر است. عکسی را هم که در بالا گذاشتم خیلی حال و هوای عکسهای Natioal Geography قدیم را دارد.
Olympus بعد از تغییر سنسور از کداک به پاناسونیک، برای حفظ رضایت مشتریان قدیمی خودش ترتیبی داده بود که رنگهای JPEG دوربین همان حال و هوا را حفظ کند. البته خیلی از کاربران قدیمی Olympus شاکی هستند که بعد از عوض کردن سنسور کداک، المپوس دیگر المپوس نشد! خلاصه این بحث خیلی subjective است. اما نکتهٔ کلیدی در این بحث این است که آیا در عکاسی دیجیتال دوربین تنها برای ضبط یک فایل RAW است که بعد عکاس هرطور که خواست آن را در کامپیوتر ویرایش کند، یا برای گرفتن یک عکس قابل مشاهده (JPEG) که عکاس از آن استفاده کند (و در نتیچه کیفیت آن شاخصی برای تمیز دادن یک دوربین از دیگری باشد)... این بحث ادامه دارد.
من چون اخبار را از زاویهٔ دلمشغولیهای خودم دنبال میکنم شاید این سوء تفاهم پیش بیاید که دارم برای Olympus تبلیغ میکنم! نه بابا این مارک برای کار حرفهای آخر و عاقبت ندارد. هیچ معلوم نیست که تا دوسال دیگر در بخش دوربین سازی کمپانی را پلمب نکرده باشند! اوضاع عوض شده است. امروزه که هرکس با یک تلفن همراه عکس میگیرد، کمپانیهای قدیمی و باسابقهٔ دوربین سازی یکی پس از دیگری ورشکست میشوند.
من هم مثل ایلیا هستم. نباید از من خواست بیشتر بگم!