انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

پریمیر در برابر فاینال کات

درمورد نرم‌افزارهای کاربردی مکینتاش

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط Arzhang » 21 ژوئن 2018, 21:22

خب صحبت‌های ما دارد به جاهای خوبی می‌رسد و من یک چیزهایی یاد می‌گیرم.

اما در این مورد منظورت چیه امیر جان:

Amir_S نوشته است:[نمایش]
شما می‌خواهی در یک بخشی از داستان، یک افکت صوتی یا موزیک پخش بشود، یا یک نفر در تصویر می‌آید که می‌خواهی اسمش را نشان بدهی یا یک «تصویر در تصویر» برای یک بخش خاص در نظر گرفته‌ای یا … و آنها را خیلی دقیق چیده‌ای. بعد ناگهان به این نتیجه می‌رسی که یکی دو بخش از اوایل یا اواسط پروژه را تغییر دهی آن چیز‌های جدید زمانشان متفاوت است. در نتیجه این جابجایی همه چیز به هم می‌ریزد و شما باید یا حواست باشد که همه چیز را انتخاب دقیقا به مقدار مورد نیاز جابجا کنی و بعد تغییر را انجام بدهی و یا بعد از اعمال تغییر دوباره آنها را از نو سر جایشان بچینی. ولی در فاینال‌کات این اتفاق خود به خود رخ می‌دهد.


این دقیقاً مشکل من با فاینال کات است. چند ویدئو را چیده‌ام روی هم و صداهایی را از جاهای مختلف آورده‌ام و ترکیب کرده‌ام و آن‌وقت یک دفعه می‌خواهم یک چیزی آن وسط اضافه کنم. بیچاره می‌شوم. باید بروم نگاه کنم تک تک هر صدا و یا ویدئو به کجا وصل است که هر کدام را که می‌خواهم دیلیت کنم یک چیزی این وسط از دست نرود و غیره.

اتفاقاً‌ همین چند روز پیش دقیقاً در همین وضعیت گیر کرده بودم. با روشی من در آوردی، لقمه را گرداندم دور سرم و مشکل را حل کردم ولی آخرش دیدم که یکی از صداهایم این وسط دیلیت شده. اشتباه کردم ازش فیلم یا عکس نگرفتم. باز که پیش آمد حتماً این کار را می‌کنم تا موردی صحبت کنیم.
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1227
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط eysun » 21 ژوئن 2018, 23:34

Arzhang نوشته است:[نمایش]
خب همون طوری که یک کاربر آماتور یا سطح پایین انتظار داره یه نرم‌افزار به ساده‌ترین شکل ممکن کارش رو راه بندازه، منِ کاربر حرفه‌ای هم انتظار دارم یک نرم‌افزار، شرایط پیچیده‌ای رو که باهاش رو به رو می‌شم رو جوابگو باشه.


فکر کنم جوابگو هست. شاید راه و روش متفاوت باشه (بهتر یا/و بدتر)

[نمایش]
نمی‌دانم چرا روش تدوین پریمیر را «غیربهینه» لقب داده‌ای. کاش یک توضیحی هم بدهی، چون به نظر من روش پریمیر خیلی بهینه‌تر از این چیزی‌ست که فاینال کات دارد به خوردم می‌دهد.


راستش رو بخوای فکر کتم بیشتر سلیقه ای باشه تا نظر قطعی...
نماد کاربر
eysun
 
پست‌ها : 348
تاریخ عضویت: 13 نوامبر 2009, 22:16
محل سکونت: امریکا

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط Amir_S » 22 ژوئن 2018, 12:23

Arzhang نوشته است:[نمایش]
خب صحبت‌های ما دارد به جاهای خوبی می‌رسد و من یک چیزهایی یاد می‌گیرم.

اما در این مورد منظورت چیه امیر جان:

Amir_S نوشته است:[نمایش]
شما می‌خواهی در یک بخشی از داستان، یک افکت صوتی یا موزیک پخش بشود، یا یک نفر در تصویر می‌آید که می‌خواهی اسمش را نشان بدهی یا یک «تصویر در تصویر» برای یک بخش خاص در نظر گرفته‌ای یا … و آنها را خیلی دقیق چیده‌ای. بعد ناگهان به این نتیجه می‌رسی که یکی دو بخش از اوایل یا اواسط پروژه را تغییر دهی آن چیز‌های جدید زمانشان متفاوت است. در نتیجه این جابجایی همه چیز به هم می‌ریزد و شما باید یا حواست باشد که همه چیز را انتخاب دقیقا به مقدار مورد نیاز جابجا کنی و بعد تغییر را انجام بدهی و یا بعد از اعمال تغییر دوباره آنها را از نو سر جایشان بچینی. ولی در فاینال‌کات این اتفاق خود به خود رخ می‌دهد.


این دقیقاً مشکل من با فاینال کات است. چند ویدئو را چیده‌ام روی هم و صداهایی را از جاهای مختلف آورده‌ام و ترکیب کرده‌ام و آن‌وقت یک دفعه می‌خواهم یک چیزی آن وسط اضافه کنم. بیچاره می‌شوم. باید بروم نگاه کنم تک تک هر صدا و یا ویدئو به کجا وصل است که هر کدام را که می‌خواهم دیلیت کنم یک چیزی این وسط از دست نرود و غیره.

اتفاقاً‌ همین چند روز پیش دقیقاً در همین وضعیت گیر کرده بودم. با روشی من در آوردی، لقمه را گرداندم دور سرم و مشکل را حل کردم ولی آخرش دیدم که یکی از صداهایم این وسط دیلیت شده. اشتباه کردم ازش فیلم یا عکس نگرفتم. باز که پیش آمد حتماً این کار را می‌کنم تا موردی صحبت کنیم.

قطعا روی یک مورد خاص صحبت کردن بهتر است، ولی علی الحساب این سه نکته را برای پروژه بعدی در نظر بگیر:
۱. وقتی یک کلیپ جدید را وارد تایم‌لاین می‌کنی اگر آن را روی کلیپ دیگری رها کنی، منویی باز می‌شود که گزینه‌هایی برای جایگزینی آن دو دارد. دو مورد از این گزینه‌ها به audition مربوط می‌شود که همان تعیین چند کاندید برای بخشی از داستان (که در پست قبلی گفتم) است. وقتی چند کلیپ در لیست audition داشته باشی، می‌توانی با زدن روی کلید audition که در گوشه بالا-چپ کلیپ می‌آید (میانبر y) لیست آنها را ببینی و یک را انتخاب کنی و هر وقت تصمیمت نهایی شد، با انتخاب finilize، بقیه را حذف کنی (برای میانبر‌های بیشتر، بخش audition در منوی clip را ببین).
۲. نکته بعد، باز به آن منطق جدید بر می‌گردد، وقتی یک کلیپ را با کلیپ دیگر عوض می‌کنی، همه چیز‌هایی که به آن متصل هستند حذف (یا در صورت استفاده از auditon، پنهان) می‌شوند. دلیلش هم این است که این منطق جدید می گوید چیز‌هایی که به یک کلیپ متصل هستند، به آن مربوطند و اگر آن کلیپ نباشد، بقیه هم نباید باشند. اما مواردی هم هست که اینطور نیست. مثلا می‌خواهی یک صدا یا تایتل یا …، کمی قبل از شروع کلیپ آغاز بشود. در این حالت، هرچند ابتدای آن چیز، روی یک کلیپ دیگر است، ولی به کلیپ بعدی مربوط است. در این موارد بهتر است که نقطه اتصال را روی کلیپ مورد نظر (ترجیحا همان جایی که با توجه به آن، دو محتوا را روی هم تنظیم کرده‌ای) قرار بدهی، برای اینکار کافی است (محتوای مورد نظر انتخاب شده) command و option را نگه داری و روی محل مورد نظر (روی همان محتوا) کلیک کنی.
۳. اگر همچنان نیاز داشتی که چند محتوای همجنس (تصویر یا صدا) در خارج از استوری‌لاین اصلی به هم متصل باشند، کافی است آنها را انتخاب کرده و آنها را تبدیل به یک استوری لاین مستقل بکنی (میانبر command+g). البته این استوری‌لاین جدید، به لاین اصلی می‌چسبد و چیزی هم به آن نمی‌چسبد، ولی با ترکیب آن با gap،‌ تقریبا هر نیازی که داشتن چند تایم‌لاین را ضروری می‌کند را برطرف می‌کند (البته منطق جدید می‌گوید همچنان باید اولویت روی اتصال منطقی چیز‌ها به استووری‌لاین اصلی و استفاده از compound clipها باشد).
در آخر دو اسکرین‌شات می‌آورم که تقریبا همه اینها در آن نشان داده شده:
Screen Shot 1397-04-01 at 11.44.19.png

Screen Shot 1397-04-01 at 11.44.33.png

در اینجا بخش اول دو کاندید دارد که به یکی از آنها یک قطعه صدا متصل است. و به بخش دوم هم یک محتوای دیگر (یک استوری‌لاین متشکل از دو کلیپ) متصل شده، به طوری که با بخش اول همپوشانی دارد، ولی به آن متصل نیست. همانطور که می‌بینی، وقتی در گزینه‌های audtion جابجا می‌شوم، آن صدا حذف می‌شود، ولی بقیه بقیه محتوای تایم‌لاین، با حفظ سنکرون بودن، جابجا می‌شوند.
MacBook Pro 990:
13" Unibody, CPU: 2.26GHz, RAM: 4 GB, SSD: 250GB, HDD: 160GB
OSX 10.11.6
OSX 10.13.2
•••
iPhone 4S: 32GB
iOS 9.5.3
•••
iPhone 7Plus: 128GB
iOS 11.2.5
•••
iPad Air 2: 64GB-4G
iOS 11.2.5
نماد کاربر
Amir_S
Site Admin
 
پست‌ها : 1679
تاریخ عضویت: 16 ژانویه 2010, 22:00
محل سکونت: تهران

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط amirazizi » 12 ژوئیه 2018, 02:09

امیر جان توضیحات ات خیلی خوب بود و به نکات خوبی اشاره کردی.

من فقط همونطور که قبلا گفتم کسانی که با Premiere یا با هر برنامه Track based کار کردند در درجه اول نیاز به از یاد بردن سیستم track based دارند تا یاد گرفتن Final Cut Pro X.

زمانی که شما مدتها با یک ساختار کار کردی و کار کردن باهاش از حالت خوداگاه به ناخوداگاه تبدیل شده تغییر دادن اون و برگردوندن اون خیلی سخته، در درجه اول فرد باید اون ساختار رو بشکونه و اون از یادگرفتن چیز جدید به مراتب سخت تره.

من یک نقل قول می کنم از Larry Jordan ما دو سال پیش تو نشست LACPUG با هم در مورد این موضوع صحبت میکردیم. میگفت یاد دادن FCPX به شاگرد های جدید من تو دانشکده فیلمسازی USC (بهترین دانشگاه فیلمسازی جهان) خیلی خیلی راحته تو یک روز کامل یاد میگیرن و کار می کنند وخروجی میگیرن واسه پریمیر حداقل باید دو هفته وقت بزارن و بعد از یک ماه تازه می تونند درک کنند که Avid اصلا حرف حساب اش چیه چه برسه به کار. اما این به شرطی که قبلا با پریمیر کار نکرده باشن کسانی که کار کردن در کمال تعجب دیرتر یاد میگیرن!

این رو میشه گفت که Avid اینده بسیار تاریکی داره و بعیده بتونه دوام بیاره و بازار در اینده بین اپل و ادوبی خواهد بود. طبق اخرین امار تعداد کاربران هر لیسانس خریداری کردند باشند، avid حدود ۸۰ هزار، پریمیر حدود ۶۰۰ هزار و فاینال کات ایکس بیش از ۲.۵ میلیون هستش.

از طرفی اینکه اپل iMovie رو سالهاست داره روی iPhone و Mac به طور مجانی ارائه میده و میلیون ها جوان توی دنیا باهاش کار کردند و در قدم بعد کار با فاینال کات براشون خیلی راحت تر خواهد بود و بدون شک سهم بیشتری در اینده خواهد داشت و یک نسل که دوره اموزشی رو روی iMovie طی کردن حالا به کاربران فاینال کات اضافه میشن. همین عامل باعث شده adobe برنامه Project Rush رو ارائه کنه که دقیقا مثل iMovie هست و حتی ظاهر و اینترفیس اش هم شباهت زیادی به iMovie داره.
https://www.youtube.com/watch?v=QS809wX8nzc

تصویر

در نهایت من فکر میکنم هر تدوینگری با هر نرم افزاری که راحت هست باید کار بکنه من اصلا Avid رو نمیتونم تحمل کنم ولی نرم افزار استاندارد هالیود هستش و برای اون تدوینگران ایده ال.

بهترین نرم افزار نرم افزاری که خود فرد باهاش راحت باشه :blush:
amirazizi
 
پست‌ها : 394
تاریخ عضویت: 02 اوت 2008, 02:30
محل سکونت: Los Angeles

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط hena » 12 ژوئیه 2018, 13:04

سلام
من سیستمم در حال حاضر 3 گیگ رم داره با پردازنده ی athlone dual core amd و سرعت پردازش کلی سیستمم 2.8 گیگاهرتز هست
اگه رمش رو تا 5 گیگ ارتقا بدم میتونم پریمیر روش نصب کنم؟ الان ویندوز 32 بیتی هست... هم باید وین رو بکنم 64 بیتی هم ارتقا رم بدم
کلا می خوام بدونم اگه رمش بشه 5 روان اجرا میکنه برنامه رو ؟
hena
 
پست‌ها : 1
تاریخ عضویت: 17 ژانویه 2018, 12:51
محل سکونت: مشهد

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط amirazizi » 12 ژوئیه 2018, 14:02

hena نوشته است:[نمایش]
کلا می خوام بدونم اگه رمش بشه 5 روان اجرا میکنه برنامه رو ؟


متاسفانه امکانش نیست چون فقط روی سیستم عامل خود اپل که OSX هست کار میکنه.
amirazizi
 
پست‌ها : 394
تاریخ عضویت: 02 اوت 2008, 02:30
محل سکونت: Los Angeles

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط AmirT » 12 ژوئیه 2018, 14:22

amirazizi نوشته است:[نمایش]
متاسفانه امکانش نیست چون فقط روی سیستم عامل خود اپل که OSX هست کار میکنه.

ایشون پریمیر رو پرسید امیرجان، فکر کنم شما فاینال‌کات خوندیش.

hena نوشته است:[نمایش]
کلا می خوام بدونم اگه رمش بشه 5 روان اجرا میکنه برنامه رو ؟

جای این سوال اینجا و وسط این بحث نیست Hena، شاید اصلا جاش تو این فروم هم نباشه!
اما در جواب شما، به نظر من برنامه پریمیر روی این سیستم اجرا میشه و به قول یه دوستی کار هم میده. افزایش رم هم مطمئنا کمک میکنه. اما اینکه روان خواهد بود یا نه بستگی به تعریف شما از روان بودن، کیفیت فیلمی که ادیت میکنی، اندازه پروژه، قدرت کارت گرافیکی و نوعی ادیتی که انجام میدی داره. اما به نظر من، به طور کلی انتظار زیادی در زمینه روانی ازش نداشته باش.
But what is happiness except the simple harmony between a man and the life he leads? — Albert Camus
نماد کاربر
AmirT
 
پست‌ها : 295
تاریخ عضویت: 10 ژوئن 2011, 12:51

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط Arzhang » 12 ژوئیه 2018, 21:25

من خیلی ممنونم از امیر عزیزی که بالاخره به این بحث پیوست. منتظرش بودم زیاد.
اما راستش من این مبحث را برای این باز کردم که به خودم (و شاید دیگران) کمک کنم تا منطق فاینال کات را دریابم (دریابیم). منطقی که به زعم من پس‌رَوی‌ست؛ چون معتقدم پیش از این (چه در پریمیر و چه در فاینال کات ورژن‌های قبل) تدوین غیرخطی با آزاد کردن ویدئوهای هر لاین از همدیگر، به رهایی و آزادی‌ای رسیده بود که مایه‌ی باز شدن دست تدوینگر می‌شد. اما در ورژن ۱۰ فاینال کات، این منطق یک‌سره کنار گذاشته می‌شود و به منطقی برمی‌گردیم که بیش‌تر شبیه به تدوین خطی فیلم‌ نگاتیو روی موویلاهای مکانیکی‌ست.
خب فهمیدن این منطق چرا برای من مهم است؟ چون اگر این منطق را بفهمم، می‌توانم کلید درک فاینال کات را پیدا کنم و در واقع مدخلی را بیابم برای گشودن شدن دنیای آن به سوی خودم.
اما چیزی که امیر عزیزی عزیز گفت، با وجود درست بودنش، مشکلی را حل نمی‌کند.
amirazizi نوشته است:[نمایش]
بهترین نرم افزار نرم افزاری که خود فرد باهاش راحت باشه

بله حقیقاً درست است اما کماکان مشکل پابرجاست:‌ مشکل عدم درک فاینال کات.

بگذارید چیز دیگری بگویم. چه شما یادگیری تدوین را با Avid شروع کرده باشید یا Final cut X یا Premier یا حتی برنامه‌های مهجوری مثل Edius یا مثلاً Velocity (که روزگاری خیلی پرقدرت به حساب می‌آمد)، بالاخره راهش را می‌یابید و در آن روان شده و با تسلط تدوین‌اش را می‌کنید. حقیقتش برنامه‌های مهجور را که کنار بگذاریم، مشخصاً بین پریمیر و فاینال کات، به نظرم اولویت واضحی نیست که بشود یک‌سره دیگری را کنار گذاشت. گفته‌ی امیر عزیز هم همین را ثابت می‌کند. نکته این است که ما بتوانیم با منطق پشت برنامه کنار بیاییم تا درکش کنیم و بهتر با آن کار کنیم.

مثلاً من درک نمی‌کنم چرا باید در فاینال کات «هیچ‌چی» را کات بزنم چون صرفاً در استوری لاین قرار گرفته است.
درک نمی‌کنم چرا وقتی بین دو ویدئو دیزالو می‌گذارم دور آن‌ها یک پوششی ایجاد می‌شود که شبیه کپسول است و اسمش را نمی‌دانم و برای بیرون کشیدن از آن از دکمه‌های آلت+کامند+بالا استفاده می‌کنم، ویدئو از آن پوشش بیرون می‌آید ولی دیزالو سر جایش می‌ماند. یعنی «هیچ‌چی» دیزالو شده است!
و چیزهایی از این قبیل...

خلاصه، غرض این بوده است که امیدوارم با ادامه یافتن این بحث، نتیجه حاصل شود.
ببخشید طولانی شد.
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1227
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط amirazizi » 13 ژوئیه 2018, 01:22

یکی از چیزهایی که Randy Ubillos نویسنده برنامه اوریجینال پریمیر و فاینال کات و بعد فاینال کات ایکس دائما بهش اشاره میکنه اینه که برنامه ای بنویسه و نوشته که عده ی بیشتری از اون استفاده کنند.

ممکنه در راستای همین موضوع و ساده سازی نیازهای یک سری از کاربران در نظر گرفته نشده باشه.

من فکر میکنم Magnetic Timeline شما رو اذیت میکنه و با سیستم Track based احساس نزدیکی بیشتری دارید و اون ثبات فضای track based بهتون کمک میکنه. من خودم هم خیلی از وقت ها راش ها رو روی تایم لاین روی یک Gap خالی میزارم.

من فکر میکنم Final Cut X تا اینجا راه درازی رو اومده و تغییرات خیلی زیاد و خوبی داشته ولی هنوز هم می تونه خیلی بهتر بشه.

این هم مصاحبه Randy Ubillos هست که به نظر من خیلی جالب بود، در مورد شروع پریمیر و فاینال کات صحبت میکنه.
https://www.youtube.com/watch?v=K78sKGN30u0
https://www.youtube.com/watch?v=e8sWj2TSHiE
amirazizi
 
پست‌ها : 394
تاریخ عضویت: 02 اوت 2008, 02:30
محل سکونت: Los Angeles

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط Amir_S » 13 ژوئیه 2018, 23:22

من هم خیلی خوشحالم که امیر عزیزی عزیز به این بحث وارد شده… قطعا حضورش بحث را پربارتر خواهد کرد، فقط باید یک فکری به حال تشابه اسمی بکنیم :) .
اما بعد… ارژنگ جان، آن کپسولی که می‌گوید همان استوری بیان‌های فرعی است که در پست قبل گفتم می‌توانم برای به هم وصل کردن کلیپ‌هایی که روی استوری‌لاین اصلی نیستند، استفاده کنی.
داستانش این است که این کلیپ‌ها، همینطوری مستقل از هم روی هوا هستند، ولی برای اینکه بین دو کلیپ ترنزیشن ایجاد شود، باید به هم وصل باشند؛ برای همین وقتی ترنزیش را اضافه می‌کنی، خود فاینال‌کات، آنها را برایت در یک استوری‌لاین می‌گذارد.
MacBook Pro 990:
13" Unibody, CPU: 2.26GHz, RAM: 4 GB, SSD: 250GB, HDD: 160GB
OSX 10.11.6
OSX 10.13.2
•••
iPhone 4S: 32GB
iOS 9.5.3
•••
iPhone 7Plus: 128GB
iOS 11.2.5
•••
iPad Air 2: 64GB-4G
iOS 11.2.5
نماد کاربر
Amir_S
Site Admin
 
پست‌ها : 1679
تاریخ عضویت: 16 ژانویه 2010, 22:00
محل سکونت: تهران

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط Arzhang » 15 ژوئیه 2018, 20:00

مرسی امیر ث جان! (این هم راه حلی برای تشابه اسم)
ممنون که اصلاحم می‌کنی. بله متوجه شده بودم این کپسول یا همان استوری لاین، در این مواقع ایجاد می‌شوند اما به نظرت این پیچیده‌تر از سیستم Track based نیست؟ در سیستم Track based شما لایه‌هایی را روی هم داری و به سادگی تکلیفت با هر کدام معلوم است اما در این روش همیشه باید بری ببینی آن پشت چه خبر است. و تازه این اتفاق طنز آمیز هم می‌افتد که چنان که گفتم، شما هیچ‌چی را فید می‌کنی و یا دیزالو می‌کنی...
می‌خواهم بدانم این که تو در تایم‌لاین‌ات چندین صندوق‌خانه داشته باشی که توی هر کدام‌شان چند تا تاقچه باشد و روی هر تاقچه باز چند تا مثلاً صندوقچه گذاشته باشی، به نظرت ساده‌تر است از این که هر چه داری را همان طور روی هم روی هم، اما قابل دید گذاشته باشی؟ راستش به نظر من این پیچیده‌تر است.
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1227
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

قبلی


بازگشت به برنامه‌های مک


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 4 مهمان