انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

بخش FAQ برای ایرماگ

از آخرین اطلاعیه‌ها با خبر شوید و نظرات خود را با ما اینجا در میان بگذارید

آیا بخش FAQ به ایرماگ اضافه شود؟

پایان نظرسنجی در 24 نوامبر 2008, 20:04

بله
13
100%
نه
0
بدون رای
بی‌نظر
0
بدون رای
 
کل آرا : 13

پستتوسط GK » 26 اکتبر 2008, 14:37

صبح همگی بخیر
ایلیا
۱ - گویا پست های قبلی مرا خوب متوجه نشدی : وزن و حجم صفحه اصلی همیشه ثابت = وزن سوال ها + جواب های دستی وارد شده . نظر و جواب های کاربران نه در سرور ایرماگ بلکه پیش JS-kit ضبط می شود. upload و reupload یک صفحه همیشه سریعتر از upload چندین صفحه مختلف است. کماکان، تغییر داده شده و یه سبک تو درآمد ؛ یک صفحه برای هر سوال
۲ و ۵ - انجام شد
۳ و ۴ - متاسفانه زیاد نمی شود دست کاریش کرد. بستگی دارد به تم theme و مدولی module که انتخاب می کنیم
۶ - تیتر و عنوان و طرح و گرافیک و لوگو و همه و همه چیز ... موقتی ست. دوستان نظر بدهند. همه تایید کنند، من انجام می دهم

سامان
عزیز، کی به تو گفته من با تو قهرم !!!!؟ خدا نکنه، این کارها از من بدیع است. جواب ایمیل ت را ندادم ؟ چونکه به فینگلش نوشتی. من از این نوشته بی پدر مادر حرمزاده بیزارم و مشکلم را از سال ها پبش با آن حل کرده ام : نه بازش می کنم نه می خوانمش نه جوابش می دهم. (به همین علت، حتی کلی از روشنفکران و شاعران و نویسندگان هموطنم نیز با من قهرند !!! ولی خب... مهم نیست)
اگر دوست داری لوگوی جدیدی برای ایرماگ و نیز بنری برای این بخش آینده FAQ بسازی که فی بها...
روز و روزگارتان ‌خوش
ق.خ
iMac Intel 2.66GHz, Osx 10.7.3
GK
مدیر بازنشسته
 
پست‌ها : 954
تاریخ عضویت: 27 آوریل 2006, 14:55
محل سکونت: فرانسه

پستتوسط iSam » 26 اکتبر 2008, 14:48

پس حالا که اینطور است, چاکراتیم, دوباره میل میزنم . برای طراحی هم مدنظرات را همه بگن تا منم کم کم دست بکار بشم و ...
" iMac 27
 iPhone 7 Plus
نماد کاربر
iSam
 
پست‌ها : 1857
تاریخ عضویت: 09 ژوئن 2006, 00:51
محل سکونت: Austria

پستتوسط Ali.Tajik » 26 اکتبر 2008, 15:49

Nine عزیز! کاملاْ با شما موافقم! wiki شدن این بخش با صندلی داغی که شما تعریف کردید مطلقاْ متفاوت است. اما خب FAQ هم صندلی داغ نیست! کسی که به بخش سوالات متداول (یا مکرر!) وارد می شود انتظار ندارد که ۷ یا ۸ جواب متفاوت را ببیند! اگر امکان یا توان انتخاب مثلاْ نرم افزار ها ی مختلف ممکن بود دیگر اصلاْ سوالی در این زمینه ها وجود نداشت که متداول هم بشود! ایده ی صندلی داغ یک ایده ی فوق العاده است که می تواند تبدیل به یک تاپیک ثابت بشود. اما تبدیل این ایده با پراکندگی جوابها به بخش کاربردی و سریع الوصولی مثل FAQ به نظرم کمی نادرست است.
نماد کاربر
Ali.Tajik
 
پست‌ها : 142
تاریخ عضویت: 14 سپتامبر 2008, 14:01
محل سکونت: تهران

پستتوسط Reza.Y » 26 اکتبر 2008, 16:11

توی ویکی در صفحه کاربری هر کدام از کاربرها می‌شه جواب این سؤال‌ها رو نوشت (حالا چه FAQ چه صندلی داغ). کافیه که هر کدام رو توی یک بخش قرار بدیم (این جوری همه صفحات شامل اون بخش در یک صفحه قابل دسترسی‌اند).
Reza.Y
 
پست‌ها : 435
تاریخ عضویت: 30 مه 2006, 20:19

پستتوسط Ali.Rastegar » 26 اکتبر 2008, 18:58

من هم موافقم که اول هدفمون رو روشنتر کنیم:
۱-ما اگر FAQ میخوایم معمولا برای هر سوال فقط یک جواب انتظار میره.
۲- اگر صندلی داغ میخوایم لزوما سوال از هر فرد یکسان نیست و فقط جنبه‌ی فنی نداره، از طرفی فقط از افراد خاصی پرسیده میشه.
۳- اگر لیستی از برنامه‌های کاربردی و نظر کاربرها و معرفی برنامه هم بخوایم باز فرق میکنه.
به نظرم موردی که تا الان قلی اجرا کرده بیشتر شبیه حالت سوم هست.
حالا باید دید کدوم یکی از این حالات مد نظره.
برای طولانی نشدن جوابها هم اگر بخوایم از JS-kit استفاده کنیم خودش امکان صفحه‌بندی بر طبق تعداد جوابهایی که ما مشخص میکنیم رو داره. برای اینکه بتونیم با سیستم و ظاهر فعلی ایرماگ هماهنگش کنیم هم میتونیم:
الف) از ماژول FAQ استفاده کنیم که به صورت نمونه اینجا امتحان کردم:
http://irmug.com/portal/index.php?name=FAQ&id_cat=4
تا حدی با JS-kit هم مخلوطش کردم برای نزدیک شدن به حالتی که صفحه‌ی آزمایشی قلی هست.
ب) به قول رضا از Wiki استفاده کنیم.
ج) از ماژول صفحات HTML سیستم سایت استفاده کنیم. به صورتی که ما عملا یک صفحه‌ی HTML میسازیم اما داخل کادری از تم و سیستم اصلی سایت قرار میگیره. مثل ماژول FAQ و ماژول انجمنها که همین الان داخلش هستیم.
د) اگر خود صندلی داغ مد نظر هست میتونیم در همون تاپیک اصلی هم بحث رو دنبال کنیم و هر فردی که ازش پرسیده شده بود وقتی جواب داد جوابش رو در پست اول اون تاپیک لینک بدیم تا هرکس تاپیک رو تازه دید به همه‌ی جوابها دسترسی داشته باشه.
MacBook Pro 2015
نماد کاربر
Ali.Rastegar
Site Admin
 
پست‌ها : 2844
تاریخ عضویت: 26 مه 2004, 12:45

پستتوسط GK » 26 اکتبر 2008, 19:34

علی جان
طبق گفتگویی که تو و من داشتیم، این پروژه حاضر فقط «چرخ کمک»ی ست در صورتی که ماژول faq خود سایت جواب ندهد. به هر حال، این کنار هست، یا استفاده می کنیم یا نه.
با تمام پبشنهادهای بالای تو موافقم بجز wiki.
فلسفه ویکی متفاوت است با ماهیت و عملکرد یک سایت. معمولا در ویکی حق تکذیب و ویرایش هر پستی برای هر کسی هست. این امر اگر امروز و فردا، دردسر و نارضایتی و نابسامانی ایجاد نکند، مسلما روزی بلاخره ایجاد خواهد کرد. بهترست از خیرش بگذریم.
خلاصه کنم : به نظر من،
- اگر دوستان کاربر می خواهند مثل مدیران سایت حق نقد و نظر و نگارش داشته باشند
- اگر طرح پیشنهادی بهنام برای توضیح کیفیت شرکت های در ایران...
هر دو با ماژول های خود سایت عملی است، همراه با امکانات js-kit ، بهتر اینکه از ماژول ها استفاده کنیم.

باز یک توضیح : کل سایت آزمایشی کمتر از یک مگابایت وزن دارد و درصورت تایید، «داخل» و جزو ایرماگ خواهد بود نه خارج آن.
روز و روزگارتان ‌خوش
ق.خ
iMac Intel 2.66GHz, Osx 10.7.3
GK
مدیر بازنشسته
 
پست‌ها : 954
تاریخ عضویت: 27 آوریل 2006, 14:55
محل سکونت: فرانسه

پستتوسط Behnam » 26 اکتبر 2008, 19:38

لازم بود قلی کلی عرق بریزه تا بالاخره علی وارد میدان بشه!
من فکر می‌کنم ایدهٔ اولیهٔ Nine حساب جداگانه‌ای داره، این کاری هم که ما می‌کنیم FAQ واقعی نیست که برای هر سوال یک پاسخ مشخص داشته باشه. بیشتر سوالاتی هستند که معمولاً یک پاسخ مشخص و واحد ندارند.
شاید بهتر باشه که برای «صندلی داغ» که نظر افراد با تجربه را می پرسد چیز مجزایی در نظر گرفت. چیزی که قلی تهیه کرده است بیشتر جنبهٔ جمع‌آوری نظرات گوناگون حول سوالات مشترک رو داره که به نظر من عملی‌ترین فرایافت برای این قضیه هست.
اما «صندلی داغ»که تنها نظر افراد محدودی را در نظر داره باید چه در مورد سوالات و چه در مورد افراد انتخابی، وضع روشن‌تری پیدا بکنه. مثلاً پرسش در مورد downloader در این مورد خیلی گویاست. این پرسشی هست که فقط به ذهن یک ساکن داخل ایران میرسه و همونطور که قلی در پاسخ آزمایشی نوشته بود، کسانی که broadband دارند اصلاً به این موضوع فکر نکرده‌اند. پس این سوال، مخاطبان خودش را دارد. این است که اگر «صندلی داغ» بخواهد مکانی داشته باشه، باید از سوی کسانی که پرسپکتیو سوال کننده را می‌شناسند، مثل خود علی، سامان پیدا بکنه.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3492
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پستتوسط Ali.Rastegar » 26 اکتبر 2008, 20:07

بله قلی جان در گفتگو قرارمون همین شد که اگر سیستم سایت جواب نداد از صفحه‌ی HTML-ی که ساخته‌ای استفاده کنیم. منتها الان فکر کنم بتوانیم مخلوطی از این دو را استفاده کنیم. JS-Kit که قابل پیوند با ماژولهای سیستم سایت است اما ممکن است امکانات اولیه‌ی خود ماژول FAQ سایت کافی نباشد. مثلا اگر تصمیم نهایی بر این شد که هر سوال و جواب در صفحه‌ی خودش باز شود ماژول FAQ این امکان را ندارد. در این صورت میتوانیم صفحات HTML-ی که ساخته‌ای را با ماژول صفحات HTML استفاده کنیم.
بحثی که همچنان باقی میماند این است که نظر اکثریت بر این است که :
الف) همه اجازه‌ی پاسخ دادن داشته باشند؟
ب) همه اجازه‌ی پاسخ دادن داشته باشند اما نظر مدیران و برخی از کاربران بالاتر از دیگران و به شکلی قابل تشخیص قرار داده شود؟
ج) فقط مدیران و کاربران خاص پاسخ دهند؟
MacBook Pro 2015
نماد کاربر
Ali.Rastegar
Site Admin
 
پست‌ها : 2844
تاریخ عضویت: 26 مه 2004, 12:45

پستتوسط Behnam » 26 اکتبر 2008, 20:32

به نظر من همه اجازهٔ پاسخ دادن داشته باشند. این با چارچوب «صندلی داغ» ناین فرق می‌کند. همه پاسخ بدهند و تبعیضی نباشد. البته مدیریت سایت بر کیفیت پاسخ‌ها نظارت می‌کند.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3492
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پستتوسط Ahmad » 26 اکتبر 2008, 21:56

دوستان سلام،

من بیشتر آن طرحی را که دوستمان قلی دیروز ارائه داده بود می پسندم، آنی که چک مارک داشت و سئوالات نیز به رنگ آبی بود.
یک اصل کلی را باید مّد نظر داشته باشیم و آنهم این است که زمانی که از دوستی می خواهیم که پروژه‌ای را تهیه و اجرا نماید باید این امکان را به او داد که سلیقهٔ خودش را نیز بکار ببرد و «مُهر» خود را روی پروژهٔ انجام شده بزند. البته نمی‌گویم که دیگران در آن مورد نظری نداشته باشند ولی این سعهٔ نظر نیز باید وجود داشته باشد.

من سیستمی که همه قادر به دادن پاسخ به یک سئوال مشخص است را پسند می‌کنم چرا که به قول بهنام شاید ما چند نفر همهٔ جوابها را ندانیم ولی کاربری باشد که برای آن سئوال جواب درستری داشته باشد لذا لازم است که وی بتواند آن جواب را درج کند بدون تعقیدات گوناگون.

دیگر اینکه رنگ سئوالات آبی باشد به این دلیل ساده که از زمان اختراع هایپرلینک رنگ آنها آبی بوده و در مقابل رنگ متن استاتیک سیاه. این برای این است که متن هایپر لینک از تکست استاتیک تشخیص داده شود. همین موضوع در مورد تغییر رنگ از آبی به سرخ برای مشخص کردن اینکه روی آن یکبار کلیک شده نیز صادق است.

در ضمن پیشنهاد می‌کنم که از آنجائیکه هدف این بخش رفع اشکال کاربران است و کتابی را که دوستمان علی رستگار نوشته نیز با همین هدف است، لینک و تصویر آنرا (به همان طریق صفحه اول) نیز در این بخش قرار داده شود.

من نیز با آن سیستم ویکی مخالفم. در ضمن بهتر است که به همین قدر بحث در این مورد اکتفا کنیم و به قول معروف زیاد مته به خشخاش نگذاریم و از قلی خواهش کنیم که با آپلود کردن این بخش در ایرماگ پروژه را به مرحلهٔ عمل در آورد. اگر در عمل به مشکلی برخوردیم برای رفع آن به کمک همه اقدام خواهیم کرد.

احمد
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1227
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پستتوسط Behnam » 26 اکتبر 2008, 23:07

مشکل من با رنگ نبود. با کنتراست بود. حالا اگر مثلاً سرمه‌ای باشد که بهتر بشود خواند همان نتیجه را خواهد داشت. ولی اگر خواندن متن به دلیل کمی کنتراست برای دیگران هم مثل من مشکل باشد، گمان نکنم که استاندارد رنگ لینک قانع کننده باشد. من هم موافقم که قلی مُهر خودش را بزند ولی خود قلی بود که در امر گرافیک یاری خواسته بود و کلاً گمان می‌کنم نظراتی که رد و بدل شد در خدمت بهبود کار قرار گرفت و کسی فشاری به قلی وارد نیاورده بود. هرکسی نظری داشته و دارد ابراز می کند. نتیجهٔ نهایی تصمیم سازنده است. این مفید است و نه مضر. اینکه مثلاً ایلیا با دودلی و تردید وارد بحث می‌شود خود نشانگر این است که نقش سازنده مشارکت در نظردهی -هرچه باشد- درست جا نیافته است.
من هم معتقدم که بهتر است ظاهر صفحه با ظاهر کلی ایرماگ هماهنگی داشته باشد. ولی تصمیم نهایی با سازنده است. اگر یادت باشد هنگام تغییر ظاهر خود ایرماگ هم من کلی قُر زدم که به جایی نرسید!
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3492
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

لوگوی پیشنهادی

پستتوسط Ali_Omid » 17 نوامبر 2008, 13:23

لوگوی پیشنهادی
پیوست‌ها
FAQ_logo.jpg
FAQ_logo.jpg (104.06 KiB) - بازدید 2703 بار
Ali_Omid
 
پست‌ها : 135
تاریخ عضویت: 15 مارس 2006, 13:06

Re: لوگوی پیشنهادی

پستتوسط Ahmad » 18 نوامبر 2008, 00:20

Ali_Omid نوشته است:[نمایش]
لوگوی پیشنهادی



دوست عزیز علی-امید،

ممنون و آفرین برای طرح قشنگی که ارسال کرده‌ای. از چند جهت طرح شما جالب است یکی آکوا بودن آن دیگر اینکه دو حرف اول یعنی Fa در کلمهٔ FAQ به نشانهٔ اختصار برای زبان فارسی بکار می‌رود.

امیدوارم که دوست عزیزمان قلی این طرح را در بخش سئوالات رایج بکار بگیرد ونیز این بخش را هر چه زودتر بروی سرور ایرماگ قرا دهد که دوستان بتوانند به سئوالات پاسخ گویند و این بخش عملا در آینده‌ای نزدیک آغاز بکار کند.

احمد
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1227
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پاسخ: Re: لوگوی پیشنهادی

پستتوسط Behnam » 18 نوامبر 2008, 03:09

من هم از خلاقیتی که در طرحت بکار رفته واقعاً لذت بردم. دستت درد نکنه.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3492
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پستتوسط GK » 18 نوامبر 2008, 14:06

با سلام و تشکر از علی امید برای طرح زیبایش :
- علی جان، ابزاری را که برای این سایت بخش faq بکار گرفتم، چند حس دارد و یکی دو عیب کوچک : تصویر مورد استفاده برای header باید اندازه مشخصی داشته باشد، دست کم عرض آن یعنی height باید ۸۵ پیکسل باشد یا 105 px. این پایین نمونه (ضمینه) header را می گذارم تا طرح خودت را روی آن بزنی.
اگر روی این دو نمونه موقتی نگاه کنی، می بینی که نتیجه چندان به دل نمی نشیند :
http://free6919.free.fr/
http://free6919.free.fr/F.A.Q.%202/page1.html

عبارت «انجمن کاربران مکینتاش ایرانی» را نیز اگر به آن، و به سلیقه خود اضافه کنی، که چه بهتر !
- قبل از اینکه علی امید دست بکار شود، پیشنهاد دیگر من این بود که دوستان و مدیران اگر موافق اند، یک لوگوی جدید و یکسان برای کل سایت ایرماگ در نظر بگیریم که برای تمام صفحه ها یکی باشد. و برای این امر هماهنگی در طرح سایت، اول باید روی رنگ ضمینه لوگو که هم اکنون خاکستری متالیک است، و طرح پیشنهادی علی امید که آبی، باید به توافق رسید. پس
علی رستگار عزیز، بهنام، علی صمدی (که اگر هستی این دور و برها!)، احمد و رضا و دیگران... لطف کنید نقد و نظر دهید تا قال قضیه را بکنیم !!!!
- در مورد انتخاب بین صفحه FAQ و FAQ2 نیز باید به توافق رسید. ایلیا از FAQ2 خوشش نمی آمد و احمد ترجیحش می داد. برای توضیح : سوالات در این انتخاب FAQ2 به صورت موضوع جمع بندی شده اند و یافتن یک سوال بین موارد مشخص برای یک کاربر ساده تر خواهد بود. آن تیک ها نیز فقط برای زیبایی نیست. نشانه این است که سوال «تازه» است (برای یک مدت مشخص مثلا ۱۵ یا ۳۰ روز). به جای تیک ها می شود از متن و یا آیکن های کوچک New یا Update یا «تازه» نیز استفاده کرد  

علی امید اولین شخصی ست که پا پیش گذاشته و طرح زیبا و گویایی پیشنهاد داده. دوستان طراح دیگر نیز اگر که مایل ند، می توانند با شرایط بالا پیشنهاد های دیگری نیز بدهند
ممنون و ۱۰۰۰ مرسی از همه
پیوست‌ها
image5.jpg
image5.jpg (7.66 KiB) - بازدید 2661 بار
روز و روزگارتان ‌خوش
ق.خ
iMac Intel 2.66GHz, Osx 10.7.3
GK
مدیر بازنشسته
 
پست‌ها : 954
تاریخ عضویت: 27 آوریل 2006, 14:55
محل سکونت: فرانسه

قبلیبعدی


بازگشت به دربارهٔ ایرماگ


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 1 مهمان