انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

رقابت بین اپل، گوگل، مایکروسافت و دیگران

جدیدترین اخبار را در اینجا بخوانید و بنویسید

رقابت بین اپل، گوگل، مایکروسافت و دیگران

پستتوسط Ilia » 09 آوریل 2010, 20:09

من این عنوان را باز کردم، چون فکر میکنم که این موضوع تاثیرات بزرگی در آینده خواهد داشت.

مدتها پیش یک رقابت و تا حدی خصومتی بین شرکتهای اپل و مایکروسافت وجود داشت و هنوز هم تا اندازه‌ای دارد. علتش بیشتر به رقابت این دو در ساخت سیستم عامل کامپیوترهای شخصی بر میگشت. دنباله‌های این را در تبلیغات مک و پیسی (I am a Mac, I am a PC)، هنوز میشود دید.

کاربران قدیمی مک، در این خصومت شریک بودند. اما چندین سال قبل که اپل تا حد ورشکستگی پیش رفته بود و جابز به اپل برگشت، مایکروسافت نه تنها از موقعیت برای نابود کردن آن استفاده نکرد، بلکه کمک مالی هم به اپل کرد. چرا که دیگر اپل تهدیدی برای بازار سیستم عامل برای مایکروسافت نبود، اما اگر حفظ میشد، بازاری بود برای فروش محصولات دیگر نرم‌افزاری مایکروسافت مثل آفیس، که درآمد اصلی این شرکت را تامین میکند. جابز هم در آن موقع در مصاحبه‌ای که کرد، به صراحت گفت که با هم کنار آمده‌اند.

گوگل از طرف دیگر، در چند سال اول کار بدون رقابتی از طرف مایکروسافت، بازار جستجوی اینترنت و در نتیجه درآمد سرشار تبلیغات اینترنت را به تصرف کامل خود در آورد. رقیبان اولیهٔ گوگل مثل یاهو و آلتاویستا با اشتباهات بزرگشان بازی را به گوگل واگزار کردند. اپل هم از امکاناتی که گوگل در اختیارش میگذاشت استفاده کرد و آن را در تمام محصولاتش بخصوص سوگلی آن، آیپاد استفاده کرد. کار به جایی کشید که یکی از مدیران گوگل بصورت مشترک، در جلسات هیئت اجرایی اپل شرکت میکرد.

با مرور زمان، الان بازار کار این شرکت‌ها دیگر از هم جدا نیست. یعنی گوگل، اپل و مایکروسافت، هر سه سیستم عامل کامپیوتر میسازند، هر سه وارد بازار جستجوی اینترنت شده و برای رقابت سر سود تبلیغات رقابت دارند. گوگل و اپل، برنامه‌هایی مشابه با آفیس عرضه میکنند. و هر سه در بازار تلفن و کامپیوتر همراه و برنامه‌های آن و همینطور در زمینهٔ ارائه و فروش فیلم و موسیقی وغیره با هم رقابت میکنند.

از قرار، ورود گوگل به بازار رقابت با آیفون برای اپل خیلی گران تمام شده است. در نتیجهٔ این موضوع است که اپل عذر مدیر گوگلش را از هیئت اجراییش خواست. اخیرا هم دائم صحبت این بودکه اپل قصد داشت که Bing (موتور جستجوی مایکروسافت) را جایگزین گوگل در آیفون کند. اما اخبار جدیدتر حکایت از ورود جدی‌تر اپل به رقابت رو در رو با گوگل دارد. اپل به خرید شرکتهای تبلیغاتی اینترنتی دست زده و حتی صحبت ساخت موتور جستجوی اپل هم هست.

در چند سال آینده شاهد رقابت شدید این شرکتها در تمام زمینه‌ها خواهیم بود.
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

Re: اپل، گوگل و مایکروسافت

پستتوسط saeidk » 09 آوریل 2010, 23:53

البته فکر کنم مایکروسافت به دلیل انحصار درزمینه سیستم عامل کامپیوترهای شخصی و این که کاربران عادی کامپیوتر مجبورند آن را بخرند. حالاحالاها با خطر جدی مواجه نشود
نماد کاربر
saeidk
 
پست‌ها : 1143
تاریخ عضویت: 17 دسامبر 2005, 19:20
محل سکونت: ایران-تهران

Re: اپل، گوگل و مایکروسافت

پستتوسط javadkh65 » 10 آوریل 2010, 01:25

همه چیز بستگی به اینترنت و گسترش روزافزون آن دارد، گوگل هم با همین آینده نگری اومده و سیستم عامل کروم داده تا بعدا در اینترنت از بقیه سر باشه

البته به نظر من اپل این وسط داره کم کم جلو میره و هر قدم رو هم محکم تر بر میداره

اول پردازنده ی اینتل، بعدش آیفون، حالا هم آی پد

به نظر من که اپل داره تو اینترنت و سیستم عامل با هردوتای گوگل و مایکروسافت رقابت سنگینی می کنه اما ورود به بازار جستجو از سوی اپل مساوی است با شکست! زیرا در بازار جستجو هیچ کس نمیتونه با گوگل رقابت کنه! (البته این نظر شخصی منه!!)
Mac mini - iBook G4 - iPhone 4S
Mac OS X 10.9.4 & 10.5.8 - iOS 6.1.3
javadkh65
 
پست‌ها : 671
تاریخ عضویت: 07 مارس 2007, 06:48
محل سکونت: اهواز

Re: اپل، گوگل و مایکروسافت

پستتوسط Pooria Azimi » 10 آوریل 2010, 02:49

شاید برای خیلی‌ها جالب باشه که ارزش کلی این سه شرکت رو هم بدونند. در حال حاضر، مایکروسافت با ۲۶۶ میلیارد دلار اول، اپل ۲۱۹ میلیارد دلار دوم و گوگل با ۱۸۰ میلیارد دلار سومین شرکت‌های پرارزش در صنعت تکنولوژی هستند.

http://www.google.com/finance?catid=us- ... rket%20Cap

( به ستون Market Cap دقت کنید که ارزش رو در مقیاس میلیارد دلار نوشته ).

http://techcrunch.com/2010/03/29/apple- ... t-stock-2/

به نوشتهٔ تک‌کرانج، الآن دیگه مسأله راجع به این نیست که آیا ارزش کل سهام اپل روزی از مایکروسافت بیشتر می‌شه یا نه ( چون تقریباً تمام تحلیلگران معتقدند این اتفاق می‌افته ) ، بلکه مسأله این‌جاست که چه زمانی این اتفاق می‌افته.

http://techcrunch.com/2010/03/26/apple-microsoft-stock/

در این ۱۰-۱۲ روز، ارزش اپل ۹ میلیارد و ارزش مایکروسافت ۷ میلیارد اضافه شده. پیش‌بینی می‌کنن با ورود نسل جدید مک‌بوک‌پرو با پردازنده‌های i7 و گرافیک خیلی قوی‌تر در آینده‌ای بسیار نزدیک ( احتمالاً قبل از پایان این ماه میلادی ) ، عرضهٔ چهارمین نسل آی‌فون (‌با پردازنده‌های چندهسته‌ای، مولتی‌تسکینگ، دوربین در جلو برای چت کردن و تلفن ویدئویی، ... و حتی چیزی که می‌تونه فروش آی‌فون رو در ایالات متحده دو برابر بکنه: رفع انحصار آی‌فون از AT&T ) و حتی عرضهٔ نسل جدیدی از آی‌پد با صفحهٔ کوچکتر و البته، فروش آی‌پد 3G که به نظر طرفداراش از آی‌پد Wifi بیشتر باشه ( البته این‌ها همه شایعه‌ن )، شاید حتی تا قبل از پاییز این اتفاق بیافته.


واقعاً Fortune حق داشته که جابز رو بعنوان مدیر برتر دهه انتخاب کرده. نگاهی به آمار ارزش شرکت‌های آمریکایی یا اون‌هایی که سهامشون در آمریکا هم عرضه می‌شه ( در هر زمینهٔ کاری، از تکنولوژی تا نفت ) در سال ۲۰۰۰ بیاندازید.

رتبهٔ اول، مایکروسافت با ۵۸۶ میلیارد دلار
رتبهٔ دوم، جنرال الکتریک با ۴۷۴ میلیارد دلار ( ۱۱۲ میلیار دلار اختلاف!)
رتبهٔ سوم، سیسکو با ۳۴۸ میلیارد دلار ( ۲۳۸ میلیارد دلار اختلاف!!)
رتبهٔ چهارم، وال‌مارت با ۲۸۶ میلیارد دلار ( ۳۰۰ میلیارد دلار اختلاف!!!)
رتبهٔ پنجم، اینتل با ۲۷۷ میلیارد دلار
...
...
..
رتبهٔ سی‌صد و سی‌ و نهم: اپل کامپیوتر، با ۱۶ میلیارد دلار!!
http://specials.ft.com/ln/specials/global5002a.htm

( جالبه که سال ۱۹۹۸ اپل اصلاً جزو ۵۰۰ شرکت هم نبوده و همین رتبه هم به لطف بازگشت استیو به دست اومده بوده!! http://specials.ft.com/ln/specials/global5002b.htm )


فلش‌فوروارد به امروز:
رتبهٔ اول، Exxon Mobil Corp با ۳۲۴ میلیارد دلار : http://money.cnn.com/quote/quote.html?s ... quote_link
رتبهٔ دوم، مایکروسافت با ۲۶۶ میلیارد دلار : http://money.cnn.com/quote/quote.html?s ... quote_link
رتبهٔ سوم، اپل با ۲۱۹ میلیلارد دلار :‌http://money.cnn.com/quote/quote.html?symb=AAPL&source=story_quote_link


به نظر می‌رسه استیو خیلی هم کارش بد نیست :-)


هرچند، این‌ها همه‌ش عدد و رقمه و مهم‌تر از این‌ها، رضایت نسبی‌ایه که اکثر مصرف‌کنندگان اپل دارن و حاضر نیستن حتی با وجود سختی‌ها و محدودیت‌های محصولات اپل، به سراغ رقبا برن.
در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط Pooria Azimi در 18 آوریل 2010, 00:02.
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

Re: اپل، گوگل و مایکروسافت

پستتوسط saeidk » 10 آوریل 2010, 11:07

نمی‌دونم چرا دکمه تشکر در این انجمن نیست. به هرحال پوریا عظیمی، خیلی ممنون
نماد کاربر
saeidk
 
پست‌ها : 1143
تاریخ عضویت: 17 دسامبر 2005, 19:20
محل سکونت: ایران-تهران

Re: اپل، گوگل و مایکروسافت

پستتوسط Ilia » 01 مه 2010, 08:02

یکی آمده و یک جدول درست کرده که اگر شما چند سال قبل آن پولی را که برای خرید مکتان داده بودید را میدادید و سهام اپل را میخریدید، امروز آن سهام چقدر می‌ارزید؛

http://www.kyleconroy.com/apple-stock.php

یعنی اون ۳۰۰۰ دلاری که من سال ۱۹۹۹ برای خرید آن اولین مدل g4 دادم را اگر آنروز سهام اپل را میخریدم، امروز ۷۲٫۵۲۰ دلار در بانک بجایش پول داشتم. حالا پول رم اضافی و مانیتور و غیره‌اش بماند! :-)
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

Re: اپل، گوگل و مایکروسافت

پستتوسط amirazizi » 01 مه 2010, 14:13

دیروز خبری خوندم مبنی بر اینکه microsoft داره روی HTML5 کار می کنه و می خواد H.264 رو جایگزین flash کنه

این اولین زنگ خطر برای adobe

اگر اپل و ماکروسافت سر همچین چیزی به توافق رسیده باشند عجیب نیست که bing جایگزین google بشه

 
amirazizi
 
پست‌ها : 482
تاریخ عضویت: 02 اوت 2008, 02:30
محل سکونت: Istanbul

Re: اپل، گوگل و مایکروسافت

پستتوسط Pooria Azimi » 01 مه 2010, 14:22

من ( با عرض پوزش از تمام کسانی که برنامه‌هاشون رو قانونی می‌خرند ) در حال دانلود فلش CS5 هستم ( فقط برای تست ویژگی‌های جدیدش ). گویی در این نسخه، امکان اکسپورت مستقیم انیمیشن ساخته شده با فلش ( که فلش در این زمینه خیلی قویه ) به HTML5 Canvas وجود داره.

انگار خود آدوبی هم تنش می‌خاره و می‌خواد زودتر از شر فلش خلاص بشه. با این اوضاعی که به وجود اومده و فلش داره روز بروز ضعیف‌تر می‌شه، این کار در حکم خودکشیه و رسماً داره به طراحان وب‌سایت‌ها اجازه می‌ده که با صرف کمترین انرژی ممکن، نسخهٔ ساگار با HTML5 انیمیشن‌هاشون رو هم بسازن.

http://www.9to5mac.com/Flash-html5-canvas-35409730
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

Re: اپل، گوگل و مایکروسافت

پستتوسط Ilia » 27 مه 2010, 00:18

Apple_MS_Exxon.png


فکر نمیکردم که این روز را ببینم…

بالاخره ارزش سهام اپل از مایکروسافت بالاتر رفت و بعد از شرکت نفت Exxon به رتبهٔ دوم پرارزشترین شرکتها در لیست قرار گرفت.

چند وقتیست که قیمت سهام اپل افزایش و مایکروسافت کاهش پیدا میکند.

Apple_MS_Graphs.png


انگار همین چند وقت پیش بود که مایکل دل رییس شرکت Dell به اپل متلک انداخت که بایستی درش را ببندد و پولی که برایش باقی مانده را به سهامدارانش پس بدهد. امروز ارزش اپل ۲۲۳ میلیارد دلار است که هشت ونیم برابر ارزش dell که 26 میلیارد است میشود.

Apple_Dell.png


باید دید که اپل با اینهمه پول چکار خواهد کرد…

ماخذ:
http://www.macrumors.com/2010/05/26/app ... talization
و
http://www.wolframalpha.com/input/?i=aa ... market+cap

ایلیا
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

Re: اپل، گوگل و مایکروسافت

پستتوسط Pooria Azimi » 27 مه 2010, 20:50

اگر این شایعه درست باشه، باید گفت که اپل واقعاً از گوگل متنفره که حاضره حتی با مایکروسافت دست دوستی بده، تا با همدیگه گوگل رو از میدون به در بکنند:

http://www.macrumors.com/2010/05/26/mic ... 0-keynote/


شایعه اینه که در WWDC امسال، استیو بالمر، CEO مایکروسافت (‌از سال ۲۰۰۰ )، حضوری ۷ دقیقه‌ای خواهد داشت و در اون، اعلام خواهد کرد که با Visual Studio 2010 ( تحت ویندوز )، برنامه‌نویسان قادر خواهند بود که برای مکینتاش، آی‌فون و آی‌پد برنامهٔ native بنویسند.
اگر همچین اتفاقی بیافته، تعداد برنامه‌های آی‌فون و آی‌پد و مکینتاش یک‌شبه ۲۰٫۰۰۰ برابر می‌شه. این قضیه،‌از یک طرف فروش مکینتاش رو کاهش می‌ده ( چون دیگه طراحان نیاز ندارند که مکینتاش بخرند تا برنامه برای آی‌فون بنویسند )، ولی از طرف دیگه، به علت زیادتر شدن برنامه‌های کاربردی برای این سه پلتفرم اپل، خریداران بسیار بیشتری محصولات اپل رو می‌خرند.

هر چند، من خودم اصلاً نمی‌تونم این خبر رو باور کنم؛ چون اصلاً‌ منطقی نیست!
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

Re: اپل، گوگل و مایکروسافت

پستتوسط Pooria Azimi » 27 مه 2010, 21:01

:-( به نظر می‌رسه دوباره امروز مایکروسافت در Market Cap از اپل جلو زده! البته در حدِ خیلی کمی! ولی مطمئناً اوضاع این‌جوری باقی نمی‌مونه و اپل،‌ مخصوصاً با آغاز عرضهٔ جهانیِ آی‌پد، به یک منطقهٔ امنی از مایکروسافت می‌رسه!
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

Re: اپل، گوگل و مایکروسافت

پستتوسط Ilia » 27 مه 2010, 21:15

اپل و گوگل هم مجبورند از هم استفاده کنند و هم مجبورند با هم رقابت کنند. همینطور اپل و مایکروسافت. اما مایکروسافت و گوگل فقط رقابت میکنند و همکاری‌ای میانشان نیست.

من فکر میکنم اپل مدتها پیش با مایکروسافت قلمروهاشون را از هم جدا کرده‌اند. اپل فعلا کاری به منطقهٔ تسلط مایکروسافت که محیط‌های اداری باشه نداره، در عوض مایکروسافت هم تحملش کرده و سعی بر نابودیش نکرده. گوگل را هم نه میشود نابود کرد و نه میشود ندیده گرفت. اما این وسط معادلات تکان خورده و همین جالبش کرده.
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

Re: اپل، گوگل و مایکروسافت

پستتوسط Pooria Azimi » 27 مه 2010, 23:23

خوشبختانه(!)، در توئیتی که اکانت رسمی مایکروسافت منتشر کرده، اعلام شده که استیو بالمر در WWDC حضور نخواهد داشت:

Steve Ballmer not speaking at Apple Dev Conf. Nor appearing on Dancing with the Stars. Nor riding in the Belmont. Just FYI.


http://twitter.com/Microsoft/status/14850981422


هر چند، این به معنای ردٌِ شایعهٔ بالا نیست و به نوشتهٔ مک‌رومرز، ممکنه که یکی دیگر از مدیران مایکروسافت در WWDC حضور پیدا بکنه.

http://www.macrumors.com/2010/05/27/no- ... dc-keynote

اما من به شخصه، با مطلب زیر موافقم و احتمال این که در ویژوال استودیو ۲۰۱۰، آی‌فون ساپورت بشه در کمتر از ۰ درصد می‌دونم:

http://www.roughlydrafted.com/2010/05/2 ... -wwdc-2010
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

اپل مایکروسافت را شکست داد

پستتوسط MOHSENFHM » 29 مه 2010, 13:56

اپل ماکروسافت را شکست داد
اپل، سازنده دستگاه‌های انقلابی آیفون، آی‌پاد و آی‌پد با پشت سر گذاشتن غول نرم‌افزاری مایکروسافت، باارزش‌ترین شرکت فن‌آوری جهان شد.

بنا بر برآورد وال استریت، اپل تا چهارشنبه گذشته 222.12 میلیارد دلار و مایکروسافت 219.18 میلیارد دلار ارزش داشت و تنها شرکت آمریکایی که ارزش بالاتری داشت، Exxon Mobil با سرمایه بازار 278.64 میلیارد دلار بود.

مایکروسافت با ویندوز و نرم‌افزار آفیس به مدت بیش از دو دهه به ارتباط مردم با رایانه‌هایشان حاکم بود و این مساله در حجم سرمایه بازار این شرکت نمود پیدا کرد اما سر و صدای کی‌بوردها اکنون جای خود را به حرکت انگشت برروی صفحات لمسی تلفن هوشمند داده است.

اپل که قسمت اعظم درآمدش را از فروش تلفن‌های هوشمند و آهنگ به دست می‌آورد، در موقعیت و زمان مناسبی قرار گرفته است. این شرکت فن‌آوری سال گذشته روی هم‌رفته حدود 172 میلیون دستگاه تلفن هوشمند در مقایسه با 306 میلیون دستگاه رایانه به فروش رساند اما فروش تلفن‌های هوشمند پنج برابر سریع‌تر از رایانه‌هاست.

موفقیت اپل به‌طور انحصاری به استیو جابز نسبت داده شده که با بازگشتش به این شرکت در سال 1997 پس از یک غیبت 12 ساله، آن را به یک غول فن‌آوری بدل ساخت.

استیو جابز در سال 1976 و در آغاز انقلاب رایانه‌های شخصی به همراه استیو وزنیاک، اپل را تاسیس اما این شرکت را در سال 1985 ترک کرد و در سال 1976 دوباره به آن بازگشت و با کم کردن تولید محصولات ضررده به نجات این شرکت از ورشکستگی مالی کمک کرد.

با رهبری استیو جابز و پس از عرضه دستگاه پخش موسیقی آی‌پاد و آی‌تیونز در سال 2001 و به‌دنبال آن مدل‌های جدید لپ‌تاپ‌های مک بوک، آیفون و آی‌پاد تاچ که همگی موفقیت تجاری بزرگی داشتند، ارزش سهام این شرکت از 3 دلار در سال 1997 به حدود 100 دلار در سال 2008 افزایش یافت.

----
محسن خان، با تشکر از شما، این پست در تاپیکی که در این باره قبلا وجود داشت ادغام شد.
MOHSENFHM
 
پست‌ها : 1
تاریخ عضویت: 25 مه 2010, 16:33

Re: اپل، گوگل و مایکروسافت

پستتوسط rezag4 » 30 مه 2010, 01:29

خبر بسیار جالبی ست
اما اینکه فکر کنیم اپل قراره با این پول کاری انجام بده به نظر من
اشتباهه . اپل مثل همیشه نم نم کارش رو پیش میبره همین

یا حداقل امیدوارم این پول در بخش های داخلی خود اپل تزریغ بشه تا
این که هزینه خرید کمپانی های کوچکتر بشه

همین حالا اپل در مورد گوشی های آیفن کلی رقیب پیدا کرده و
همه دارن سمارت فون و تاچ و این جور چیز ها میسازند
اگر مغرور بشه و دست روی دست بگذاره نکسوز گوگل
خشتک اپل رو در میاره میگذاره کف دستش
اپل خیلی کار داره و خیلی سرش شلوغه واسه ی این همه پول
هزارتا چاله داره که باید پر کنه

در ضمن اپل یک مشکل بزرگ هم داره و اون اینه که شدیدا به
استیو جابز وابستگی داره در این حد که اگر استیو جابز
بره به توالت و یک کمی دیر بیاد بیرون سهام اپل دچار نوسان میشه

هر چند خودشون دارن سعی می کنند که این وابستگی رو کمتر
کنند و در فیلم های جدیدی که از محصولات جدید میسازن
خیلی از عوامل رو میارن جلوی دوربین که هی حرف برنند
ولی هنوز سایه جابز خیلی سنگینه و خیلی پر رنگ هست
و همچنان اپل تک محوری داره پیش میره

اما در زمینه آی تی هنوز خیلی عقب ایستاده و عملا
در دنیا تعیین کننده نیست اپل شدیدا باید روی مک تمرکز کنه
قیمت های مک همچنان بالاتر از سیستم های مشابه در پیسی ست
حتی در برند های خوب و گرانی مانند سونی اپل باز هم گرانتر تمام میشود
teh
pc
نماد کاربر
rezag4
 
پست‌ها : 115
تاریخ عضویت: 30 ژانویه 2007, 00:38
محل سکونت: iran

بعدی


بازگشت به اخبار و تازه‌ها


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 7 مهمان