انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

آیورکز؛ پیجز، نامبرز، کینوت — iWork; Pages, Numbers, Keynote

درمورد نرم‌افزارهای کاربردی مکینتاش

پستتوسط Ali.Tajik » 21 سپتامبر 2008, 01:25

خب! این یه بحث قدیمیه که برام سوال بر انگیز شد! یعنی خود بحث که نه ... اما در ادامه‌ی بحث یه سوال دارم!

من با فایل های متنی مایکروسافت خیلی سر و کار دارم! تا اونجا هم که تو فروم خوندم و خودم تست کردم نه iLife08 جواب کارمو می ده و نه iWork08 و خب من الان هر دو شو دارم! :-(
TextEdit خیلی خوب و کاربردیه ... اما خب ... خیلی ساده و مقدماتیه ... در حد کار راه بنداز!!
Pages هم که بیچاره می کنه با فارسی کار کردنش ... و خب ... همه چی از اونوریه!!
دیگه وارد بحث KeyNote و Numbers نمی شم!

۳۰ نکته رو خوندم. نرم افزارهای فارسی زیادی رو معرفی کرده بودند آقای رستگار، اونقدر که آدم واقعاْ نمی تونه تصمیم بگیره. می خواستم اگه کسی تجربه ی کار با آفیس ویندوز رو داره ... راهنماییم کنه کدام نرم افزار مناسب تر و (شبیه تر!!!) یا حداقل سازگار تره با زبان فارسی و سیستم ویندوز.

این رو هم مدنظر داشته باشید دوستان که اکثر فایلهایی که دست من می رسه با ویندوز ساخته می شوند و خب، به هم ریخته گی اون فایلها خیلی مشکل ایجاد می کنه برای من!

*.(فکر کنم با این تفاسیر باید یه سیستم ویندوز دار هم جور کنم!!!)
**. من هنوز تازه کارم ... اما به نظرم بوت کمپ دیگه خیلی ظلمه به مک!!!
MBAir 6.2
نماد کاربر
Ali.Tajik
 
پست‌ها : 142
تاریخ عضویت: 14 سپتامبر 2008, 14:01
محل سکونت: پاریس

پستتوسط Behnam » 21 سپتامبر 2008, 01:37

الیگارشی مایکروسافت یعنی همین!
قلی در این مورد مجرب‌تر هست ولی بطور خلاصه OpenOffice برای مک باید سازگارترین نرم‌افزار برای فضای مایکروسافتی تو باشه. یک نسخهٔ ویژهٔ مک بنام NeoOffice هم بر اساس اپن‌آفیس درست شده ولی برای لئوپارد به روز نرسیده و چون بناست که OpenOffice یک نسخهٔ کاملاً منطبق با UI مک بیرون بده، دیگه گمان نکنم که روی نئوآفیس بیش از این کار بشه.
در مورد بوت کمپ موافقم. اگر بوت‌کمپ نبود مایکروسافت هم اینقدر به کاربران مک نمی‌توانست زورگویی کند! یاد آن روزها به خیر که هرکسی کار خودش بار خودش آتیش به انبار خودش!
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پستتوسط GK » 21 سپتامبر 2008, 14:12

با سلام
بهترین نرم افزار برای نگارش متن فارسی، همانطور که بهنام گفت، openoffice برای مک های ppc و neooffice برای مک های اینتلی است.
درضمن، تکست ادیت را نباید دست کم گرفت : از ظاهرش برنمی یاد ولی ابزار بسیار مساعدی است: چیزهایی را دارد که حتی وورد میکروسافت نیز ندارد
روز و روزگارتان ‌خوش
ق.خ
iMac Intel 2.66GHz, Osx 10.7.3
GK
مدیر بازنشسته
 
پست‌ها : 954
تاریخ عضویت: 27 آوریل 2006, 14:55
محل سکونت: فرانسه

پستتوسط Ali.Tajik » 14 ژانویه 2009, 02:23

و با اینکه دیگر خود را کاربر تازه کار مک نمی دانیم، و به قول دوستان ذهنمان هم با روش مک طبقه بندی شده، هنوز به دلمان مانده که بتوانیم فایل های «فارسی» آفیس های رنگارنگ ۰۳ و ۰۷ را بدون نیاز به برنامه ی اضافی روی نرم افزار pages ببینیم.
دوستان نسخه ی ۰۹ را تهیه کرده اند تا از چند و چون فارسی نویسی در آن آگاه شویم؟
MBAir 6.2
نماد کاربر
Ali.Tajik
 
پست‌ها : 142
تاریخ عضویت: 14 سپتامبر 2008, 14:01
محل سکونت: پاریس

پستتوسط sadeghi » 15 ژانویه 2009, 01:06

سلام
من iWork 09 را نصب کردم. متاسفانه هیچ کدام از بخشهای آن از نوشتن راست به چپ پشتیبانی نمی کنند.
از این نظر تفاوتی با نسخه قبلی نکرده. البته می توان فارسی را تایپ کرد یا مشاهده کرد اما امکان ویرایش وجود ندارد. چون مکان نما روی متن درست حرکت نمی کند.
محسن
sadeghi
 
پست‌ها : 344
تاریخ عضویت: 08 ژانویه 2009, 18:15

پستتوسط GK » 15 ژانویه 2009, 23:12

با سلام
همانطور که یکی از دوستان گفت، متاسفانه iwork09 نیز از فارسی پشتیبانی نمی کند
دیروز با یکی از اعضا گروه Openoffice در ارتباط بودم. به من گفت که از لحاظ تکنیکی پشتیبانی iwork از زبان های complex scripts یعنی فارسی و عربی وغیره، کار آسانی‌ست. درواقع ما با فارسی نویسی در osx و واژه پردار Textedit مشکلی نداریم. موتورهای کدی لازم در سیستم عامل موجود می باشد. به گفته این دوست وارد من، کافیست embeding & rtl مریوطه را در کد نرم افزار وارد کرد. و این بیشتر به نوعی فراموشکاری و سهوکاری از جانب اپل شبیه است تا کاری مشکل و پردردسر
به هر حال، منظور اینکه دوستان لطف کنید یکایک بروید در این آدرس support اپل :
http://www.apple.com/feedback/pages.html
و با ذکر اینکه کاربران این نوع زبانها و نوشته ها نه تنها شخص شما بلکه صدها هزار و میلیون ها کاربر در دنیا هستید، از آنها بخواهید که درد ما را چاره کنند
از احمد عزیز نیز که با سایت های عربی بیشتر آشنایی دارد، خواهش می کنم همین پیام را برای آنها نیز داده و چنین درخواستی را تشویق کند
شاید که iwork10 ما را از دست ویندوز و ووردش رها سازد !!!! :o
روز و روزگارتان ‌خوش
ق.خ
iMac Intel 2.66GHz, Osx 10.7.3
GK
مدیر بازنشسته
 
پست‌ها : 954
تاریخ عضویت: 27 آوریل 2006, 14:55
محل سکونت: فرانسه

پستتوسط amirazizi » 16 ژانویه 2009, 00:49

من iworks 09 رو هنوز نصب نکردم , ولی iworks 08 من با فارسی هیچ مشکلی نداره و به راحتی text edit توی Keynote , Pages , Numbers فارسی type می کنم . شاید برای کسانی که علاقه به iworks دارند نسخه قبلی کاربردی تر باشه.
amirazizi
 
پست‌ها : 482
تاریخ عضویت: 02 اوت 2008, 02:30
محل سکونت: Istanbul

پستتوسط Pooria Azimi » 16 ژانویه 2009, 00:56

یادمه یه بار بحثی بود که در petitiononline یک petition راه بیاندازید و با دعوت از کاربران عرب و کرد و ... همگی اعتراض خود به پشتیبانی نکردن اپل از محصولاتش ابراز کنیم . خاطرم نیست که جریانش به کجا انجامید و آیا اصلا همچین اعتراض-نامه ای درست شد یا نه ، به نظرم امضا کردن اعتراض-نامه هم در کنار فیدبک دادن می تونه مفید باشه . اگه همچین petitionـی درست شده شاید بد نباشد که آدرس آن را در صفحه ی اصلی نیز بگذارید . من که بشخصه قول 2000 بار امضا کردن آن را می دهم :-) اما جدای از شوخی اگر بعنوان مثال 10 هزار امضا کننده داشته باشید شاید اپل در نادیده گرفتن ما تجدید نظر کند ! فکر کنم تهدید کردن به نخریدن آی ورک 10 ( یا حتی همین آی ورک 09 تا زمانی که پچ راست-به-چپ آن را منتشر نکنند ) بسیار موثر عمل کند !!! 10 هزار نفر می شه 800 هزار دلار :-)

با این وضعیتی که گفته اید ( موتور های مفسر زبان های RTL در مک موجود هستند ) واقعا اقدام اپل قابل قبول نیست . اینجا دیگه بحث ویندوز و فتوشاپ نیست که 90 درصد ایرانی ها ( و 100 درصد داخل کشوری ها ) نسخه ی دزدی آن را تهیه کرده باشند . اکثر شما ها ( و بقیه کاربران مک ) نسخه های اصلی آن را خریده اید و حق طبیعی جامعه ی فارسی ( و عرب و عبری ) زبان است که پشتیبانی از زبان بومی خود داشته باشند ....

راستی به جز این سه زبان و حالا مشتقات زبان فارسی مثل اردو و کردی { البته شاید اشتباه می کنم و کردی مشتق از فارسی نیست } چه زبان راست-به-چپ دیگری هست ؟؟؟
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

پستتوسط amirazizi » 16 ژانویه 2009, 03:53

پوریا جان این مشکل به سازمان ملل مربوط نمیشه که با Petition بشه حلش کرد.

حمایت از ایران با قانون فعلی سنا امریکا تضاد داره و تا زمانی که این مشکل حل نشده هیچ شرکت امریکایی مثل Microsoft , Adobe , Autodesk و .... امکان سرویس دهی رسمی به ایران رو نخواهند داشت و حتی نمی تونند به ایران license نرم افزار بفروشند .

مثلا microsoft امکانات فارسی توی windows گذاشته برای فارسی زبان های خارج از ایران نه برای ایران شما داخل ایران نمی تونید windows خریداری کنید و حق شکایت از Microsoft رو هم ندارید.

تا اطلاع ثانوی این قانون ادامه خواهد داشت و به نظر من بهترین راه حل استفاده از نرم افزارهای سری Adobe ME که خیلی از مشکلات رو حل می کنه.
amirazizi
 
پست‌ها : 482
تاریخ عضویت: 02 اوت 2008, 02:30
محل سکونت: Istanbul

پستتوسط sadeghi » 16 ژانویه 2009, 04:18

سلام
در پاسخ دوستمان amirazizi باید بگم که تا جاییکه من دیدم و می دانم در iWork 8 & 9 می شود فارسی تایپ کرد اما پاراگراف راست به چپ نیست و بنابراین متن تایپ شده را نمی توان ویرایش کرد(اصلا مکان نما روی متن حرکت نمی کند). در نتیجه عملا امکان استفاده از فارسی در این نرم افزارها نیست. آفیس مک هم به همین صورت است.
اما در مورد اضافه کردن راست به چپ به این نرم افزارها تا جاییکه من می دانم موضوع به این سادگی نیست و کل هسته برنامه باید دوباره نوشته شود. به همین خاطر با توجه به هزینه زیاد این کار و تقاضای نسبتا کم برای آن نه اپل و نه مایکروسافت این امکان را در نسخه های جدید اضافه نکرده اند.
sadeghi
 
پست‌ها : 344
تاریخ عضویت: 08 ژانویه 2009, 18:15

پستتوسط Behnam » 16 ژانویه 2009, 05:11

قضیه دو جنبه داره. یکی اینکه اپل نمی‌تونه از فارسی پشتیبانی کنه (بدلیل محاصرهٔ تکنولوژی) ولی همون اپل از عربی که می‌تونه پشتیبانی کنه که در iWork نکرده.
جنبهٔ تجاری اینه که برای کشورهای عربی هم اپل برنامهٔ رسمی توسعه نداره هنوز (و اگر فقط معیار امور سیاسی بود، از کاربران عبری که دست‌کم حمایت می‌کرد که نکرده است!)
جنبهٔ فنی اینه که اپل اگر بخواد روزی iWork رو برای عربی و فارسی و عبری روبراه کنه، معیارش تنها پشتیبانی از اصول rtl نیست که در سیستم عامل از قبل مهیا کرده است. معیارش کیفیتی از ویرایشگری به فارسی است که هم‌‌ارز کیفیت ویرایشگری در انگلیسی باشه.
استراتژی اپل در این زمینه می‌تونه یا این باشه که این کار رو کلاً به بخش ثالث محول کرده باشه (Mellel و امثالهم) و یا اینکه ابتدا یک پروژهٔ سترگ توسعهٔ تجاری در این کشورها رو تثبیت کرده باشه تا ارزش کار کردن روی iWork رو داشته باشه.
اگر فرض را بر آن بگیریم که اپل بخواهد فقط برای عبری هم iWork رو توسعه بده، کار تنها به فعال کردن دکمهٔ rtl خلاصه نمیشه.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پستتوسط GK » 16 ژانویه 2009, 14:17

در مورد مشقت و آسانی پشتیبانی از فارسی، من تخصص ندارم و گفته هایم فقط نقل قولی از یک صاحب نظر اوپن آفیس بود. کماکان، گاه گاهی که دست به کدهای cacoa می برم می بینم که زیاد هم سخت نیست. بسیاری از نرم افزارهای مخصوص مک از فارسی پشتیبانی صد در صد دارند، مثال rapidweaver که بخش «سوال و جواب های رایج» با آن ساخته شده. در Dreamweaver محصول ادوب نیز به راحتی می شود embeding مورد نیاز را وارد کرد (css).
بهانه تحریم تکنولوژی نیز باد هواست چرا که :
- اپل در تکست ادیت خود این امکان را به صورت کامل دارد و در iwork ش نه. مایکروسافت و ویندوز از سال های سال پیش از فارسی پشتیبانی می کنند
- فارسی زبان مخنص ایران نیست، و کشورهای دیگری نیز که تحریم اقتصادی و تکنولوژی ندارند به فارسی می نویسند
- مشکل، انحصارا مشکل فارسی نیست. از راست به چپ و سیستم complex script شامل عربی، عبری.... نیز شامل می شود
ما یا می توانیم دست روی دست گذاشته و منتظر بشویم تا اپل روزی روزگاری متوجه جریان شده و ... یا می توانیم با نامه و تعرض و petition به تسریع کارها و تصمیمات کمک کنیم
روز و روزگارتان ‌خوش
ق.خ
iMac Intel 2.66GHz, Osx 10.7.3
GK
مدیر بازنشسته
 
پست‌ها : 954
تاریخ عضویت: 27 آوریل 2006, 14:55
محل سکونت: فرانسه

پستتوسط mehraan » 20 ژانویه 2009, 03:11

سلام به همگی

کسی از iWork09 و وضعیت پشتیبانی از «راست به چپ» در اون خبر نداره؟
سیب از میوه‌های بهشتی است!
White MacBook MB066LL/B, 4GB Ram, Mac OS X 10.5.6/Windows XP Pro SP3, 10mbps Cable
نماد کاربر
mehraan
 
پست‌ها : 13
تاریخ عضویت: 28 ژانویه 2008, 11:33
محل سکونت: ونکوور، کانادا

پستتوسط sadeghi » 20 ژانویه 2009, 20:57

mehraan نوشته است:[نمایش]
سلام به همگی

کسی از iWork09 و وضعیت پشتیبانی از «راست به چپ» در اون خبر نداره؟


سلام
قبلا در همین موضوع اشاره شده که از راست به چپ پشتیبانی نمی کند.
sadeghi
 
پست‌ها : 344
تاریخ عضویت: 08 ژانویه 2009, 18:15

پستتوسط Ahmad » 20 ژانویه 2009, 23:07

pooriaazimi نوشته است:[نمایش]
یادمه یه بار بحثی بود که در petitiononline یک petition راه بیاندازید و با دعوت از کاربران عرب و کرد و ... همگی اعتراض خود به پشتیبانی نکردن اپل از محصولاتش ابراز کنیم . خاطرم نیست که جریانش به کجا انجامید و آیا اصلا همچین اعتراض-نامه ای درست شد یا نه ، ب[/i]


با سلام پوریا

این مسئله به کرات در ایرماگ بحث شده است. به آدرس زیر مراجعه کنید.
http://irmug.com/portal/index.php?name= ... opic&t=239

احمد
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1289
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

قبلیبعدی


بازگشت به برنامه‌های مک


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 11 مهمان