انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

Hinting و قلم های سری ایکس۲

بحث پیرامون مسائل مربوط به قلم‌سازی، حروف‌چینی و بومی‌سازی

پاسخ: Hinting و قلم های سری ایکس۲

پستتوسط Pooria Azimi » 20 دسامبر 2013, 16:56

من فایرفاکس 26 روی ویستا نصب دارم، و تفاوت واقعاً احساس میشه. دقیقاً انگار با سافاری (مرحوم) برای ویندوز به ایرماگ اومده ام، که تنها برنامه ای در ویندوز بود که زر رو (تقریباً) به قشنگی مک نشون میداد!

چند عکس ضمیمه کرده ام از فایرفاکس 26، کروم 31، اینترنت اسکپلورر 9، و سافاری 4، همه روی ویستا. ویندوز دیگری ندارم که روش تست انجام بدم.

فقط حیف که قلم لاتین زر همچنان همون serif کریه و بدقوارۀ قبلیه... به نظر من لاتین زر حتماً باید sans باشه. حتی همون Verdana که من ازش خیلی بدم می آد هم بهتر از این چیزیه که الآن هست (فکر کنم تایمز؟). در سایزهای کوچیک که قلم انگلیسی افتضاحه!
پیوست‌ها
Footer.PNG
Footer
Safari.PNG
Safari
IE.PNG
IE 9
FF2.PNG
Firefox 26
FF1.PNG
Firefox 26
Chrome.PNG
Chrome 31
New Zar.PNG
New Zar
Old Zar.PNG
Old Zar
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

پاسخ: Hinting و قلم های سری ایکس۲

پستتوسط Ahmad » 20 دسامبر 2013, 17:20

با سلام،

عکس‌های زیر همه در محیط ویندوز ۸ گرفته شده‌اند. از لحاظ کیفیت قضاوت را به خودتان واگذار می‌کنم.

احمد

Chrom_v32_win8.PNG
گوگل کروم، اصدار ۳۲، ویندوز ۸

-----------------------------------------
FF_v26_win8.PNG
فایرفاکس، اصدار ۲۶، ویندوز ۸

-----------------------------------------
IE_v10_win8.PNG
اینترنت اکسپلورر، اصدار ۱۰، ویندوز ۸

-----------------------------------------
MSWord2010_win8.PNG
ورد برای ویندو، اصدار ۲۰۱۰، ویندوز ۸

-----------------------------------------
پیوست‌ها
IE_FF_GC.pdf
مقایسه نمایش متن فارسی با خط زر در ۳ برنامه وب بروزر در محیط ویندوز ۸
(240.85 KiB) دانلود 362 بار
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1289
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پاسخ: Hinting و قلم های سری ایکس۲

پستتوسط Pooria Azimi » 21 دسامبر 2013, 00:02

Ahmad نوشته است:[نمایش]
Pooria Azimi نوشته است:[نمایش]
..... در سایزهای کوچک که میزان بهبود تقریباً خنده‌داره!

پوریا جان،
آیا امکان افزایش سایز نمایش متن سایت بہ یک سایز بیشتر هست؟ برای ما افراد پیر و پاتال کہ مشکل بینائی پیدا کرده‌ایم سایز متن اندکی کوچک بہ نظر می‌آید.
احمد


ببخشید پاسخ ندادم.

احمد جان اگر این کار رو بکنیم، کل قالب سایت به هم میریزه، چون ما اندازه ها رو با قالب فعلی set کرده ایم.

راه حلش (کاری که خود من روی ویندوز میکنم چون مانیتورم خیلی دوره) هم همون کامند+ زدنه! سافاری مک اگر یادم باشه درست یادش نمی مونه که اندازۀ زوم دلخواه ما برای هر سایت چیه و برای همین من از اکستنشن http://www.cerimorgan.com/products/zoombysite/ استفاده میکنم، که امکان بزرگ کردن 5 و 10 درصد متن رو هم داره (برخلاف پیشفرض خود سافاری که فکر کنم حدود 15% بود).
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

پاسخ: Hinting و قلم های سری ایکس۲

پستتوسط Ahmad » 21 دسامبر 2013, 01:19

ممنون پوریای عزیز، کاملا حق با شماست. من برنامہ‌ای را کہ معرفی کردی نصب کردم
ممنون
احمد
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1289
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پاسخ: Hinting و قلم های سری ایکس۲

پستتوسط Behnam » 21 دسامبر 2013, 07:43

ممنون پوریا و احمد عزیز. این نمونه ها خیلی کمک کرد. فایرفاکس در ویستا و ویندوز ۸ وضعش بهتر از ویندوز ۷ است. آفیس روی ویندوز ۸ به خوبی آفیس saeidk (که نمی دانم روی چه نسخه ای از ویندوز است) نیست. شاید این به تنظیمات وُرد مربوط باشد. ولی بهرحال از قبلی بهتر است. کروم عملاً در همهٔ سیستم های عامل کمابیش مشابه عمل می کند ولی تعریفی ندارد.
من امروز تمام تنظیمات ممکن با ttfautohint را که مجموعاً هفت حالت بود امتحان کردم. بهترین نتیجه را همان ترکیبی داشت که نسخه ای از آن را در دراپ باکس گذاشته بودم. بسته های قلم ها را آماده می کنم برای دوستان ایرماگ تا دانلود قلم ایرماگ را به روز برسانند.
------
پوریا جان من این حروف لاتین زر را زمانی تغییر دادم که ساختار آن را به روز می رساندم. یعنی فانت باز شده و دوباره از نو کُمپایل شده است. این چند وقتی که سرگرم موضوع هیتینگ بودم از آزمایش هایی که کردم منجمله تغییر حروف لاتین زر بود. مسئلهٔ اصلی -جدا از این که با سان سریف مخالفم و چیزی را هم که جایگزین کرده بودم چندان به دلم ننشسته بود- این است که لازمهٔ این کار کُمپایل کردن دوبارهٔ فانت است که در این مورد با مشکلات فنی جدی روبرو شدم. در واقع ویندوز من بخاطر یکی از قلم های آزمایشی کرش کرد و کلی مکافات داشتم! اگر هم موفق می شدم لازمهٔ بعدی آن این بود که یک بررسی مفصل می کردم که تمام دل و رودهٔ فانت به همان صورت که باید کار کند کار می کند. برای این امر وقت و انرژی ندارم. این هینتینگ خودکار خوبی اش این است که اصلاً به ساختار قلم -بجز دستورات هینتینگ قلم- کاری ندارد. متریک و اپن تایپ و جداول AAT همه و همه درست مثل قبل عمل می کنند. اگر موفق هم می شدم، تغییرات ساختاری قلم به صورتی می شد که عرضهٔ آن با همان نام و نشان سری ایکس ۲ مناسب نبود.
------
saeidk جان زر و بطور کلی سری ایکس ۲ برای وب فانت مناسب نیستند. وِب فانت باید سبک باشد. این قلم ها خیلی حجم دارند. تنها خاصیتی که مناسب وِب فانت دارند درشت نمایی آنهاست که با همتای لاتین خود هماهنگ شده اند. اتفاقاً پروژهٔ ttfautohint برای وِب فانت توسعه یافته. به گمان من هدف این برنامه این نیست که یک هینتیگ معجزه گر برای همهٔ قلم ها داشته باشد. برداشت من این است که ایده این است که برای وِب فانت ها نسخه های متعددی از هر قلم با هینتینگ مناسب برای هر مرورگر و سیستم عاملی تهیه شود، و وقتی از سرور برای مراجعه کننده به وب سایت یک نسخهٔ فشرده از فانت فرستاده می شود، نسخه ای با هینتینگ مناسب با مرورگر مراجعه کننده فرستاده شود. دست کم این برداشت من است.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پاسخ: Hinting و قلم های سری ایکس۲

پستتوسط Pooria Azimi » 21 دسامبر 2013, 12:57

ممنون.

کلاً سریف های لاتین رو کنده و دور بریزیم چی؟ آیا اون نیاز به کامپایل دوباره داره؟ این شکلی دست برنامۀ مقصد برای انتخاب حروف لاتین بازتر میشه (اگر اشتباه نکنم؟) و میتونه مثلاً هلوتیکا یا وردانا یا هر چیز دیگه ای که قشنگتر بشه رو انتخاب کنه.

البته میدونم که جواب منفیه، اما ضرری نداشت بپرسم :)
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

پاسخ: Hinting و قلم های سری ایکس۲

پستتوسط Behnam » 21 دسامبر 2013, 17:11

درست یادم نیست که علت فنی نیاز به حروف لاتین برای یک قلم فارسی پیشفرض در وِب سایت چه بود. ولی یادم هست که این نیاز احساس می شد. علت استتیک آن واضح است. پوریا جان شاید ما هم سلیقه نباشیم ولی روی این پرنسیپ توافق داریم! سری ایکس ۲ دو ویژگی تعیین کننده دارد که اگر محدودیت فنی وجود نداشته باشد، می تواند بصورت قلم های بدون لاتین به خوبی با حروف لاتین همزیستی داشته باشد. یکی این که از نظر درشتنمایی با قلم های لاتین هماهنگ شده است، دیگر این که کرسی واقعی حروف بالاتر از کرسی متریک فانت است. حروف لاتین همه روی کرسی متریک فانت می نشینند. اما حروف لاتین چندتا حرف بیشتر ندارند که زیر کرسی فضا می گیرد. g و q و چندتای دیگر. حروف فارسی خیلی زیر کرسی را اشغال می کنند. اگر کرسی فارسی هم روی کرسی متریک فانت باشد، از نظر بصری نوعی عدم توازن میان فضای بالای کرسی و زیر کرسی در هر خط (مختلط فارسی-لاتین) پدید می آید. در سری ایکس این مشکل با بالا بردن کرسی واقعی حروف -نسبت به کرسی متریک فانت- تا حدود زیادی خنثی شده است.
خلاصه این که جواب برای سری ایکس ۲ منفیه! ولی این مانع نمی شه که برای خودت و برای مصرف شخصی قلم ها رو دستکاری نکنی. من خودم این قلم ها رو با فانت لب ۵ باز کردم و با موفقیت قلم ساختم ولی طبق معمول بخش encoding و cmap قضیه است که گرفتاری ایجاد می کنه.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پاسخ: Hinting و قلم های سری ایکس۲

پستتوسط saeidk » 21 دسامبر 2013, 19:18

چند وقت پیش یک خبری بود که در همین سایت هم آمد و موضوعش بهبود نمایش متن در ویندوز ۸٫۱ و تار شدن بعضی متن‌ها. من هم به چه سختی این ویندوز رو روی یک لپ‌تاپ قدیمی نصب کردم و چیزی برای من بهبود نیافته بود. در نتیجه بهنام جان آزمایش من در ویندوز ۸٫۱ بود و از آن آیکون گوشه سمت چپ و پایین مشخص است و word هم که ۲۰۱۳ است و البته در word هم تنظیمی ندیدم برای این موضوع ولی بهبود در فونت شما چشمگیر بود.
نماد کاربر
saeidk
 
پست‌ها : 1143
تاریخ عضویت: 17 دسامبر 2005, 19:20
محل سکونت: ایران-تهران

پاسخ: Hinting و قلم های سری ایکس۲

پستتوسط Behnam » 22 دسامبر 2013, 00:26

خب کار ما به سر رسید! قلم های هینت شدهٔ سری ایکس۲ را می توانید عجالتاً از لینک زیر دریافت کنید. دوستان مدیریت هم هرگاه فرصتی کردند فایل های دانلود ایرماگ را به روز برسانند ممنون می شوم. نام فایل ها شاید تغییر کرده باشد و با لینک های موجود همخوانی نداشته باشد. اگر برای تنظیم و تطبیق کمک لازم داشتید خبرم کنید. فایل ها همه را در محیط ویندوز فشرده کرده ام تا برای کاربران ویندوز سردرگمی ایجاد نکند.
<Removed>
حجم دانلود حدود ۱۷ مگابایت است.
در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط Behnam در 23 دسامبر 2013, 02:42.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پاسخ: Hinting و قلم های سری ایکس۲

پستتوسط Behnam » 23 دسامبر 2013, 02:30

دوستان من مجبور شدم لینک بالا را قطع کنم چون ظاهراً برخی از قلم ها (احتمالاً در جریان فشرده کردن) فاسد شده بودند. این امر در ویندوز و مک قابل تشخیص نبود ولی وقتی که من فایل ملِل را باز کردم وحشت کردم! بعد از اینکه تمام روزِ من صرف استفاده از تایم ماشین برای بازگشت به یک ملِل سالم شد به این نتیجه رسیدم که اشکال از ملِل نبود بلکه فانت زر که از زیپ جدید بیرون آمده به نوعی فاسد شده است. قضیه این است که من این بار در پوشهٔ آن فانت هایی که نوع oblique داشتند آن نوع را بطور جداگانه در پوشه، زیپ کرده بودم که برای کاربران ویندوز قابل تمیز باشد. اما این زیپ اندر زیپ کردن ظاهراً جایی از فانت ها را فاسد کرده بود. اتفاقاً این اِشکال عمدتاً در مورد فانت هایی رخ داده بود که من این زیپ اضافی را در پوشه قرار داده بودم. بعد از تشخیص و اصلاح فانت ها و روش زیپ کردن، فایل دیگری تهیه کردم که لینکش این است:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/536 ... Hinted.zip
این فانت های هینت شده در درجهٔ اول البته برای کاربران ویندوز ضرورت دارد ولی برای کاربران مک نیز، اگر با تهیه کردن فایل های PDF با فانت های سری ایکس۲ سر و کار دارند، این به روز رسانی از ضروریات است. زیرا کیفت نمایش PDF در ویندوز نیز بستگی به هینتینگ فانتی دارد که در وهلهٔ اول برای ایجاد آن استفاده شده است. لذا اگر با این قلم ها در مک PDF درست کرده اید و امکان این را دارید که فایل اصلی را با فانت جدید به روز برسانید و دوباره از آن PDF تهیه کنید، این در کیفیت نمایش PDF شما در محیط ویندوز تأثیر قابل ملاحظه ای دارد. عکس پیوست از PDFیست که من از کتاب خاطرات تقی زاده درست کرده بودم. با زر قبلی و زر جدید.
پیوست‌ها
Hinted PDF.png
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پاسخ: Hinting و قلم های سری ایکس۲

پستتوسط Behnam » 28 دسامبر 2013, 23:41

Behnam نوشته است:[نمایش]
سری ایکس ۲ دو ویژگی تعیین کننده دارد که اگر محدودیت فنی وجود نداشته باشد، می تواند بصورت قلم های بدون لاتین به خوبی با حروف لاتین همزیستی داشته باشد. یکی این که از نظر درشتنمایی با قلم های لاتین هماهنگ شده است، دیگر این که کرسی واقعی حروف بالاتر از کرسی متریک فانت است. حروف لاتین همه روی کرسی متریک فانت می نشینند. اما حروف لاتین چندتا حرف بیشتر ندارند که زیر کرسی فضا می گیرد. g و q و چندتای دیگر. حروف فارسی خیلی زیر کرسی را اشغال می کنند. اگر کرسی فارسی هم روی کرسی متریک فانت باشد، از نظر بصری نوعی عدم توازن میان فضای بالای کرسی و زیر کرسی در هر خط (مختلط فارسی-لاتین) پدید می آید. در سری ایکس این مشکل با بالا بردن کرسی واقعی حروف -نسبت به کرسی متریک فانت- تا حدود زیادی خنثی شده است.

امروز داشتم کیفیت هینتینگ قلم‌های سری بُرنا را در ویندوز بررسی می‌کردم (که خوب است) و وقتی داشتم برگه‌هایی از یک PDF که با قلم‌های بُرنا نگارش شده است را تماشا می‌کردم یاد موضوع بالا افتادم.
در این PDF از سایزی برای نوشتن متن فارسی استفاده شده است. فرقی نمی‌کند چه سایز، چون بهرحال PDF را می‌توان بزرگ و کوچک کرد. نکته این است که لاجرم حروف لاتین (که بُرنا عموماً ندارد) -در همان سایز- با تاهوما نگارش شده است. من سعی کردم بخشی از PDF را با XB Zar بازسازی کنم. با این تفاوت که برای حروف لاتین از زر استفاده نکردم. از همان تاهوما استفاده کردم (این کار در Mellel عملی است). درشتنمایی و فاصلهٔ خطوط را هم تا آنجا که حوصله داشتم شبیه یکدیگر کردم. چیزی که در عکس پیوست می‌بینید نمایش تصویری توضیحی است که در بالا داده بودم، از نظر تناسب درشتنمایی حروف و نیز از نظر جایگاه کرسی خطوط فارسی در سری ایکس۲.
عکس دیگری را هم پیوست می‌کنم که مشکل درشتنمایی خطوط بُرنا را در یک نگاه عمومی از یک صفحه متن مختلط فارسی-لاتین به نمایش می‌گذارد.
پیوست‌ها
Screen Shot 2013-12-28 at 1.15.46 PM.png
Herodote.png
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پاسخ: Hinting و قلم های سری ایکس۲

پستتوسط Pooria Azimi » 29 دسامبر 2013, 02:41

من پست بالا رو که دیدم متوجه شدم ۱۱ در زر خیلی قشنگ نمی‌شه! (فاصلهٔ بین دو تا ۱ کمی زیاده)، و یه آزمایش ساده که انجام دادم متوجه شدم فاصلهٔ اعداد در زر همیشه ثابته، که با کمی فکر کردن متوجه شدم کار بسیار خوب و منطقی‌ای بوده - اعداد به‌نظرم حتماً باید حالت monospaced داشته باشند، چون خیلی جاها پیش می‌آد که چندین ردیف عدد پشت‌سرهم نوشته می‌شه (مثلاً در جدول) و اگر طول رشته‌اعدادِ با ارقام یکسان مساوی نباشه نتیجه اصلاً از نظر بصری و کاربردی خوب نمی‌شه.
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

پاسخ: Hinting و قلم های سری ایکس۲

پستتوسط Behnam » 29 دسامبر 2013, 03:13

بله همینطوره. و باید این را مدیون یکی از تسترهای سری ایکس۲ در زمان توسعه‌اش دانست. نامش را درست به خاطر نمی‌آورم (و مطمئن نیستم که بخواهد اینجا بیاورم!) ولی من هم در ابتدا فاصلهٔ اعداد را به معیار استتیک آن تنظیم کرده بودم. راستش را بخواهی در رفع این ایرادی هم که گرفت کمی این پا و آن پا کردم چون همین مواردی که به چشمت خورده زیاد پیش می‌آید. ولی به من گفت آقا جان در Excel ستون ارقام داریم، باید یکان و دهگان و صدگان و هزارگان آن زیر هم قرار بگیرند این که نمی‌شود! دیدم حرف حساب جواب ندارد. بخصوص برای قلمی که برای مصرف عام طراحی می‌شود. اعداد لاتین آن هم فاصلهٔ برابر -و برابر با اعداد فارسی- دارند. البته این الزامی نیست ولی اگر اینطور نباشد حوزهٔ مصرفش محدودتر می‌شود. در لاتین هم خیلی قلم‌ها اعدادی با تنظیم استتیک دارند و نه ریاضی. Georgia مثلاً.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پاسخ: Hinting و قلم های سری ایکس۲

پستتوسط Ali.Rastegar » 30 دسامبر 2013, 01:33

من الان قلم‌های دارای Hinting را جایگزین نسخهٔ قدیمی سری دوم ایکس کردم، در نتیجه اگر از لینک‌هایی که در ویکی هست استفاده کنید خود به خود نسخهٔ جدید قلم‌ها را دریافت می‌کنید:
http://dl.irmug.com/dl.php?id=25
در مورد قلم‌هایی که بیشتر از ۴ حالت دارند (مثلا، OBlique، پوک و... را علاوه بر حالات عادی دارند)، برای جلوگیری از اشکال در ویندوز، حالت‌های فرعی قلم در یک پوشهٔ جداگانه در همان فایل زیپ قرار داده شده‌اند. داشتن بیشتر از ۴ حالت در مک و احتمالاً همچنین توزیع‌های لینوکس مشکلی ایجاد نمی‌کند.
ممنون می‌شوم دوستانی که قلم‌ها را از سایت می‌گیرند اگر مشکلی بود گزارش کنند.
MacBook Pro 2015
نماد کاربر
Ali.Rastegar
Site Admin
 
پست‌ها : 2878
تاریخ عضویت: 26 مه 2004, 12:45

پاسخ: Hinting و قلم های سری ایکس۲

پستتوسط Behnam » 30 دسامبر 2013, 01:55

دستت درد نکنه علی جان.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

قبلیبعدی


بازگشت به خط، زبان و قلم‌سازی


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 7 مهمان