انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

کپی‌رایت و حمایت از حقوق تولیدکنندگان محتوا

بخش موضوعات متفرقه

Re: کپی‌رایت و حمایت از حقوق تولیدکنندگان نرم‌افزار

پستتوسط shirazigs » 24 نوامبر 2010, 03:35

با سلام به همه دوستان عزیز
یک زمانی بود که تب کپی رایت من رو به شدت گرفته بود، بنابراین تحقیقاتی رو انجام دادم و سئوالاتی رو پرسیدم... از جمله
به آقای آیه ا.. مکارم شیرازی ایمیل زدم، ایشون گفتن که اگر نرم افزار ها متعلق به کافران حربی (یعنی خدا رو قبول نداشته باشن و با ما مسلمانان جنگ و دشمنی داشته باشند) باشد استفاده از آن مانعی ندارد، در غیر اینصورت استفاده از نرم افزارهای دارای حق کپی را حرام است و استفاده کنندگان باید حلالیت، رضایت و حق آنها را ادا کنند.
نتیجه: هنوز کسی ثابت نکرده که شرکتهای محبوب و مردمی با ما جنگ دارند(در ضمن توی این شرکتهای بزرگ ایرانی و مسلمان هم وجود داره)… بنابراین کسانی که معتقد هستند باید حتما خریداری کنند(چون روز قیامت با قیف میان سراقشون). از لحاظ اخلاقی هم که وضعیت مشخصه.
حالا چرا قانون کپی رایت در کشور ما رعایت نمیشه... دوستان توضیح دادن که مسئله حکومتی هست...
البته یک کارایی کردن و میخوان انجام بدن...

من که خدا خدا میکنم که زودتر کپی رایت بیاد... تا هر کسی همه کاره نباشه و سرجای خودش بشینه.

شاید بگین تو که این مطالب رو نوشتی تو چی؟
من حدود ۱۰ سالی بود که آرشیو عکس و کلبپ آرت جمع آوری کرده بودم و کلی بابتشون پول دادم تو این همه سالها آرشیوم رو دسته بندی بسیار منظم و بی نظیر، براشون کی برد تعریف میکردم ،  ۲۵۹ گیگ - ۲۸۰۰۰۰ قطعه عکس و کلیپ آرت، سرتون رو دردنیارم براشون کاتالوگ درست کرده بودم... اما بعد از این پرسوجوهای چند روزه ، ناچار شدم دیگه از اونها استفاده نکنم. خیلی خیلی سخت بود، اما من اونها رو پاک کردم و دی وی دی ها رو ریختم سطل آشغال.

نرم افزار ایرانی رو حتما خریداری میکنم.
نرم افزارهای خارجی رو یک سریاشو خریدم ولی مونده هنوز.... پولش رو از زیر سنگ هم که شده جور میکنم و می خرم.
نماد کاربر
shirazigs
 
پست‌ها : 32
تاریخ عضویت: 02 سپتامبر 2010, 23:09
محل سکونت: Tehran

Re: کپی‌رایت و حمایت از حقوق تولیدکنندگان نرم‌افزار

پستتوسط Ilia » 24 نوامبر 2010, 06:15

فعلا که این مسئله هیچگونه اولویتی در آنجا ندارد. همهٔ بحث‌ها در این باره هم جنبهٔ تخیلی دارد. واقعیت این است که تا وقتی که قوانین از بالا عوض نشود — و حتی وقتی هم که بشود — هر که بتواند کپی میکند. اما بحث بر سر نتایج این موضوع است.

بنظر من صرف قدرت خرید نداشتن عذر درستی برای پا گذاشتن روی اصول نیست. درستش این است که اولا قشر فقیر مورد حمایت مالی افراد متول (از طریق مالیات و غیره) یا حمایت مالی از طرف دولت قرار بگیرند تا بتوانند حوایجشان را برطرف کنند. بله میدانم که صرف گفتن این حرف کلی بنظر شما که الان در گیر و دار پرداخت قبض برقتان هستید بیربط است. اما راهش همین است. البته من هم میفهمم که راه آسانترش این است که همه کپی کنند و این سیاستیست که الان در آنجا انجام میشود. اما این عواقب دارد و آن این است که اولا زشتی این امر کلا برای یک نسل ور افتاده است. و دیگر اینکه جلوی ابداع و تولید هر چه که بشود کپی کرد را میگیرد چه در داخل و چه در خارج ایران.

بیشتر شرکت‌های بزرگ مانند مایکروسافت و ادوب اکثر درآمد خودشان را از فروش به ادارات دولتی و شرکتهای خصوصی در می‌آورند تا افراد عادی. برای همین هم شرکتهای بزرگ تولید کنندهٔ نرم‌افزار زیاد دنبال افراد معمولی خاطی نیستند. مگر آنکه آنها به فروش یا انتشار این نسخه‌های غیرقانونی اقدام کرده باشند. از طرف دیگر برنامه‌های سبکتر غیر حرفه‌ای را با قیمت مناسب‌تر عرضه میکنند که مردم را تشویق به خرید این محصولات کنند. مثلا بجای استفاده از نسخهٔ پایرت فتوشاپ، از نسخهٔ قانونی فتوشاپ المنت استفاده کنند و یا بجای فاینال‌کات پرو از فاینال‌کات اکسپرس. برنامه‌های کوچکتر هم هستند که با قیمت‌های بسیار ارزانتر نیاز بسیاری را بر طرف بکنند.

حالا کل سیستم برنامه‌های متن باز بماند. یعنی آلترنتیو تا حدی هست. استفادهٔ معقول را هم کسی جلویش را نگرفته است. اگر هم دولت‌مداران بخواهند میتوانند این شرکتها وارد معامله بشوند و تخفیف‌های کلان از آنها بگیرند. اما این چیزها اصلا در دستور کار هیچکس و هیچ اداره‌ای نیست. خودشان را راحت کرده‌اند و صورت مسئله را حذف کرده‌اند. نتیجه‌اش همین شده است که میبینیم. نه خارجی برای بازار ما چیزی میسازد و نه ایرانی وقتش را حرامش میکند.

وقتی که روال کارمان این است دیگر نباید شکایت کرد که چرا مایکروسافت با خط و زبان ما اینکار را کرد یا اپل قید فارسی را زده یا چرا فیلم‌سازیمان وضعش این است. طومار درست کردن هم فایده‌ای ندارد. تا وقتی که از بازار ایران پولی بهشان نرسد، حتی اگر داستان تحریم و غیره هم نبود، چرا باید هزینه کنند؟

تا وقتی که از بالا چیزی درست نشده است از مردم معمولی نه میشود انتظار داشت و نه به آنها میشود خرده گرفت. اما باید درستش را هم گفت تا که تشخیص کار اشتباه و کار درست از یادمان نرود. چون آخرش خودمان هستیم که در طولانی مدت چوبش را خواهیم خورد.
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

Re: کپی‌رایت و حمایت از حقوق تولیدکنندگان نرم‌افزار

پستتوسط Nyaiesh » 24 نوامبر 2010, 15:39

shirazigs
خیلی جواب معقولی دادید این که اگر با ما در حال جنگ باشند.... و همین طور سرسری نگفتید که همه چیزشان حلال است.
و پاک کردن حافظه هم چون من خودم مثل شما مجموعه دارم می فهمم که کار شجاعانه ای بود به شما تبریک می گم.
اجازه بدهید در مورد بحث حقوق پدیدآوردگان من هم نظر خودم را بگم
اول این که این تخلف فقط برای ایران نیست من قبلا این طور گمان می کردم اما با مراجعه به بعضی از این پایگاه ها فهمیدم بیشتر کسانی که این کار را شروع می کنند یعنی به اصطلاح کرک می کنند خود خارجی ها هستند و ما بیشتر پخش کننده آن ها بین خودمان هستیم تا قفل شکن
شرکت های خارجی هم در مورد قیمت گذاری عادلانه عمل نکردند وگرنه به آن درآمدهای نجومی دست پیدا نمی کردند از اپل بگذریم که سخت افزار هم می سازد اما واقعا هزینه 300 یا 400 دلاری برای ویندوز عادلانه است؟
ملاک های قیمت گذاری هم درست نیست حالا خود مایکروسافت فهمیده که ویندوز را در چین ارزانتر بفروشد چون قدرت خرید مردم و اصلا واحد پولی فرق دارد و ملاک دلار یا اقتصاد آمریکا نیست.
خود ما هم در این زمینه کوتاهی کرده ایم و نظارتی صورت نگرفته است و بسیاری از شرکت های داخلی از این رهگذر آسیب دیده اند
خدایا کیهان و زمین و نوترون در طواف و ما در خواب
نماد کاربر
Nyaiesh
 
پست‌ها : 357
تاریخ عضویت: 09 نوامبر 2009, 15:38

Re: کپی‌رایت و حمایت از حقوق تولیدکنندگان نرم‌افزار

پستتوسط AliGhz » 24 نوامبر 2010, 17:12

دیشب یاد دوستی افتادم که چند سال پیش در شرکتی با او همکار بودم. این دوست عزیز، در زمینۀ شکستن قفل نرم‌افزار اعجوبه‌ای بود و البته نرم‌افزارهای ۲-۳ هزار دلاری برایش بچه‌بازی بود! او نرم‌افزارهای ۲۰-۳۰ هزار دلاری و شاید گران‌قیمت‌تر در زمینه‌هایی مثل شبیه‌سازی ترافیکی یا طراحی کشتی و... را هک می‌کرد و رویشان قفل سخت‌افزاری می‌گذاشت و به شرکت‌های دولتی و خصوصی به یک‌دهم قیمت (که خودش می‌شد چند میلیون تومان!) می‌فروخت. در مدت خیلی کوتاهی هم از این راه کلی پول به جیب زد. بعضی نرم‌افزارهایی که می‌فروخت جزو تحریمی‌ها بودند؛ یعنی شرکت سازنده آن را مستقیم به یک شرکت ایرانی نمی‌فروخت، یک سری هم نه. حالا آن شرکت‌های دولتی صورت‌حساب ۲۰-۳۰ هزار دلاری را رد می‌کردند و ما‌به‌التفاوت را هپولی می‌کردند یا نه، موضوعی جدا برای خودش است!

در مورد قیمت‌گذاری نرم‌افزارها هم یادم است شاید ۱۰ سال پیش بود مقاله‌ای را می‌خواندم یا ترجمه کردم، که عنوان کرده بود قیمت نرم‌افزارها در کشورهای آمریکای لاتین نباید همان قیمتِ آنها در آمریکا باشد و بحث ارزش پول و قدرت خرید و... را مطرح کرده بود. البته واقعا برای من جالب است و سوال است که چرا در مورد سخت‌افزار این انتظار (قیمت‌گذاری بسته به منطقه) وجود ندارد اما در مورد نرم‌افزار چنین توقعی هست؟

یک نکتۀ دیگر هم به‌نظرم این است که این‌طور شیوۀ فروختن نرم‌افزار (پول گرفتن و در قبالش شماره سریال دادن) دورانش گذشته و نمی‌تواند در بلندمدت ادامه پیدا کند. یک‌جور شیوۀ دایناسوری است که بیل گیتس را پولدارترین آدم در اواخر قرن بیستم کرد، ولی بیل گیتس‌های آینده اگر بخواهند این شیوه را ادامه بدهند، اگر ورشکست نشوند، در نهایت می‌توانند لنگان لنگان طی مسیر کنند. ما الان در دهۀ دوم قرن بیست و یکم و آغازین سال‌های هزارۀ سوم هستیم و تفکر و بازاریابی به شیوه دایناسوری و پیش-اینترنتیِ قرن گذشته، منسوخ است. در دوران پسا-اینترنتی که هر محتوایی همان روز انتشار در وب قابل دسترسی است، فروش و بازاریابی نرم‌افزار هم نیازمند شیوه‌های تازه است. (شاید App Store و Mac App Store اپل، پیش‌درآمدی بر این شیوه‌های نو باشند.)

چند پست قبل دربارۀ نیاز مشتری نوشتم. نیازها تغییر کرده. حتی مثلا در مورد آی‌لایف ۱۱، در یکی از شبکه‌های تورنت بعضی‌ها نوشته بودند که وقتی فهمیده‌اند اپل این مجموعه را روی دی.وی.دی از طریق پست می‌فرستد و چند روز دیگر به دستشان می‌رسد، سفارش خود را کنسل کرده و همان لحظه از تورنت آن را گرفته‌اند!

یا مثلا من برفرض فلان آلبوم موسیقی را می‌خواهم بخرم. لینک دانلودش جلوی رویم است. من به کپی رایت احترام می‌گذارم و تا آن سر شهر می‌روم آن را می‌خرم. تازه بعد از آن، فقط یک بار آن را تبدیل به mp3 می‌کنم و عملا دیگر با سی.دی‌اش کاری ندارم. یعنی اگر دانلود می‌کردم راحت‌تر بودم. خب هر کسی راحتی‌اش را فدا نمی‌کند. ناشر و تهیه‌کننده و خواننده و... می‌توانند ژست مظلومیت بگیرند که آی کار ما به تاراج رفت... (درست هم می‌گویند و حق با آنهاست). اما هنوز نیاز مشتری را نفهمید‌ه‌اند و برایش راه حل ارائه نکرده‌اند. هنوز انتظار دارند مردم مسافت بین دو شهر را با الاغ طی کنند.

در مرحلۀ بعد، یک کم فکر می‌کنند، سایت اینترنتی راه می‌اندازند برای فروش سی.دی. خب خریدار برای خرید سی.دی ۵۰۰۰ تومانی، باید ۵۰۰۰ تومان هم پول پیک بدهد! همه که این کار را نمی‌کنند. لینک دانلود حاضر و آماده مثل باقلوا جلویشان است. آخر سر هم که آن سی.دی تبدیل به همان فایل‌های mp3 خواهد شد که می‌توانند دانلودش کنند! آدم است و وسوسه دیگر!

اما فردی که دایناسوری فکر نمی‌کند، می‌آید برای این نیاز هم راه حل ارائه می‌کند که مثلا می‌شود فروشگاه آی‌تونز اپل. شما تک‌آهنگ یا آلبوم را می‌خری، پولش را می‌دهی، قانونی هم هست، حق کسی هم پایمال نشده، و محصولت را همان موقع دریافت می‌کنی.

کپی رایت ۱۲۰٪ لازم و ضروری است و نبودن‌اش در بسیاری از جنبه‌ها ضربه‌های اساسی به ما زده (در بازار ترجمه و نشر کتاب مثلا، که باعث شده متقابلا ما هم در دنیا جایگاهی نداشته باشیم؛ هرچند تعدادی از ناشران و مترجم‌ها اخیرا حداقل در حد اطلاع دادن هم شده، نویسنده را در جریان ترجمه و انتشار اثرشان قرار می‌دهند). و باید به‌قول ایلیا "درستش را هم گفت تا که تشخیص کار اشتباه و کار درست از یادمان نرود."

اما نیازهای مشتری را هم نباید از یاد برد چون مشتری در همه جای دنیا می‌خواهد راحت‌ترین و بهترین و کم‌هزینه‌ترین خرید را داشته باشد. باید مشوق‌اش هم بود. (مثلا در مورد سریال قهوه تلخ، علاوه بر حرف‌های دل‌نشین مهران مدیری، نقش حدود ۵ میلیارد تومان جایزه را اصلا نباید دست‌کم گرفت). بالاخره از راه‌های مختلف است که مردم متوجه می‌شوند با خریدن جنس اصل، در بلندمدت هزینۀ کمتری متحمل می‌شوند. صرفا معلم اخلاق نباید شد :joy: به قول عیسی مسیح در انجیل، "سنگ نخست را کسی بزند که خود تاکنون هیچ گناهی نکرده است!"
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

Re: کپی‌رایت و حمایت از حقوق تولیدکنندگان نرم‌افزار

پستتوسط shirazigs » 24 نوامبر 2010, 18:10

من اعتقاد دارم که کسانی که حقوق دیگران رو محترم میدونن، دیگران هم به حق و حقوق اونها احترام میگذارن...
و در نهایت به قول دوستمون دودش اول از همه تو چشم خودمون میره. طعم و نتیجه رعایت نکردن حق کپی رایت رو هم همه(ایرانی ها) ماها چشیدیم و بازهم میچشیم...

برای اونهایی که مذهبی هستند میگم:
شاید روزی برسه که بگن تمام ایرانی ها(کامپیوتر داران مقیم ایران) به جرم دزدی در آتش جهنم خواهند سوخت......!؟ (چون به حساب حق الناس نوشته میشه)
نماد کاربر
shirazigs
 
پست‌ها : 32
تاریخ عضویت: 02 سپتامبر 2010, 23:09
محل سکونت: Tehran

Re: کپی‌رایت و حمایت از حقوق تولیدکنندگان نرم‌افزار

پستتوسط AliGhz » 27 نوامبر 2010, 21:31

هرچند کپی‌رایت در اینجا (این انجمن) بیشتر معطوف به نرم‌افزار است؛ اما چون فرهنگ رعایت نکردن کپی‌رایت در کشور ما -متاسفانه و به دلایل مختلف- فرهنگ گسترده‌ای است، گریز زدن به آثار محتوایی دیگر تا حدی که چاشنی این مبحث باشد فکر نکنم ایرادی داشته باشد.

سخن کوتاه کنم. بعضی وبلاگ‌ها و سایت‌ها هستند که با دقت‌نظر، آثار ارزشمند موسیقایی را گلچین می کنند و برای دانلود قرار می‌دهند (نیت خوب و عمل بد؟). یکی از آنها همین اواخر به نتیجه می‌رسد که چنین کاری ضررش می‌تواند بیش از نفع‌اش باشد و رویه‌اش را تغییر می‌دهد. خواندن دو پست زیر و واکنش‌ها، می‌تواند شما و نمایی از تفکرها (و در نتیجه، عمل‌های) مختلف و متضاد در این زمینه در ایران امروز را نشان بدهد:

پست اول:
http://shabzendeha.ir/?p=3052

پست دوم:
http://shabzendeha.ir/?p=3116
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

Re: کپی‌رایت و حمایت از حقوق تولیدکنندگان نرم‌افزار

پستتوسط AliGhz » 05 دسامبر 2010, 15:34

الان مقاله‌ای را در شماره 4 سپتامبر 2010 مجله نیوساینتیست دیدم که به موضوع جالبی پرداخته است: تکنولوژی (یا فناوری) Cloud برای پخش موسیقی. [برای Cloud Computing هنوز معادل فارسی خوبی ندیده‌ام؛ "محاسبات ابری" به‌نظرم عبارت نچسبی است!]

شاید در این مورد قبلا هم شنیده بودید، اما موضوع اصلی در این زمینه‌ی نوین فناوری، دسترسی به فایل‌ها از فضای اینترنت، و در نتیجه دسترسی به فایل‌ها از هر جایی است که ارتباط اینترنتی [البته با پهنای باند بالا] در دسترس باشد. در این مقاله نوشته شده که اپل هم دسامبر گذشته کمپانی Lala را خرید. این کمپانی که در سال 2006 تاسیس شد، خدمات music-streaming-ای را عرضه می‌کرد که هارد کاربر را برای یافتن فایل‌های موسیقی اسکن می‌کرد و آنها را در فضای cloud کپی می‌کرد. در مقاله نوشته شده: "انتظار می‌رود این فناوری، پایه‌ی یک به‌روزرسانیِ مبتنی بر cloud را برای آی‌تونز فراهم کند؛ و با این‌که نیت اپل از این کار تا زمانی که نیوساینتیست زیر چاپ می‌رفت مشخص نبود، این شرکت در حال ساخت یک مرکز داده [data center] عظیم در کارولینای شمالی است که یکی از بزرگ‌ترین مراکز داده در جهان خواهد شد-که بسیار مناسب خواهد بود اگر قرار باشد تعداد زیادی فایل موسیقی را میزبانی کند."

اما موضوع مهم‌تری که این خبرها را به این مبحث مرتبط می‌کند، حق پخش و کپی‌رایت موسیقی‌ها در این فضای نوین است که هنوز مسائل حل‌نشده‌ی بسیاری دارد و حل آنها هم دشوار به‌نظر می‌رسد. در واقع، مسائل حقوقی سر راه، دشوارتر از مسائل فنی به‌نظر می‌رسد. حتی یک خدمات cloud که مدتی پیش توسط یاهو ارائه می‌شد، به‌خاطر همین مسائل به مشکل خورد و با تغییر فناوری مدیریت حقوق دیجیتال (digital rights management technology) بسیاری از کاربران ناخشنود شدند چرا که دیگر به موسیقی‌هایی که پولش را پرداخته بودند، دسترسی نداشتند!

با همه اینها، به‌نظر می‌رسد که "مالکیت موسیقی" کم‌کم به موضوعی مربوط به گذشته تبدیل می‌شود و در دوران پسا-پسا-اینترنتی باید به فکر روش‌های جدید برای حفاظت و رعایت حقوق مولفان بود. آقای "اد هو"، مدیر ارشد فناوری در شرکت mSpot در کالیفرنیا که خدمات cloud برای موسیقی ارائه می‌دهد، می‌گوید: "ممکن است نسلی از مردم پدیدار شوند که بگویند: 'نمی‌خواهم خودم را با داشتن مجموعه شخصی‌ام از موسیقی، اذیت کنم.' اما من نمی‌دانم آن روز، کی فرا خواهد رسید."
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

Re: کپی‌رایت و حمایت از حقوق تولیدکنندگان نرم‌افزار

پستتوسط abdol » 16 دسامبر 2010, 00:40

پیشنهاد به مدیران سایت:
در پاسخ به پوریا (چون نخواستم در تاپیک پست اضافی ننویسم) باید بگویم که نظر به اینکه تعداد قوانین سایت زیاد نیست می شود چند تای مهم آنرا در ابتدای ایجاد نام کاربری و ... متذکر شد تا شاهد پستهای تکراری، خلاف کپی رایت و ... نباشیم. ضمنا در هر بخشی می توان تذاکرات لازم را بنا بر محتوی داد:
مثلا این موارد در مورد پستها شایع است:
-نقض کپی رایت
-پست تکراری که نشان از عدم جستجوی کاربر جدید دارد
-محتوی نامناسب گفتاری و ...
اینها رو می توان در همان قسمت که کاربر دارد تاپیک ایجاد می کند یا پاسخ می دهد خیلی خلاصه متذکر شد.
لقمان حكيم را گفتند : ادب از كه آموختي ؟ گفت : از بي ادبان !
MBP 5.5
abdol
Banned
 
پست‌ها : 686
تاریخ عضویت: 18 دسامبر 2009, 13:34

Re: کپی‌رایت و حمایت از حقوق تولیدکنندگان نرم‌افزار

پستتوسط Pooria Azimi » 16 دسامبر 2010, 01:08

موافقم، چون من خودم هرگـــز هنگام ثبت‌نام در سایتی، مرامنامهٔ اون سایت رو نخونده‌م. و فقط در چند مورد، بعد از ثبت‌نام و گذروندن چند ماه (یا سال!) در اون سایت یا انجمن رفته‌م و قوانینش رو خونده‌ام (که اون موقع هم هیچ فایده‌ای نداشت، چون خود به خود با قوانین آشنا شده بودم).

پس این که در هنگام ثبت نام، علاوه بر قوانین کلی، یک قسمت هم باشه که با فونتِ خیلی خیلی درشت، این چند مورد رو متذکر بشه، و جوری هم باشه که افراد ثبتِ‌نام‌کننده واقعاً اون‌ها رو بخونند، فکر می‌کنم خیلی از مشکلات حل بشه. چون کاربران تازه‌وارد،‌بنده‌های خدا تقصیری ندارند و هیچ‌کجا در ایران کپی‌رایت مصرف نمی‌شه که این‌ها انتظار داشته باشند در ایرماگ رعایت بشه...
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

Re: کپی‌رایت و حمایت از حقوق تولیدکنندگان نرم‌افزار

پستتوسط Behnam » 16 دسامبر 2010, 03:34

اتفاقاً من در یکی از فوروم‌های اینجا از پوریا نقل کردم (نه به نام) که در ایران اگر هم کسی بخواهد کپی‌رایت را رعایت کند با هزار گرفتاری روبرو خواهد بود!
ولی رفع گرفتاری از آنجا شروع می‌شود که اجازه ندهیم قبح قضیه فراموش شود.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

Re: کپی‌رایت و حمایت از حقوق تولیدکنندگان نرم‌افزار

پستتوسط AliGhz » 08 ژانویه 2011, 19:15

گشایش مک اپ استور Mac App Store قطعا خبر خوبی برای دوستداران رعایت کپی‌رایت است؛ به‌ویژه در ایران. من همین اواخر با کارت هدیه آی‌تونز، چند ترانه و کتاب صوتی از آی‌تونز خریده بودم و امروز که وارد مک اپ استور شدم و با همان اکانت sign in کردم، دیدم که مقدار باقی‌ماندۀ اعتبار را مثل آی‌تونز نشان می‌دهد و می‌توان با همان اعتبار از اینجا هم نرم‌افزار خرید. البته قضیه تبدیل دلار به ریال و مقادیر اضافه‌ای که بابت خرید اعتبار از سایت‌های واسطه صرف می‌شود، سر جای خودش هست و خرید یک نرم‌افزار ۵ دلاری بیش از ۶۰۰۰ تومان خرج برمی‌دارد، اما اولا مخصوصا برای نرم‌افزارهای کم‌قیمتِ پرکاربرد خیال آدم را راحت می‌کند که نیازی نیست توی هزار تا سایت کوفت و زهرماری برای پیدا کردن یک کرک نیم‌بند وقتش را تلف کند و امنیت کامپیوترش را به خطر بیندازد، و خرید نرم‌افزار اوریجینال حس خوبی دارد و مهم‌تر این‌که آدم احساس می‌کند که دین‌اش را به سازندۀ نرم‌افزار پرداخت کرده و به اندازۀ خودش در پیش‌برد دنیای نرم‌افزاری مک سهیم شده.

و همه اینها بدون مک اپ استور و امکان استفاده از کارت‌های اعتباری آی‌تونز، ناممکن یا بسیار بسیار بسیار به توان n دشوار بود!

و ضمنا، با این اوصاف، خیلی از بهانه‌ها برای نخریدن نرم‌افزار اوریجینال، اعتبارشان را از دست می‌دهند! :-)

من یک بار از این سایت زیر، یک اعتبار ۵۰ دلاری خریدم که ۶۰۰۰۰ تومان نوشته و البته با پرداخت آن‌لاین و ۳ درصد مالیات، ۶۱۸۰۰ تومان درآمد. خوبی‌اش این بود که به محض پرداخت پول، کد مربوطه برایم ای‌میل شد.
http://www.faradid.com/cat.php?id=84
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

Re: کپی‌رایت و حمایت از حقوق تولیدکنندگان نرم‌افزار

پستتوسط AliGhz » 17 نوامبر 2011, 18:22

با فراگیر شدن پرینترهای سه بعدی، کپی‌رایت و نقض آن تعاریف تازه‌ای نیاز دارد:
http://nyti.ms/uauntN
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

Re: کپی‌رایت و حمایت از حقوق تولیدکنندگان نرم‌افزار

پستتوسط AliGhz » 02 ژوئیه 2012, 18:14

AliGhz نوشته است:[نمایش]
[...] یا مثلا من برفرض فلان آلبوم موسیقی را می‌خواهم بخرم. لینک دانلودش جلوی رویم است. من به کپی رایت احترام می‌گذارم و تا آن سر شهر می‌روم آن را می‌خرم. تازه بعد از آن، فقط یک بار آن را تبدیل به mp3 می‌کنم و عملا دیگر با سی.دی‌اش کاری ندارم. یعنی اگر دانلود می‌کردم راحت‌تر بودم. خب هر کسی راحتی‌اش را فدا نمی‌کند. ناشر و تهیه‌کننده و خواننده و... می‌توانند ژست مظلومیت بگیرند که آی کار ما به تاراج رفت... (درست هم می‌گویند و حق با آنهاست). اما هنوز نیاز مشتری را نفهمید‌ه‌اند و برایش راه حل ارائه نکرده‌اند. هنوز انتظار دارند مردم مسافت بین دو شهر را با الاغ طی کنند.

در مرحلۀ بعد، یک کم فکر می‌کنند، سایت اینترنتی راه می‌اندازند برای فروش سی.دی. خب خریدار برای خرید سی.دی ۵۰۰۰ تومانی، باید ۵۰۰۰ تومان هم پول پیک بدهد! همه که این کار را نمی‌کنند. لینک دانلود حاضر و آماده مثل باقلوا جلویشان است. آخر سر هم که آن سی.دی تبدیل به همان فایل‌های mp3 خواهد شد که می‌توانند دانلودش کنند! آدم است و وسوسه دیگر!

اما فردی که دایناسوری فکر نمی‌کند، می‌آید برای این نیاز هم راه حل ارائه می‌کند که مثلا می‌شود فروشگاه آی‌تونز اپل. شما تک‌آهنگ یا آلبوم را می‌خری، پولش را می‌دهی، قانونی هم هست، حق کسی هم پایمال نشده، و محصولت را همان موقع دریافت می‌کنی. [...]


این سایت را امروز پیدا کردم: http://www.beeptunes.com آلبوم‌های نشر داخل را برای دانلود (قانونی/پولی) گذاشته. قیمت‌های خیلی مناسبی هم دارد. یک آلبوم را محض امتحان خریدم. تگ‌های آهنگ درست است، با نرخ ۳۲۰ تبدیل به mp3 شده بودند ترک‌ها، و کاورآرت هم دارد (هرچند اینی که من دانلود کردم، کیفیت کاورآرتش خیلی بالا نیست؛ و البته واترمارک سایت را به‌شکلی که آزاردهنده نیست آن پایین دارد). در مجموع خیلی کار جالبی است.

یک سایت www.itunes.ir هم هست که تعداد ترک‌هایش خیلی کمتر است و البته من هیچ امتحانی آن را نکردم. ضمن این‌که دامینی که گرفته، از لحاظ قانونی متعلق به اپل است.
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

پاسخ: اپل آیدی — Apple ID

پستتوسط AliF » 13 ژوئن 2013, 11:02

من خودم ايفونم رو از يكي از فروشگاه هاي مركز كامپيوتر پايتخت خريدم،موقع خريد فروشنده گفت هر وقت خواستي گوشيتو بيار ما برات اپديت ميكنيم.
من از اين نظر مشكلي ندارم و تا حالا ٤ بار بردم و بدون هيچ مشكلي اپديت كردن.
اگر بحث كپي رايت رو ميفرماييد ايران اصلا عضو كپي رايت نيست كه ما بخوايم اونو رعايت كنيم يا نه.پس به حال ما فرقي نميكنه.
راجع اپليكيش ايراني،بيشتر اپ هايي كه من ديدم رايگان برده،ولي اگر يه روزي اپ پولي ايراني اومد و يه فروشنده رو چند دستگاه نصب كرد،طبق قوانين ايران شركت سازنده ميتونه شكايت كنه.
AliF
 
پست‌ها : 67
تاریخ عضویت: 23 مارس 2013, 00:53

پاسخ: اپل آیدی — Apple ID

پستتوسط Amir_S » 13 ژوئن 2013, 11:18

حرف من این بود که، هرچند این کار به لحاظ قانونی و عملی امکان پذیرـه؛ ولی از دید من، به لحاظ اخلاقی درست نیست…
ضمنا عنایت دارید که
[نمایش]
ایرماگ به رعایت حقوق مؤلف (کپی‌رایت) داخلی و بین‌المللی پایبند است.
MacBook Pro 990:
13" Unibody, CPU: 2.26GHz, RAM: 5 GB, SSD: 250GB, HDD: 1TB
OSX 10.15.3
•••
iPhone 4S: 32GB
iOS 9.5.3
•••
iPhone 7Plus: 128GB
iOS 14.2
•••
iPad Air 2: 64GB-4G
iOS 14.2
نماد کاربر
Amir_S
Site Admin
 
پست‌ها : 1794
تاریخ عضویت: 16 ژانویه 2010, 22:00
محل سکونت: تهران

قبلیبعدی


بازگشت به متفرقه


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 14 مهمان