مقاله اى را مى خواندم از مايكل گارتنبرگ در مك ورلد درباره اين كه چرا اپل جرات انجام تغييراتى را در نرم افزارهايش دارد كه جسورانه و غيرعادى به نظر مى رسند، و مورد فاينال كات پرو X را بررسى كرده بود. از جايى شروع كرده بود كه بعضى ها اين تغيير را با داستان كوكا كولا و عرضه new coke به جاى كوكا كولاى سنتى مقايسه مى كنند (كه آن ماجرا با اعتراض گسترده خريداران به نفع كوكا كولاى كلاسيك تمام شد و به عنوان يكى از بزرگ ترين اشتباهات مديريتى كوكا كولا در تاريخ كسب و كار مدرن مانده است). و اما در ادامه سه دليل را آورده كه چرا اپل اين كار را كرده و چرا بايد اميدوار بود.
يكى اين كه اپل بيخود به حرف هر كسى گوش نمى كند. وقتى همه تحليلگرها مى گفتند كه اپل بايد وارد بازار پر رونق نِت بوك ها شود، زير بار نرفت و ديديم كه با آى پدش چه جريانى راه انداخت. ( حتى در مورد راه اندازى فروشگاه هايش [Apple Store] هم در كتاب "راه اپل" خوانده بودم كه همه تحليلگرها با اين كار مخالف بودند؛ اما باز اپل نشان داد كه تصميمش درست و بجا بوده.)
نياز عده اى پرشمار، بر نياز جمعى محدود مى چربد. اپل از نگاه بازار و ميزان فروش به محصولاتش مى نگرد و فاينال كات جديد با قيمتى كه خيلى ها توان خريدش را دارند و اينترفيس ساده تر و خوشايندترش، كسانى را جذب خودش كرده و مى كند كه تا به حال از اسم و بهاى فاينال كات هم به وحشت مى افتادند.
اپل به حرف مشتريانش گوش مى كند. مثل داستان آى پاد شافل نسل سوم كه هيچ دكمه فيزيكى نداشت و صداى خريداران را درآورد تا اين كه در نسل چهارم، قابليت هاى كنترل صوتى سرجايشان ماندند و دكمه ها هم برگشتند.
در كل، از زمانى كه اپل متعلق به جمعى محدود بود گذشته و اين روزها مخاطبان خيلى گسترده تر و بازار بسيار بزرگ ترى دارد؛ و راضى نگه داشتن همه هم سخت است. بايد اميدوار باشيم كه نياز متوسط كاربران، درخواست هاى كاربران خاص تر را كه از قضا بسيار به اپل وفادار بوده اند، تحت الشعاع قرار ندهد.
(مطالب اين پست الهام گرفته از مقاله آقاى گارتنبرگ است و نه نقل دقيق آن.)
http://www.macworld.com/article/160934/ ... l_cut.html