Ali.Rastegar نوشته است:[نمایش]به نظر من باید درخواست هامون رو اولویت بندی کنیم یک متن انگلیسی واحد براشون بنویسیم و همه اعضا(از جمله همونهایی که اینجا رو می خونن ولی چیزی نمی گن!) اون رو برای اپل ارسال کنن. من خودم تجربه ای که با یکی از مشکلات Quicktime داشتم بعد از bug report خیلی سریع با من تماس گرفته شد تا به نتیجه قطعی رسیدیم. این هم می تونه همینطور بشه. به هر حال اگر می خواهیم تعداد بره بالا با ارسال bug report توسط همین چند تا admin و کاربر فعال به نتیجه ای نمی رسیم. کسانی که حتی برای شغلشون از مکینتاش استفاده می کنن و نیاز شخصیشون نیست بازم باید همکاری کنن. شاید پا شدم رفتم روزنامه ها و... که از مکینتاش استفاده می کنن مخشون رو به کار گرفتم اونها هم بفرستن!
البته بخش بازاریابی اپل است که ابتدا تصمیم میگیرد اصلاحات در چه زمینههائی اولویت دارد. در این زمینه ما وزنه چندانی نداریم. اما این بدان معنا نیست که گزارشات در مورد باگ در زمینههای با اولویت کمتر نادیده گرفته میشود. اگر تلاشهای علی و احمد به جائی برسد و عرب زبانها هم به جمع ما ملحق شوند، دیگر گمان نمیکنم که حتی در مورد اولویت ها هم ما از دیگر اقلیت های زبانی وزنه کمتری داشته باشیم.
اما در همین شرایط کنونی هم، مشکلات و کمبودها بیشتر ناشی از عدم اطلاع اپل از ویژگیهای زبانی و نیازهای آن است تا عدم اولویت. از این روست که ارسال گزارش به اپل از سوی تک تک کاربران به اپل اهمیت بسیار زیادی دارد. آنطور که آرمین از WWDC گزارش داد، مهندسین اپل از بسیاری کمبودهای سیستم در مورد زبان فارسی بیخبر بودند چون کسی به آنها گزارش باگ نفرستاده بود.
بسیاری از ما (منجمله خود من) به دلیل رسوبات فرهنگی گمان میکنیم که صندوق عمومی پست اپل برای گزارش باگ ها مانند آن کاریکاتورهای «صندوق شکایات» است که ته آن به زباله دانی متصل شده است! و هیچکس به آن توجهی نمیکند. گمان بر این است که بدون داشتن «آشنا» در سطوح بالای مدیریت اپل، کاری صورت نخواهد گرفت. البته داشتن آشنا مفید است ولی ضروری نیست. واقعیت این است که تمام گزارشات، چه با اولویت و چه بدون اولویت، از سوی اپل بررسی میشوند ولی طبعاٌ اگر فقط یکی دو نفر به اپل گزارش داده باشند که قلم های سیستم ۹ در سیستم ۱۰ کار نمیکنند، این خبر از بخش بازاریابی اپل راه سریعی به بخش مهندسی پیدا نمیکند ولی در هر حال حتی گزارشات یکی دو نفر هم به زباله دانی منتهی نمیشود.
من در اواسط ژوئیه سال گذشته گزارشی در مورد نسخه دوم ابزارهای قلم ساز اپل به آنها فرستاده بودم. هفته گذشته، به دنبال بیرون آمدن نسخه سوم این ابزارها، از اپل ایمیلی دریافت کردم حاوی نقل قول کامل گزارش من، که در آن از من درخواست شده بود که این سومین نسخه را آزمایش کنم. راستش را بخواهید من اصلا فراموش کرده بودم که سال گذشته چنین گزارشی را برای اپل ارسال کرده بودم! اما آنها فراموش نکرده بودند و در نسخه سوم، بسیاری از مشکلات مرا، گاه با موفقیت گاه بدون موفقیت، اصلاح کرده اند. این تجربه به من نشان داد که گزارش باگ به اپل را باید بسیار مداوم تر سازیم.
پیشنهاد علی در مورد تهیه یک متن انگلیسی بر اساس اولویت ها پیشنهاد خوبی است. این متن میتواند هم از سوی ایرمگ به نام انجمن، و هم جداگانه از سوی تک تک کاربران، (برای اعلام موجودیت کاربران مکینتاش) ارسال شود. گله علی از عدم مشارکت کاربران در حل مشکلات سیستم تنها ریشه در ناآشنائی با زبان انگلیسی ندارد. به زبان فارسی هم میتوان مشکلات را در همین انجمن در میان گذاشت و این امر نهایتاٌ راهش را به اپل پیدا خواهد کرد. این عدم مشارکت، ریشه دیگری نیز دارد که اصلا به این موضوع مربوط نیست و به همین دلیل من موضوع جدیدی را در این زمینه در تالار انجمن باز میکنم که درباره آن بطور جداگانه گفتگو کنیم. علاقه مندان میتوانند به موضوع «خودآموز تایپ فارسی» مراجعه کنند.
البته این مشکل در «روزنامه ها و...» مطرح نیست... و اگر هست علی جان من یکی که لنگ میاندازم!!