انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

آیورکز؛ پیجز، نامبرز، کینوت — iWork; Pages, Numbers, Keynote

درمورد نرم‌افزارهای کاربردی مکینتاش

پاسخ: iWork

پستتوسط Behnam » 02 نوامبر 2013, 20:47

کلاً iWork 0.9 که آخرین نسخهٔ پیجز آن (برای من) 4.3 هست سر جاش می‌مونه و با نسخهٔ جدید تعویض نمی‌شه چون نسخهٔ جدید هنوز خیلی امکاناتش محدوده لابد نسخهٔ قبلی رو اپل تا زمانی که این یکی به جایی برسه نگه می‌داره. حتی Pages 5 در Export این گزینه رو داره که به Pages 0.9 که همان ۴٫۳ هست منتقل کنه. یعنی وجود هردو رو به رسمیت می‌شناسه. جالبه که موقع export کردن به نسخهٔ قبلی این هشدار رو هم می‌ده که یک فایل راست به چپ درست ساپورت نخواهد شد!
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پاسخ: iWork

پستتوسط Arzhang » 03 نوامبر 2013, 21:00

من بعد از دو سه روز تلاش، هنوز موفق نشده‌ام pages را دانلود کنم. رفتم و از توی بک آپی که داشتم، دوباره آن را restore کردم و فایلی را که بهنام زحمتش را کشیده بود تویش باز کردم. نتیجه:‌ هیچی! من هنوز پشتیبانی راست به چپ را ندارم. انگار اصلاً یک نسخه‌ای برای من دانلود شده که راست به چپ ندارد. باید ببینم می‌توانم بالاخره یک نسخه‌ی جدید دانلود کنم یا نه؟
جالب آن که با که پیجیز را ری‌استور کرده‌ام و نصب دارم، هنوز توی اپ استور آن را به صورت installed نشان نمی‌دهد!
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1449
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: iWork

پستتوسط Behnam » 03 نوامبر 2013, 21:21

احتمال دارد که هروقت موفق شدی یک نسخه دانلود کنی، این مشکل برطرف شود. ولی در منوبار پیجز هم زیر Pages یک لینک برای Provide Pages Feedback وجود داره. این قضیه خیلی عجیبه کلاً. هرچی هم گوگل کردم نمونهٔ مشابهی پیدا نکردم.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پاسخ: iWork

پستتوسط Ahmad » 03 نوامبر 2013, 21:56

ارژنگ جان با سلام،
تنها راه دریافت برنامه از App Store است. اصدار ۵ (۱۴۶۵) نسخه‌ای است که از راست به چپ پشتیبانی می‌کند. این اصدار بطور کامل از نو نوشته شده است و با نسخه قبلی هیچ رابطه‌ای ندارد. باز کردن فایلی که در نسخه جدید این برنامه ایجاد شده در اصدار قبلی به اصدار قبلی خاصیت راست به چپ را به آن اضافه نمی‌کند.
احمد
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1289
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پاسخ: iWork

پستتوسط Pooria Azimi » 03 نوامبر 2013, 23:53

من هم بالاخره دیشب (!) دانلود موریکس برام تموم شد. به‌دلایلی نامعلوم، سرعت دانلود از ۲ کیلوبایت بر ثانیه بیشتر نمیشد، و حدود ۲۰ بار هم دانلود قطع شد و ۴ بار هم سیستم رو مجبور شدم ریستارت بکنم (که البته در کمال خوشوقتی و تعجب، هیچ‌کدوم از کارها باعث نشدند progress دانلود از بین بره و هر دفعه تونستم resume بکنم).

بعد از دانلود Pages جدید، من هم مشکل ارژنگ (نبود کلید تغییر direction به RTL) رو داشتم. به‌فکرم رسید شاید مشکل از کیبرد layout حرام‌زاده‌م باشه (که از اولش هم روی بنای درستی ساخته نشده بود و فکر کنم روزهای اول آشنایی با مک در لپرد با کمک Ukelele بر اساس یکی از کیبردهای انگلیسی ساخته بودمش!). بعد از اضافه‌کردن یکی از کیبردهای سیستم و ریستارت کردن Pages، این دکمه برای من هم ظاهر شد. به‌نظر من که ایدهٔ جالبیه - اگر طرف کیبرد راست-به-چپ نداره، اصلاً این دکمه رو بهش نشون نمی‌دن چون نمی‌تونه ازش استفاده بکنه!

حالا باید هفتهٔ آینده که فرصت دارم بنشینم و کیبرد خودم (که layout ـش کمی با استانداردها فرق داره و به‌مراتب عقلانی‌تره!) رو دوباره بسازم.

جالبه که در System Preferences هم بین کیبرد من و کیبرد فارسی سیستم یه تفاوت‌هایی هست و دومی به‌وضوح یه property راست-به-چپ یه‌جایی توش set شده:
پیوست‌ها
Screen Shot 2013-11-03 at 10.46.51 PM.png
Screen Shot 2013-11-03 at 10.46.48 PM.png
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

پاسخ: iWork

پستتوسط Behnam » 04 نوامبر 2013, 00:49

خیلی جالبه. پس رمز نبود دکمهٔ تعیین جهت -تا حدودی- گشوده شد. راستش من به این فکر افتاده بودم که علت آن نوع صفحه‌کلیدهای فعال باشد. اما چون خودم جز صفحه‌کلید خودم هیچ صفحه‌کلید راست به چپ دیگری را فعال نداشتم خیلی زود این موضوع از ذهنم فرار کرد.
جالب این است که روی ماوریکس صفحه‌کلید دست‌ساز خودم هم مثل مال تو خالی نشان می‌دهد. تا آنجا که یادم هست قبلاً اینطور نبود. ولی بهرحال مال سیستم نیست. اما هم صفحه‌کلید دست‌ساز خودم و هم ISIRI 9147 که ساخته بودم در ماوریکس به عنوان صفحه‌کلیدهای ردهٔ زبان فارسی تشخیص داده می‌شوند (این تقسیم‌بندی صفحه‌کلیدها بر اساس زبان به نظرم در ماوریکس تازه است یا من تازه دیده‌ام) اگرچه آن گزینه‌های ویژهٔ صفحه‌کلید راست به چپ تنها برای صفحه‌کلیدهای خود سیستم ظاهر می‌شود (منجمله QWERTY که خودمان برایشان ساختیم) و نه صفحه‌کلیدهایی که در library مک اضافه نصب شده‌اند. امتحان کردم و صفحه‌کلیدم را در library سیستم نصب کردم توفیری نکرد و همچنان آن گزینه‌ها ناپیدا هستند.
تصویر
بهرحال صفحه‌کلید دست‌ساز من بدون آن گزینه‌ها هم ظاهراً دکمهٔ تعیین جهت نگارش در Pages را فعال می‌کند.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/536 ... bundle.zip
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پاسخ: iWork

پستتوسط Arzhang » 04 نوامبر 2013, 13:50

پوریا جان ممنون از راه حلت. مشکل من هم حل شد چون من هم یکی از همان من‌درآوردی‌های کار راه‌انداز را داشتم. متأسفانه صفحه کلید بهنام هم برای من درست عمل نکرد. حالا من هم باید یکی دیگر درست کنم. اگر از روی یکی از همین فایل‌های سیستم یکی کپی بگیرم و با Ukelele تغییرش بدهم نباید به مشکلی بخورم درست است؟
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1449
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: iWork

پستتوسط Ali.Rastegar » 05 دسامبر 2013, 04:16

من این اواخر پرزنتیشن‌هام رو با Keynote نسخه iOS درست کردم و نمایش دادم و این نکات رو فهمیدم که احتمالا باقی دوستان میدونن، اما شاید مفید باشه:
- Keynote جدید پشتیبانی خوبی از فارسی داره اما دکمه تغییر جهت(direction) نداره. برای اینکه bulletها سمت راست نشون داده بشن یکبار صفحه کلید رو به عنوان مثال انگلیسی کنید و بعد به فارسی یا عربی تغییر بدید خودش تغییر جهت میده. بر طبق تجربه من وقتی هنوز متنی ننوشتید این تغییر جهت ممکنه، پس اگر اول متنی فارسی نوشتید ولی جهت چپ به راست مونده بود، کل متن رو پاک کنید، صفحه کلید رو یکبار انگلیسی و بعد دوباره فارسی کنید باید جهت درست بشه.

- اگر فایل تصویری png دارای alpha یا transparency رو با قابلیت سینک عکسها به iOS منتقل کنید، وقتی وارد کینوت میکنید میبینید که این transparency رو حذف کرده.
خوشبختانه راه حل داره:
تصویرها رو با نرم‌افزاری مثل Readdle Documents به دستگاه وارد کنید، بعد با قابلیت Move فایلها رو به Camera Roll منتفل کنید تا در دسترس کینوت و باقی برنامه‌ها هم قرار بگیره.

- برنامه Keynote Remote هم رایگان شده اما متاسفانه چند ساله آپدیت نشده. این برنامه امکان میده که مثلا کینوت روی آیپد رو به پروژکتور وصل کنید و بعد با آیفون یا آیپاد با کینوت ریموت نمایش اسلایدها رو کنترل کنید و یادداشتهای هر اسلاید رو هم ببینید.
به دلیل قدیمی بودن یه کم اذیت داره، مثلا برای من با WiFi کار نکرد، اما Bluetooth خوب جواب داد. دقت کنید که اول باید مثلا در آیپد قابلیت پذیرش ریموت رو فعال کنید، از Tools>Presentation Tools>Remote

- من متاسفانه صفحه کلید Bluetooth و تبدیل USB به Dock ندارم اما با نرم افزار Type2Phone تونستم صفحه کلید مک رو در iOS استفاده کنم و حتی محتویات clipboard مک رو هم در آیپد paste کنم!
برای اینکه با فارسی درست کار کنه باید:
-- صفحه کلید مک رو عربی کنید.
-- صفحه کلید Type2Phone رو عربی کنید.
-- بعد از منوی Special این برنامه گزینه Switch iOS Keyboard رو چندبار بزنید تا صفحه کلید فارسی انتخاب بشه.
بعد شروع کنید به تایپ، میبینید که با اینکه روی مک عربی رو انتخاب کردید چون روی iOS فارسی رو انتخاب کردید فارسی تایپ میشه.
ممکنه بگید اگر قراره مک روشن باشه که دیگه چرا اسلاید رو با آیپد درست کنیم! شاید مثل من فقط نسخه iOS کینوت رو دارید و فعلا پول خرید نسخه مک رو ندارید :)
و شاید ترجیح میدید یک کیبورد مشترک برای مک و iOS داشته باشید، که در این صورت اگر قصد خرید کیبورد جدید دارید یه نگاهی به Logitech k760 بندازید.

میدونم نکات لزوما مخصوص iWork نیست ولی شاید به درد کسی بخوره :)
MacBook Pro 2015
نماد کاربر
Ali.Rastegar
Site Admin
 
پست‌ها : 2878
تاریخ عضویت: 26 مه 2004, 12:45

پاسخ: iWork

پستتوسط Ahmad » 02 آوریل 2014, 13:18

یک خبر بسیار بسیار عالی؛ برنامه Keynote اکنون از زبان‌های راست به چپ، از جمله فارسی، پشتیبانی می‌کند! :thumbs_up: :thumbs_up: :thumbs_up: ((:

دیر وقت دیشب اپل بروزرسانی‌های مهمی را برای بسته نرم افزاری iWork صادر نمود. از جمله این بروزرسانی‌ها بهبود پشتیبانی از زبانهای راست به چپ در برنامه Pages است.

نیز برای اولین بار برنامه Keynote اکنون از زبانهای راست به چپ پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از زبان‌های راست به چپ در بسته نرم‌افزاری iWork از آرزوی‌های دیرین کاربران خاورمیانه‌ای مکینتاش می‌باشد. این پشتیبانی بمثابه milestoneی است در تاریخ پشتیبانی اپل از زبانهای راست به چپ.

نقل قول از سایت اپل:
کد: انتخاب همهٔ
Keynote for Mac: Editing: Improved bidirectional support: switch direction from menu for text, lists, and tables

احمد،

keynote2.png



keynote1.png
پیوست‌ها
نیکفرـ تست برنامه پیجز.pdf
این فایل نمونہ کار در برنامہ پیجز با متن فارسی دو ستونہ و نیز شماره گذاری صفحہ به فارسی و نیز پاورقئ
(311.74 KiB) دانلود 324 بار
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1289
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پاسخ: iWork

پستتوسط alireza3335 » 03 آوریل 2014, 10:48

در pages هم امکان شماره‌گذاری صفحات به طور فارسی (عربی) اضافه شده است. البته ابجد ندارد. در numbers هم تا حدودی مشکلاتی که هنگام convert به xlsx و xls داشت برطرف شده ولی هنوز امکان صفحات راست به چپ وجود ندارد.
علیرضا
نماد کاربر
alireza3335
 
پست‌ها : 677
تاریخ عضویت: 02 ژوئیه 2011, 16:15
محل سکونت: تهران

پاسخ: iWork

پستتوسط Ahmad » 03 آوریل 2014, 12:04

alireza3335 نوشته است:[نمایش]
در pages هم امکان شماره‌گذاری صفحات به طور فارسی (عربی) اضافه شده است. البته ابجد ندارد.

علیرضا جان با سلام،
من اتفاقا اولین چیزی را که در Pages تست کردم همین شماره‌گذاری صفحه بود به فارسی/عربی ولی آنرا پیدا نکردم و از این بابت خیلی نا امید شدم. من پس از صدور اصدار قبلی Pages، عدم امکان شماره‌گذاری صفحه به فارسی /عربی را به عنوان باگ به اپل گزارش کرده بودم. ممنون می‌شوم که توضیح دهی چگونه این امکان را می‌شود به کار برد؟ اگر عکسی نیز از امکان شماره‌گذاری صفحات به فارسی در اینجا قرار دهی بد نیست!

احمد
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1289
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پاسخ: iWork

پستتوسط alireza3335 » 03 آوریل 2014, 12:50

احمد آقا به جای format گزینه document را انتخاب کنید. سپس از نوار جدید وارد گزینه section شوید. آن‌جا که page numbering دارد یک حالت را انتخاب کنید (طبیعتاً تنها حالت ممکن برای پشتیبانی از زبان فارسی فقط اعداد است) آن‌گاه در همان‌جا منو‌ها تغییر می‌کنند و شما می‌توانید از گزینه format که زیر مجموعه همان page numbering قرار دارد نمایش اعداد فارسی را انتخاب کنید.
مطلب دیگری که برایم خیلی جالب بود اینکه من یک گزارش ۴۰ صفحه‌ای مشتمل بر عکس و نمودار و غیره برای کارم به مدیرعامل تحویل دادم بعد فهمیدم عکس‌هایی که drag & drop کرده و در بین متن‌ها قرار داده بودم، به صفحه می‌چسبیدند و دیگر از جایشان تکان نمی‌خوردند و یعنی شما ممکن بود هزار بار تغییرات در متن ایجاد کنی و این عکس‌ها انگار نه انگار که تغییری رخ داده و همان‌جا بودند (گزینه stage on page به طور پیش‌فرض فعال بود)! بعد از اینکه آبروی من به خاطر گزارشی که تحویل داده بودم رفت خیلی دپرس شده بودم و دوباره داشتم مقدمات بازگشت به ویندوز را فراهم می‌کردم که در این آپدیت دیدم این پیش فرض به move with text تغییر کرده. خلاصه دم هر کس که این ریپورت را به اپل داده بود گرم!
احمد آقا من نمی‌دانم این گزارش را به چه صورت به اپل فرستاده بودید (یعنی به عنوان فارسی زبان یا عربی‌زبان) ولی به نظرم اپل سرمایه‌گذاری زیادی روی iWork خودش دارد انجام می‌دهد. مخصوصاً با آفیسی که مایکروسافت برای آیپد عرضه کرده و احتمال زیاد چند ماه دیگر برای مک نیز منتشر خواهد کرد، سرمایه‌گذاری‌های اپل برای از دست ندادن رقابت خود در این بازار با مایکروسافت بیشتر و بیشتر خواهد شد و این یعنی همه‌اش به نفع من و شمای مصرف‌کننده:) به نظرم الآن که تنور پشتیبانی از راست به چپ داغ شده نه تنها باید ایراد‌ها و مشکلاتی که iWork با زبان فارسی دارد گزارش شوند، بلکه باید مشکلات دیگر آن به طور کلی که برای انگلیسی زبان‌ها هم هست مطرح گردد. چرا که برای خیلی‌ها سخت است تا از امکانات زیادی که مایکروسافت برای آن‌ها ایجاد کرده صرف نظر کنند و به iWork و مک مهاجرت کنند. حتی خوب است تا ناسازگاری‌های iWork با MS Office نیز گزارش شود. چون وقتی چیزی که به استاندارد تبدیل شده، بیرون نمی‌رود مگر اینکه خود را به آن نزدیک کنی و بعد با تغییرات بعدی از آن فاصله بگیری (سیاستی که اپل با امکان خروجی دادن برای محصولات مایکروسافت کاملاً در پیش گرفته) مثلاً من خودم وقتی در Pages هدینگ تعریف می‌کردم در Word بعضی از آن‌ها را نمی‌شناخت. یا اینکه هر دفعه سر باز کردن یک فایل docx. کلی فانت باید شناسایی شوند خیلی اذیت کننده است.
پیوست‌ها
Screen Shot 1393-01-14 at 12.27.19 PM.png
علیرضا
نماد کاربر
alireza3335
 
پست‌ها : 677
تاریخ عضویت: 02 ژوئیه 2011, 16:15
محل سکونت: تهران

پاسخ: iWork

پستتوسط Ahmad » 03 آوریل 2014, 16:15

علیرضا گرامی،
ممنون بابت توضیح. شما نه تنها چگونگی بکاربری شماره گذاری صفحه به عربی و فارسی را شرح دادی بلکه در عکسی که پست کردید یک مساله مهم دیگر را نشان داده‌ای که همانا امکان نوشتن پاورقی به فارسی است، با خط فاصل و تراز آن در سمت راست صفحه، امری که در ساخت مدرک عربی/فارسی بسیار مهم است.

با این توضیح شما بنظرم اکنون برنامه Pages برنامه‌ای کار آمد و کاملی برای تدوین مدارک فارسی/عربی شده است.

در مورد سازگاری مدرک ایجاد شده در برنامه Pages با برنامه Word باید به این نکته اشاره کنم که این امر فوق العاده دشواری است حتی سازگاری بین مدارکی که در دو اصدار مختلف Words برای Windows درست شده‌اند تا چه برسد به مدارکی که در برنامه دیگری و بر روی پلاتفرم مختلفی ساخته شده باشد. یکی از دلایل این مشکل عدم انتشار API این برنامه توسط مایکروسافت است حتی در مورد فرمت RTF که می باید Cross Platform باشد مایکروسافت از در اختیار گذاشتن اطلاعات نرم افزاری کافی به توسعه دهندگان خودداری می کند.

در مورد باگ ریپورت نیز کاملا حق با شماست، اکنون که اپل تصمیم گرفته از rtl به خوبی پشتیبانی کند و برای اینکار امکاناتی اختصاص داده است خوب است که با گزارش‌های پیاپی کمبودها را به آنها یاد آوری کنیم و به آنها فشار بیاوریم در بهینه کردن امکانات فارسی نویسی در محیط مک.

من برای گزارش اشکال از سیستم مخصوص اپل برای اینکار که موسوم به Radar است استفاده می کنم. برای اینکار شما می توانید که حساب مجانی ADC را برای خود ایجاد کنید و سپس از آن طریق وارد Radar شده و کار گزارش دهی را انجام دهید.

احمد
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1289
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پاسخ: iWork

پستتوسط saeidk » 03 آوریل 2014, 17:31

شماره پاورقی را شما دستی فارسی کرده‌اید؟
چون هنوز شماره پاورقی و bullet و اینها هنوز فارسی نمی‌شوند.
نماد کاربر
saeidk
 
پست‌ها : 1143
تاریخ عضویت: 17 دسامبر 2005, 19:20
محل سکونت: ایران-تهران

پاسخ: iWork

پستتوسط alireza3335 » 03 آوریل 2014, 18:11

فانت را عوض کردم. قلم‌های سری B خود به خود این کار را انجام دادند. XB را بررسی نکردم.
علیرضا
نماد کاربر
alireza3335
 
پست‌ها : 677
تاریخ عضویت: 02 ژوئیه 2011, 16:15
محل سکونت: تهران

قبلیبعدی


بازگشت به برنامه‌های مک


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 14 مهمان