انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

color eyes display pro

تبادل نظر و همکاری در مورد نرم افزارهای تصویری مک

color eyes display pro

پستتوسط REZACA1 » 01 مه 2007, 00:19

سلام میخواستم ببینم کسی تا حالا با این نرم افزار color eyes display proکار کرده یا نه؟ امروز رفته بودم کمی در مورد دیجیتال بکهایPHASE ONE P20اطلاعات بگیرم که قسمت شد و چندتایی هم عکس با مامیاAFD و دیجیتال بکP20 گرفتم، اینگار آقا رو دیدیم نمیدونید چه حالی شدیم (':wink:') کسی که اونجا مسول بکها بود گفت که به این سافتور نیاز هست تا کالیبرت کنم مانیتورم رو، و بهش گفتم من قبلا با مکم این کار رو چشمی انجام دادم و حالا میخوام ببینم راه ارزونتری هست برای مچ کردن رنگ مانیتور و پرینت نهایی, جالب این جا است که درست از هفته پیش من درگیر این مشکل هستم و رنگ عکسهام در مکم با تصویر پرینت نهاییم خیلی فرق میکنه . ممکنه کمکم کنید ممنون
محمد رضا- تورنتو
www.photoorvideo.com
REZACA1
 
پست‌ها : 107
تاریخ عضویت: 29 مارس 2007, 06:32

پستتوسط Parham » 01 مه 2007, 05:48

بهر حال فرق در پرینت نهایی و صفحه مونیتور خواهی دید. برای کالیبره کردن، من شخصآ Spyder رو پیشنهاد میکنم. برای match کردن هم باید فتوشاپ رو کاملتر یاد گرفت، همین.
نماد کاربر
Parham
 
پست‌ها : 841
تاریخ عضویت: 18 اکتبر 2004, 15:02
محل سکونت: ژنو، سویس

پستتوسط REZACA1 » 25 ژوئیه 2007, 01:04

سلام بر همه یک مقاله خوب در مورد مدیریت رنگ در عکاسی پیدا کردم که خودم خیلی لذت بردم و:
اين روزها نياز به مديريت رنگها و بهبود كيفيت آنها بيش از پيش احساس مي شود چرا كه خيلي ها دوربين ديجيتال دارند و عكسهاي خود را با نرم افزارهاي حرفه اي ويرايش كرده و با پرينتر هاي جوهر افشان خوب چاپ مي كنند.
در اين نوشتار ابتدا مفاهيم اساسي مطرح در اين زمينه مانند Color Gamut ، Profile ،Color Space ،Working Space و... را توضيح خواهيم داد و سپس روش قدم به قدم مديريت رنگ در كامپيوتررا بيان خواهيم كرد.مفاهيم فوق الذكر هميشه براي كاربران مورد سوال و اشكال بوده است.با فهم اين اصول و نيز طرز برخورد كامپيوتر با آنها ،به راحتي مي توانيد داراي سيستمي شويد كه رنگها را به خوبي به شما نشان ميدهد.
چرا به مديريت رنگ نياز داريم؟
قدرت تشخيص رنگ چشم انسان بسيار خوب است و ميتواند محدوده وسيعي از رنگها را ببيند.اما دستگاههاي ساخت بشر در اين زمينه محدوديت دارند.عموما هيچ سيستم نمايشي يا چاپي قادر به توليد يك طيف رنگي حتي نزديك به دید انسان نيز نيست.
از سوي ديگر دستگاههاي مختلف از لحاظ توليد يا دريافت محدوده هاي رنگي با يكديگر اختلاف دارند.مثلا يك پرينتر جوهر افشان خوب قادر به نمايش رنگهاي سبز بيشتري نسبت به يك مانيتور مي باشد. مانيتورهاي CRT نسبت به LCD ها محدوده رنگي وسيعتري دارند. اسكنرهاي مختلف و دوربينهاي ديجيتال نيز محدوده هاي رنگي مختص به خود را دارند.
هنگامي كه بخواهيم تصاوير را بين اين دستگاهها جابجا كنيم ، تازه با مشكلات روبرو مي شويم:عكسي را با دوربين ديجيتال گرفته ايم و سپس آنرا در مانيتوري كه قادر به نمايش تمام طيف رنگي نيست ويرايش كرده ايم، سپس آنرا با پرينتري چاپ كرده ايم كه رنگهاي سبز بيشتري نسبت به مانيتور دارد اما نسبت به رنگهاي دوربين محدود تر است.خب حالا كه اين دستگاهها با زبانهاي رنگي مختلفي با يكديگر صحبت مي كنند ، چگونه انتظار داريم نتيجه كار براي ما رضايت بخش باشد؟

مديريت رنگ براي همه افرادي كه با تصاوير ديجيتال سر و كار دارند، لازم است. اما در موارد زير اهميت بيشتري پيدا مي كند:
- در مورد دوربينهاي ديجيتالي كه قادر به گرفتن عكس در فضاي كاري Adobe RGB هستند.(در اين مورد توضيح خواهيم داد)
- افرادي كه عكسهاي ديجيتال خود را با نرم افزارهايي ويرايش مي كنند كه قادر به فهم فضاهاي رنگي مختلف هستند.(مانند فتو شاپ)
- افرادي كه عكسهاي دوربينهاي آنالوگ را اسكن ميكنند.
- افرادي كه با فرمت RAW عكس مي گيرند.

Gamut
Gamut وسعت محدوده رنگي است كه يك دستگاه خاص، قادر به توليد يا دريافت آن ميباشد. دستگاههايي كه Gamut وسيع دارند قادر به نمايش يا فهم وسعت رنگ بيشتري هستند.Gamut چشم انسان بسيار وسيع است.پرينتر جوهر افشان خوب نسبت به يك مانيتور، داراي Gamut وسيعتري در رنگ سبز است.مانيتورهاي LCD ارزان قيمت داراي Gamut بسيار محدودي هستند. مديريت رنگ روشي است كه با آن مي توانيم تصاوير را بين اين دستگاههاي مختلف (از لحاظGamut ) انتقال دهيم بدون آنكه تغييري در رنگها ايجاد شود.
براي آنكه كامپيوتر رنگ را بشناسد ، بايد به صورت عدد بيان شود.هر رنگ ،حاصل تركيب 3 رنگ اصلي قرمز R ، سبز G و آبيB است.پس ميتوان آنرا به صورت نسبتي از اين 3 رنگ اصلي بيان كرد.اگر مقياس را 0 تا 100 در نظر بگيريم ، رنگ قرمز (100,0,0) ، آبي (0,0,100) و زرد (100,100,0) خواهد بود.
در اينجا مشكلي پيش مي آيد: وقتي كه رنگ سبز خالص(0,100,0) در مانيتور و پرينتر با يكديگر فرق دارد، پس فايده اين اعداد چيست؟
براي حل اين مشكل به مفهومي بنام Color Space نياز داريم.

Color Space
براي فهم اين موضوع ،تمام رنگهايي كه انسان قادر به ديدن آنها است را به صورت يك جسم 3 بعدي تجسم مي كنيم.به اين صورت كه مثلثي را در نظر بگيريد كه در هر راس آن يكي از 3 رنگ اصلي قرار دارد.سپس در قسمت بالا و پايين اين سطح مثلثي،2 نقطه را اضافه مي كنيم كه نماينده رنگهاي سفيد و سياه هستند و از اين 2 نقطه خطوطي را به رئوس مثلث مي كشيم.حاصل يك جسم 3 بعدي به صورت 2 هرم مثلثي است كه در قاعده به هم وصل هستند.راس بالايي اين جسم نماينده رنگ سفيد ، راس پاييني نماينده رنگ سياه و 3 راس مثلث قاعده نماينده 3 رنگ اصلي هستند.بين اين رنگها،تمام طيف رنگي قابل ديد انسان قرار خواهد گرفت.اين جسم را فضاي رنگي (Color Space) چشم انسان فرض كرده و آنرا (hc ) ميناميم.اگر رنگي خارج از اين فضا باشد، توسط چشم انسان رويت نمي شود يا بصورت نزديكترين رنگ موجود در اين فضا تشخيص داده مي شود.
حال فضاي رنگي مانيتور را بصورت يك جسم 3 بعدي كوچكتر داخل اين فضا در نظر گرفته و آنرا (mc) ميناميم.همين كار را مي توانيم با دوربين ديجيتال ، اسكنر و پرينتر نيز انجام دهيم.تمام اين وسايل داراي Gamut محدودتري نسبت به انسان هستند و طبيعتا داخل اين فضا قرار خواهند داشت و چون با يكديگر نيز اختلاف دارند به صورت اجسام 3 بعدي با اندازه هاي مختلف خواهند بود كه البته اشتراكاتي نيز دارند.مقياس نامگذاري رنگها به صورت 3 عددي در مورد هر دستگاه مختص خود است.مثلا سبز ترين رنگ ممكن در فضاي رنگي پرينتر (pc) به صورت (0,100,0) و سبز ترين رنگ ممكن براي مانيتور در فضاي رنگي خود (0,100,0) ‌است. اما اگر نقطه معرف سبز خالص پرينتر را در فضا علامتگذاري كنيم و عدد مربوط به آن نقطه را در فضاي مانيتور بخوانيم ،ممكن است عددي مثل (5,90,10) شود و يا همين رنگ در فضاي رنگي انسان به صورت (15,85,5) شود.
هدف از اين توضيحات اين بود كه اولا مفهوم فضاي رنگي را درك كنيم و ثانيا (حداقل در تئوري) راهي براي تبديل رنگ از يك دستگاه به دستگاه ديگر بيابيم.

Working Space
براي آنكه تصاوير به درستي در كامپيوتر نمايش داده شوند،بايد اطلاعاتي راجع به Color Space دستگاهي كه آنها را توليد كرده، داشته باشند . از سوي ديگر كامپيوتر نيز بايد قادر به فهم و مديريت اين اطلاعات باشد.
Working Space يا فضاي كاري، در حقيقت يك فضاي رنگي فرضي(و بالطبع جزئي از فضاي رنگي چشم انسان) است كه براي سهولت كار ، تمام فضاهاي رنگي ديگر را بر اساس آن تعريف مي كنند تا براي كامپيوتر قابل شناسايي باشد.
فضاهاي كاري متفاوتي وجود دارد كه 2 مورد از آنها بيشترين كاربرد و معروفيت را دارند:
sRGB و ِAdobeRGB

sRGB
sRGB يا RGB استاندارد با Gamut اكثر مانيتورهاي CRT و پرينترها تطابق دارد.يعني اگر تصويري با فضاي كاري sRGB بيان شود، كم و بيش در اكثر مانيتورها خوب به نظر مي رسد و با اكثر پرينتر ها به خوبي چاپ مي شود.

AdobeRGB
AdobeRGB نسبت به sRGB وسيعتر است.اين فضاي كاري نسبت به فضاي رنگي اكثر مانيتورها و پرينتر ها وسعت بيشتري دارد.اگر تصويري در اين فضاي كاري داراي يك رنگ خالص باشد ، در صفحه مانيتور يا چاپ، آنرا به صورت خالص ترين رنگ ممكن خواهيد ديد.اما براي ايجاد تطابق با Gamut هاي محدود اين وسائل نياز به دستكاري بيشتري دارد.اگر تصاويرAdobeRGB را با دستگاهي مشاهده كنيد كه فضاهاي رنگي را نميفهمد، اشباع رنگها كمتر خواهد شد.
خيلي ها فكر ميكنند كه اگر عكسي را در فضاي AdobeRGB بگيرند ،‌رنگها واقعي تر است.درست است كه در فضاي AdobeRGB بعلت وسعت بيشتر،رنگهاي بيشتري قابل دريافت است،اما حرفه اي ترين مانيتورهاي دنيا نيز قادر به نمايش همه رنگهاي اين فضا نيستندو بنابراين تصوير در مانيتور به گونه اي ديگر نسبت به اصل خود نمايش داده خواهد شد.و اين تازه در مورديك مانيتور حرفه اي با تنظیم صحيح رنگ است وگرنه در مواردي غير از اين ، تصوير بسيار متفاوت از اصل خود خواهد بود.

Profile
Profile در حقيقت روشي است براي تبديل رياضي فضاي رنگي يك دستگاه به فضاي رنگي قابل ديد انسان hc. پروفایل به كامپيوتر مي گويد كه چگونه يك دوربين، پرينتر ، مانيتور و اسكنر رنگها را نشان ميدهند يا دريافت ميكنند.


تبديل فضاهاي رنگي
همانگونه كه در بحث فضاي رنگي گفتيم، تجسم فضاهاي رنگي متفاوت به صورت اجسام 3 بعدي در داخل فضاي رنگي چشم انسان ، مي تواند راهي باشد براي اين تبديل فضاهاي رنگي مختلف به يكديگر.
اما اگر يك رنگ موجود در يك فضاي رنگي، در فضاي رنگي ديگر اصلا وجود نداشته باشد ، چه اتفاقي مي افتد؟بر اساس تبديل فضايي رنگها، در اين حالت رنگ مورد نظر در فضاي رنگي مقصد نمايش داده نخواهد شد.بعبارت ديگر اگر رنگ مورد نظر در فضاي رنگي مقصد وجود نداشته باشد (Out Of Gamut)، نمي توان آن را به درستي تبديل كرد.اين نوع تبديل رنگ ( كه بنام Absolute Colorimetric معروف است) تنها هنگامي كاربرد دارد كه رنگهاي خارج از محدوده نداشته باشيم. مثلا رنگ (5,50,60) پرينتر ،معادل رنگ(1,45,30) در مانيتور است. اما رنگ سبز خالص پرينتر (0,100,0) در فضاي رنگي مانيتور معادلي ندارد.
براي رفع اين مشكل از نوعي تبديل به نام Perceptual استفاده مي شود. در اين روش،با حفظ نسبت بين مقادير 3 گانه يك رنگ، اين 3 مقدار Shift داده ميشوند تا در فضاي رنگي مبدا جاي بگيرند و چون چشم انسان ميتواند خود را با اين تغيير وفق دهد،نتيجه حاصله بسيار رضايتبخش خواهد بود.

قبل از ورود به مبحث روش عملي مديريت رنگ، مروري ميكنيم بر مطالب گفته شده:
1- وسائل مختلف داراي Gamut هاي مختلف هستند.
2- Gamut را ميتوان به صورت يك فضاي رنگي تجسم كرد.
3- فضاهاي كاري مانند sRGB ، فضاهاي رنگي مجازي هستند تا بتوان بدون ارجاع به دستگاه مبدا ، تصاوير را به درستي نمايش داد.
4- Profile ارتباط يك فضاي رنگي را با چشم انسان بيان مي كند.
5- اگر يك سيستم كامپيوتري (متشكل از سخت افزار ،نرم افزار ، مانيتور، پرينتر ،اسكنر ، دوربين ديجيتال ...) به درستي Profile شده باشد و نرم افزارها نيز بتوانند از اين Profile ها استفاده كنند،آنگاه رنگهاي نسبتا ثابتي را تجربه خواهيم كرد.
6- سيستمي كه داراي شرايط فوق باشد، Color Managed System ناميده مي شود.
7- چنين سيستمي براي تبديل رنگها در فضاهاي رنگي مختلف از تبديل Absolute Colorimetric و يا Perceptual استفاده مي كند كه در اكثر اوقات روش دوم نتايج بهتري دارد.
8- تبديل رنگها در موقع نمايش تصاوير يا چاپ آنها رخ مي دهد.مثلا فتو شاپ براي نمايش يك تصوير در مانيتور، يك تبديل رنگ از فضاي sRGB ياAdobeRGB به فضاي رنگي مانيتور انجام مي دهد و در هنگام چاپ تبديل به فضاي رنگي پرينتر انجام خواهد شد.
9- در سيستمي كه نرم افزارها قادر به درك پروفايلها نباشند، برخي از پروفايلهاي مربوط به سخت افزارها نادرست باشد و يا اصلا وجود نداشته باشد و يا پروفايلها به درستي تنظيم نشده باشند، نمايش يا چاپ رنگها به درستي انجام نخواهد شد.(مگر به صورت اتفاقي).

روش عملي مديريت رنگ

اگر از رنگهاي مانيتورتان يا چاپ شده توسط پرينترتان راضي نيستيد، ديگر صبر جائز نيست! همين حالا شروع كنيد:
1- در مرحله اول بايد Profile‌هاي مربوط به تمام دستگاهاي مختلف را داشته باشيد.در اغلب موارد اين Profile ‌ها همراه با دستگاه مورد نظر ارائه مي شود. مي توانيد اين Profile ها را از سايت شركت سازنده نيز دانلود كنيد. در اينگونه موارد به دنبال اصطلاح ICC Profile باشيد و توجه كنيد كه پسوند اين فايلها .icc است. جالب است كه اگر به سايت شركت سازنده پرينترتان مراجعه نماييد،با چندين Profile براي چاپ در كاغذهاي مختلف روبرو مي شويد و اين موضوع اهميت تنظيم دقيق Profile ها را نشان مي دهد.
2- Profile ها را نصب كنيد:در ويندوز XP روي فايل Profile كليك راست نماييد و گزينه Install Profile را انتخاب كنيد. در ساير ويندوزها بايستي فايل مربوطه را در شاخه زير در فولدر محل نصب ويندوز كپي كنيد:
\System32\spool\drivers\colors\
3- پروفايل را با دستگاه مورد نظر مرتبط نماييد: در كنترل پانل، كنترل مربوط به دستگاه را بازكنيد (مثلا Display براي مانيتور و Printer براي پرينتر) .سپس وارد قسمت Color Management آن شويد.گاهي اين قسمت در زير گروه Advanced است.آيا Profile شما به عنوان Profile تعريف شده دستگاه قرار گرفته است ؟اگر چنين نبود روي Add كليك كنيد و Profile صحيح را انتخاب و Set As Default نماييد.
4- دقت كنيد كه يك profile دو بار اعمال نشده باشد:فتو شاپ Profile را درك ميكند.اگر در ويندوز يك پروفايل به پرينتر اعمال نماييد و سپس در فتو شاپ نيز همان پروفايل به پرينتر اعمال شود،تبديل فضاهاي رنگي به درستي انجام نخواهد شد.

حالا يك نرم افزار ويرايش تصوير كه قادر به درك فضاهاي رنگي است را اجراء نماييد.سپس يك تصوير با White Balance صحيح را در آن باز كنيد و با پرينتر آنرا چاپ كنيد. چنانچه عكس چاپ شده با آنچه شما در مانيتور مي بينيد و با آنچه از منظره واقعي آن به ياد داريد، نسبتا هماهنگ است ،مي توانيد كار را تمام شده فرض كنيد.
در غير اين صورت متاسفانه! ناچاريد كه ادامه اين نوشتار را مطالعه نماييد!!

تنظيم Profile مانيتور
تمام Profile ها را نصب كرده ايد و عكس چاپ شده نيزخوب به نظر مي آيد اما با تصوير مانيتور هماهنگي ندارد. در اين صورت مانيتور نياز به تنظيم Profile (کاليبراسيون)دارد.
براي اين كار ميتوان از دستگاههاي خاصي بنام Colorimetr يا Spyder استفاده كرد.








اما اين دستگاهها گران قيمت هستند (حدود 300 دلار) و شايد براي افراد عادي چندان کاربرد نداشته باشند.
براي تنظيم Profile‌مانيتور مي توانيد از روشهاي نرم افزاري استفاده كنيد:
1- نرم افزار PraxiSoft WiziWYG را دانلود و نصب كنيد.نسخه رايگان آن نيز براي مقصود ما كاملا كافي است.(البته نرم افزارهاي ديگري نيز در اين زمينه وجود دارند مانند:
• MonacoEZColor
• ColorVision OptiCAL
•GretagMacbeth Eye-One Display
• Adobe Gamma
• Quick Gamma

اما نرم افزار‍Praxisoft نسخه رايگان دارد ، داراي قابليت تنظيم پروفايل مانيتور ،اسكنر و پرينتر است و قادر به توليد فايل Profile نيزمي باشد.)

پس از نصب، كامپيوتر را restart نماييد.
2- با فاصله از مانيتور بنشينيد و به تصوير زير كه يك الگوي آزمايش مانيتور است، نگاه كنيد.(در PC به تصوير سمت چپ (گاما 2.2) و در MAC به تصوير سمت راست (گاما 1.8-)) اگر تصوير به صورت يك رنگ يكنواخت خاكستري ديده ميشود(بدون موج يا نوسان )،تنظيم Profile‌مانيتورتان درست است و گرنه مراحل بعد را انجام دهيد.








3- White point مانيتور را 6500K قرار دهيد.اين كار از طريق دكمه هاي تنظيم مانيتورتان قابل انجام است.
4- نرم افزار PraxiSoft WiziWYG را اجرا كرده و به قسمت تنظيم مانيتور برويد.
5- Contrast و Brightness را طبق دستور نرم افزار تنظيم كنيد.
6- توناليته رنگهاي قرمز و آبي و سبز را تنظيم نماييد.اگر در مورد رنگ آبي شك داشتيد، آنرا در سطح رنگ سبز قرار دهيد.
7- نوع مانيتور راانتخاب كنيد.
8- White Point و Gamma را تنظيم كنيد. اگر كامپيوترتان PC است مقدار 2.2 و اگر MAC است مقدار1.8 را براي Gamma انتخاب نماييد.
اگر مقدار White point مانيتورتان را قبلا از طريق دكمه ها ، روي 6500K تنظيم كرده ايد و در اينجا مجددا از اين مقدار استفاده كنيد ،ممكن است زردي تصاوير بيشتر شود.اين تنظيم بيشتر وابسته به نوع مانيتور است و بهتر است مقادير مختلف را آزمايش كنيد و مقدار مناسب را بيابيد.
9- حالا دوباره به الگوي تست مانيتور نگاه كنيد.اگر الگو به صورت يكنواخت و بدون موج ديده مي شود، مراحل بعد را انجام دهيد و گرنه مراحل قبل را يكمرتبه ديگر تكرار كنيد.
10- براي Profile يك نام انتخاب كرده و آنرا ذخيره كنيد.
11- Profile ساخته شده را به روشي كه قبلا گفته شد، Profile پيش فرض مانيتور قرار دهيد .
12- مجددا به الگوي آزمايش مانيتور نگاه كنيد و از درستي كارتان مطمئن شويد.

آزمايش روند كار مديريت رنگ
براي آزمايش درستي روند كار ، مي توانيد يك عكس با دوربين ديجيتال بگيريد و در مانيتور نگاه كنيد و با پرينتر چاپ كنيد.اما اين روش در اكثر اوقات چندان دقيق نيست و عوامل جنبي مانند نوع نور محيط ميتوانند در اين فرآيند كه با چشم انجام مي شود ، تاثير بگذارند. براي اين منظور بهتر است كه از روشهاي استاندارد زير استفاده شود.










الف- آزمايش روند كاري با دوربين ديجيتال
1- يك موضوع رنگي پيدا كنيد كه داراي رنگهاي اصلي با طيف مختلف بوده و نيز حاوي رنگهاي شبيه پوست انسان باشد.براي رنگ پوست مي توانيد از دست خود يا دست دوستتان استفاده كنيد.
2- در يك روز ابري و در فضاي بيرون، White Balance دوربين را روي روز ابري تنظيم كنيد و از موضوع انتخاب شده عكس بگيريد. اگر دوربين تان از فضاي رنگي Adobe RGB پشتيباني ميكند ميتوانيد از آن استفاده نماييد. اما بهتر است همان فضايي را كه هميشه استفاده ميكنيد در اين آزمايش بكار ببريد.
3- در نرم افزاري كه فضاهاي رنگي را ميشناسد يك چاپ از اين عكس بگيريد.
4- تصوير چاپ شده را با موضوع رنگي مورد استفاده در فضاي بيرون مقايسه كنيد. اگر با يكديگر مطابق بودند، ميتوان گفت كه Profile پرينتر شما صحيح است.
5- تصوير چاپ شده و موضوع مورد استفاده را با تصوير مانيتور مقايسه كنيد.براي اين كار بهتر است موضوع عكاسي را در كنار پنجره در داخل اتاق قرار دهيد وآن را در نور روز ابري نگاه كنيد. اگر تصوير چاپ شده ، موضوع و تصوير مانيتور با يكديگر از لحاظ رنگ تطابق داشتند،سيستم شما از لحاظ رنگ به خوبي تنظيم شده است.


ب - آزمايش روند كاري با فيلم و اسكنر

1. مانند روش قبل موضوع رنگي مناسب را براي عكاسي انتخاب كنيد.
2. در يك روز آفتابي و با يك فيلم مناسب براي نور روز (مانند Fuji Provia 100F ) ، در فضاي بيرون از موضوع عكس بگيريد.پس از چاپ عكس ، آنرا با اسكنر و در همان فضاي كاري كه معمولا استفاده ميكنيد ( sRGB يا AdobeRGB ) اسكن نماييد.
3. در نرم افزار فتو شاپ ، از تصويرتان يك چاپ بگيريد.
4. تصوير چاپ شده را با عكس دوربين مقايسه كنيد.اگر تطابق داشت ، حداقل Profile پرينتر و اسكنرتان صحيح است و گرنه بايد Profile آنها را دوباره بررسي نماييد.(احتمالا Profile اسكنر مشكل دارد)
5. عكس دوربين را با تصوير مانيتور مقايسه نماييد.البته انتظار تطابق كامل را نداشته باشيد و يك تطابق نسبي كافي است.در اينصورت مي توان گفت كه كل سيستم از لحاظ رنگ در وضعيت خوبي مي باشد.

در زمينه مديريت رنگ مطالب گفتني بسيار زيادي وجود دارد.هدف ما در اين نوشتار ارائه اطلاعات پايه و نيز راه حل عملي براي مديريت رنگ بود كه بعلت فراگير شدن استفاده از دوربينهاي ديجيتال ، بيش از گذشته اهميت پيدا كرده است. اميدواريم كه در اين زمينه برخي مسائل مبهم را ،هر چند اندك،روشن كرده باشيم .

منابع:


• Kwik 'n' Dirty Color Management , Petteri Sulonen
• Color Temperature and Color Correction in Photography, greenspun.com
• Information on Profiles, Color.org
• Managing Colour,About.com
• Monitor calibration and gamma,Norman Koren Photography Page
• Monitor Profiling and Calibration, luminous-landscape.com
• PraxiSoft.com
• SilverFast Color Management Tutorial, http://download.silverfast.com/docs/SF- ... ent-en.pdf
• Why Color Management, http://www.color.org/whycolormanagement.pdf
• Monitor Calibration,Thomas Niemann, http://epaperpress.com/
پیوست‌ها
image001-1.jpg
image001-1.jpg (16.09 KiB) - بازدید 4722 بار
محمد رضا- تورنتو
www.photoorvideo.com
REZACA1
 
پست‌ها : 107
تاریخ عضویت: 29 مارس 2007, 06:32

پستتوسط iSam » 26 ژوئیه 2007, 00:37

رضا جان واقعا دست بوس , کامل و عالی و شیرفهم کننده . مدتی بود قصد سوال در موردش رو ازت داشتم که زودتر خودت شرمنده کردی , ممنون . فقط یک جا برام سوال پیش اومد , اونم اینه که در مک چطور پروفایلهای دانلود شده از سایت دستگاه های جانبیمونو تعریف کنیم , و دوم اینکه این نرم افزار PraxiSoft WiziWYG را دقیقا از کجا دانلود کنیم ؟ راستش خیلی گشتم , ولی بیشتر گمراه شدم . باز هم ممنون و همیشه سایتو رو سرمون نگه دارا ;-) .
" iMac 27
 iPhone 7 Plus
نماد کاربر
iSam
 
پست‌ها : 1857
تاریخ عضویت: 09 ژوئن 2006, 00:51
محل سکونت: Austria

پستتوسط REZACA1 » 27 ژوئیه 2007, 21:20

راستش من هم پیدا نکردم، البته زیاد زمان براش نگذاشتم. منتها من قبلا یک کار دیگه کردم رفتم مغازه رنگ فروشی و کاتالوگهای رنگها رو ازشون گرفتم البته مجانی بودند و عین عکس بالا چارت رنگ درست کردم و لمینیتش کردم و مواقع عکاسی برای عکس اولم ازش استفاده میکنم و بعدش رنگ عکس رو نسبت به کالر چارت تنظیم میکنم، البته این رو هم بگم قبل از لمینیت روی رنگها یک حرف نوشتم که امکان فوکاس رو برام راحت بکنه. البته همه این کارا برام حدود ۱۰ دلار تموم شد در حالیکه خود کال چارت اینجا حدود ۱۲۰ دلار هست.
محمد رضا- تورنتو
www.photoorvideo.com
REZACA1
 
پست‌ها : 107
تاریخ عضویت: 29 مارس 2007, 06:32

پستتوسط Ahmad » 27 ژوئیه 2007, 21:37

REZACA1 نوشته است:[نمایش]
سلام بر همه یک مقاله خوب در مورد مدیریت رنگ در عکاسی پیدا کردم که خودم خیلی لذت بردم و:


سلام رضا

ممنون. مقالهٔ بسیار خوبی را پیدا کرده‌ای و برای کسانیکه کار عکاسی حرفه‌ای می‌کنند بسیار مفید است. فقط ای کاش اسم نویسنده مقاله و نیز آدرس سایتی را که این مقاله در آن منتشر شده بود نیز در ابتدای مقاله ذکر می‌کردی که در این مورد شبه‌ای ایجاد نشود و حق نویسنده واقعی نیز ضایع نشود و کارش بدون ذکر مأخذ اینجا و آنجا منتشر شود.

احمد
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1235
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پستتوسط iSam » 27 ژوئیه 2007, 22:48

پس کار سخت شد , کاش یه جوری بشه که منم بتونم کالیبره کنم و بقول معروف پیش بسوی حرفه ای شدن برم ;-) .
" iMac 27
 iPhone 7 Plus
نماد کاربر
iSam
 
پست‌ها : 1857
تاریخ عضویت: 09 ژوئن 2006, 00:51
محل سکونت: Austria

پستتوسط REZACA1 » 27 ژوئیه 2007, 22:55

تصور نمیکنم سخت باشه. کافیه که دید درستی نسبت به رنگ داشته باشی، وتا میتونی عکس نگاه کن، چه مجلات وچه اینترنت. راستی با دوربینت چطوری؟ تونستی بالاخره عکاسی مادلینگ کنی؟
محمد رضا- تورنتو
www.photoorvideo.com
REZACA1
 
پست‌ها : 107
تاریخ عضویت: 29 مارس 2007, 06:32

پستتوسط iSam » 27 ژوئیه 2007, 23:12

با دوربین خوبم و دارم عکاس دیجیتالی میشم و ... فقط چیزی که میمونه , اینه که اگر کلی سعی کنم و چشممو عادت بدم , گیر آوردن پروفایل دوربین و پرینتر و کالیبره کردن مانیتورو چه کنم ؟ چاکرات , زیر سایه ... ;-)
" iMac 27
 iPhone 7 Plus
نماد کاربر
iSam
 
پست‌ها : 1857
تاریخ عضویت: 09 ژوئن 2006, 00:51
محل سکونت: Austria

پستتوسط REZACA1 » 27 ژوئیه 2007, 23:29

احمد جان این هم اون صفحه ای که مقاله رو انتخاب کردم.
سامان جان برای کالیبره کردن پرینتر و مانیتور باید از سخت افزار و نرم افزار
COLORVISION SPYDER 2 PRO COLOR CALIBRATION SPYDER2PRO
استفاده کنی.
محمد رضا- تورنتو
www.photoorvideo.com
REZACA1
 
پست‌ها : 107
تاریخ عضویت: 29 مارس 2007, 06:32

پستتوسط iSam » 27 ژوئیه 2007, 23:39

ممنون رضا , راستش یکم گرونه و برای من که این کار برام تفریح و هنریه یکم زیاد ( شایدم نه ) . بیشتر دنبال PraxiSoft WiziWYG که گفتی , بودم که نشد و دانلود پروفایل پرینتر که هرچی تقلا کردم , نشد . ممنون و باید دید چه میشه کرد تا تقریبا 300$ ندهم و باز شایدم نه .
" iMac 27
 iPhone 7 Plus
نماد کاربر
iSam
 
پست‌ها : 1857
تاریخ عضویت: 09 ژوئن 2006, 00:51
محل سکونت: Austria



بازگشت به تصویر ثابت


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 1 مهمان