انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

Aperture

تبادل نظر و همکاری در مورد نرم افزارهای تصویری مک

Re: Aperture

پستتوسط Behnam » 24 مه 2011, 05:45

دیروز و امروز داشتم با اپرچر روی یک فایل قدیمی کار می‌کردم و تازه متوجه شدم این بدنامی کُند بودن اپرچر از کجا آمده است!
فایل مزبور یک عکس اسکن شده از یک فیلم بود. این فیلم خیلی گرد و غبار گرفته بود که هیچ رقم از جایشان تکان نمی‌خورند و در نتیجه عکس پر از نقطه‌های سفید بود و چند تا خش. رنگ نقطه‌ها سفید بودند چون اسکن از نگاتیو گرفته شده بود.
برای اینکه دستم به brush های اپرچر گرم بشود، آن را با اپرچر باز کردم و شروع کردم به ویرایش پیکسل‌ها با قلم رُتوش. اول کار خیلی خوب پیش می‌رفت و اگرچه سرعت رُتوش حیرت‌انگیر نبود ولی قابل قبول بود خصوصاً که از کیفیت الگوریتم رُتوش خیلی راضی بودم و گرد وغبار را تقریباً بدون هیچ اثر «مصنوعی» در زمینه حل می‌کرد. کیفیت کار قلم رُتوش خیلی بهتر از قلم رُتوش فتوشاپ مدل سال‌ها پیش بود که در خاطره داشتم. حتی به کیفیت قلم healing فتوشاپ بی شباهت نبود و در این فکر بودم که شاید بتوان با آن سالک را هم از روی پوست برداشت! اما...
«اما»ی کار از اینجا شروع می‌شود که تو بخواهی خیلی کار رُتوش بکنی. شیوه‌ای که اپرچر هر stroke را در حافظه‌اش نگه می‌دارد به گونه ایست که برای یک کار سنگین، که نه ده‌ها بلکه صدها و هزاران stroke روی عکس وارد می‌کند، خیلی زود از نفس می‌افتد و عملیات رُتوش رفته رفته کند می‌شود و کار به جایی می‌رسد که برای اینکه یک stroke روی یک نقطهٔ سفید process بشود باید بروم یک سیگار بکشم و برگردم! و من این را روی یک آیمک خیلی سریع تجربه کرده‌ام.
در گفتگوهای مربوط به اپرچر جستجو کردم و گویا این امر یک امر شناخته شده است و اگرچه قاعدتاً اپرچر در آینده باید فکری اساسی در این مورد بکند، ولی بطور کلی این برنامه به عنوان یک برنامهٔ‌ تدوین عکس طراحی شده است و ویرایش پیکسل را به عنوان یک ابزار کناری و دم دستی برای کار محدود در نظر گرفته است. سینه چاک ترین طرفداران اپرچر هم توصیه می‌کنند که برای ویرایش سنگین پیکسلی (smoothing, cloning, retouching , healing) از یک ادیتور خارجی استفاده شود. من فعلاً Pixelmator را به عنوان ادیتور خارجی دارم ولی کاری مثل غبار روبی که با اپرچر کردم (و پدرم را درآورد تا تمام شد) با آن هنوز نکرده‌ام که کیفیت آن را بدانم. به عقلم هم نرسید. ولی به عقلم رسید که وقتی کار اپرچر بعد از ده‌ها رُتوش خیلی کند می‌شد، عکس را با Pixelmator باز کنم، یک ادیت جزئی و بی‌تأثیر روی آن انجام بدهم تا فایل تازه‌ای تولید شود، بعد آن فایل را save کنم که خود به خود به عنوای یک version جدید از همان عکس در اپرچر ظاهر می‌شود. این version جدید فاقد «تاریخچه» تمام strokeهای قبلی بود و به من اجازه می‌داد که دوباره با سرعت معقولی به کار غبار گیری خود ادامه دهم.
از آنجا که فیلم به همان صورت نگاتیو رنگی اسکن شده بود و اپرچر تنها با دوربین دیجیتال سر و کار دارد، امکانی برای تبدیل نگاتیو به پوزیتیو وجود نداشت. آن فایل را با Pixelmator به پوزیتیو تبدیل کردم (در واقع invert کردم که عکس را پوزیتیو می‌کند ولی رنگ‌ها هیچ ربطی به رنگ واقعی مثلاً یک فیلم اسلاید ندارد) و در اپرچر رنگ آن را اصلاح کردم. تجربهٔ من از این عکس غبارآلود این بود که برای اصلاح رنگ، با اپرچر هر کاری که دلتان می‌خواهید بکنید. بیشترین سرعت و بهترین کیفیت و مطلوب‌ترین اینترفیس و ابزار کنترل را برای شما فراهم می‌کند. اما برای ویرایش پیکسل، اگر بیش از ده پانزده stroke با آن سر و کار دارید، از اپرچر استفاده نکنید... تا اطلاع ثانوی.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

Re: Aperture

پستتوسط Behnam » 28 مه 2011, 20:13

saeidk نوشته است:[نمایش]
این مشکل کلی مجیک ماوس است. در فوتوشاپ و ایندیزاین هم با یک تماس کوچک از یک جا به چای دیگر می روی
من هم هنگام کار با نرم افزارهای گرافیکی اسکرول را غیرفعال می کنم

حالا متوجه شده‌ام که قضیه در اپرچر به آن بدی‌ها هم نیست. در حال عادی که داری عکس‌ها را تماشا می‌کنی، از یک سو این حسن را دارد که به سرعت از اینجا به آنجا می‌روی و از سوی دیگر این خصوصیت اعصاب خرد کن را که ابداً تحت کنترل نیست و ناخواسته تو را به جایی می‌برد که نمی‌خواهی بروی.
اما خوشبختانه این وضعیت از شروع ویرایش یک عکس متوقف می‌شود. عکس قفل می‌شود و دیگر به جایی نمی‌رود. اگر لوپ باز باشد، می‌شود عکس نوردی کرد (navigate) و از یک گوشهٔ عکس به گوشهٔ دیگر رفت. اگر لوپ بسته باشد و مثلاً قلم رتوش را فعال کرده باشی، جای عکس ثابت می‌ماند و اسکرول به فرمان بزرگ یا کوچک کردن نوک قلم تبدیل می‌شود که اتفاقاً برای کار رتوش خیلی چیز به درد بخوری است. بطور همزمان هم البته می‌توان عکس نوردی کرد و با فشار دادن space عکس را در پنجره بالا و پایین برد.
راستی دیروز به یک گزارش جالب مقایسه میان برنامه‌های ویرایش عکس برخوردم که سال گذشته نوشته شده. زمانی که اپرچر هنوز دویست دلار بود! اما حتی با آن قیمت هم نگارنده آن را با گردن‌کلفت های میدان قابل مقایسه می‌دانست... و در مواردی برتر.
http://www.twin-pixels.com/raw-processo ... lightroom/
این البته برای کسانی است که فقط با RAW کار می‌کنند. من فعلاً دنبال اطلاعات بیشتری در مورد عکاسی بصورت RAW+jpg هستم. دوربین من jpg عالی تولید می‌کند و در نود درصد موارد نیازی به دستکاری ندارد. اپرچر یک گزینه دارد که اگر عکس‌ها را به این صورت از دوربین بارگیری کند، نسخهٔ RAW را به صورت Master و از آن مختصات jpg خود دوربین، به عنوان پیشفرض نمایش jpg نسخهٔ Master استفاده کند. هنوز ته و تویش را در نیاورده‌ام ولی این شیوه‌ ایست که دنبالش هستم. عکاسی صرفاً RAW برای من زیادی حرفه‌ایست!
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

Re: Aperture

پستتوسط AmiN.D » 10 فوریه 2012, 17:14

خب من هم بالاخره نصب کردم و در این بی اینترنتی دارم باهاش ور میرم.سرعت خود برنامه خوبه پروسسش با توجه به کاری که انجام میدین متفاوت هست.یک ادیت خیلی مختصر انجام دادام و خیلی ذوق زده شدم که انقدر خوب فهمید من چی میخوام! .فایل raw بود اما حیف این ذوق زدگی با یکم سرخوردگی همراه شد و خروجی رنگش فرق محسوسی داشت(خروجی jpeg).
و اینکه من برای ویرایش فایل های raw به این برنامه روی اوردم و سرعت کلا توو این فرمت به نظر پایین تر میاد و من فایل jpeg امتحان نکردم..نکته ای که باید به یاد داشته باشید این هست که حتمن بزارین پروسسش کامل تموم شه بعد کار دیگه ای بکنید.از جبران نوردهیش خوشم اومده.یک نمونه از نتایج گشت و گذار در این برنامه رو میزارم براتون.عکس اولیه و بدون ویرایش شبیه اینی که میبینید نیست
تصویر
http://www.pic1.iran-forum.ir/images/up1/15378138979592168263.jpg
--[سمت راست دیوار بود و نمیشد از دور عکس گرفت:|:|]
بعد از اکسپورت به فتوشاب نیاز خواهید داشت تا سایز عکس رو با روش های پله ای کم کنید و خروجی وب بگیرید
-
بهنام عزیز من از خود iPhoto برای طبقه بندی استفاده میکنم و نمیخوام هر عکسی که وارد میکنم به اپرچر خودش باز در لایبرری دخیره شه .و فضا اشکال کنه.میخوام ادیت انجام بدم و سیو کنم جایی دیگه و خلاص.این امکان و دارم؟
Apple MacBook Pro Core i7 -HDD 1 TB -4GB
iPhone 5s
AmiN.D
 
پست‌ها : 1041
تاریخ عضویت: 07 اکتبر 2010, 04:34

Re: Aperture

پستتوسط Behnam » 11 فوریه 2012, 06:51

AmiN.D نوشته است:[نمایش]
بهنام عزیز من از خود iPhoto برای طبقه بندی استفاده میکنم و نمیخوام هر عکسی که وارد میکنم به اپرچر خودش باز در لایبرری دخیره شه .و فضا اشکال کنه.میخوام ادیت انجام بدم و سیو کنم جایی دیگه و خلاص.این امکان و دارم؟

کافیه تو Preferences خود اپرچر بری تو Import و iPhoto رو انتخاب کنی.
اپرچر کلاً RAM خیلی دوست داره. من که توی این هیولایی که دارم متوجه کمی سرعت نمی‌شم ولی توی لپ‌تاپ هم اگر RAM زیاد داشته باشی نباید زیاد با سرعت مشکل داشته باشی.
راستش اپرچر مهمترین خاصیتش ظرفیت طبقه بندیشه. من اگر از iPhoto استفاده کنم، احتمالاً برای ادیت سراغ یک چیز دیگه مثل Element یا Pixelmator یا خود فتوشاپ می‌رفتم. البته با اپرچر هم به عنوان ادیتور خارجی Pixelmator رو قرار داده‌ام که گاهی -به ندرت- و وقتی که به layers احتیاج دارم، یک راست‌کلیک می‌کنم تو خود اپرچر و عکس رو با Pixelmator باز می‌کنم.
ولی اینجا من عکس تو رو ظرف بیست ثانیه تو خود اپرچر به حالت اولیه (حدسی) برگردوندم!
پیوست‌ها
15378138979592168263 (1).jpg
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

Re: Aperture

پستتوسط AmiN.D » 11 فوریه 2012, 15:44

در یک کلام:WOW!!!اره تقریبا..چطور شد اینطور شد:دی؟
رم من ۴گیگ هست اما باید اعتراف کنم من عادت دارم ۲۰۰تا کارو با هم بکنم!یعنی توو اون لحطه ۲تا بروزرم بالا بود!(اینو یادمه)
راستی نسخه ی جدید ۳ هم اومده اینگار.
تصمیم دارم عکس های معمولی و در آی فتو و عکس هایی به این شکل رو در اپرچر طبقه بندی کنم.به نظرت این کارو چه جوری و با چه key word ,هایی انجام بدم؟
اون پلاگین hdr هم که گفتی دانلود کردم اما خودش متشکل از دو تا پلاگین جدا هست که فروشی هستن اما نسخه ی دانلودی هم دارن.اسم یکیشون Hydra Express 3.0.2 بود
اما نتیحه راضی کننده نبودش.
Apple MacBook Pro Core i7 -HDD 1 TB -4GB
iPhone 5s
AmiN.D
 
پست‌ها : 1041
تاریخ عضویت: 07 اکتبر 2010, 04:34

Re: Aperture

پستتوسط Behnam » 11 فوریه 2012, 18:29

اولاً توصیهٔ من اینه که عکس‌هات رو پخش و پلا نکنی. از همون ‌iPhoto برای لایبرری تمام عکس هات استفاده کن. بعد اگر خواستی کل لایبرری رو به اپرچر منتقل کنی این کار شدنیه. البته در اپرچر می‌تونی لایبرری های متعددی داشته باشی. احتمالاً در ‌iPhoto هم میشه. کلاً «ذهنیت» اکثر ما -منجمله خودم- با فلسفهٔ وجودی iPhoto یا Aperture هماهنگی نداره! این برنامه‌ها در درجهٔ اول organizer هستند و نه editor. البته از پس edit کردن عکس هم به خوبی بر میان.
من با iPhoto هیچوقت کار نکرده‌ام و شاید ایلیا در این مورد بتونه راهنمایی کنه. ولی من چیزی به صورت کلید میانبُر برای انتقال عکس از iPhoto به Aperture به نظرم نمی‌رسه. شاید با automator بشه براش اسکریپت نوشت ولی من در این زمینه تجربه‌ای ندارم. چیزی که به نظرم می‌رسه اینه که عکس‌هایی رو که می‌خوای به اپرچر (هم) منتقل کنی flag کنی. خود به خود عکس‌های flag شده توی فولدر Flagged ظاهر می‌شوند.
بعد در اپرچر در Library Inspector یک جایی برای وارد کردن اون عکس‌ها تعیین کن. حالا تو اپرچر می‌تونی iPhoto Browser رو باز کنی (file>import>show iPhoto browser) و فولدر Flagged رو اونجا انتخاب کنی. حالا می‌تونی عکس‌ها رو بطور جمعی یا به صورت انتخابی با drag&drop به فولدر انتخابی در لایبرری اپرچر بکشی.
کلاً شاید به flag کردن هم نیازی نباشه. وقتی که تو می‌تونی مرورگر آیفوتو رو از توی اپرچر تماشا کنی، خب تماشا کن و هر عکسی رو که خواستی به لایبرری اپرچر درگ کن!
http://documentation.apple.com/en/apert ... tasks=true

این هم یک نسخهٔ دیگه که بیشتر از ۲۰ ثانیه کار داشت ولی فکر می‌کنم «اولیه»تر باشه.
پیوست‌ها
15378138979592168263 - Version 3 (1).jpg
در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط Behnam در 12 فوریه 2012, 05:44.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

Re: Aperture

پستتوسط Ilia » 11 فوریه 2012, 20:40

بطور خلاصه؛
هر کاری که آیفوتو میتواند بکند، اپرچر هم میتواند بکند ولی نه برعکس. اما کار کردن با آیفوتو مثل آب خوردن است و اپرچر را بایستی واقعا یادش گرفت.

هم آیفوتو و هم اپرچر در درجهٔ اول محل نگهداری و سرو سامان دادن به عکس‌هایتان هستند. بعد در مرحلهٔ بعدی میشود از آنها برای اصلاح عکس‌ها آنهم مخصوصا به تعداد زیاد استفاده کرد. آیفوتو و مخصوصا اپرچر به خوبی از پس اصلاح رنگ و چیزهایی مثل آن بر می‌آیند. اما برای ریزه‌کاری و به قول خارجی‌ها manipulate کردن تصاویر خوب معلوم است که هیچ چیز بپای فوتوشاپ نمیرسد و برای همین هم هست که امکان ادیت کردن عکس‌ها از طریق آنها در ادیتور خارجی در نظر گرفته شده است.

باز هم در مقایسه اپرچر با آیفوتو؛
آیفوتو برای استفادهٔ یک عکاس معمولی واقعا مناسب و کافیست. اما اپرچر میتواند نیازهای یک عکاسخانه یا عکاس حرفه‌ای را برآورده بکند. کار کردن درست با اپرچر واقعا مستلزم یاد گرفتنش است و اگر یادش نگیرید، معمولا موجب سرخوردگی میشود. و اگر مطمئن هستید که حوصلهٔ یاد گرفتنش را ندارید، همان بهتر که تمام لایببری آیفوتویتان را به آن وارد نکنید و بعدا گیر کنید که آیفوتو بهتر بود.

بنظر من هم عکس‌هایتان را در یکجا نگه دارید. و گرنه به سردرگمی در نهایت منجر خواهد شد. اما اگر در بارهٔ مهاجرت به اپرچر مطمئن نیستید، اول یادش بگیرید بعد تصمیم بگیرید.

امین جان، اپرچر هم میتواند عکس‌ها را به اندازه‌ها و کیفیت‌های مختلف براحتی اکسپورت کند و برای اینکار احتیاجی به فتوشاپ نیست.

ExportVersions.png


برای این کار Command+Shift+e را بزنید و پیشفرضی که میخواهید را انتخاب کنید. این پیشفرض‌ها را میشود ادیت یا اضافه کرد.

همینطور وقتی که میخواهید عکسی را وارد لایببریش کنید، این امکان را میدهد که آن سِت را در خارج از لایببریش در فولدری که خودتان میخواهید نگه دارید و اپرچر ردش را (تا وقتی لینکش را نشکنید) خواهد داشت.

Import_to_Folder.png


که اینکار در در بعضی از مواقع ممکن است لازم بشود. هر چند که در اکثر مواقع همان بهتر است که وارد لایبرری خودش بشود.

من سالها از آیفوتو برای نگهداری عکس‌هایم استفاده کرده‌ام و واقعا هم دوستش دارم. اما چند وقت پیش که اپل اپرچر را به قیمت هشتاد دلار (که آن منوقع نسخهٔ روی دیسکش را ۳۰۰ دلار میفروخت) در اپ‌استورش عرضه کرد، به طمع افتادم و خریدمش. گفتم حتما بایستی از آیفوتو بهتر باشد و یک چیز جدید هم یاد میگیریم. بعد هم بعد از گرفتن بک‌آپ از لایبرری آیفوتویم، تمام عکس‌هایم (نزدیک سی هزار عکس و فیلم) را به اپرچر انتقال دادم و آنها را از آیفوتو پاک کردم. راستی اپرچر برای اینکار یک دستور دارد که راحت تمام لایبرری آیفوتو را با مخلفاتش وارد خودش میکند که جایش زیر منوی فایل و در قسمت import است. الان هم چند ماهی است که دارم از اپرچر استفاده میکنم. ولی میتوانم با اطمینان بگویم که همان آیفوتو بخوبی کار من را راه می‌انداخت و احتیاجی به این هیولا نبود. مخصوصا چون همانطور که گفتم، کار با آیفوتو راحت‌تر است. مثلا اگر از صفحهٔ نمایش اصلی آیفوتو عکسی را با ماوس بگیرید بکشید و بیندازید روی دسکتاپ، یک کپی از اصل آن عکس به شما میدهد، اما در اپرچر حتما بایستی انتخابش کنید و اکسپورتش کنید.

راستی اگر از اپرچر استفاده میکنید، مطمئن بشوید که آخرین نسخهٔ آنرا دارید.

و یک کلمه در آخر،
کامپیوتر برای راحت کردن ما آدم‌ها از خرکاری ساخته شده است و بخوبی از پس انجام آن بر می‌آید. ارگنایز کردن تعداد زیادی عکس و فیلم و آهنگ و غیره از بهترین کارهاییست که بایستی به کامپیوتر سپرد. سعی نکنید که آنها را دستی خودتان راست و ریست کنید. برای این کار بایستی از برنامه‌هایی مثل آیفوتو و آیتونز و اپرچر و غیره استفاده کرد. اما بایستی استفاده از آنها را یاد گرفت. اگر یادشان بگیرید، معرکه هستند. وگرنه همیشه این داستان هست که یک آهنگ داشتم که اسمش را یادم نمیاد نمیدونم کدوم گوری رفته یا فولدر این عکس‌های مسافرت پارسال به فلانجا کوش. :-)

ببخشید بهنام جان، لابد اینقدر روده درازی کردم که پشیمان شدی که اسم من رو آوردی.
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

Re: Aperture

پستتوسط Behnam » 11 فوریه 2012, 21:55

Ilia نوشته است:[نمایش]
ببخشید بهنام جان، لابد اینقدر روده درازی کردم که پشیمان شدی که اسم من رو آوردی.

آخ گفتی...!
راستی در مورد تعیین سایز عکس، اپرچر همونطور که گفتی یک سری preset داره که می‌شه انتخاب کرد و یا به اون اضافه کرد. حتی می‌شه سایزی رو اضافه کرد که شمارش پیکسل اون بیشتر از فایل اصلی باشه. ولی اولاً این کار بی‌موردیه ثانیاً به عنوان امکانی برای «ادیت» عکس به حساب نمیاد. چون یک بار که سایزی رو برای export انتخاب می‌کنی، این کار رو برای همهٔ عکس‌ها انجام می‌ده. برای تغییر سایز یک عکس تکی، بهتر هست از ادیتور خارجی استفاده بشه... تا اونجا که من فهمیدم.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

Re: Aperture

پستتوسط AmiN.D » 16 فوریه 2012, 18:52

ممنون ایلیا ی عزیز .حتما سعی میکنم یاد بگیرم و اگر نیاز شد به اپرچر سوییچ کنم.
بعله اون گزینه ها رو دیدم اما تنظیم save for web در فتوشاپ رو امتحان کرده بودم که کاهش کیفیت کمی داره و حجمش معقول+اینکه به صورت دستی هم میتونین این مقادیر رو تغییر بدین.
Apple MacBook Pro Core i7 -HDD 1 TB -4GB
iPhone 5s
AmiN.D
 
پست‌ها : 1041
تاریخ عضویت: 07 اکتبر 2010, 04:34

Aperture + PTLens

پستتوسط Behnam » 25 فوریه 2012, 20:33

اپرچر پیکسل سازی نمی‌کند. یک برنامه برای سازماندهی عکس‌هاست و ویرایش رنگ و نور. برای دستکاری به ساختار پیکسل‌ها باید از برنامه‌هایی چون فتوشاپ یا پیکسل‌میتور استفاده کرد که در اپرچر می‌توان یک ابزار بیرونی را به عنوان ویرایشگر انتخاب کرد و با راست‌کلیک کردن روی تصویر به آن دست یافت.
اما در میان ابزار اصلی ویرایش عکس که در خود اپرچر موجود است، به نظر من جای یک ابزار خالی است و آن ابزار اصلاح کژنمایی (distortion) لنز است.علت آن هم واضح است. اصلاح کژنمایی با «پیکسل سازی» سر و کار دارد و این کاری است که اپرچر به ابزار بیرونی محول می‌کند. البته من غالباً انحنایی که در لنزهای با زاویهٔ باز پیش می‌آید دوست دارم. ولی این خیلی به موضوع عکس بستگی دارد و در بعضی موارد مثل عکس از ساختمان‌های شهر، ناجور جلوه کند. برای این کمبود در اپرچر، پلاگین موجود است و من هم یک پلاگین به نام PTLens خریده و نصب کرده‌ام که این کار را به خوبی انجام می‌دهد. پلاگین هم با راست‌کلیک کردن روی عکس در اپرچر دست یافتنی است. تفاوت در این است که در اپرچر تنها یک ویرایشگر بیرونی می‌توان اختیار کرد ولی برای پلاگین محدودیتی نیست.
کسی در فوروم dpreview عکسی را برای ویرایش پست کرده بود. این از مواردی بود که به اصلاح پرسپکتیو نیاز داشت. البته من معمولاً خطوط را کاملاً موازی نمی‌کنم ولی اینجا برای نمایش کار پلاگین PTLens این کار را کرده‌ام که ضمناً نشان دهد چگونه «پیکسل سازی» کرده است و چگونه «سطح مفید» چارچوب عکس با اینگونه اصلاحات تغییر می‌کند.
پیوست‌ها
PTLens effect.jpg
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

Re: Aperture

پستتوسط kaplan » 05 مارس 2012, 14:04

با درود خدمت اساتيد گرامي
در صورت امكان لطف نموده در مورد دسته بندي و سازماندهي عكس ها هم تجربيات خود را بيان كنيد.
من معمولا در سيستمهاي قبلي و تا كنون ،‌ براي هر دسته از عكس يك پوشه ايجاد ميكردم و بنا به عنوان در نظر گرفته شده براي آن عكس ، در پوشه مربوطه قرار داده. و آنها را در خود كامپيوتر ، سي دي يا هارد اكسترنال ذخيره ميكنم. ولي همانطور كه دوستان فرمودند ،‌ جستجو و پيدا كردن عكس ها كمي مشكل ميشود.
ظاهرا اين برنامه هاي آيفوتو و اپرچر براي سازماندهي عكس ها مي باشند . به نظر شما همچنان بايد عكس ها را در پوشه هاي مختلف قرار بدهيم يا همه عكس ها را يكجا ذخيره كرده و به آنها عنوان بدهيم؟
نماد کاربر
kaplan
 
پست‌ها : 20
تاریخ عضویت: 01 نوامبر 2011, 12:01
محل سکونت: Tehran,IRAN

Re: Aperture

پستتوسط Ilia » 05 مارس 2012, 17:10

لطفا این بحث را ببینید:
viewtopic.php?f=25&t=1066
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

Re: Aperture

پستتوسط Behnam » 06 مارس 2012, 05:33

kaplan نوشته است:[نمایش]
ظاهرا اين برنامه هاي آيفوتو و اپرچر براي سازماندهي عكس ها مي باشند . به نظر شما همچنان بايد عكس ها را در پوشه هاي مختلف قرار بدهيم يا همه عكس ها را يكجا ذخيره كرده و به آنها عنوان بدهيم؟

مرسی ایلیا. عجب حافظه‌ای داری! این دو کلام هم بد نیست که اضافه شود.
iPhoto و Aperture همهٔ عکس ها را جایی در Library شان ذخیره می‌کنند. اما این به معنای این نیست که شما نتوانید «بسته» های گوناگونی به صورت Projets و Albums و Folders، و یا در مورد آی‌فتو Events داشته باشید. اما این «پوشه» ها مثل پوشه‌هایی که روی هارد درایو در فایندر درست می‌کنید نیستند. آنها دسته‌بندی‌های گوناگونی هستند که در واقع همه برای نشان دادن تصویر به همان مرکز ذخیرهٔ اصلی مراجعه می‌کنند.
البته اگر شما عکسی را ویرایش کنید، اطلاعات مربوط به ویرایش آن عکس در جایی ذخیره شده است ولی از آن عکس دوباره یک فایل ویرایش شده پدید نمی‌آید. شما در واقع «تعبیری» از نسخهٔ مادر را در پروژه یا پوشهٔ دیگری قرار می‌دهید و اپرچر اطلاعات مربوط به آن ویرایش را در جایی ثبت می‌کند. هر وقت هم که آن را در اپرچر مشاهده کنید، با آن «تعبیر» به نمایش گذاشته می‌شود ولی از خودش «پیکسل» ندارد. هرچه هست همان پیکسل عکس مادر است که با این «تعبیر» به نمایش گذاشته می‌شود.
مثلاً وقتی که شما یک عکس را crop کنید و تصویر crop شده را در یک پروژه یا پوشهٔ جدید در اپرچر قرار دهید، این در واقع همان عکس کامل اصلی است که با دستورالعمل crop به نمایش در می‌آید. تنها زمانی این عکس crop شده واقعاً از خودش پیکسل خواهد داشت که آن را export کنید به یک جای دیگری در هارد درایو، و یا آن را پیوست یک ایمیل کنید و غیره.
خلاصه اگر شما عکس‌هایی را که به iPhoto یا Aperture وارد می‌کنید، به خود این برنامه‌ها بسپارید، خیلی بهتر از آنها محافظت خواهند تا خود شما با پوشه سازی در فایندر! شما هر دستکاری روی این عکس‌ها بکنید، تنها یک «تعبیر» جدید از نسخهٔ اصلی دست‌نخورده بوجود می‌آورید و اصل فایل عکس تغییری نمی‌کند.
البته اگر منظورتان از ساختن پوشه‌های مختلف داشتن backup در یک هارد درایو دیگر باشد، این کار همیشه مفید است ولی از کل Library بک‌آپ بگیرید.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

Re: Aperture

پستتوسط kaplan » 06 مارس 2012, 09:29

ممنون از ايليا و بهنام گرامی

صفحه ای كه ايليا معرفی نموده بود را قبلا خوانده بودم و با توضيحات جناب بهنام در اين بخش ،‌تصميم گرفتم اين بحث را در اينجا مطرح كنم ، از اين بابت پوزش ميخواهم.
با توضيحات جناب بهنام متوجه شدم كه با باز كردن هر عكس در آيفوتو و اپرچر ، پروسه دسته بندي و نگهداري عكسها توسط اين برنامه ها ، آغاز ميشود.
هدف من از مطرح كردن اين سوال بيشتر دسته بندی و سازماندهی تمام عكس هاي موجود در آرشيوهايمان و عكس هايي كه از اينترنت دانلود ميكنيم ، بود.

شايد بهتر باشد كه بحث را در تايپيك " مديريت عكس ها " ادامه بدهم .
نماد کاربر
kaplan
 
پست‌ها : 20
تاریخ عضویت: 01 نوامبر 2011, 12:01
محل سکونت: Tehran,IRAN

Re: Aperture

پستتوسط Ilia » 06 مارس 2012, 22:48

کاش برای چیزهای روزمره هم حافظه‌ام کار میکرد بهنام…

اما جواب Kaplan؛

شما میتوانید که برای عکس‌های متفاوتتان، چه در آیفوتو و چه در اپرچر، لایبرری‌های متعدد و متفاوت داشته باشید. برای ساختن لایبرری جدید در آیفوتو، اول دکمهٔ Option را فشار بدهید و نگه دارید و آیفوتو را راه بیندازید. آنوقت یک پنجره باز میشود که میتوانید جایی که لایبرری ضبط میشود و اسم آنرا انتخاب کنید. برای انتخاب لایبرری، باز بایستی قبل از شروع آیفوتو، دکمهٔ آپشن را نگه دارید و لایبرری را که میخواهید انتخاب کنید.

برای اپرچر باید بروید به قسمت تنظیمات، و آنجا لایبرری جدید را بسازید و یا انتخاب کنید. اپرچر همیشه آخرین لایبرری انتخاب شده را باز خواهد کرد. اگر قصد تعویض لایبرری را در اپرچر دارید، یا بایستی که بروید لایبرری دیگر را انتخاب و اپرچر را خاموش و روشن کنید، و یا یک Alias (شورت‌کات) از لایبرریها در یک فولدر بسازید و بجای باز کردن برنامهٔ اپرچر، شورت‌کات آن لایبرری‌ای را که میخواهید را اجرا کنید.

حتما بهتر است که برای لایبرری‌هایتان اسم متفاوت و مناسب انتخاب کنید.
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

قبلیبعدی


بازگشت به تصویر ثابت


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 7 مهمان