انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

پریمیر در برابر فاینال کات

درمورد نرم‌افزارهای کاربردی مکینتاش

موهاوی — macOS 10.14 Mojave

پستتوسط Arzhang » 11 ژوئن 2018, 20:16

Nonbahrami نوشته است:[نمایش]
شما چطوری باهاش تدوین می کنید؟ ممکنه من بخاطر رم ۸ باشه؟

رم من هم ۸ است و سی‌پی‌یوی i7 با دو هسته و سرعت ۲/۶۶ دارم. کامپیوتر قدرتمندی نیست اما برای کارهای سبکی که من می‌کنم با اچ‌دی جواب می‌دهد. یک مقدار هم صبر لازم است. مثلاً همین الآن که دارم این را می‌نویسم سافاری هنگ کرده است. معلوم نیست چرا. در صورتی که اوایل عمرش خصوصاً موقعی که سیستم عامل لئوپارد رویش بود، یک شاهکار بود.
من با پریمیر تدوین می‌کردم. اما چند روزی‌ست که خودم را مجبور به استفاده از فاینال کات پرو کرده‌ام. نرم‌افزاری که واقعاً منطق تدوینی‌اش به شکل احمقانه‌ای عجیب طراحی شده است. اما روان بودنش حرف ندارد. با همین سیستم نفتی من،‌ واقعاً سرعت کارم بهتر شده است البته اگر بتوانم با منطق سفیهانه‌ی این نرم‌افزار کنار بیایم.
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1191
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: موهاوی — macOS 10.14 Mojave

پستتوسط Amir_S » 12 ژوئن 2018, 17:53

Arzhang نوشته است:[نمایش]
Nonbahrami نوشته است:[نمایش]
شما چطوری باهاش تدوین می کنید؟ ممکنه من بخاطر رم ۸ باشه؟

رم من هم ۸ است و سی‌پی‌یوی i7 با دو هسته و سرعت ۲/۶۶ دارم. کامپیوتر قدرتمندی نیست اما برای کارهای سبکی که من می‌کنم با اچ‌دی جواب می‌دهد. یک مقدار هم صبر لازم است. مثلاً همین الآن که دارم این را می‌نویسم سافاری هنگ کرده است. معلوم نیست چرا. در صورتی که اوایل عمرش خصوصاً موقعی که سیستم عامل لئوپارد رویش بود، یک شاهکار بود.
من با پریمیر تدوین می‌کردم. اما چند روزی‌ست که خودم را مجبور به استفاده از فاینال کات پرو کرده‌ام. نرم‌افزاری که واقعاً منطق تدوینی‌اش به شکل احمقانه‌ای عجیب طراحی شده است. اما روان بودنش حرف ندارد. با همین سیستم نفتی من،‌ واقعاً سرعت کارم بهتر شده است البته اگر بتوانم با منطق سفیهانه‌ی این نرم‌افزار کنار بیایم.

ارژنگ جان، اگه کمی صبر کنی امیر عزیزی می‌آید و منطق فاینال کات جدید را برایت توضیح می‌دهد. :lol:
البته من هم با او کاملا موافقم. برای کسی که به روش قبلی عادت کرده. فاینال کات ده حتی بدون منطق می‌نماید؛ ولی واقعیت این است که تدوین به روش قدیمی، در واقع دیجیتالی شدهٔ همان تدوین دستی است. اپل در فاینال کات جدید منطق قبلی را کلا کنار گذاشت و مساله تدوین را از پایه و با حداکثر استفاده ممکن از قابلیت‌های دنیای تصاویر دیجیتال، حل کرد. نتیجه‌اش این موجود عجیبی شد که در نگاه اول به نسخه‌ی پولی آی‌مووی می‌ماند. ولی واقعیت این است که خیلی اصولی و کار با آن خیلی راحت است.
MacBook Pro 990:
13" Unibody, CPU: 2.26GHz, RAM: 4 GB, SSD: 250GB, HDD: 160GB
OSX 10.11.6
OSX 10.13.2
•••
iPhone 4S: 32GB
iOS 9.5.3
•••
iPhone 7Plus: 128GB
iOS 11.2.5
•••
iPad Air 2: 64GB-4G
iOS 11.2.5
نماد کاربر
Amir_S
Site Admin
 
پست‌ها : 1653
تاریخ عضویت: 16 ژانویه 2010, 22:00
محل سکونت: تهران

پاسخ: موهاوی — macOS 10.14 Mojave

پستتوسط Arzhang » 12 ژوئن 2018, 18:51

Amir_S نوشته است:[نمایش]
Arzhang نوشته است:[نمایش]
Nonbahrami نوشته است:[نمایش]
شما چطوری باهاش تدوین می کنید؟ ممکنه من بخاطر رم ۸ باشه؟

رم من هم ۸ است و سی‌پی‌یوی i7 با دو هسته و سرعت ۲/۶۶ دارم. کامپیوتر قدرتمندی نیست اما برای کارهای سبکی که من می‌کنم با اچ‌دی جواب می‌دهد. یک مقدار هم صبر لازم است. مثلاً همین الآن که دارم این را می‌نویسم سافاری هنگ کرده است. معلوم نیست چرا. در صورتی که اوایل عمرش خصوصاً موقعی که سیستم عامل لئوپارد رویش بود، یک شاهکار بود.
من با پریمیر تدوین می‌کردم. اما چند روزی‌ست که خودم را مجبور به استفاده از فاینال کات پرو کرده‌ام. نرم‌افزاری که واقعاً منطق تدوینی‌اش به شکل احمقانه‌ای عجیب طراحی شده است. اما روان بودنش حرف ندارد. با همین سیستم نفتی من،‌ واقعاً سرعت کارم بهتر شده است البته اگر بتوانم با منطق سفیهانه‌ی این نرم‌افزار کنار بیایم.

ارژنگ جان، اگه کمی صبر کنی امیر عزیزی می‌آید و منطق فاینال کات جدید را برایت توضیح می‌دهد. :lol:
البته من هم با او کاملا موافقم. برای کسی که به روش قبلی عادت کرده. فاینال کات ده حتی بدون منطق می‌نماید؛ ولی واقعیت این است که تدوین به روش قدیمی، در واقع دیجیتالی شدهٔ همان تدوین دستی است. اپل در فاینال کات جدید منطق قبلی را کلا کنار گذاشت و مساله تدوین را از پایه و با حداکثر استفاده ممکن از قابلیت‌های دنیای تصاویر دیجیتال، حل کرد. نتیجه‌اش این موجود عجیبی شد که در نگاه اول به نسخه‌ی پولی آی‌مووی می‌ماند. ولی واقعیت این است که خیلی اصولی و کار با آن خیلی راحت است.

خب امیدوارم این بحث ادامه پیدا کند و اگر لازم باشد برایش یک بخش جداگانه تدبیر کنیم.
امیر جان من کاملاً با این استدلال مخالفم. من کسی هستم که تدوین را روی میز موویلا یاد گرفتم و با تدوین فیلم‌های ۸ میلیمتری و ۱۶ میلیمتری و میکس صدا روی نوارهای ربع اینچ و نوارهای صدای موویلا کار را شروع کردم. بنابراین کاملاً با منطق تدوین خطی و البته محدودیت‌های آن آشنا هستم. چیزی که پس از ظهور کامپیوتر ما را حیرت‌زده کرده بود،‌ این بود که حالا با تدوینی «غیرخطی» رو به رو می‌شدیم. یعنی دیگر لازم نیست عناصر مداوماً به هم وصل باشند تا سینک آن‌ها به هم بخورد. این یک انقلاب در فیلم‌سازی بود که اثرات فنی و زمانی بسیاری با خود می‌آورد. چیزی که امیر عزیزی گرامی هم در آموزشش توضیح می‌دهد همین است که در فاینال کات، دوباره برگشته‌ایم به منطق تدوین خطی: یک عقب‌گرد بی‌معنا!
البته موضوع به همین سادگی نیست و اگر کسی به ادامه‌ی بحث علاقه نشان داد و مبحثی برایش گشودیم با همدیگر موضوع را بیش‌تر بررسی می‌کنیم. راستش من خیلی راغب هستم که یکی به من اثبات کند اشتباه می‌کنم! چون واقعاً کار با فاینال کات گاهی مثل صحبت کردن با ترامپ است.
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1191
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: موهاوی — macOS 10.14 Mojave

پستتوسط AmirT » 12 ژوئن 2018, 19:21

Arzhang نوشته است:[نمایش]
خب امیدوارم این بحث ادامه پیدا کند و اگر لازم باشد برایش یک بخش جداگانه تدبیر کنیم.
امیر جان من کاملاً با این استدلال مخالفم. من کسی هستم که تدوین را روی میز موویلا یاد گرفتم و با تدوین فیلم‌های ۸ میلیمتری و ۱۶ میلیمتری و میکس صدا روی نوارهای ربع اینچ و نوارهای صدای موویلا کار را شروع کردم. بنابراین کاملاً با منطق تدوین خطی و البته محدودیت‌های آن آشنا هستم. چیزی که پس از ظهور کامپیوتر ما را حیرت‌زده کرده بود،‌ این بود که حالا با تدوینی «غیرخطی» رو به رو می‌شدیم. یعنی دیگر لازم نیست عناصر مداوماً به هم وصل باشند تا سینک آن‌ها به هم بخورد. این یک انقلاب در فیلم‌سازی بود که اثرات فنی و زمانی بسیاری با خود می‌آورد. چیزی که امیر عزیزی گرامی هم در آموزشش توضیح می‌دهد همین است که در فاینال کات، دوباره برگشته‌ایم به منطق تدوین خطی: یک عقب‌گرد بی‌معنا!
البته موضوع به همین سادگی نیست و اگر کسی به ادامه‌ی بحث علاقه نشان داد و مبحثی برایش گشودیم با همدیگر موضوع را بیش‌تر بررسی می‌کنیم. راستش من خیلی راغب هستم که یکی به من اثبات کند اشتباه می‌کنم! چون واقعاً کار با فاینال کات گاهی مثل صحبت کردن با ترامپ است.

من جزو علاقه‌مندان به این بحث خواهم بود.
فاینال کات به نظر من هم، روا‌ن‌تر و شهودی‌تره. البته یکسری چیزها هنوز نظم برنامه‌های ادوبی رو نداره و جای تغییرات زیاده، که مدام هم انجام میشه. اما در کل من منطق کاری فاینال کات رو بیشتر میپسندم.
لطفا این برگشت به منطق تدوین خطی رو بیشتر توضیح بده. من درست متوجه نشدم.
But what is happiness except the simple harmony between a man and the life he leads? — Albert Camus
نماد کاربر
AmirT
 
پست‌ها : 294
تاریخ عضویت: 10 ژوئن 2011, 12:51

پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط Arzhang » 12 ژوئن 2018, 19:40

من این مبحث را باز کردم تا عزیزان علاقه‌مند درباره‌ی فاینال کات پرو و تفاوت‌های آن به خصوص با پریمیر در این‌جا به بحث ادامه دهند و چند تا پست قبلی را هم به این‌جا منتقل کردم.
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1191
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: موهاوی — macOS 10.14 Mojave

پستتوسط Amir_S » 13 ژوئن 2018, 13:01

Arzhang نوشته است:[نمایش]
Amir_S نوشته است:[نمایش]
ارژنگ جان، اگه کمی صبر کنی امیر عزیزی می‌آید و منطق فاینال کات جدید را برایت توضیح می‌دهد. :lol:
البته من هم با او کاملا موافقم. برای کسی که به روش قبلی عادت کرده. فاینال کات ده حتی بدون منطق می‌نماید؛ ولی واقعیت این است که تدوین به روش قدیمی، در واقع دیجیتالی شدهٔ همان تدوین دستی است. اپل در فاینال کات جدید منطق قبلی را کلا کنار گذاشت و مساله تدوین را از پایه و با حداکثر استفاده ممکن از قابلیت‌های دنیای تصاویر دیجیتال، حل کرد. نتیجه‌اش این موجود عجیبی شد که در نگاه اول به نسخه‌ی پولی آی‌مووی می‌ماند. ولی واقعیت این است که خیلی اصولی و کار با آن خیلی راحت است.

خب امیدوارم این بحث ادامه پیدا کند و اگر لازم باشد برایش یک بخش جداگانه تدبیر کنیم.
امیر جان من کاملاً با این استدلال مخالفم. من کسی هستم که تدوین را روی میز موویلا یاد گرفتم و با تدوین فیلم‌های ۸ میلیمتری و ۱۶ میلیمتری و میکس صدا روی نوارهای ربع اینچ و نوارهای صدای موویلا کار را شروع کردم. بنابراین کاملاً با منطق تدوین خطی و البته محدودیت‌های آن آشنا هستم. چیزی که پس از ظهور کامپیوتر ما را حیرت‌زده کرده بود،‌ این بود که حالا با تدوینی «غیرخطی» رو به رو می‌شدیم. یعنی دیگر لازم نیست عناصر مداوماً به هم وصل باشند تا سینک آن‌ها به هم بخورد. این یک انقلاب در فیلم‌سازی بود که اثرات فنی و زمانی بسیاری با خود می‌آورد. چیزی که امیر عزیزی گرامی هم در آموزشش توضیح می‌دهد همین است که در فاینال کات، دوباره برگشته‌ایم به منطق تدوین خطی: یک عقب‌گرد بی‌معنا!
البته موضوع به همین سادگی نیست و اگر کسی به ادامه‌ی بحث علاقه نشان داد و مبحثی برایش گشودیم با همدیگر موضوع را بیش‌تر بررسی می‌کنیم. راستش من خیلی راغب هستم که یکی به من اثبات کند اشتباه می‌کنم! چون واقعاً کار با فاینال کات گاهی مثل صحبت کردن با ترامپ است.

شاید من منظورم را بد بیان کرده‌ام. حتما می‌دانی که میزهای تدوین غیر خطی از دهه ۸۰ وجود داشتند و نرم‌افزارهای تدوین غیر خطی که برای کامپیوترهای شخصی ساخته شد، پیاده سازی آن میزها در یک نرم افزار بود بطوری که ماوس و کیبورد بتوانند جایگزین تشکیلات آن میزها بشوند و تدوینگر بتواند در صورت تمایل با صرف هزینه کمتر و عدم خریداری آن تجهیزات، کارش را انجام دهد.
اینکه من گفتم دیجیتالی شده مدل دستی هستند هم منظور این بود که آن وسایلی که روی میز بود، حالا معادل دیجیتالی‌اش هم درون کامپیوتر قرار دارد.
MacBook Pro 990:
13" Unibody, CPU: 2.26GHz, RAM: 4 GB, SSD: 250GB, HDD: 160GB
OSX 10.11.6
OSX 10.13.2
•••
iPhone 4S: 32GB
iOS 9.5.3
•••
iPhone 7Plus: 128GB
iOS 11.2.5
•••
iPad Air 2: 64GB-4G
iOS 11.2.5
نماد کاربر
Amir_S
Site Admin
 
پست‌ها : 1653
تاریخ عضویت: 16 ژانویه 2010, 22:00
محل سکونت: تهران

پاسخ: پریمیر در برابر فاینال کات

پستتوسط Arzhang » 13 ژوئن 2018, 21:35

امیر جان من نمی‌دانم مشخصاً منظورت از میزهای تدوین غیرخطی چیست؟ پیش از رواج کامپیوتر در تدوین، میزهای آنالوگی وجود داشتند که در مسیر آن‌ها میکسرهایی قرار می‌گرفت که نسل آخر این میکسرها انتقالات تصویری سه بعدی را میسر می‌کرد. با این میزها همه‌شان می‌شد تدوین خطی کرد. حتی این میزها یک جورهایی خطی‌تر از تدوین موویلاهای سینمایی بودند چون نمی‌شد شکل نهایی تدوین را در هر زمان دلخواه تغییر داد. به بیان ساده‌تر چیزی به اسم راف کات وجود نداشت و از همان بدو امر باید فیلم را به صورت فاین کات تدوین می‌کردی و جلو می‌رفتی. اگر جلو می‌رفتی و می‌خواستی در تدوین چند دقیقه‌ی پیش فیلمت تغییر ایجاد کنی، تنها دو راه داشتی: تدوین کردن دوباره و پاک کردن هر چه انجام داده بودی و یا کپی گرفتن از کل فیلم تدوین شده و انجام اصلاح مد نظر در زمان کپی کشی. این راه دوم، راهی بود که تقریباً هیچ وقت به سراغش نمی‌رفتیم چون افت کیفیت آن‌قدر زیاد بود که به وضوح آن را به چشم می‌دیدی.

تنها با ظهور کامپیوتر بود که این مشکلات همگی به کناری گذاشته شدند و ما دیدیم که با فاینال کات (ورژن قدیمی) و پریمیر و دیگر نرم‌افزارهای مشابه، می‌شود خطوط تصویر را روی هم گذاشت و بدون این که نیاز به اضافه کردن لیدر باشد (در تدوین نگاتیو) یا محدودیت تغییر تدوین را داشته باشی (در تدوین ویدئوی آنالوگ) می‌توانی در هر آن، تدوین را به هر شکل لازم تغییر بدهی. این‌جا بود که تدوین غیرخطی ظهور پیدا کرد. چیزی که قبلش نبود.

فاینال کات در ورژن ۱۰ به بعد، با برگشتن به روندی مشابه به تدوین خطی، معلوم نیست چرا به بخشی این انقلاب بسیار مهم و دستاوردهای آن پشت کرده است. در این ورژن جدید، دوباره شما با همان محدودیتی که در تدوین نگاتیو رو به رو بوده‌اید، باز دست و پنجه نرم می‌کنید یعنی فیلم شما باید و بدون هیچ استثنایی، در راستای یک خط به هم پیوسته جلو برود. در این منطق جدید سر و کله‌ی لیدر باز پیدا شده (با اسم gap) و شما به شکلی بی‌معنا باید «هیچ» را کات بزنید و آن را کوتاه و بلند کنید چرا که خط بالای تصویری شما یا خطوط دیگر، به آن وصل می‌شوند و هویت مستقل ندارند. همه‌ی دستاورد درخشان تدوین غیر خطی همین بود که به خطوط صدا و تصویر هویت جداگانه می‌داد و هیچ کدام را به دیگری متکی نمی‌کرد اما حالا در فاینال کات، این عقب‌گرد شکل گرفته و به تبع آن، یک پیچیدگی‌هایی هم همراهش آمده است. شما در خط سوم، آن بالا یحتمل تصویری دارید که به خط اصلی وصل است و اگر حواستان نباشد، با پاک کردن ویدئوی خط اصلی، آن را از دست خواهید داد و تدوین‌تان به بلا دچار خواهد شد.

دستاورد دیگر تدوین غیر خطی، امکان شخصی‌سازی تایم لاین به شکلی بود که با آن عادت داشتید. مثلاً من عادت داشتم پلان‌ها را پله‌ای بچینم چون برایم یافتن آن‌ها راحت‌تر بود اما حالا با منطق جدید فاینال کات، برای آن که به دردسر نخورم و موضوع بعداً پیچیده نشود، مجبورم که حتماً‌ پلان‌ها را در یک خط و در خط اصلی تایم‌لاین بچینم. باز هم امکانات دیگری هست که هر کس به سلیقه‌ی خودش از آن‌ها استفاده می‌کند و در نرم‌افزاری مثل پریمیر، طوری فضا را مرتب می‌کند که با آن راحت‌تر است و نه طوری که برنامه‌نویسان اپل تشخیص داده‌اند.
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1191
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل



بازگشت به برنامه‌های مک


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 3 مهمان