در آغاز بگم که قصد من از مطرح کردن این مطلب اصلآ ایجاد درگیری نیست، بلکه برعکس، با مشاهده ترکیب گرفتن چند درگیری بر سر مسئله خرید و فروش، قصدم راست و ریست کردن یکی دو نکته است. پس امیدوارم اگر جوابی برایم میگذارید، از روی احساسات نباشد و به صورت منطقی، بدون دخالت طرفگیریهای گوناگون (و بی فایده) باشد.
بنظر من مسئله ساده است: من چون خودم فرصت زندگی در ایران را داشته ام میتوانم به راحتی بگویم که در کشور ما اکثر اشخاصی که در کار خرید و فروش و یا واردات و صادرات هستند، ابدآ به اصول مارکتینگ آشنایی ندارند. از همه مسائل مهمتر اینکه نمیدانند چطور باید با مشتری (که البته منبع درآمد آنان است) چطور کنار بیایند و حتی او را تحت حمله های مختلف قرار میدهند، که برای خیلی ها مثل من بسیار مسئله جالبیست.
البته این مختص ایران نیست. در همین سویس خودمان هم چنین مسائلی را دیده ایم، و نه از هر کسی. بطور مثال شرکت نستله که معرف حضور همگی هست، چند سال پیش در جواب به یک شرکت معتبر امریکایی که قصد دفاع از مصرف کنندگان امریکایی را داشت، چنان پاسخ بی مورد و خود محور و البته متکبرانه ای داد که باعث شد نه تنها آن brand مورد نظر که برسرش دعوا بود در ایالات متحده از دست بدهد، بلکه تا سالها هم مشغول معذرت خواهی و پرداخت غرامت به مصرف کنندگان امریکایی شود.
خلاصه کلام اینکه برای کار تجارت، حد اقل اینرا باید دانست که رسیدگی درست به مشتری از اولین اصول کار است، حتی اگر حق با مشتری نباشد! حالا اگر کار به تحت حمله قرار دادن خریدار و حتی تهدید کردن او برسد، باید آنکار را بوسید و کنار گذاشت .
موفق باشید.