انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

دعوت به مشارکت و تبادل نظر در گروه فونت آزاد

بحث پیرامون مسائل مربوط به قلم‌سازی، حروف‌چینی و بومی‌سازی

دعوت به مشارکت و تبادل نظر در گروه فونت آزاد

پستتوسط zoghal » 15 مارس 2016, 11:57

درود بر همگی
همانطور که می‌دانید سالهاست فرایند تولید و پیاده سازی فونت فارسی بر اساس معیارهای سلیقه‌ای تولید می شوند.
من و عده‌ای از دوستان در گیت‌هاب در حال صحبت و تبادل نظر پیرامون مشکلات فونت فارسی، استاندارد‌ها و باید ها و نباید های فونت فارسی هستیم.
میخواهیم با هم دیگه به یک نقطه مشترک برسیم که مورد قبول اکثریت باشد و بر اساس آن فونت های جدید و آزاد را تولید نماییم
مثل موقعیت جایگاه علامت جداکننده اعداد

کد: انتخاب همهٔ
https://github.com/IranOpenFontGroup/Discussions/issues/5


یا صفر در فارسی تو خالی هست یا تو پور؟

خوشحال میشم شما دوستان هم به جمع ما بپیوندید و در این حرکت ما رو کمک کنید و تجربیات تون رو با ما به اشتراک بگذارید.
خدایی یکی از بهترین فروم های تخصصی هست که واقعا تخصصی به فونت نگاه میشه.
پس منتظرتون هستیم.
zoghal
 
پست‌ها : 28
تاریخ عضویت: 15 آوریل 2014, 06:04
محل سکونت: همدان

پاسخ: دعوت به مشارکت در گروه فونت آزاد و تبادل نظر …

پستتوسط Behnam » 16 مارس 2016, 03:10

ایدهٔ جالبیست. ولی مشغلهٔ ذهنی من فعلاً جای دیگر است. به نظر من اولویت در طراحی یک ابزار (یا یک ماژول کمکی در ابزار موجود) برای طراحی فارسی است. چیزی که مثلاً یک پنجره داشته باشد که در آن بشود مثلاً دوازده کاراکتر وارد کرد (ترکیبی از کاراکترهای پایه، علامت، اِعراب و نقطه‌ها) و جایگاه آنها را در مقایسه با یکدیگر تعیین کرد و جداول مربوطه بطور خودکار (نیمه خودکار) نوشته شوند.
در مورد علامت جداساز هزارگان نمونهٔ‌ دست‌نویس که ندیده‌ام ولی نمونهٔ چاپ قدیمی دیده‌ام که همگی در روی کرسی بوده‌اند نه در بالا. برای صفر پر و توخالی هم نمی‌دانم چطور می‌شود استاندارد داشت وقتی که شکل آن بیشتر به مصرف فانت و طرح فانت مربوط می‌شود. صفر توخالی در یک طراحی کلاسیک معمولاً ناجور می‌شود.
اما به نظر من اول ابزار را باید ساخت! البته کار به این سادگی‌ها نیست چون احتمالاً باید فیچرهای اپن‌تایپ را هم به سود این سیستم نگارش بهبود بخشید.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پاسخ: دعوت به مشارکت و تبادل نظر در گروه فونت آزاد

پستتوسط zoghal » 18 مارس 2016, 07:02

درود بر شما

[نمایش]
در مورد علامت جداساز هزارگان نمونهٔ‌ دست‌نویس که ندیده‌ام ولی نمونهٔ چاپ قدیمی دیده‌ام که همگی در روی کرسی بوده‌اند نه در بالا.

ایا نمونه مستندی در دست دارید. خیلی دنبال همچین سندی میگردم.


[نمایش]
ه نظر من اولویت در طراحی یک ابزار (یا یک ماژول کمکی در ابزار موجود) برای طراحی فارسی است. چیزی که مثلاً یک پنجره داشته باشد که در آن بشود مثلاً دوازده کاراکتر وارد کرد (ترکیبی از کاراکترهای پایه، علامت، اِعراب و نقطه‌ها) و جایگاه آنها را در مقایسه با یکدیگر تعیین کرد و جداول مربوطه بطور خودکار (نیمه خودکار) نوشته شوند.


منظور شما RFB هست ;)
کد: انتخاب همهٔ
https://www.youtube.com/watch?v=6XdjHYIWgJ0


من انجامش دادم. ایده خانه فونت دقیقا یک سیستم اتوماسیون فونت بود که طراح فقط گلیف‌های پایه رو آپلود کنه و فونت تماما اتوماتیک ساخته بشه.
و سیستم بتونه ۱۰۰۰ فونت رو یکدست یک سطح از نظر امکانات ، سایز و .... مدیریت کنه. و اگر نیاز به تغییر یا رفع مشکلی بود در هسته و پروفایل نوع فونت تغییر اعمال و دستور بازسازی تمام فونت های ان پروفایل خودکار انجام بشه.

حالا هم دارم روی امکانات، استاندارد‌های کاراکترها مثل همین جدا کننده و صفر می گردم.

هدف استاندارد نیست. رسیدن به یک سطح که مورد تایید همه باشه هست.


[نمایش]
صفر توخالی در یک طراحی کلاسیک معمولاً ناجور می‌شود.

منظورتون سبک نسخ و .... هست؟
zoghal
 
پست‌ها : 28
تاریخ عضویت: 15 آوریل 2014, 06:04
محل سکونت: همدان

پاسخ: دعوت به مشارکت و تبادل نظر در گروه فونت آزاد

پستتوسط Behnam » 19 مارس 2016, 03:35

من جداساز هزاره را فقط در حافظه دارم. اتفاقاً چند وقت پیش یک نمونه از جداساز هزاره در یک اسکن کتاب قدیمی دیدم که ذوق‌زده شدم و یک اسکرین‌شات از آن را برای دوستان با ایمیل فرستادم ولی حالا هرچه می‌گردم پیدایش نمی‌کنم!

RFB را باید گوگل می‌کردم تا منظورت را بفهمم. بله به آن هم شاید مربوط بشود و اگر هم بشود کار نشد ندارد. ولی به نظر من ما homework خودمان را هنوز نکرده‌ایم که بخواهیم در مورد تطبیق سیستم‌ها انتظاری داشته باشیم یا حتی بدانیم چه انتظاری باید داشته باشیم.

بله یک چنین سیستم اتوماتیکی که در ضمن برای جای نقطه‌ها و علائم، آن هم نه فقط برای یک حرف، بلکه برای ترکیب‌های دو حرفی، سه حرفی و چه بسا چهار حرفی هم این کار را انجام دهد. البته نه اتوماتیسم در قرار دادن علائم، اتوماتیسم در نوشتن دستورات اپن‌تایپ مربوطه. … این بحث مفصلی است و من نمی‌خواهم تاپیک تو را هایجک کرده باشم. بطور خلاصه، ابزاری که کار پروژهٔ یونیکد نسخ مرا آسان کند! چنین ابزاری کار همه را آسان خواهد کرد!

بله احتمالاً برای نسخ و نستعلیق صفر توخالی ناجور می‌شود. نسخ درست و حسابی را می‌گویم. نسخ ساده شده مثل همین زر انعطاف بیشتری دارد. شاید بدانی که همین زر ایرماگ دو نوع صفر دارد. یکی توپر و دیگری توخالی. بحث‌هایش هنوز در ایرماگ باید باشد که حتی برای مدتی پیشفرض صفر زر توخالی بود ولی کلاً با اقبال عمومی مواجه نشد و به همان صفر توپر بازگشتیم.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا



بازگشت به خط، زبان و قلم‌سازی


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 6 مهمان