انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

برای آقای Ali rastegar

بحث‌های کلی درمورد سیستم عامل مکینتاش (OS X)

پستتوسط iSam » 30 ژوئیه 2006, 01:21

سلام , امیدوارم حالتون خوب باشد . علی جان من یک سوال کوچک در رابطه با راهنمایی های قبلی شما دارم . ببین من روی کامپیوترم 4 تا drive دارم و میخوام با استفاده از boot camp به دلیل بعضی نیازهای کاریم که با مردم ارتباط با windows دارم , روی کامپیوترم windows نصب کنم . اول چطور اینکار را بکنم , دوم اگر windows نصب کردم مثل کامپیوترهایی که دو تا windows دارن , روی drive دوم من windows نصب خواهد شد یا نه روی همان که mac بر روش نصب هست , یعنی درایو اولم . و سوم اینکه اگر خواستم windows را format کنم , بدون اینکه تغییری در mac من و سایر برنامه هایم نکندچه کنم ؟ ممنون میشم . راستی من شنیدم برای استفاده از بعضی برنامه ها روی mac های intel باید از برنامه rosetta اگر اشتباه نکنم , استفاده کرد . ایا باید این برنامه را نصب کنم و بعد دیگه از اون به بعد راحت برنامه هایم نصب میشن یا نا , باید موقع نصب تک تک برنامه های نیازمندrosetta , از rosetta استفاده کنم . بسیار ار حس دوستی و اینکه صادقانه به من کمک میکنید ممونم . با ارزوی موفقیت و شادی فراوان , سامان .
نماد کاربر
iSam
 
پست‌ها : 1998
تاریخ عضویت: 09 ژوئن 2006, 00:51
محل سکونت: Austria

پستتوسط Ahmad » 30 ژوئیه 2006, 22:46

سلام سامان

۱ـ اولا شما باید مک اینتلی داشته باشید تا بتوانید به کمک Boot Camp ویندوز را روی آن نصب کنید. نصب ویندوز بواسطهٔ boot camp روی مک‌های پاور پی سی امکان پذیر نیست
۲ـ فکر می‌کنم که نصب ویندوز روی همان پارتیشنی که سیستم عامل مک نصب است امکان پذیر است نه هارد دیسک‌های اضافی ولی در این مورد صد در صد مطمئن نیستم. من خودم مک اینتلی ندارم
۳ـ «روزتا» چیزی نیست که شما بتوانید نصب و یا حذف کنید، این نام تکنولوژی خاصی است که به کمک آن راندن نرم‌افزارهای موجود را (نرم‌افزارهائی که برای پروسسور‌های پاور پی سی طراحی شده‌اند و بروی آن کار می‌کنند) بروی پروسسور جدید اپل یعنی اینتل را ممکن می‌سازد. «روزتا» بخشی از سیستم عامل است که بروی مک‌های اینتلی نصب شده اند، یعنی این یک System component است نه یک نرم افزار جدا گانه که کاربر بخواهد یا بتواند آنرا نصب و حذف کند.

برای اطلاع بیشتر خواندن مقالات زیر را توصیه می‌کنم.
http://www.macworld.com/2006/04/firstlo ... x.php?pf=1
http://www.macworld.com/weblogs/editors ... /index.php
http://www.macworld.com/2006/04/firstlo ... x.php?pf=1

احمد
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1289
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پستتوسط Ali.Rastegar » 30 ژوئیه 2006, 23:03

سامان جان، شما مک با پردازنده‌ی اینتل دارید با بر روی یک مک PowerPC امتحان می‌کنید؟
ممنون از توضیحات احمد عزیز، اینو اضافه می‌کنم که BootCamp امکان resize کردن پارتیشن مک اینتلی شما و ساخت پارتیشن جدید برای ویندوز را فراهم می‌کند.
موفق باشید
نماد کاربر
Ali.Rastegar
Site Admin
 
پست‌ها : 2878
تاریخ عضویت: 26 مه 2004, 12:45

پستتوسط iSam » 01 اوت 2006, 23:59

با سلام , ببخشيد دير جواب ميدم , يه مدت خيلي گرفتار بودم , احمد جان از بررسي علمي شما سپاسگذارم و از لينكهاي بسيار عاليتون كه موضوع سوال منو كاملا حل كرد بسيار قدردانم , اميدوارم موفق باشيد . علي جان از پيگيري دقيق و موشكافانتون ممنون , راستش بكمك احمد عزيز و امكانات دانشگاه مطالعاتي در مورد rosetta كردم و عمق مطب را فهميدم , ممنون . علي جان منimac با intel cpu دارم كه بكمك مطالعه و يكي از دوستان توانستم يك drive انرا به چهار drive تبديل كنم و الان ميخوام با استفاده از bootcamp يا هر چيز ديگري روي درايو دوم windows نصب كنم مثل pc هايي كه دو تا windows دارن . و اينكه ايا بعد از اينكار وقتي كامپيوتر را روشن ميكنم از من ميپرسد با windows شروع به load شدن بكند يا با mac , يا نه. و اينكه ايا بعد از داشتن windows ايا هر وقت بخواهم ميتونم بدون دست خوردن به اطلاعاتم , انرا عوض يا پاك كنم ؟ يك سوال ديگر اينكه من چه كنم كه فايلهاي hidden شده را از روي cd يا hdd بتوانم ببينم و روشون كار كنم و برعكس چطور ميتوانم يك فايل را در hidden مخفي كنم . ممنون از حوصله و راهنمايياتون, با ارزوي موفقيت , سامان .
 Mac Studio
 iPhone 12 Pro Max
 Apple Watch
 iPad Air
 Apple TV
 AirTag
 Think Different
نماد کاربر
iSam
 
پست‌ها : 1998
تاریخ عضویت: 09 ژوئن 2006, 00:51
محل سکونت: Austria

پستتوسط GK » 02 اوت 2006, 10:46

ببخشید که من به جای علی جواب می‌دهم :
bootcamp درایوهای شما را قبول نخواهد کرد. خودش برایتان دو پارتیشن می‌سازد یکی برای osx دیگری برای ویندوز. بعدها می‌تونید ویندوز را بدون دستکاری به osx بردارید.
اگر می‌خواهید بیشتر از دو partition در مک خود داشته باشید، بهتر است از parallels استفاده کنید. در این صورت ویندوز داخل osx و به صورت ناتیو کار می‌کند.
برای آشکار و پنهان کردن پرونده ها، به گمانم بهترین راه، استفاده از یک نرم‌افزار شبیه Onyx یا ToolsX استفاده کنید.
ق.خ
روز و روزگارتان ‌خوش
ق.خ
iMac Intel 2.66GHz, Osx 10.7.3
GK
مدیر بازنشسته
 
پست‌ها : 954
تاریخ عضویت: 27 آوریل 2006, 14:55
محل سکونت: فرانسه

پستتوسط Ali.Rastegar » 02 اوت 2006, 12:29

در ادامه‌ی توضیحات ق.خ عزیز، شما باید آخرین بروزرسانی firmware رو برای iMac نصب کرده باشید.
بعد از روشن کردن دستگاه با نگهداشتن کلید Option(alt) میتونید انتخاب کنید که از ویندوز بوت بشه یا Mac OS X.
اینجا هم راهنمای فارسی Boot Camp هست:
http://irmug.com/portal/modules.php?op= ... le&sid=266
لینک راهنمای انگلیسی هم هست. لینک بروزرسانی Firmware البته قدیمی شده.
موفق باشید
نماد کاربر
Ali.Rastegar
Site Admin
 
پست‌ها : 2878
تاریخ عضویت: 26 مه 2004, 12:45

پستتوسط iSam » 03 اوت 2006, 18:41

با سلام , ببخشيد دير شد . gk عزيز ممنون كه راهنمايي به جايي كردي , راستي اگر windows در mac بصورت native باشد ميشود بدون دست خوردن به اطلاعات پاكش كرد ؟ علي جان ممنون كه اينقدر به فكري , علي عزيز من اون لينك خوندم , عالي بود . ولي اگر من بوسيله bootcamp دو drive داشته باشم ايا اگر windows را پاگ كنم باز 2 تا drive به يك drive تبديل نميشود و كلا هر وقت بخواهم بدون دست خوردن به اطلاعات ميتونم windows نصب كنم يا پاك كنم و يا اطلاعات را از اون drive كه windows توش هست به اون drive كه mac توش هست بريزم , يعني save كنم , يا نه ؟ و ايا اگر من mac را هم پاك كنم و بخواهم دوباره نصب كنم ايا اطلاعاتم از دست ميرود يا نه ؟ ميدوني از دست نرفتن اطلاعاتم برام خيلي مهم هست . راستي اگر windows نصب كنم تمام كارهايي را كه در pc با windows ميكنم اينجا هم ميشود انجام داد ؟ و ايا روي mac فقط ميشود windows xp نصب كرد يا روي windows هايي كه در اينده خواهند امد هم ميشود , منظورم سخت افزار هست , يعني سخت افزار mac كلا windows هاي مايكروسافت در اينده را پشتيباني ميكند يا نه به غير از bootcamp جديد بايد سخت افزار هم عوض شود . بسيار ممنون از همكاري شما , اميدوارم بتونم جبران زحمات شما و ديگر دوستان را بكنم , با ارزوي موفقيت , سامان .
 Mac Studio
 iPhone 12 Pro Max
 Apple Watch
 iPad Air
 Apple TV
 AirTag
 Think Different
نماد کاربر
iSam
 
پست‌ها : 1998
تاریخ عضویت: 09 ژوئن 2006, 00:51
محل سکونت: Austria

پستتوسط Ali.Rastegar » 04 اوت 2006, 13:34

اگر شما با کمک Bootcamp پارتیشن مک را resize کرده باشید می‌توانید هروقت از نصب ویندوز پشیمان شدید دوباره با همین ابزار پارتیشن ویندوز را حذف کرده و فضای آن را به پارتیشن مک اضافه کنید. در هردو حالت اطلاعات Mac OS X کاملا محفوظ بوده اما بعد از حذف پارتیشن ویندوز اطلاعات پارتیشن ویندوز هم پاک خواهد شد. پس اگر اطلاعات مهمی در آن دارید اول از آن پشتیبان بگیرید.
اگر موقع نصب ویندوز فرمت پارتیشن را Fat32 انتخاب کنید در Mac OS X می‌توانید محتوای پارتیشن ویندوز را ببینید(و اطلاعات را از داخل آن به پارتیشن مک کپی کنید) و همینطور اطلاعات جدید در آن بنویسید.(Read/Write support)
اگر موقع نصب ویندوز فرمت پارتیشن را NTFS انتخاب کرده باشید در Mac OS X فقط محتوای پارتیشن ویندوز را ببینید(و اطلاعات را از داخل آن به پارتیشن مک کپی کنید) و امکان نوشتن اطلاعات جدید در NTFS را ندارید.(Read Support)
ویندوز پارتیشن مک را نمی‌بیند اما با کمک ابزار MacDrive می توانید پارتیشنهای مک را در ویندوز ببینید و اطلاعات جدید هم به آنها اضافه کنید.(Read/Wrire Support)
وقتی ویندوز را بر روی مک نصب می‌کنید، تمام امکانات از جمله اجرای بازیها با نهایت قدرست دستگاه را در اختیار دارید.
فعلا تنها پشتیبانی رسمی از Windows XP Sp2 است اما افرادی هستند که با ابزارهای موجود از پس نصب Windows Vista هم برآمده‌اند. به نظر نمی‌رسد سخت‌افزار مکهای اینتلی مانعی برای اجرای نسخه نهایی Vista ایجاد کنند.
موفق باشید
نماد کاربر
Ali.Rastegar
Site Admin
 
پست‌ها : 2878
تاریخ عضویت: 26 مه 2004, 12:45

پستتوسط iSam » 04 اوت 2006, 18:24

سلام , علي عزيز مرسي كه حوصله كردي و جواب كامل و جامعي دادي , ممنون . پس ميتوان نتيجه گرفت كه در mac هيچوقت اطلاعات از درست نمي رود , بسيار سپاسگذارم . راستي علي من چون فضاي gmail خودم مشغول بود يك email addresses ديگر در irmug ثبت كرده بودم . حالا ميخوام اين ادرس را با gmail عوض كنم , ايا اگر در پروفايل خودم در محل mail انرا عوض كنم تمام ميلهايي كه در جواب به من در ادس قبلي ميزد از اين به بعد به gmail من ميزند ؟ با تشكر فراوان و ارزوي موفقيت , سامان .
 Mac Studio
 iPhone 12 Pro Max
 Apple Watch
 iPad Air
 Apple TV
 AirTag
 Think Different
نماد کاربر
iSam
 
پست‌ها : 1998
تاریخ عضویت: 09 ژوئن 2006, 00:51
محل سکونت: Austria

پستتوسط Ali.Rastegar » 05 اوت 2006, 11:03

بله سامان جان نامه‌هایی که از طرف سایت فرستاده می‌شود به ایمیل جدید شما ارسال خواهند شد.
موفق باشید
نماد کاربر
Ali.Rastegar
Site Admin
 
پست‌ها : 2878
تاریخ عضویت: 26 مه 2004, 12:45

پستتوسط iSam » 15 اوت 2006, 19:54

سلام ,ممنون علی جان که مقاله را ثبت کردی . حتما لینکها را هم دیدی , البته مقدار اعظمش از سرچها و برسیهای خودم بود . راستش علی من توسط یک دوست که journalist هست میخواهم با tom king,s رئیس و بنیانگذار کمپانی Kingstone که اولین دیسکهای 5,1 اینچی را اختراع کرد و بعد در بوجود امدن cd و blu-ray نقش مهمی داشت دیدار کنم و مقاله ای تهیه کنم . چون هم برای کار و درسم خوب هست و هم برای irmug . چون شنیدم با apple بطور پشت پرده ملاقات داشته و نگو سالهاست یه کارایی دارن با هم برای حال گیری بقیه میکنن , اگر موفق به این کار بشم حتما در جریان قرارت میدم . راستی یک جا گفته بودی میخواهی wireless internet بگیری . مگه تو ایران سیستم international wireless راه افتاده یا نه مردم باید با خط تلفن ADSL بگیرن و بعد با wireless modem بصورت wireless بندازن رو کامپیوترشون , کدام ؟ چند هست ؟ خلاصه توپترین اینترنت تو ایران چجوریه ؟ راستی یکی از اقوامم که ادرس irmug را بهش داده بودم , دیشب از ایران برام e-mail زده و گفته که دیشب از ساعت 2,30 تا 6 proxy روی irmug بوده و اون با anti proxy بازش کرده و دوباره e-mail زده و گفته مشکل در ساعت 8 رفع شده و سایت بازه , بنظرت مشکل از کجاست ؟ موفق باشی , سامان .
 Mac Studio
 iPhone 12 Pro Max
 Apple Watch
 iPad Air
 Apple TV
 AirTag
 Think Different
نماد کاربر
iSam
 
پست‌ها : 1998
تاریخ عضویت: 09 ژوئن 2006, 00:51
محل سکونت: Austria

پستتوسط Ali.Rastegar » 16 اوت 2006, 00:46

سامان جان مطلب شما را احتمالا علی صمدی یا دیگر دوستان مدیر قرار دادن.
بسیار عالی میشه، امیدوارم در مصاحبه موفق باشی.
درمورد اینترت پرسرعت در ایران. والا انواع مختلفی هست. نوع نسبتا ارزون ADSL هست که هنوز خیلی از منطقه‌های مخابراتی پشتیبانی نمیشن. نوع یه مقدار گرونتر سرویس IP Wireless شرکت داتک هست که کاملا بی‌سیم هست و مناطق بیشتری رو تحت پوشش داره. سرویسهای اختصاصی مثل LeasedLine و WiMax هم هستن که همه‌جا عمل می‌کنن با قیمت وحشتناک بالا.
از فیلتر شدن خبر ندارم، امیدوارم اتفاقی بوده باشه و دیگه پیش نیاد.
موفق باشی
نماد کاربر
Ali.Rastegar
Site Admin
 
پست‌ها : 2878
تاریخ عضویت: 26 مه 2004, 12:45

پستتوسط iSam » 17 اوت 2006, 00:50

سلام , علی جان دستت درد کنه برای boot camp , عالیه . علی طرز استفادش مثل همون قبلیه که یه توضیح یک صفحه ای داده بودی با لینک انگلیسی ؟ موفق باشی , سامان .
 Mac Studio
 iPhone 12 Pro Max
 Apple Watch
 iPad Air
 Apple TV
 AirTag
 Think Different
نماد کاربر
iSam
 
پست‌ها : 1998
تاریخ عضویت: 09 ژوئن 2006, 00:51
محل سکونت: Austria

پستتوسط Ali.Rastegar » 18 اوت 2006, 01:31

خواهش می‌کنم، بله تا جایی که من میدونم همونه، با این تفاوت که این نسخه موقع پارتیشن بندی چند preset size هم داره اگر اشتباه نکنم.
موفق باشی
نماد کاربر
Ali.Rastegar
Site Admin
 
پست‌ها : 2878
تاریخ عضویت: 26 مه 2004, 12:45

پستتوسط iSam » 18 سپتامبر 2006, 01:19

با سلام , علی جان اگر بخواهم شکلکم را در پروفایلم عوض کنم و به اختیار از خودم یکی دیگه بگذارم چه کنم ؟ راستش هرچی ازداخل کامپیوترم آدرس میدم نمیگذاره . بعد , اینکه اگر این شکلک در کامپیوترم پاک بشه یا آدرش عوض بشه , تو ایرماگ غیر فعال میشه یا نه در سرورتون حفظ هست ؟ موفق و سربلند باشی , سامان .
 Mac Studio
 iPhone 12 Pro Max
 Apple Watch
 iPad Air
 Apple TV
 AirTag
 Think Different
نماد کاربر
iSam
 
پست‌ها : 1998
تاریخ عضویت: 09 ژوئن 2006, 00:51
محل سکونت: Austria

قبلیبعدی


بازگشت به سیستم عامل مک


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 10 مهمان