انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

Projection Mapping — ویدئونگاری در مک

مقایسه و انتقال تجربیات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کاربران در مکینتاش و سیستم‌های دیگر

Projection Mapping — ویدئونگاری در مک

پستتوسط hamidrezamt » 14 ژوئیه 2016, 15:10

مدتی است وارد حوزه‌ی Projection Mapping در تبلیغات شده‌ام و از آنجایی که من و دوستانم (با احتساب تیم گرافیک و صوت، یک تیم کوچک هفت نفره هستیم) از مک استفاده می‌کنیم و اون رو بهتر از ویندوز می‌فهمیم، مجبوریم که چرخه‌ی کار (work flow) را خودمان با سعی و خطا بدست آوریم. چرا که این حوزه در ایران کاملا نو‌ است و معدود شرکت‌هایی که در آن مشغولند، در انتقال تجربیات کاملا بسته برخورد می‌کنند و هم از ویندوز بهره می‌برند. برای تدوین و موشن گرافیک به ترتیب از Motion و FCPX استفاده می‌کنیم و برای ‌mapping هم ‌MadMapper را انتخاب کردیم.
سوالم از دوستانی که در این حوزه و یا حوزه‌های مشابه در ایران یا خارج از کشور فعال هستند (فکر می‌کنم آقای امیر عزیزی بتوانند کمک به سزایی کنند) این است که آیا انتخاب نرم‌افزار MadMapper به درستی صورت گرفته؟ نکته‌ی خاصی برای تسهیل ادامه‌ی این راه مد نظرتان هست که لطف کنید و در میان بگذارید؟
سخت افزار لازم برای اجرا و هندل خروجی یک پروژه‌ی ویدئو مپینگ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ با یک مک‌بوک پرو ۱۵اینچ دارای گرافیک مجزا کار راه می‌افتد یا باید سمت مک پرو و یا آیمک رفت؟
تا این لحظه این سیستم را مد نظر داریم:
iMac with Retina 5K display
CPU:
4.0GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost up to 4.2GHz
RAM:
32GB 1867MHz DDR3 SDRAM - four 8GB
Storage:
2TB Fusion Drive
Graphics:
AMD Radeon R9 M395X with 4GB video memory
MacBook Pro Retina MGX92 (Mid 2014), OS X 10.12
iPhone 7, iOS 10.3
iPad Pro 9.7", iOS 10.3
نماد کاربر
hamidrezamt
 
پست‌ها : 128
تاریخ عضویت: 15 فوریه 2015, 09:43
محل سکونت: تهران

پاسخ: Projection Mapping - ویدئو نگاشت در مک

پستتوسط amirazizi » 14 ژوئیه 2016, 20:16

اینکه یک Macbook Pro بتونه از پس اینکار بر بیاد به تعداد ویدیوهایی بستگی داره که دارید پخش می کنید. ابعاد و تعدادشون. شما می تونید با یک روش مشابه به این تست کنید سخت افزار تون رو و ببینید که جواب کار شما رو میده یا نه.
https://youtu.be/MoKYxiBYysg?list=PLQu0 ... QiLnZ2J8Io

راستش ما توی اون پروژه از PC استفاده کردیم چون فکر کنید ۸ تا فیلم 2K دارند همزمان پخش میشن. شما غیر از هارد و رم و CPU یک کارت گرافیکی اساسی هم نیاز دارید و اینجاست که مک دست شما رو میزاره تو پوست گردو.

برای نرم افزارها هم ما با بیشتر پروژه رو با after effects / Cinema 4D کار کردیم که تقریبا توی تمام دنیا استاندارد همینه. برای Playback همزمان ما از watchout استفاده کردیم که الان امکانات زیادی هم اضافه کرده و نرم افزارهای جانبی دیگه هم اضافه کرده. غیر از Mad mapper از Vioso هم می تونید استفاده کنید که اون هم چیزهای شبیه به همونه داره ولی ما خودمون از Mad mapper استفاده کردیم.

در عین حال اگه کار خاص و جالب می خواید انجام بدید که interactive باشه Ventuz خیلی امکانات جالبی داره. به طور مثال شما می تونید حجم سه بعدی و پروژه Cinema 4D رو واردش کنید که امکانات خیلی زیادی در اختیارتون می زاره. ما برای پروژه ekol المان مثلا از همین استفاده کردیم.

در عین حال چون هنوز این فضا جدید و نو هستش توش اشتباه و ازمون خطا زیاد اتفاق میافته . این موضوع رو حتما توی پروژه در نظر بگیرید که زمان و حجم کار از چیزی که حدس می زنید شاید دو برابر بیشتر بشه.

http://www.dataton.com/watchout
http://www.vioso.com/products_player.php
http://www.ventuz.com
amirazizi
 
پست‌ها : 388
تاریخ عضویت: 02 اوت 2008, 02:30
محل سکونت: Los Angeles

پاسخ: Projection Mapping - ویدئو نگاشت در مک

پستتوسط hamidrezamt » 15 ژوئیه 2016, 16:21

آقای عزیزی از زمان‌گذاری و لطفتان بسیار متشکرم. بسیاری از ابهاماتم برطرف شد و البته سوالات زیادی هم برایم به وجود آمد :)
می‌خواهم از شما اجازه‌ بگیرم که در آینده با پخته‌تر شدن سوالاتم باز هم همین‌جا سوالاتم را مطرح کنم تا دانش شما در دسترس دیگران هم قرار گیرد.
MacBook Pro Retina MGX92 (Mid 2014), OS X 10.12
iPhone 7, iOS 10.3
iPad Pro 9.7", iOS 10.3
نماد کاربر
hamidrezamt
 
پست‌ها : 128
تاریخ عضویت: 15 فوریه 2015, 09:43
محل سکونت: تهران

پاسخ: Projection Mapping - ویدئو نگاشت در مک

پستتوسط amirazizi » 16 ژوئیه 2016, 01:50

خواهش می کنم . اگه دوستان دیگه مشکل نداشته باشند من که با کمال میل در خدمتم. :)
amirazizi
 
پست‌ها : 388
تاریخ عضویت: 02 اوت 2008, 02:30
محل سکونت: Los Angeles

پاسخ: Projection Mapping — ویدئو نگاشت در مک

پستتوسط hamidrezamt » 08 سپتامبر 2016, 12:36

با جلوتر رفتن کار به نقطه‌ای رسیدیم که افراد بخش گرافیک باید تصمیم بگیرند با FCPX و Motion کار را ادامه دهند یا اینکه بروند سمت After Effects و ادوبی. باتوجه با این که گفتید از After Effects استفاده می‌شه و استاندارد این حوزه هست علتش را هم توضیح می‌دهید؟
پیشاپیش از شما سپاسگزارم.
MacBook Pro Retina MGX92 (Mid 2014), OS X 10.12
iPhone 7, iOS 10.3
iPad Pro 9.7", iOS 10.3
نماد کاربر
hamidrezamt
 
پست‌ها : 128
تاریخ عضویت: 15 فوریه 2015, 09:43
محل سکونت: تهران

پاسخ: Projection Mapping — ویدئو نگاشت در مک

پستتوسط amirazizi » 09 سپتامبر 2016, 12:37

برای video mapping وجود برنامه ای مثل FCPX یا Premiere خیلی مهم نیست چون به اون معنا تدوین ندارند. کار اگر 3d باشه اصولا با cinema or Maya انجام میشه و کار موشن گرافیک اش هم در تمام دنیا با after effects.

اینکه after effects خیلی بهتر از motion بحث طولانی ولی شاید مهم ترین عامل اش این باشه که اپل عملا motion رو ول کرده به امان خدا. زمانی که motion عرضه شد یک جهش بزرگ و بلند بود و فوق العاده بود ولی متاسفانه توی ۱۰ سال گذشته اپل به روزش نکرده از ۲۰۰۷ تا الان هیچ فیچر مهمی بهش اضافه نشده و فیچرهای خیلی مهم مثل قابلیت باز کردن فایل های vector و ٰvector path بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز نور روز رو ندیدند. اپل سال ۲۰۱۱ ورژن ۵ رو عرضه کرد که به غیر از 3D text هیچ چیز جدید دیگه ای نداشت. الان که اخرهای ۲۰۱۶ هستیم ورژن چنده ؟ همچنان ۵. این واقعا نامید کننده و خنده داره .

جدای از این مساله after effects نرم افزار بسیار قوی تریه با یک دنیا resource . به طور مثال خیلی از کارهای اون رو motion نمی تونه انجام بده چیزهایی که توی موشن گرافیک بسیار مهم و ضروری هستند. مثل composition in composition, adjustment layers, cinema 4d file interchage, importing vectors and...

راستش توضیح این موضوع به یک ویدیو ۴۰ دقیقه ای نیاز داره . البته باز میل خودتون هستش شاید موشن کارتون رو راه بندازه ولی برای تمام پروژه هایی که من روشون کار میکنم به هیچ وجه جواب گو نیست .
amirazizi
 
پست‌ها : 388
تاریخ عضویت: 02 اوت 2008, 02:30
محل سکونت: Los Angeles

پاسخ: Projection Mapping — ویدئو نگاشت در مک

پستتوسط Amir_S » 10 سپتامبر 2016, 00:09

امیر خان… این پس شما مرا یاد زحمتی که قرار بود به شما بدهیم انداخت!
فرصت کردید آموزش موشن‌تان را در گوگل درایو بگذارید!؟
پیشاپیش ممنون… :)
MacBook Pro 990:
13" Unibody, CPU: 2.26GHz, RAM: 4 GB, SSD: 250GB, HDD: 160GB
OSX 10.11.6
OSX 10.13.2
•••
iPhone 4S: 32GB
iOS 9.5.3
•••
iPhone 7Plus: 128GB
iOS 11.2.5
•••
iPad Air 2: 64GB-4G
iOS 11.2.5
نماد کاربر
Amir_S
Site Admin
 
پست‌ها : 1646
تاریخ عضویت: 16 ژانویه 2010, 22:00
محل سکونت: تهران

پاسخ: Projection Mapping — ویدئو نگاشت در مک

پستتوسط hamidrezamt » 10 سپتامبر 2016, 12:16

[نمایش]
اینکه after effects خیلی بهتر از motion بحث طولانی ولی شاید مهم ترین عامل اش این باشه که اپل عملا motion رو ول کرده به امان خدا. زمانی که motion عرضه شد یک جهش بزرگ و بلند بود و فوق العاده بود ولی متاسفانه توی ۱۰ سال گذشته اپل به روزش نکرده از ۲۰۰۷ تا الان هیچ فیچر مهمی بهش اضافه نشده و فیچرهای خیلی مهم مثل قابلیت باز کردن فایل های vector و ٰvector path بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز نور روز رو ندیدند. اپل سال ۲۰۱۱ ورژن ۵ رو عرضه کرد که به غیر از 3D text هیچ چیز جدید دیگه ای نداشت. الان که اخرهای ۲۰۱۶ هستیم ورژن چنده ؟ همچنان ۵. این واقعا نامید کننده و خنده داره .

جدای از این مساله after effects نرم افزار بسیار قوی تریه با یک دنیا resource . به طور مثال خیلی از کارهای اون رو motion نمی تونه انجام بده چیزهایی که توی موشن گرافیک بسیار مهم و ضروری هستند. مثل composition in composition, adjustment layers, cinema 4d file interchage, importing vectors and...

راستش توضیح این موضوع به یک ویدیو ۴۰ دقیقه ای نیاز داره . البته باز میل خودتون هستش شاید موشن کارتون رو راه بندازه ولی برای تمام پروژه هایی که من روشون کار میکنم به هیچ وجه جواب گو نیست .

بسیار متشکر!
نمی‌دانم منشأ تعصب و علاقه‌شان به نرم‌افزارهای اپل چیست ولی همین حد از توضیحاتتان برای تغییر مسیرشان به سمت After Effects و ادوبی کافی بود. البته با کلی آه و ناله!
MacBook Pro Retina MGX92 (Mid 2014), OS X 10.12
iPhone 7, iOS 10.3
iPad Pro 9.7", iOS 10.3
نماد کاربر
hamidrezamt
 
پست‌ها : 128
تاریخ عضویت: 15 فوریه 2015, 09:43
محل سکونت: تهران

پاسخ: Projection Mapping — ویدئو نگاشت در مک

پستتوسط amirazizi » 10 سپتامبر 2016, 13:28

hamidrezamt نوشته است:[نمایش]
نمی‌دانم منشأ تعصب و علاقه‌شان به نرم‌افزارهای اپل چیست ولی همین حد از توضیحاتتان برای تغییر مسیرشان به سمت After Effects و ادوبی کافی بود. البته با کلی آه و ناله!


اون اوصول استیوجابز که سادگی ، زیبایی و راحتی کار بود توی خیلی از نرم افزارهای اپل وجود داره . به طور مثال keynotes فوق العاده است و اینقدر همه چیز مرتب و تمیزه و همه چیز سر جاشه که شما از کار باهاش واقعا لذت میبرید.شکی در این موضوع نیست که motion نرم افزار راحت تری و کار باهاش شیرین تره. به طور مثال خیلی برای انیمیت کردن راحت تره و همه چیزش دم دسته و اون مرتب و تمیز بودن اپل رو داره ولی متاسفانه مثل یک ماشین زیبا است که صاحب اش سال هاست زیر افتاب رهاش کرده.

اگر apple موشن رو مثل final cut pro جدی گرفته بود و یک update درست حسابی تو ۱۰ سال گذشته داده بود من این حرف رو نمی زدم ولی متاسفانه کاملا ۱۰ ساله که هیچ تغییری نکرده و توی دنیای نرم افزار ۱۰ سال خیلی خیلی زیاده . تصورش رو بکنید که عمر iOS اپل خیلی از موشن کمتره و الان ورژن ‍‍۱۰ . اگر تو ۱۰ سال گذشته ۱۰ بار تغییر کرده بود و ارتقا کرده بود الان با after effects یک کهکشان فاصله داشت همون طور که سال ۲۰۰۷ با هم خیلی فاصله داشتند. ولی متاسفانه مسابقه لاک پشت خرگوش شد.
amirazizi
 
پست‌ها : 388
تاریخ عضویت: 02 اوت 2008, 02:30
محل سکونت: Los Angeles

پاسخ: Projection Mapping — ویدئونگاری در مک

پستتوسط rezag5 » 11 سپتامبر 2016, 11:26

عموما اپل بعضی از نرم افزار هاشو ول میکنه بدون هیچ دلیلی و توجیهی و برخورد خیلی بدی با مشتری هاش داره .
حالا موشن یک نمونش بود شِیک هم یکی دیگه از دسته گل های اپل بود , که خریدش , یه مدت 2 سال روش کار کرد بعد هم ولش کرد به امان خدا .
و به همه گفت دیسکانتینیو شده .
سیاستش رو توی این کار هاش نمیفهمم . البته ممکنه یکی از مهم ترین دلیل هاش کمبود نیرو برای پروگرمینگ باشه چون اون طوری هم که ما ها فکر میکنیم ساده نیست و شرکت های بزرگ نرم افزاری به دفعات توی منابع انسانی کم آوردن .
یک نمونش مایکروسافت که واقعا غول نرمافزاری دنیاست ولی برای پشتیبانیه نرم افزاری از گوشی هاش به شدت دچار کمبود نیرو بود و مجبور بود تمام انرژیش رو برای ویندوز 10 مصرف کنه و ویندوز فون مدتها بی صاحب رها شد .
ولی این که یه نرم افزار رو بدون ساپورت و آپدیت به مدت 10 سال ول کنی فقت در اپل اتفاق می افته یا شاید بهتره بگم بیشتر در اپل اتفاق میافته تا کمپانی های دیگه

برای موشن گرافیک به صورت سه بعدی من cineme 4D رو ترجیه میدم به چند علت

موشن گرافیک در مایا محدود به ورژن آخر یعنی 2017 میشه که به شدن تازه هست اما cinema 4D نزدیک 10 ساله که بوده و به شدت دولپ شده

نکته ی بعدی منابع آموزشی هست
الان شما نمیتونید 10 ساعت آموزش موشن گرافیک سه بعدی در مورد مایا پیدا کنید اما در مورد cinema 4D بیش از این ها میتونید پیدا کنید

پیچیدگی
من از توانایی و آگاهیه تیم شما خبر ندارم اما عموما مایا نرم افزار پیچیده ایست و کار کردن با اون راحت نیست و نیاز به تجربه ی عمیق چند ساله داره .

نکته ی بعدی ساختار مایا و طراحیه پایپ لاین برای پروژه هست
خلاصش میکنم در این چند جمله
مایا به شدت مناسب برای پروژه های بزرگ و عظیم با هجم بالای دیتا مناسبه , یعنی واقعیتش برای اینجور پروژه ها طراحی شده.
مایا به طرز اعجاب انگیزی انعطاف پذیری داره و میشه تمام ساختارشو با برنامه نویسی تغییر داد یا دولپ کرد
مایا یه زبان برنامه نویسی داخلی داره که MEL نام داره
همین باعث شده توی هر پلتفرمی موفق عمل کنه چون زبان داخلیش توی همه ی پلتفورم ها مثل مَک و ویندوز به راحتی کار میکنه و سیستم عامل براش مهم نیست.
اینطوری به مایا نگاه کنید که نرم افزاریست برای تولید یه محصول سینمایی بزرگ با ابعاد "ارباب حلقه ها" و تقریبا هرچی پروژه ی بزرگ سینمایی و یا تصویری دیگه .
در نقطه ی مقابل ایراد های مایا عبارتند از سنگین بودنه خوده نرم افزار
اینترفیسه نه چندان ساده
نیازمند به تجربه ی بالا
گاها مایا توی یک سری از فایلها رفتار هایی از خودش نشون میده که کاربر باید خیلی تجربه داشته باشه که بفمه مشکل اصلا چی هست بعد تازه ببینیه میتونه حلش کنه یا نه !

بر عکس cinema 4D کاملا سریع و خوش دست با اینترفیس عالی , سرحال کار میکنه .
نکته ی خوبه دیگه در cinema 4D اینه که رندر انجین آرنولد به شدت باهاش خوب کار میکنه .
نرم افزار cinema 4D خیلی ساده هست به صورتی که با دیدن چند تا تاتوریال میشه بعد از یک هفته هر چند ساده , اما یه کارهایی باهاش انجام داد
خوشبختانه در محیط مَک که شما گفتید دارید , cineme 4D خیلی خوب و به روز ساپورت میشه و در این مورد مشکلی ندارید
من فکر میکنم برای تولید محتوا میتونید از مَک هاتو استفاده کنید اما برای پخش اون بهتره که از پی سی بهره بگیرید هم ارزون تره هم سریع تر هم قدرتمند تر

نکته ی بعدی اینه که cinema 4D به شدت با افتر افکت خوب همکاری میکنه و فایل هارو خیلی راحت به هم پاس میدن
این امکان در مایا نیست

نکته ای که به ذهنم میرسه که اینجا بگم اینه که عموما مَکبوک و آیمک برای کار سنگین سه بعدی جالب نیست
بیشتر از موشن گرافیک و تدوین نباید از اینا کار بکشید , رندرهای طولانی مدت رو باید به مَک پرو یا پی سی بسپارید
من چند سال پیش توی یک شرکت ایرانی بودم که تمام کامپیوترهاشون آیمک بود و یک مک پروی قدیمی رو هم کرده بودن سرور اما به دلیل رندهای طولانی مدت , آیمک ها حرارت بالایی تولید کرده بودن که گاهی این تولید حرارت روز ها طول کشیده بود و باعث شده بود که قسمت بالای مونیتور کمی زرد بشه و ال سی دی های این آیمک ها در قسمت بالای تصویر , نزدیک به لبه ی بالاییه دستگاه همه چیز رو زرد تر نشون میداد
اما مشکل با مک پرو در رندر اینه که , مک پرو برای رندر خیلی گرونه مثل این میمونه که با بنز مسافرکشی کنید

اگر احساس میکنید که پروژه هاتو دارای رندرینگ بیش از 4 یا 5 ساعت هستن حتما به فکر پی سی برای رندر باشید.
نکته اینه که پیسی برای رندر نیازی به مانیتور و موس و کیبرد و متعلقات نداره
کافیه یک یا چند کِیس داشته باشید که به شبکه دسترسی داشته باشن و بگذاریدشون زیر رندر
خیلی ارزون میشه و جای نگرانی نداره

اگر احیانا به اینجا رسیدید باید یه فکر جدی هم برای دیتا سنتر بکنید
مخصوصا اگر کارهاتون با کیفیت اچ دی یا بالا تر هست چون نباید پروژه هاتون رو سیستم بِیس کنید .
یعنی تمام محتوا یا بخشی از پروژه روی لپتاپ باشه بقیش یک جای دیگه این خیلی اشتباه بزرگیه که پروژه رو تیکه تیکه در جاهای مختلفی پیش ببرید .
توصیه میکنم یه سرور پی سی بگیرید که بتونه این کار رو به عهده بگیره
یا اینکه از این استوریج های داخل شبکه ای استفاده کنید که از سیستم NAS استفاده میکنن
http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=1450
این ساختار باعث میشه اتفاق خاصی برای پروژه نیوفته
و پروژه به کامپیوتر ها وابسته نباشه
نماد کاربر
rezag5
 
پست‌ها : 190
تاریخ عضویت: 16 ژوئیه 2014, 14:58

پاسخ: Projection Mapping — ویدئونگاری در مک

پستتوسط amirazizi » 11 سپتامبر 2016, 14:52

rezag5 نوشته است:[نمایش]
حالا موشن یک نمونش بود شِیک هم یکی دیگه از دسته گل های اپل بود , که خریدش , یه مدت 2 سال روش کار کرد بعد هم ولش کرد به امان خدا .

البته ممکنه یکی از مهم ترین دلیل هاش کمبود نیرو برای پروگرمینگ باشه چون اون طوری هم که ما ها فکر میکنیم ساده نیست و شرکت های بزرگ نرم افزاری به دفعات توی منابع انسانی کم آوردن.

cinema 4D نزدیک 10 ساله که بوده و به شدت دولپ شده


نه فقط با Shake بلکه با Sound Track Pro, DVD Studio Pro, Color هم دقیقا همین کار رو انجام دادن و کشتن و گذاشتن شون کنار .

به نظر من مشکل اپل نداشتن نیرو انسانی نیست برای هر job posting توی linkedin در بعضی از موارد بیش از هزاران نفر اقدام میکنند و خیلی هاشون کسانی هستند که سوابق کاری درخشانی دارند. مشکل این که اپل زمانی که Apple Computer بود نرم افزارهای حرفه ای خوب تولید میکرد که سخت افزارهاشو باهاش بفروشه. خیلی از کسانی که من تو ایران میشناختم فقط اپل خریدن که با final cut pro کار کنند. یعنی در واقع به لطف نرم افزارش سخت افزارش رو می فروخت. بعد از عرضه ipod و بعد iPhone اسم شرکت اپل از Apple Computer به Apple خالی تغییر پیدا کرد. سود و بازار اصلی اش رفت جای دیگه و طبیعتا الویت شون هم رفت جای دیگه و کلا بازار حرفه ای رو رها کردند. اگه دقت کرده باشید adobe بعد از موضوع قدم به قدم جا پای جای اپل گذاشت تا همون بازار رو بگیره. Audition رو خرید مثل sound track pro بشه و  speed grade رو که جای apple color بشینه. در واقع همون Final Cut Studio رو عینا بازسازی کرد. وجود iphone ipad باعث شده دیگه اپل نه برای فروش و ارتقا Mac Pro هاش خیلی تلاشی بکنه نه طبیعتا نه برای نرم افزارهای حرفه ای که بازار کوچکی دارند.

در کمال تعجب behaviors نرم افزار motion باعث شد که cinema 4d دقیقا همون سیستم رو توی فضای 3d بیاره ولی الان این کجا و اون کجا. ساختار behvaviors پایه ساختن mograph بود اما cinema 4d با یک رشد نجومی به یک نرم افزار فوق العاده تبدیل شده و با اضافه شدن پلاگین های realflow که داخل خودش کار میکنه و Arnold renderer , TurbulenceFD به یک نرم افزار بی نظیر تبدیل شده که حتی الان http://www.themill.com برای کاراکتر انیمیشن ازش استفاده . برای موشن گرافیک هم که یک استاندارد جهانی از المان و استانبول تا لس انجلس و نیویورک و شیکاگو تمام شرکت های موشن دیزاین به صورت استاندارد دارند باهاش کار میکنند و حالشو می برند.
amirazizi
 
پست‌ها : 388
تاریخ عضویت: 02 اوت 2008, 02:30
محل سکونت: Los Angeles

پاسخ: Projection Mapping — ویدئونگاری در مک

پستتوسط hamidrezamt » 11 سپتامبر 2016, 18:42

rezag5 نوشته است:[نمایش]
برای موشن گرافیک به صورت سه بعدی من cineme 4D رو ترجیه میدم به چند علت

موشن گرافیک در مایا محدود به ورژن آخر یعنی 2017 میشه که به شدن تازه هست اما cinema 4D نزدیک 10 ساله که بوده و به شدت دولپ شده

نکته ی بعدی منابع آموزشی هست
الان شما نمیتونید 10 ساعت آموزش موشن گرافیک سه بعدی در مورد مایا پیدا کنید اما در مورد cinema 4D بیش از این ها میتونید پیدا کنید

پیچیدگی
من از توانایی و آگاهیه تیم شما خبر ندارم اما عموما مایا نرم افزار پیچیده ایست و کار کردن با اون راحت نیست و نیاز به تجربه ی عمیق چند ساله داره .

نکته ی بعدی ساختار مایا و طراحیه پایپ لاین برای پروژه هست
خلاصش میکنم در این چند جمله
مایا به شدت مناسب برای پروژه های بزرگ و عظیم با هجم بالای دیتا مناسبه , یعنی واقعیتش برای اینجور پروژه ها طراحی شده.
مایا به طرز اعجاب انگیزی انعطاف پذیری داره و میشه تمام ساختارشو با برنامه نویسی تغییر داد یا دولپ کرد
مایا یه زبان برنامه نویسی داخلی داره که MEL نام داره
همین باعث شده توی هر پلتفرمی موفق عمل کنه چون زبان داخلیش توی همه ی پلتفورم ها مثل مَک و ویندوز به راحتی کار میکنه و سیستم عامل براش مهم نیست.
اینطوری به مایا نگاه کنید که نرم افزاریست برای تولید یه محصول سینمایی بزرگ با ابعاد "ارباب حلقه ها" و تقریبا هرچی پروژه ی بزرگ سینمایی و یا تصویری دیگه .
در نقطه ی مقابل ایراد های مایا عبارتند از سنگین بودنه خوده نرم افزار
اینترفیسه نه چندان ساده
نیازمند به تجربه ی بالا
گاها مایا توی یک سری از فایلها رفتار هایی از خودش نشون میده که کاربر باید خیلی تجربه داشته باشه که بفمه مشکل اصلا چی هست بعد تازه ببینیه میتونه حلش کنه یا نه !

بر عکس cinema 4D کاملا سریع و خوش دست با اینترفیس عالی , سرحال کار میکنه .
نکته ی خوبه دیگه در cinema 4D اینه که رندر انجین آرنولد به شدت باهاش خوب کار میکنه .
نرم افزار cinema 4D خیلی ساده هست به صورتی که با دیدن چند تا تاتوریال میشه بعد از یک هفته هر چند ساده , اما یه کارهایی باهاش انجام داد
خوشبختانه در محیط مَک که شما گفتید دارید , cineme 4D خیلی خوب و به روز ساپورت میشه و در این مورد مشکلی ندارید
من فکر میکنم برای تولید محتوا میتونید از مَک هاتو استفاده کنید اما برای پخش اون بهتره که از پی سی بهره بگیرید هم ارزون تره هم سریع تر هم قدرتمند تر

نکته ی بعدی اینه که cinema 4D به شدت با افتر افکت خوب همکاری میکنه و فایل هارو خیلی راحت به هم پاس میدن
این امکان در مایا نیست

نکته ای که به ذهنم میرسه که اینجا بگم اینه که عموما مَکبوک و آیمک برای کار سنگین سه بعدی جالب نیست
بیشتر از موشن گرافیک و تدوین نباید از اینا کار بکشید , رندرهای طولانی مدت رو باید به مَک پرو یا پی سی بسپارید
من چند سال پیش توی یک شرکت ایرانی بودم که تمام کامپیوترهاشون آیمک بود و یک مک پروی قدیمی رو هم کرده بودن سرور اما به دلیل رندهای طولانی مدت , آیمک ها حرارت بالایی تولید کرده بودن که گاهی این تولید حرارت روز ها طول کشیده بود و باعث شده بود که قسمت بالای مونیتور کمی زرد بشه و ال سی دی های این آیمک ها در قسمت بالای تصویر , نزدیک به لبه ی بالاییه دستگاه همه چیز رو زرد تر نشون میداد
اما مشکل با مک پرو در رندر اینه که , مک پرو برای رندر خیلی گرونه مثل این میمونه که با بنز مسافرکشی کنید

اگر احساس میکنید که پروژه هاتو دارای رندرینگ بیش از 4 یا 5 ساعت هستن حتما به فکر پی سی برای رندر باشید.
نکته اینه که پیسی برای رندر نیازی به مانیتور و موس و کیبرد و متعلقات نداره
کافیه یک یا چند کِیس داشته باشید که به شبکه دسترسی داشته باشن و بگذاریدشون زیر رندر
خیلی ارزون میشه و جای نگرانی نداره

اگر احیانا به اینجا رسیدید باید یه فکر جدی هم برای دیتا سنتر بکنید
مخصوصا اگر کارهاتون با کیفیت اچ دی یا بالا تر هست چون نباید پروژه هاتون رو سیستم بِیس کنید .
یعنی تمام محتوا یا بخشی از پروژه روی لپتاپ باشه بقیش یک جای دیگه این خیلی اشتباه بزرگیه که پروژه رو تیکه تیکه در جاهای مختلفی پیش ببرید .
توصیه میکنم یه سرور پی سی بگیرید که بتونه این کار رو به عهده بگیره
یا اینکه از این استوریج های داخل شبکه ای استفاده کنید که از سیستم NAS استفاده میکنن
http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=1450
این ساختار باعث میشه اتفاق خاصی برای پروژه نیوفته
و پروژه به کامپیوتر ها وابسته نباشه

ممنون که تجربیات ارزشمندتون رو به اشتراک گذاشتید. دید بسیار خوبی برای کارهای حرفه‌ای‌تر در آینده پیدا کردم.
MacBook Pro Retina MGX92 (Mid 2014), OS X 10.12
iPhone 7, iOS 10.3
iPad Pro 9.7", iOS 10.3
نماد کاربر
hamidrezamt
 
پست‌ها : 128
تاریخ عضویت: 15 فوریه 2015, 09:43
محل سکونت: تهران



بازگشت به تبادل تجربیات کاربری در مک و سیستم‌های دیگر


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 2 مهمان