انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

پریمیر در برابر فاینال کات

درمورد نرم‌افزارهای کاربردی مکینتاش

موهاوی — macOS 10.14 Mojave

پستتوسط Arzhang » 11 ژوئن 2018, 20:16

Nonbahrami نوشته است:[نمایش]
شما چطوری باهاش تدوین می کنید؟ ممکنه من بخاطر رم ۸ باشه؟

رم من هم ۸ است و سی‌پی‌یوی i7 با دو هسته و سرعت ۲/۶۶ دارم. کامپیوتر قدرتمندی نیست اما برای کارهای سبکی که من می‌کنم با اچ‌دی جواب می‌دهد. یک مقدار هم صبر لازم است. مثلاً همین الآن که دارم این را می‌نویسم سافاری هنگ کرده است. معلوم نیست چرا. در صورتی که اوایل عمرش خصوصاً موقعی که سیستم عامل لئوپارد رویش بود، یک شاهکار بود.
من با پریمیر تدوین می‌کردم. اما چند روزی‌ست که خودم را مجبور به استفاده از فاینال کات پرو کرده‌ام. نرم‌افزاری که واقعاً منطق تدوینی‌اش به شکل احمقانه‌ای عجیب طراحی شده است. اما روان بودنش حرف ندارد. با همین سیستم نفتی من،‌ واقعاً سرعت کارم بهتر شده است البته اگر بتوانم با منطق سفیهانه‌ی این نرم‌افزار کنار بیایم.
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1239
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: موهاوی — macOS 10.14 Mojave

پستتوسط Amir_S » 12 ژوئن 2018, 17:53

Arzhang نوشته است:[نمایش]
Nonbahrami نوشته است:[نمایش]
شما چطوری باهاش تدوین می کنید؟ ممکنه من بخاطر رم ۸ باشه؟

رم من هم ۸ است و سی‌پی‌یوی i7 با دو هسته و سرعت ۲/۶۶ دارم. کامپیوتر قدرتمندی نیست اما برای کارهای سبکی که من می‌کنم با اچ‌دی جواب می‌دهد. یک مقدار هم صبر لازم است. مثلاً همین الآن که دارم این را می‌نویسم سافاری هنگ کرده است. معلوم نیست چرا. در صورتی که اوایل عمرش خصوصاً موقعی که سیستم عامل لئوپارد رویش بود، یک شاهکار بود.
من با پریمیر تدوین می‌کردم. اما چند روزی‌ست که خودم را مجبور به استفاده از فاینال کات پرو کرده‌ام. نرم‌افزاری که واقعاً منطق تدوینی‌اش به شکل احمقانه‌ای عجیب طراحی شده است. اما روان بودنش حرف ندارد. با همین سیستم نفتی من،‌ واقعاً سرعت کارم بهتر شده است البته اگر بتوانم با منطق سفیهانه‌ی این نرم‌افزار کنار بیایم.

ارژنگ جان، اگه کمی صبر کنی امیر عزیزی می‌آید و منطق فاینال کات جدید را برایت توضیح می‌دهد. :lol:
البته من هم با او کاملا موافقم. برای کسی که به روش قبلی عادت کرده. فاینال کات ده حتی بدون منطق می‌نماید؛ ولی واقعیت این است که تدوین به روش قدیمی، در واقع دیجیتالی شدهٔ همان تدوین دستی است. اپل در فاینال کات جدید منطق قبلی را کلا کنار گذاشت و مساله تدوین را از پایه و با حداکثر استفاده ممکن از قابلیت‌های دنیای تصاویر دیجیتال، حل کرد. نتیجه‌اش این موجود عجیبی شد که در نگاه اول به نسخه‌ی پولی آی‌مووی می‌ماند. ولی واقعیت این است که خیلی اصولی و کار با آن خیلی راحت است.
MacBook Pro 990:
13" Unibody, CPU: 2.26GHz, RAM: 4 GB, SSD: 250GB, HDD: 160GB
OSX 10.11.6
OSX 10.13.2
•••
iPhone 4S: 32GB
iOS 9.5.3
•••
iPhone 7Plus: 128GB
iOS 11.2.5
•••
iPad Air 2: 64GB-4G
iOS 11.2.5
نماد کاربر
Amir_S
Site Admin
 
پست‌ها : 1692
تاریخ عضویت: 16 ژانویه 2010, 22:00
محل سکونت: تهران

پاسخ: موهاوی — macOS 10.14 Mojave

پستتوسط Arzhang » 12 ژوئن 2018, 18:51

Amir_S نوشته است:[نمایش]
Arzhang نوشته است:[نمایش]
Nonbahrami نوشته است:[نمایش]
شما چطوری باهاش تدوین می کنید؟ ممکنه من بخاطر رم ۸ باشه؟

رم من هم ۸ است و سی‌پی‌یوی i7 با دو هسته و سرعت ۲/۶۶ دارم. کامپیوتر قدرتمندی نیست اما برای کارهای سبکی که من می‌کنم با اچ‌دی جواب می‌دهد. یک مقدار هم صبر لازم است. مثلاً همین الآن که دارم این را می‌نویسم سافاری هنگ کرده است. معلوم نیست چرا. در صورتی که اوایل عمرش خصوصاً موقعی که سیستم عامل لئوپارد رویش بود، یک شاهکار بود.
من با پریمیر تدوین می‌کردم. اما چند روزی‌ست که خودم را مجبور به استفاده از فاینال کات پرو کرده‌ام. نرم‌افزاری که واقعاً منطق تدوینی‌اش به شکل احمقانه‌ای عجیب طراحی شده است. اما روان بودنش حرف ندارد. با همین سیستم نفتی من،‌ واقعاً سرعت کارم بهتر شده است البته اگر بتوانم با منطق سفیهانه‌ی این نرم‌افزار کنار بیایم.

ارژنگ جان، اگه کمی صبر کنی امیر عزیزی می‌آید و منطق فاینال کات جدید را برایت توضیح می‌دهد. :lol:
البته من هم با او کاملا موافقم. برای کسی که به روش قبلی عادت کرده. فاینال کات ده حتی بدون منطق می‌نماید؛ ولی واقعیت این است که تدوین به روش قدیمی، در واقع دیجیتالی شدهٔ همان تدوین دستی است. اپل در فاینال کات جدید منطق قبلی را کلا کنار گذاشت و مساله تدوین را از پایه و با حداکثر استفاده ممکن از قابلیت‌های دنیای تصاویر دیجیتال، حل کرد. نتیجه‌اش این موجود عجیبی شد که در نگاه اول به نسخه‌ی پولی آی‌مووی می‌ماند. ولی واقعیت این است که خیلی اصولی و کار با آن خیلی راحت است.

خب امیدوارم این بحث ادامه پیدا کند و اگر لازم باشد برایش یک بخش جداگانه تدبیر کنیم.
امیر جان من کاملاً با این استدلال مخالفم. من کسی هستم که تدوین را روی میز موویلا یاد گرفتم و با تدوین فیلم‌های ۸ میلیمتری و ۱۶ میلیمتری و میکس صدا روی نوارهای ربع اینچ و نوارهای صدای موویلا کار را شروع کردم. بنابراین کاملاً با منطق تدوین خطی و البته محدودیت‌های آن آشنا هستم. چیزی که پس از ظهور کامپیوتر ما را حیرت‌زده کرده بود،‌ این بود که حالا با تدوینی «غیرخطی» رو به رو می‌شدیم. یعنی دیگر لازم نیست عناصر مداوماً به هم وصل باشند تا سینک آن‌ها به هم بخورد. این یک انقلاب در فیلم‌سازی بود که اثرات فنی و زمانی بسیاری با خود می‌آورد. چیزی که امیر عزیزی گرامی هم در آموزشش توضیح می‌دهد همین است که در فاینال کات، دوباره برگشته‌ایم به منطق تدوین خطی: یک عقب‌گرد بی‌معنا!
البته موضوع به همین سادگی نیست و اگر کسی به ادامه‌ی بحث علاقه نشان داد و مبحثی برایش گشودیم با همدیگر موضوع را بیش‌تر بررسی می‌کنیم. راستش من خیلی راغب هستم که یکی به من اثبات کند اشتباه می‌کنم! چون واقعاً کار با فاینال کات گاهی مثل صحبت کردن با ترامپ است.
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1239
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: موهاوی — macOS 10.14 Mojave

پستتوسط AmirT » 12 ژوئن 2018, 19:21

Arzhang نوشته است:[نمایش]
خب امیدوارم این بحث ادامه پیدا کند و اگر لازم باشد برایش یک بخش جداگانه تدبیر کنیم.
امیر جان من کاملاً با این استدلال مخالفم. من کسی هستم که تدوین را روی میز موویلا یاد گرفتم و با تدوین فیلم‌های ۸ میلیمتری و ۱۶ میلیمتری و میکس صدا روی نوارهای ربع اینچ و نوارهای صدای موویلا کار را شروع کردم. بنابراین کاملاً با منطق تدوین خطی و البته محدودیت‌های آن آشنا هستم. چیزی که پس از ظهور کامپیوتر ما را حیرت‌زده کرده بود،‌ این بود که حالا با تدوینی «غیرخطی» رو به رو می‌شدیم. یعنی دیگر لازم نیست عناصر مداوماً به هم وصل باشند تا سینک آن‌ها به هم بخورد. این یک انقلاب در فیلم‌سازی بود که اثرات فنی و زمانی بسیاری با خود می‌آورد. چیزی که امیر عزیزی گرامی هم در آموزشش توضیح می‌دهد همین است که در فاینال کات، دوباره برگشته‌ایم به منطق تدوین خطی: یک عقب‌گرد بی‌معنا!
البته موضوع به همین سادگی نیست و اگر کسی به ادامه‌ی بحث علاقه نشان داد و مبحثی برایش گشودیم با همدیگر موضوع را بیش‌تر بررسی می‌کنیم. راستش من خیلی راغب هستم که یکی به من اثبات کند اشتباه می‌کنم! چون واقعاً کار با فاینال کات گاهی مثل صحبت کردن با ترامپ است.

من جزو علاقه‌مندان به این بحث خواهم بود.
فاینال کات به نظر من هم، روا‌ن‌تر و شهودی‌تره. البته یکسری چیزها هنوز نظم برنامه‌های ادوبی رو نداره و جای تغییرات زیاده، که مدام هم انجام میشه. اما در کل من منطق کاری فاینال کات رو بیشتر میپسندم.
لطفا این برگشت به منطق تدوین خطی رو بیشتر توضیح بده. من درست متوجه نشدم.
But what is happiness except the simple harmony between a man and the life he leads? — Albert Camus
نماد کاربر
AmirT
 
پست‌ها : 297
تاریخ عضویت: 10 ژوئن 2011, 12:51

پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط Arzhang » 12 ژوئن 2018, 19:40

من این مبحث را باز کردم تا عزیزان علاقه‌مند درباره‌ی فاینال کات پرو و تفاوت‌های آن به خصوص با پریمیر در این‌جا به بحث ادامه دهند و چند تا پست قبلی را هم به این‌جا منتقل کردم.
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1239
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: موهاوی — macOS 10.14 Mojave

پستتوسط Amir_S » 13 ژوئن 2018, 13:01

Arzhang نوشته است:[نمایش]
Amir_S نوشته است:[نمایش]
ارژنگ جان، اگه کمی صبر کنی امیر عزیزی می‌آید و منطق فاینال کات جدید را برایت توضیح می‌دهد. :lol:
البته من هم با او کاملا موافقم. برای کسی که به روش قبلی عادت کرده. فاینال کات ده حتی بدون منطق می‌نماید؛ ولی واقعیت این است که تدوین به روش قدیمی، در واقع دیجیتالی شدهٔ همان تدوین دستی است. اپل در فاینال کات جدید منطق قبلی را کلا کنار گذاشت و مساله تدوین را از پایه و با حداکثر استفاده ممکن از قابلیت‌های دنیای تصاویر دیجیتال، حل کرد. نتیجه‌اش این موجود عجیبی شد که در نگاه اول به نسخه‌ی پولی آی‌مووی می‌ماند. ولی واقعیت این است که خیلی اصولی و کار با آن خیلی راحت است.

خب امیدوارم این بحث ادامه پیدا کند و اگر لازم باشد برایش یک بخش جداگانه تدبیر کنیم.
امیر جان من کاملاً با این استدلال مخالفم. من کسی هستم که تدوین را روی میز موویلا یاد گرفتم و با تدوین فیلم‌های ۸ میلیمتری و ۱۶ میلیمتری و میکس صدا روی نوارهای ربع اینچ و نوارهای صدای موویلا کار را شروع کردم. بنابراین کاملاً با منطق تدوین خطی و البته محدودیت‌های آن آشنا هستم. چیزی که پس از ظهور کامپیوتر ما را حیرت‌زده کرده بود،‌ این بود که حالا با تدوینی «غیرخطی» رو به رو می‌شدیم. یعنی دیگر لازم نیست عناصر مداوماً به هم وصل باشند تا سینک آن‌ها به هم بخورد. این یک انقلاب در فیلم‌سازی بود که اثرات فنی و زمانی بسیاری با خود می‌آورد. چیزی که امیر عزیزی گرامی هم در آموزشش توضیح می‌دهد همین است که در فاینال کات، دوباره برگشته‌ایم به منطق تدوین خطی: یک عقب‌گرد بی‌معنا!
البته موضوع به همین سادگی نیست و اگر کسی به ادامه‌ی بحث علاقه نشان داد و مبحثی برایش گشودیم با همدیگر موضوع را بیش‌تر بررسی می‌کنیم. راستش من خیلی راغب هستم که یکی به من اثبات کند اشتباه می‌کنم! چون واقعاً کار با فاینال کات گاهی مثل صحبت کردن با ترامپ است.

شاید من منظورم را بد بیان کرده‌ام. حتما می‌دانی که میزهای تدوین غیر خطی از دهه ۸۰ وجود داشتند و نرم‌افزارهای تدوین غیر خطی که برای کامپیوترهای شخصی ساخته شد، پیاده سازی آن میزها در یک نرم افزار بود بطوری که ماوس و کیبورد بتوانند جایگزین تشکیلات آن میزها بشوند و تدوینگر بتواند در صورت تمایل با صرف هزینه کمتر و عدم خریداری آن تجهیزات، کارش را انجام دهد.
اینکه من گفتم دیجیتالی شده مدل دستی هستند هم منظور این بود که آن وسایلی که روی میز بود، حالا معادل دیجیتالی‌اش هم درون کامپیوتر قرار دارد.
MacBook Pro 990:
13" Unibody, CPU: 2.26GHz, RAM: 4 GB, SSD: 250GB, HDD: 160GB
OSX 10.11.6
OSX 10.13.2
•••
iPhone 4S: 32GB
iOS 9.5.3
•••
iPhone 7Plus: 128GB
iOS 11.2.5
•••
iPad Air 2: 64GB-4G
iOS 11.2.5
نماد کاربر
Amir_S
Site Admin
 
پست‌ها : 1692
تاریخ عضویت: 16 ژانویه 2010, 22:00
محل سکونت: تهران

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط Arzhang » 13 ژوئن 2018, 21:35

امیر جان من نمی‌دانم مشخصاً منظورت از میزهای تدوین غیرخطی چیست؟ پیش از رواج کامپیوتر در تدوین، میزهای آنالوگی وجود داشتند که در مسیر آن‌ها میکسرهایی قرار می‌گرفت که نسل آخر این میکسرها انتقالات تصویری سه بعدی را میسر می‌کرد. با این میزها همه‌شان می‌شد تدوین خطی کرد. حتی این میزها یک جورهایی خطی‌تر از تدوین موویلاهای سینمایی بودند چون نمی‌شد شکل نهایی تدوین را در هر زمان دلخواه تغییر داد. به بیان ساده‌تر چیزی به اسم راف کات وجود نداشت و از همان بدو امر باید فیلم را به صورت فاین کات تدوین می‌کردی و جلو می‌رفتی. اگر جلو می‌رفتی و می‌خواستی در تدوین چند دقیقه‌ی پیش فیلمت تغییر ایجاد کنی، تنها دو راه داشتی: تدوین کردن دوباره و پاک کردن هر چه انجام داده بودی و یا کپی گرفتن از کل فیلم تدوین شده و انجام اصلاح مد نظر در زمان کپی کشی. این راه دوم، راهی بود که تقریباً هیچ وقت به سراغش نمی‌رفتیم چون افت کیفیت آن‌قدر زیاد بود که به وضوح آن را به چشم می‌دیدی.

تنها با ظهور کامپیوتر بود که این مشکلات همگی به کناری گذاشته شدند و ما دیدیم که با فاینال کات (ورژن قدیمی) و پریمیر و دیگر نرم‌افزارهای مشابه، می‌شود خطوط تصویر را روی هم گذاشت و بدون این که نیاز به اضافه کردن لیدر باشد (در تدوین نگاتیو) یا محدودیت تغییر تدوین را داشته باشی (در تدوین ویدئوی آنالوگ) می‌توانی در هر آن، تدوین را به هر شکل لازم تغییر بدهی. این‌جا بود که تدوین غیرخطی ظهور پیدا کرد. چیزی که قبلش نبود.

فاینال کات در ورژن ۱۰ به بعد، با برگشتن به روندی مشابه به تدوین خطی، معلوم نیست چرا به بخشی این انقلاب بسیار مهم و دستاوردهای آن پشت کرده است. در این ورژن جدید، دوباره شما با همان محدودیتی که در تدوین نگاتیو رو به رو بوده‌اید، باز دست و پنجه نرم می‌کنید یعنی فیلم شما باید و بدون هیچ استثنایی، در راستای یک خط به هم پیوسته جلو برود. در این منطق جدید سر و کله‌ی لیدر باز پیدا شده (با اسم gap) و شما به شکلی بی‌معنا باید «هیچ» را کات بزنید و آن را کوتاه و بلند کنید چرا که خط بالای تصویری شما یا خطوط دیگر، به آن وصل می‌شوند و هویت مستقل ندارند. همه‌ی دستاورد درخشان تدوین غیر خطی همین بود که به خطوط صدا و تصویر هویت جداگانه می‌داد و هیچ کدام را به دیگری متکی نمی‌کرد اما حالا در فاینال کات، این عقب‌گرد شکل گرفته و به تبع آن، یک پیچیدگی‌هایی هم همراهش آمده است. شما در خط سوم، آن بالا یحتمل تصویری دارید که به خط اصلی وصل است و اگر حواستان نباشد، با پاک کردن ویدئوی خط اصلی، آن را از دست خواهید داد و تدوین‌تان به بلا دچار خواهد شد.

دستاورد دیگر تدوین غیر خطی، امکان شخصی‌سازی تایم لاین به شکلی بود که با آن عادت داشتید. مثلاً من عادت داشتم پلان‌ها را پله‌ای بچینم چون برایم یافتن آن‌ها راحت‌تر بود اما حالا با منطق جدید فاینال کات، برای آن که به دردسر نخورم و موضوع بعداً پیچیده نشود، مجبورم که حتماً‌ پلان‌ها را در یک خط و در خط اصلی تایم‌لاین بچینم. باز هم امکانات دیگری هست که هر کس به سلیقه‌ی خودش از آن‌ها استفاده می‌کند و در نرم‌افزاری مثل پریمیر، طوری فضا را مرتب می‌کند که با آن راحت‌تر است و نه طوری که برنامه‌نویسان اپل تشخیص داده‌اند.
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1239
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط Arzhang » 19 ژوئن 2018, 19:16

یکی از چیزهایی که امروز من را خیلی کلافه کرده است، عدم امکان رندر دستی در فاینال کات است. من چند پلان را تدوین کرده‌ام که تصاویرش با تنظیمات تایم لاین یکی نیستند. خب طبیعی‌ست که پلی‌بک خوبی نداشته باشد و تصاویر تیک بزنند. چیزی که در تدوین من هم پیش آمده است.

تدوین من را این‌جا ببینید.

اما مشکل این‌جاست که در پریمیر می‌توانیم به صورت دستی رندر کنیم و ببینیم که چه کار کرده‌ایم. فاینال کات با رندر اتوماتیکش این امکان را به ما نمی‌دهد و فقط همین پلی‌بک نصفه نیمه را می‌گذارد ببینیم. عملاً کاری که یک نرم‌افزار تدوین باید بکند را نمی‌کند.
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1239
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط Amir_S » 20 ژوئن 2018, 18:47

ببخشید من قدری سرم شلوغ بود. نتوانستم زودتر جواب بدهم.
در مورد تدوین غیر خطی، منظورم سیستم آنالوگ نبود. سیستم‌های تدوین قدیمی را گفتم که کامپیوتری بودند، ولی نه در قالب یک نرم‌افزار منسجم که روی یک کامپیوتر شخصی قابل اجرا باشد. در ویکیپدیا نوشته که از دهه هفتاد استودیو‌های هالیود چنین سیستم‌هایی را بکار گرفتند و بعد کم‌کم نرم‌افزار ساز‌های حرفه‌ای مقل ادوبی و رقبایش، شروع به ایجاد ابزار‌های قدرتمند برای آن ماشین‌ها کردند و مفهوم تدوین غیر خطی که روی آن ابرکامپیوتر‌های قدیمی شکل گرفته بود، به صورت نرم‌افزاری مثل ادوبی پریمیر در آمد.
راستش من خیلی سواد و تجربه ندارم، و احتمال اینکه اشتباه بکنم زیاد است، ولی اینطور که فهمیده‌ام، آن چیزی که پایه این مدل تدوین را گذاشت، خیلی ایده‌آل نبود و بقیه هم فقط آن را گسترش دادند و کسی به فکر باز تعریف آن نیفتاده بود.

اما در مورد رندر دستی که ارژنگ پرسیده بود… هماتطور که می‌دانی، کامپیوتر من فایل رندر شده را هم اگه بتواند نشان بدهد، هنر کرده :) برای همین من رندر اتوماتیک را کلا خاموش کرده ام و معمولا با همان پلی‌بک کار می‌کنم و هرجا که ریزه‌کاری داشت و نیاز بود که فریمی را از دست ندهم، دستی رندر می‌گیرم. روشش را در ادامه می‌آورم، ولی قبل از بد نیست این را یادآور بشوم که اپل این برنامه را برای سیستم‌هایی ساخته که به ادعای خودش (اگر اشتباه نکنم، مراسم معرفی آی‌مک رتینا) دو تصویر 4K را می‌تواند همزمان و به صورت زنده رندر بگیرد و پخش کند.
•••
اگر مثل من نیاز به خاموش کردن رندر اتوماتیک داری، در playback preferences، گزینه background render را خاموش کن.
بعد هر وقت خواستی از چیزی رندر بگیری، آن (یا آنها) را انتخاب کن و control+r را بزن (اگر چند آیتم روی هم باشند، یکی را که انتخاب کنی کفایت می‌کند).
و البته اگر محدودیت فضای ذخیره سازی مطرح نباشد، بهترین کار استفاده از پروکسی است که هم مشکل پلی‌بک محتوای بدون افکت/فیلتر را برطرف می‌کند و هم و رندر محتوای اصلاح شده (ترنزیشن، تصحیح رنگ، افکت و…) راحتتر و سریعتر می‌شود.
MacBook Pro 990:
13" Unibody, CPU: 2.26GHz, RAM: 4 GB, SSD: 250GB, HDD: 160GB
OSX 10.11.6
OSX 10.13.2
•••
iPhone 4S: 32GB
iOS 9.5.3
•••
iPhone 7Plus: 128GB
iOS 11.2.5
•••
iPad Air 2: 64GB-4G
iOS 11.2.5
نماد کاربر
Amir_S
Site Admin
 
پست‌ها : 1692
تاریخ عضویت: 16 ژانویه 2010, 22:00
محل سکونت: تهران

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط Arzhang » 20 ژوئن 2018, 19:28

امیر جان مرسی از بابت آموزش رندر. خیلی به کارم می‌آید.

ولی در مورد فلسفه‌ی تدوین خطی و غیرخطی‌ای که اپل در فاینال کات ۱۰ دنبال کرده، من هنوز دچار گیجی هستم چون باز هم تکرار می‌کنم، کسی که تدوین آنالوگ و خطی را پای میزهای DF500 و یوماتیک‌های دهه‌ی شصت و هفتاد میلادی تجربه کرده باشد، می‌داند که من چه می‌گویم و چه خون دلی از بابت آن دستگاه‌ها خوردیم. ما با دیدن تدوین غیر خطی (یعنی لاین‌های صوتی و تصویری‌ای که جدای از هم عمل می‌کنند) و امکانی که فن‌آوری در اختیارمان می‌گذاشت، مشعوف شدیم. این که در فاینال کات ۱۰، هر ویدئو یا صدایی باید به یک خط اصلی وصل باشد، فلسفه‌ای یک سره غلط است و به نظر من یک عقب‌گرد کاملاً اشتباه. مگر این که واقعاً کسی دلیلی قانع‌کننده به من نشان دهد که راستش هنوز کسی این کار را نکرده است.
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1239
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط Amir_S » 20 ژوئن 2018, 19:50

فکر می‌کنم منطقش این باشد که وقتی داری یک ویدیو بلند می‌سازی، یک خط داستان اصلی وجود دارد که همه چیز حول آن می‌چرخد. بنابراین معنی ندارد که یک سری چیز‌ها برای خودشان در تایم‌لاین پخش باشند، بدون اینکه به داستان اصلی وابسته باشند.
البته یک وقت‌هایی هم هست که یک مجموعه‌ای از چیزهای مختلف هستند که به یک چیز دیگر بجز خط اصلی وابسته اند و آن چیز (یا به عبارتی مجموعه تدوین شده همه آنها) باید به داستان اصلی متصل شود. برای اینجا هم اپل راه حلی در نظر گرفته به این ترتیب که می‌توانی آن چیز‌ها را به یک compound clip تبدیل کنید و به این ترتیب یک تایملاین مجزا خواهند داشت که با دابل کلیک کردن روی کلیپ باز می‌شود و مثل یک پروژه مستقل می‌توانی ادیتش کنی و نتیجه روی کلیپی که در پروژه اصلی است اعمال می‌شود.

و اگر مشکل این است که چیز‌هایی که مربوط به هم است را در شلوغی تایم‌لاین گم می‌کنی، بجز روش بالا، می‌توانی از Role هم استفاده کنی. به این ترتیب که برای دسته‌های مختلف اسم و کد رنگی بگذاری (مثلا تایتل‌ها، صدا‌های گوینده، موزیک متن، ویدیو‌های دوربین یک، فلان موضوع یا شخص و…) و بعد هم تشخیصشان راحت است و هم می‌توانی تنظیم کنی که برایت مرتب کند.
پ.ن: البته من خودم خیلی از این دومی استفاده نکرده‌ام ولی با توجه به پست‌های ابتدایی، فکر کنم از آن خوشت بیاید)
MacBook Pro 990:
13" Unibody, CPU: 2.26GHz, RAM: 4 GB, SSD: 250GB, HDD: 160GB
OSX 10.11.6
OSX 10.13.2
•••
iPhone 4S: 32GB
iOS 9.5.3
•••
iPhone 7Plus: 128GB
iOS 11.2.5
•••
iPad Air 2: 64GB-4G
iOS 11.2.5
نماد کاربر
Amir_S
Site Admin
 
پست‌ها : 1692
تاریخ عضویت: 16 ژانویه 2010, 22:00
محل سکونت: تهران

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط Arzhang » 21 ژوئن 2018, 12:16

آره.
کم کم که این راه حل‌ها را پیدا می‌کنم طبیعتاً راحت‌تر با نرم‌افزار کنار می‌آیم. ولی کماکان یک مشکل منطقی با این نرم‌افزار دارم: چرا باید «معنی نداشته باشد» که یک سری چیزها در تایم لاین پخش باشند؟ من حرفم این است که اتفاقاً از وقتی همین امکان به تدوین افزوده شد،‌ آن انقلاب تکنولوژیک به وجود آمد. وقتی که دیگر دلیلی نداشت ما هر چه داریم را به یک «استوری لاین» وصل کنیم. این کار یک آزادی‌ای به ما می‌دهد که در هر آن و به هر شکلی که خودمان دلمان می‌خواهد می‌توانیم تصاویر را جا به جا کنیم و دوباره بچینیم. در این که اپل راه حل‌هایی گذاشته که به نظرم به مراتب پیچیده‌ترند (مثل همین compound clip) حرفی نیست. بالاخره راه حل است دیگر. تا این‌جایش مشکلی ندارم. سؤالم این است که چه نیازی سبب شده سازندگان این نرم‌افزار منطقی را مورد پسند همه بود و امکانات بی‌نظیری با خودش می‌آورد را کنار گذاشته‌اند؟ و دوم این که با این عقب‌رفت به چه دستاورد جدیدی رسیده‌ایم؟ به نظر من هیچ! فقط سبب شده که راه حل‌های عجیب و غریبی مثل compound clip را برویم تا تازه برسیم به همان کاری که در مثلاً پریمیر خیلی خیلی ساده انجام می‌دهیم. در این که فاینال کات توانایی انجام آن کار را دارد حرفی نیست اما می‌خواهم بدانم با تغییر منطق پشت برنامه، چه امکانی به منِ تدوینگر داده شده که قبلاً نداشته‌ام؟
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1239
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط eysun » 21 ژوئن 2018, 18:52

Arzhang نوشته است:[نمایش]
سؤالم این است که چه نیازی سبب شده سازندگان این نرم‌افزار منطقی را مورد پسند همه بود و امکانات بی‌نظیری با خودش می‌آورد را کنار گذاشته‌اند؟ و دوم این که با این عقب‌رفت به چه دستاورد جدیدی رسیده‌ایم؟


به نظرم منطق "تدوین خطی" بسیار ساده تر هست برای یادگیری. یک تدوین گر مبتدی با ده دقیقه آموزش میتونه توی فاینال کات تدوینی کنه که توی پریمیر باید هزار و یک نکته و فن رو یاد بگیره تا همون تدوین رو پیاده کنه.

نکته اینجاست که دوره زمانه طوری شده که حتی یک بچه مدرسه ای میتونه یک شبکه youtube راه بندازه و تولید محتوا کنه. چنین بازاری یک برنامه تدوین حرفه ای می طلبه که هم امکانات حرفه ای داره هم برای یک مبتدی به راحتی قابل استفاده هست.

فکر کنم اگر کمی با دید بازتر جلو بری با منطق فاینال کات به زودی کنار میای. تازه اون موقع هست که به روش تدوین غیر بهینه و سرعت خنده دار خروجی گرفتن در premier پی می بری :)
نماد کاربر
eysun
 
پست‌ها : 348
تاریخ عضویت: 13 نوامبر 2009, 22:16
محل سکونت: امریکا

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط Arzhang » 21 ژوئن 2018, 20:57

فکر کنم خیلی نکته‌ی کلیدی‌ای رو گفتی eysun جان. «بازاری» شدن فاینال کات شاید همان چیزی‌ست که من رو اذیت می‌کنه. خب همون طوری که یک کاربر آماتور یا سطح پایین انتظار داره یه نرم‌افزار به ساده‌ترین شکل ممکن کارش رو راه بندازه، منِ کاربر حرفه‌ای هم انتظار دارم یک نرم‌افزار، شرایط پیچیده‌ای رو که باهاش رو به رو می‌شم رو جوابگو باشه. البته می‌دانم که جمعیت این «من» از «آن یکی» کم‌تر است و بنابراین اپل خیلی وقت است که دارد «من‌»ها را می‌گذارد بروند توی بیابان ایده‌آلیستی خودشان گم بشوند. ولی اپل این نبود.

اتفاقاً دارم سعی می‌کنم با همین منطق احمقانه کنار بیایم. چاره‌ای ندارم به هر حال. بازار کار ازم می‌خواهد این نرم‌افزار را بشناسم. ولی کنار آمدن یک بحث است، پذیرفتن یک بحث دیگر. نمی‌دانم چرا روش تدوین پریمیر را «غیربهینه» لقب داده‌ای. کاش یک توضیحی هم بدهی، چون به نظر من روش پریمیر خیلی بهینه‌تر از این چیزی‌ست که فاینال کات دارد به خوردم می‌دهد.
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1239
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط Amir_S » 21 ژوئن 2018, 21:02

حرف من هم همین است که eysun گفت. قبل از تدوین غیر خطی، باید برای هر تغییری، همه چیز را از اول شروع می‌کردی و این فاجعه بود. در تدوین غیر خطی مراحل تدوین و کارهای انجام شده، در جایی ذخیره می‌شد و هر بار که قصد نمایش را داشتیم، همان موقع (با رندر شدن تصویر) محتوای ساخته شده آماده و پخش می‌شد. به نظرم این موضوع جوهره تدوین غیر خطی بوده و کار تدوینگر را خیلی راحت می‌کند. به این دلیل که امکان آزمودن ترکیب‌های مختلف را به او می‌دهد. اما در عوض کار با ابزار تدوین را پیچیده می‌کند. همانطور که در پست‌های قبلی گفتم، همه شرکت‌ها در این سال‌ها داشتند آن روش پیچیده قبلی را قدرتمندتر و ساده‌تر ( و گاهی هم پیچیده‌تر) می‌کردند. اما اپل ناگهان تصمیم گرفت صفحه را پاک کند و مساله تدوین را از نو حل کند. نتیجه‌اش چیزی شد که به نظر من نه خطی است و نه غیر خطی، بلکه یک چیز جدید است که شباهت‌هایی به هر کدام دارد و اگر با منطقش کنار بیایید استفاده از آن خیلی راحتتر است.
یک مثال خیلی دورش شاید کسانی باشد که بعد از سالها استفاده از ویندوز به مک مهاجرت می‌کنند و ما دائم اینجا می‌گوییم منطق ویندوز را کنار بگذارید تا ببینید که مک چقدر خوب آن کاری را که می‌خواهید برایتان انجام می‌دهد؛ البته به روش خودش.
و باز در مورد compound clip، به نظرم خیلی چیز جالب و مفیدی است. یک تجربه دلنشینی که از آن دارم، مربوط به سال گذشته است که یه سری ویدیو کوتاه برای کاری ساختم که زمان همه تقریبا یکسان بود و یک سری چیزها مثل تیتراژ ابتدا و انتها، لوگو و واترمارک، و یک سری چیز‌های دیگر در زمان‌های خاصی از طول فیلم باید نمایش داده می‌شد. اولین ویدیو را ساختم و وقتی محتوای قسمت بعدی آماده شد، به ذهنم رسید که چرا باید همه این چیز‌ها را دوباره بچینم؟ آن چیزهایی را که فقط مربوط به قسمت اول بود انتخاب کردم و یک compound از آنها ساختم. بعد پروژه را با یک اسم جدید ذخیره کردم، بعد آن کامپوند کلیپ را هم (با یک کلک ساده) به یک کلیپ جدید تبدیل کردم (کامپوند کلیپی که به یک پروزه جدید منتقل می‌شود، با قبلی یکسان است و اگر یکی را تغییر دهی، آن یکی هم تغییر می‌کند که این خودش برای پروژه‌هایی که چند تدوین مختلف میشوند خیلی کار راه انداز است.) و آن را باز کرده و تدوینم را بدون توجه به آن چیز‌های دیگر انجام دادم و بعد به پروژه اصلی برگشتم و همه چیز (مگر موارد معدود که نوشته‌ای (مثل شماره اپیزود) باید عوض می‌شد یا چیزی باید چند ثانیه جابجا می‌شد) آماده بود تا خروجی بگیرم. و به این ترتیب ده‌ها ویدیو را با دردسر خیلی کمتر از روش‌های دیگر آماده کردم.
راستی یک چیز جذاب دیگر فاینال‌کات ده، قابلیت کاندید کردن ویدیو‌ها است. به این ترتیب که وقتی شک داری که برای یک نما، کدام برداشت (یا کلا کدام ویدیو) مناسب است می‌توانی همه آنهایی که بینشان در شک هستی (و لزوما مدت زمان یکسانی هم ندارند) را کاندید کنی و با دو کلیک بینشان جایجا شوی و کل تایم‌لاین حرکت می‌کند تا موردی که انتخاب کرده‌ای آن وسط جا شود.
باز همین‌جا منطق اینکه چرا باید همه چیز به یک خط اصلی متصل باشد خودش را نشان می‌دهد. شما می‌خواهی در یک بخشی از داستان، یک افکت صوتی یا موزیک پخش بشود، یا یک نفر در تصویر می‌آید که می‌خواهی اسمش را نشان بدهی یا یک «تصویر در تصویر» برای یک بخش خاص در نظر گرفته‌ای یا … و آنها را خیلی دقیق چیده‌ای. بعد ناگهان به این نتیجه می‌رسی که یکی دو بخش از اوایل یا اواسط پروژه را تغییر دهی آن چیز‌های جدید زمانشان متفاوت است. در نتیجه این جابجایی همه چیز به هم می‌ریزد و شما باید یا حواست باشد که همه چیز را انتخاب دقیقا به مقدار مورد نیاز جابجا کنی و بعد تغییر را انجام بدهی و یا بعد از اعمال تغییر دوباره آنها را از نو سر جایشان بچینی. ولی در فاینال‌کات این اتفاق خود به خود رخ می‌دهد. و این به نظرم با منطق غیر خطی (= اینکه هر زمان که بخواهی، بتوانی هر بخشی را که می‌خواهی تغییر دهی و مشکلی برای بقیه بخش ها پیش نیاید) بیشتر سازگار است.
MacBook Pro 990:
13" Unibody, CPU: 2.26GHz, RAM: 4 GB, SSD: 250GB, HDD: 160GB
OSX 10.11.6
OSX 10.13.2
•••
iPhone 4S: 32GB
iOS 9.5.3
•••
iPhone 7Plus: 128GB
iOS 11.2.5
•••
iPad Air 2: 64GB-4G
iOS 11.2.5
نماد کاربر
Amir_S
Site Admin
 
پست‌ها : 1692
تاریخ عضویت: 16 ژانویه 2010, 22:00
محل سکونت: تهران

بعدی


بازگشت به برنامه‌های مک


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 3 مهمان