انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

مکبوک رتینا — Retina MacBook

دربارهٔ سخت‌افزار کامپیوترهای اپل مکینتاش

پاسخ: مکبوک رتینا — Retina MacBook

پستتوسط eysun » 02 ژوئیه 2015, 19:44

من الان تقریبا یک ماهی می‌شه که دارم با این ترک‌پد جدید کار می‌کنم. راستش من نه تنها مشکلی باهاش نداشتم بلکه خیلی هم خوشم اومده ازش. از امکان Force Touch زیاد استفاده نمی‌کنم البته. ولی این مشکلی که تو میگی رو نداشتم.

Pooria Azimi نوشته است:[نمایش]
ترک‌پد عادی رو وقتی فشار می‌دید، بعد از مدت کوتاهی «تق» می‌کنه و به تهش می‌رسید؛ ترک‌پد جدید بعد از همون مدت کوتاه «تق» می‌کنه، اما اگر دستتون رو کمی بیشتر روی ترک‌پد نگه دارید، «تق» دوم انجام می‌شه و مثلاً در سافاری Lookup می‌کنه. این ویژگی باز هم در تئوری جالب به‌نظر می‌رسه، اما در عمل فقط اعصاب‌خردکنه و غیرقابل‌پیش‌بینی.


اون کلیک دوم فقط در صورتی فعال می‎‌شه که بیشتر فشار بدی. اگه هم خیلی روی اعصابته می‌تونی غیر فعالش کنی :) (که خوب ‌میشه‏‏‏‎ مثل مدل سنتی).

نکته دیگه اینکه فکر نمی‌کنم اپل صرفا برای نازک کردن به این تکنولوژی روی آورده باشه. به نظرم بیشتر قضیه اپلیکیشن هست تا form factor. یکی دو سال دیگه بدون این ترک‌پد جدید از نصف featureهای مک بی‌نسیب می‌مونیم. مخصوصا که آیفون‌های آینده هم از این تکنولوژی استفاده خواهند کرد.

راجع به کیبورد جدید ولی باهات موافقم. البته اونو فقط توی مغازه امتحان کردم. اون حالی که در نوشتن با کیبرد سنتی هست توی این کیبورد جدید نبود!
نماد کاربر
eysun
 
پست‌ها : 359
تاریخ عضویت: 13 نوامبر 2009, 22:16
محل سکونت: امریکا

پاسخ: مکبوک رتینا — Retina MacBook

پستتوسط Pooria Azimi » 02 ژوئیه 2015, 20:07

آره، امروز اتفاقاً تصمیم داشتم فورس تاچ رو خاموش کنم (بعد از سه هفته تست و تلاش برای کنار اومدن باهاش)!
بخشی از مشکلی که من با فورس‌تاچ دارم (و نمی‌دونم آیا احساس تو هم هست یا نه)، کیفیت بازخورد فورس‌تاچه، که مثل کلیک عادی نیست و «قرچ قرچ» ی که می‌کنه مشابه خرد شدن شیشه زیر کفش یا کنجد و خشخاش زیر دندونه :) صدا و حسی که در مقایسه با «تق» قشنگ و خوش‌صدای ترک‌پد عادی غیرطبیعی و گوش‌خراشه...

من هم از ایدهٔ فورس‌تاچ و اضافه شدن دو حالت کلیک جدید (فورس تاچ یک انگشت و دو انگشت) و کاربردهای آینده‌شون خوشم می‌‌آد، اما پیاده‌سازی فعلی چندان برای من راضی کننده نبوده.
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

پاسخ: مکبوک رتینا — Retina MacBook

پستتوسط Ilia » 04 ژوئیه 2015, 05:01

اپل تا جایی که بوده، همیشه این کار را کرده که زودتر از بقیهٔ شرکت‌ها تکنولوژی‌های قدیمیتر را بازنشسته و چیزهای جدیدتر را جایگزین آن میکند. تقریبا در همهٔ موارد هم این کار را کمی زودتر از آنکه زمینه کاملا برای آن آماده باشد انجام میدهد. بعضی وقتها این کار میگیرد، بعضی وقتها اینقدر با مقاومت روبرو میشود که شکست میخورد.

این فکر که کامپیوتری باشد که اصلا به هیچ چیز وصل نشود، ایده‌ایست بسیار نیکو. کاش میشد که امکانش بود که همین پورت شارژ کردن را هم نمیداشت. البته شرطش این است که ما هنوز بتوانیم کار روزمره‌مان را با چنین کامپیوتری انجام بدهیم.

داستان این است که کسی زورمان نکرده که این مک خاص را بخریم. این برای کسی است که دائما چندان نیازی به چیزهایی که از آن حذف شده نداشته باشد. کامپیوتر قوی‌ای هم لازم نداشته باشد. کسی که این چیزها برایش مهم است، باید برود سراغ مکبوک‌پرو.

بنظر من ما بایستی از روزی بترسیم که اپل جرأت نکند که همچین مکی بسازد. آنروز مک با کمپانی‌های دیگر هیچ فرقی نخواهد داشت.

چیزی که الان برای من جالب است، آیندهٔ مکبوک‌ایر است. الان آن تنها دستگاهی است که هنوز مانیتورش رتینا نیست. و اگر رتینا بشود این مکبوک خریدنش از اینکه الان هست هم کمتر معنی پیدا میکند. کلا آیندهٔ مکبوک‌ایر الان پا در هواست.
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

پاسخ: مکبوک رتینا — Retina MacBook

پستتوسط Arzhang » 04 ژوئیه 2015, 10:08

Ilia نوشته است:[نمایش]
بنظر من ما بایستی از روزی بترسیم که اپل جرأت نکند که همچین مکی بسازد. آنروز مک با کمپانی‌های دیگر هیچ فرقی نخواهد داشت.

نکته‌ی بسیار هوشمندانه‌ای را اشاره کردی ایلیا!
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1449
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: مکبوک رتینا — Retina MacBook

پستتوسط alireza3335 » 04 ژوئیه 2015, 10:29

Ilia نوشته است:[نمایش]
بنظر من ما بایستی از روزی بترسیم که اپل جرأت نکند که همچین مکی بسازد. آنروز مک با کمپانی‌های دیگر هیچ فرقی نخواهد داشت.


دقیقاً. اصلاً شرکتی که در حال نوآوری باشد، باید هم این کارها را انجام دهد. مگر نه میشود مثل سایر بنگاه‌ها که در این صنعت مشغول به کار هستند. من اتفاقاً علی‌رقم انتقادهایی که به این مک‌بوک و حتی اپل واچ گرفته میشه، خیلی از این محصولات خوشم آمده، نه به خاطر productivity آن‌ها، بلکه آن خلاقیت و نوآوری که اپل از خود نشان داده. من چند سال پیش به شخصه از این اپل مدام داشت performance لپتاپ‌ها و صفحه نمایش‌ آن‌ها را بهبود می‌بخشید خیلی دلخور بودم. چون این کار را همه شرکت‌ها دارند انجام می‌دهند. خلاصه نوآوری دردسرهایی هم دارد مثل عینک گوگل. ضمن اینکه اگر آن نوآوری بخواهد استاندارد بازار بشود معمولاً شرکت‌های پرچمداری مانند اپل توانایی این کار را خواهند داشت.
علیرضا
نماد کاربر
alireza3335
 
پست‌ها : 677
تاریخ عضویت: 02 ژوئیه 2011, 16:15
محل سکونت: تهران

پاسخ: مکبوک رتینا — Retina MacBook

پستتوسط Pooria Azimi » 04 ژوئیه 2015, 11:30

محصول ناقص و ناپخته بیرون دادن نوآوری نیست. مطمئن باشید دنیای کاملاً وایرلس به ذهن طراحان و مهندسین و مدیران Dell و HP و مایکروسافت و گوگل هم رسیده، و اتفاقاً شارژ بی‌سیم که در گوشی‌های مدرن دیگه هست هنوز در اپل وجود نداره، و سینک یا حتی راه‌اندازی آیفون بدون نیاز به کامپیوتر تا یکی-دو سال پیش وجود نداشت. چیزی که مفت و ارزونه ایده‌ست؛ هنر کار در پیاده‌سازیه. مک‌بوک ۱۲ اینچی از نظر من محصول شرکتیه که زیادی داره تلاش می‌کنه تا مخالفینش رو راضی بکنه که هنوز هم توانایی ابداع محصولات جدید رو داره.

وقتی این مک‌بوک اپل سیم‌کارت نداره و فقط در محدودهٔ وای‌فای قابل دسترسیه (یا با pair کردنش با آیفون، که باز هم بخاطر fetish اپل به ظریف بودن، چند ساعتی بیشتر باطری‌ش دووم نمی‌آره)، یعنی هنوز برای کاربرد واقعاً موبایل ساخته نشده. وقتی در دو سال گذشته reliability اتصالات وای‌فای برای میلیون‌ها کاربر مک مشکل ایجاد کرده (مشکلات بسیار فراگیر discoveryd مرحلهٔ آخر کار بود که جون همه رو به لب رسونده بود)، یعنی این مک‌بوک در داخل منزل و شبکهٔ شما هم در وصل شدن به پرینتر و Apple TV و دستگاه‌های خارجی و Handoff و حتی خود روتر و اینترنت (و iCloud Drive که قراره داده‌هامون اونجا ذخیره بشن) هم مشکل داره.

همهٔ تکه‌های پازل باید سرجاشون باشن تا محصول، محصول خوبی باشه. در دنیای فانتزیِ campus اپل شاید وایرلس مشکلی نداشته باشه، اما برای بقیهٔ ما یکی-دو ساله که اتصال وایرلس خیلی وقت‌ها بدون هیچ دلیل خاصی کار نمی‌کنه، و برای مک‌بوک ۱۲ اینچی، اتصال به شبکهٔ وایرلس حیاتی و ضروریه و یک‌جور infrastructure حساب می‌شه (مثل جاده و قطار) که اگر برای یک‌ساعت هم قطع بشن تمام کار معطل می‌مونه.

این مک‌بوک مثل خودروی تسلایی می‌مونه که خیلی خودروی مدرن و شیک و قشنگیه، اما بعضی وقت‌ها (در حین کارکرد عادی و معقول) موتورش داغ شده و برای چند دقیقه از کار می‌افته و کاری‌ش نمی‌شه کرد. این باعث نمی‌شه که بگیم خودروی کاملاً بی‌ارزشیه، اما نقطه‌ضعفیه که باید بهش اشاره کرد و خریداران باید ازش مطلع باشند. کامپیوتری که قراره کاملاً وایرلس باشه، اما خیلی وقت‌ها وایرلسش کار نمی‌کنه، محصول ناقصیه.

----------

البته من به‌اندازه‌ای که از این پست بر می‌آد مخالف و منتقد مک‌بوک جدید نیستم؛ کسی مجبورمون نکرده به استفاده ازش، و «نوآوری‌»ـهاش (مثل نداشتن پورت و سی‌پی‌یویی که قدرتش اندازهٔ آیپد دو سال قبله) به مک‌بوک‌هایی که من خواهم خرید (۱۵ اینچی) رسوخ نخواهد کرد. منتها من این مک‌بوک جدید رو «نوآوری» نمی‌بینم (مگر در industrial design)، بلکه بیشتر «تلاش برای نوآورانه دیده‌شدن، ولو به قیمت تولید محصول ناپخته». رفتن به سمت وایرلس trend ـیه که چندین ساله شروع شده و همچنان ادامه داره و در نهایت هم (۵-۶ سال دیگه) می‌رسه به همین جایی که مک‌بوک جدید هست، و اپل نبوغ خاصی در ساخت این محصول به‌خرج نداده و رقبا انگشت حیرت و حسرت به دهان نگرفته‌اند که ای کاش این‌کار به فکر ما هم رسیده بود... مک‌بوک ایر نسل اول هم همین‌طور بود. در دنیایی که اپل به شعارها و ایده‌آل‌هاش (For every "yes", we say hundreds of "no"s که در ویدئوی دیزاین سال گذشته بود) وفاداره، محصولات نسل اول برای استفادهٔ داخلی منتشر می‌شن و نسل دوم برای استفادهٔ عموم. اما پول مهمتره از کیفیت، و سهام‌دارها از خون مدیران اپل نمی‌گذرند اگر فرصت پول‌درآوردن رو از دست بدن، برای همین مجبورند که نسل‌اولی‌ها رو هم بیرون بدن. منتها دلیل نمی‌شه که به‌افتخار بیرون دادن محصول خام دست بزنیم، یا حسرتِ مدل بهترش رو نخوریم.
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

پاسخ: مکبوک رتینا — Retina MacBook

پستتوسط Ilia » 04 ژوئیه 2015, 17:39

پوریا جان، یک تفاوت در نگاه من و شما به این قضیه هست و آن اینکه من فکر میکنم که این مسائل همه به عمد است و ناشی از بلاهت آن طراحان و برنامه‌ریزان اپل نیست. شرکتی با آن عظمت، این نکته‌هایی که من و شما میفهمیم را خوب میداند، اما تصمیم میگیرد که محصولش این طور باشد. اگر به عقل ما جور در نمی‌آید، یک علتش این است که همهٔ جوانبی که برای آنها مطرح است، را نه میبینیم، و نه برای ما مهم است.

مثلا اگر به من بود، مک‌مینی مخصوصا ضعیف نمیماند، رمش تعویض میشد، گرافیک مستقل رویش نصب میشد، نیم‌سانت هم ارتفاعش بیشتر میشد و ۳ تا هم هارد تویش نصب میشد، چهار تا هم پیچ پشتش میگذاشتم که اینقدر باز و بسته کردنش مشقت نخواهد. اما این محصول ساخت من دمار از فروش آیمک و مک‌پرو در می‌آورد.

این داستان هم چیزی نیست که تازگی داشته باشد. نتیجه‌اش این است که من و تو حرص و جوش میخوریم، اما ما در اقلیت مطلقیم. ۹۵٪ ملت همین مک‌مینی را میخرند و نه متوجه چیزهایی که من بالا گفتم میشوند و نه کمبودش را حس میکنند. بسیار هم از کار کردن با آن خوشحالند و چون نمیتوانند انگولکش کنند، خرابش هم نمیتوانند بکنند.

این مکبوک کذایی هم از خیلی از جهات خریدش به عقل من جور در نمی‌آید. اما مسلما من مخاطبش نیستم. قرار هم نیست باشم. و اگر این داستان‌هایی که الان دارد را نداشت، با مکبوک‌پرو فرقی نداشت. فکر هم میکنم که یا بایستی قیمتش تغییر بکند یا طراحیش، تا محصول فراگیرتری بشود. اپل هم حتما اینقدر که عقل من میرسد در این مورد میفهمد، اما با این حال این را اینطور بیرون داده. اگر بازارش نگیرد، تغییرش میدهند.

چیزی که در این مکبوک هست و خیلی‌ها را به خریدش متقاعد خواهد کرد، همین ظرافت فوق‌العاده‌اش است. اینقدر سبک و نازک است که بودنش را در کیف چندان حس نمیشود. این برای شما از قرار آنقدر مهم نیست، منهم اینقدر پول برایش حاضر نیستم که بدهم. پس مسلما من و شما مخاطب این محصول نیستیم. اگر ششصد دلار ارزانترش میکردند، من میخریدمش، اگر همهٔ آن چیزهایی که مکبوک‌پرو دارد را داشت شما میخریدیش. اما آنوقت این میشد همان مک‌مینی‌ای که من میساختم!
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

پاسخ: مکبوک رتینا — Retina MacBook

پستتوسط AliGhz » 04 ژوئیه 2015, 18:32

Ilia نوشته است:[نمایش]
چیزی که در این مکبوک هست و خیلی‌ها را به خریدش متقاعد خواهد کرد، همین ظرافت فوق‌العاده‌اش است.


من پست‌ها را می‌خواندم و گاهی سوی عقل را می‌گرفتم و گاهی به جانب دل در می‌غلتیدم. اما با این پست، دریافت‌های درونی خودم برایم روشن‌تر شد.

شما دقیقاً روی نکتۀ درستی دست گذاشتی ایلیا جان. من که هنوز این مک‌بوک را از نزدیک ندیده و لمس نکرده‌ام، اما همین عکس‌هایش چنان دل از من برده که واقعاً با این‌که می‌دانم خیلی منطقی نیست خریدش برای من، اگر کمی بودجه‌ام می‌توانست بازتر باشد احتمال زیاد می‌خریدم‌اش. هر خریدی لزوماً منطقی نیست (ترکیبی از احساس و منطق را دارد که گاهی منطق می‌چربد و گاهی احساس و گاهی هم هر دو بخش ارضا می‌شوند)؛ اما گاهی وقت‌ها یک خریدِ کاملاً احساسی چنان به آدم می‌چسبد که فقط برای دریافت آن حسِ خوش، آدم حاضر است دست در جیب کند. واقعاً می‌گویم که مدت‌ها بود هیچ محصولی از اپل دل از من نبرده بود و طوری نبود که بتوانم «ناز» توصیف‌اش کنم. جدا از همۀ عیب‌هایی که این مک‌بوک دارد، واقعاً بعد از مدت‌ها دل به یک محصول تکنولوژیک باختم و عاشق طراحی و ظرافت این تکه جواهر شدم. البته که فعلاً دست ما کوتاه است و خرما بر نخیل! ;)
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

پاسخ: مکبوک رتینا — Retina MacBook

پستتوسط pooriya.kh » 09 ژوئیه 2015, 19:32

من امروز برای اولین بار مک بوک جدید رو از نزدیک دیدم. واقعا زیبا بود! واقعا!
pooriya.kh
 
پست‌ها : 530
تاریخ عضویت: 21 مه 2009, 18:06
محل سکونت: Tehran

پاسخ: مکبوک رتینا — Retina MacBook

پستتوسط alireza3335 » 10 ژوئیه 2015, 23:42

Pooria Azimi نوشته است:[نمایش]
در تئوری haptic feedback چیز خوبی به‌نظر می‌رسه، اما در عمل ترک‌پد عادی بسیار بهتره. ترک‌پد عادی رو وقتی فشار می‌دید، بعد از مدت کوتاهی «تق» می‌کنه و به تهش می‌رسید؛ ترک‌پد جدید بعد از همون مدت کوتاه «تق» می‌کنه، اما اگر دستتون رو کمی بیشتر روی ترک‌پد نگه دارید، «تق» دوم انجام می‌شه و مثلاً در سافاری Lookup می‌کنه. این ویژگی باز هم در تئوری جالب به‌نظر می‌رسه، اما در عمل فقط اعصاب‌خردکنه و غیرقابل‌پیش‌بینی.


من چون نه از spec فنی این محصول آگاهی دارم و نه باهاش کار کرده‌ام می‌پرسم؛ مگه این ترک‌پد جدید، با فشار دادن پایین میره که تق صدا می‌کنه؟ و وقتی بیشتر نگه میداری تق دوم از کجا در میاد؟
علیرضا
نماد کاربر
alireza3335
 
پست‌ها : 677
تاریخ عضویت: 02 ژوئیه 2011, 16:15
محل سکونت: تهران

پاسخ: مکبوک رتینا — Retina MacBook

پستتوسط Ilia » 11 ژوئیه 2015, 08:11

این لینک اپل را ببین:
https://www.apple.com/ca/macbook/design/

احتمالا قدری بایستی صبر کنی تا صفحه لود بشود، چون صفحهٔ مفصلی است.
TapticEngine.png

سطح ترکپد مثل مدل‌های قدیمی، دیگر فقط مکانیزم مکانیکی‌ای ساده‌ای نیست. بلکه زیر صفحهٔ شیشی‌ای، مکانیزم جدیدی کار گذاشته‌اند که بسته به فشار، از خودش عکس العمل نشان میدهد و شما حس میکنید که صفحه پایین رفته در صورتیکه عملا اینطور نیست. و همینطور به علت وجود این داستان در آن زیر ترکپد باهوشتر شده. یعنی میتواند برای فشار شما تنظیم شود یا رفتارهای متفاوتی داشته باشد و یا دستور کارهای مختلفی را بسته به کار با آن بفرستد.

در آن ضخامت بسیار کم این داستان‌ها را جا دادن کار ساده‌ای نباید بوده باشد.
TapticEngine2.png
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

پاسخ: مکبوک رتینا — Retina MacBook

پستتوسط Amir_S » 11 ژوئیه 2015, 08:18

این ترک پد جدید حرکت نمی‌کنه ولی چون فورس تاچ داره میتونه از روش میزان فشار، رفتار مشابه دو پله پایین رفتن رو احساس کنه و برای شبیه سازی اون هم از صدا و haptic feedback استفاده می‌کنه، و این همون موتور فیدبک جدیدی‌ه که تو ساعت گذاشتن و میگن حس ضربه به پشت دست یا گرفتن ضربان و این چیزا رو ایجاد می‌کنه.
به عبارتی هرچند ترک‌پد حرکت نمی‌کنه، ولی وقتی کمی فشار می‌دید یه صدای تق و یه حس تکون خوردن رو در سر انگشت احساس می‌کنید و اگه بیشتر فشار بدید یکی دیگه رو!
MacBook Pro 990:
13" Unibody, CPU: 2.26GHz, RAM: 5 GB, SSD: 250GB, HDD: 1TB
OSX 10.15.3
•••
iPhone 4S: 32GB
iOS 9.5.3
•••
iPhone 7Plus: 128GB
iOS 14.2
•••
iPad Air 2: 64GB-4G
iOS 14.2
نماد کاربر
Amir_S
Site Admin
 
پست‌ها : 1794
تاریخ عضویت: 16 ژانویه 2010, 22:00
محل سکونت: تهران

پاسخ: مکبوک رتینا — Retina MacBook

پستتوسط amir8899 » 13 ژوئیه 2015, 02:47

برا گيم اين مناسب تره يا پرو ؟
آخره گفتيد قدرتش كمه ؟
برا جحيم فريم درست حسابي ميده ؟ گيم آنلاين
amir8899
 
پست‌ها : 3
تاریخ عضویت: 12 ژوئیه 2015, 08:43

پاسخ: مکبوک رتینا — Retina MacBook

پستتوسط Ilia » 14 ژوئیه 2015, 01:10

amir8899 نوشته است:[نمایش]
برا گيم اين مناسب تره يا پرو ؟
آخره گفتيد قدرتش كمه ؟


حدس خودتون چیه؟
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

پاسخ: مکبوک رتینا — Retina MacBook

پستتوسط Arzhang » 14 ژوئیه 2015, 18:16

amir8899 نوشته است:[نمایش]
برا جحيم فريم درست حسابي ميده ؟ گيم آنلاين

به نظرم من حجمات شیم حاج نزیر نداره
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1449
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

قبلیبعدی


بازگشت به سخت‌افزارهای مک


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 6 مهمان