انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

از درد بی درمان نادانی Codec و Encoding

موضوعات ویدیویی و کار با برنامه‌هایی مانند فاینال‌کات، افتر ایفکتز ، دیویدی استودیو پرو

از درد بی درمان نادانی Codec و Encoding

پستتوسط amirazizi » 07 ژوئیه 2019, 18:17

این موضوع بیشتر یک درد دل و rant هست و شاید جنبه اموزشی زیادی نداره ولی بد جوری حرص من رو در میاره.

بیشتر از ده سال پیش وقتی در دبی آزمون مدرک رسمی تدوین اپل رو میدادم موضوع خیلی عجیبی نظرم رو جلب کرد. از ۳۰۰ سوالی که جواب دادم شاید بیش از ۸۰ سوال به Encoding مربوط میشد. اول یک مقداری سرم رو خاراندم و برام عجیب بود ولی بعد از امتحان گفتم خوب تدوین سه بخش اصلی ورود و سازمان دهی راش ها - تدوین - اصلاحات و خروجی داره و شاید منطقی که یک بخش مهمی از سوالات در مورد خروجی باشد اما هرچی بیشتر میگذره بیشتر متوجه اهمیت Codec میشم و اینکه چه قدر مهمه و چه قدر اثر گذار.

به طور مثال الان دو شرکت معظم دوربین سازی Canon , Sony هر دو Codec های خودشون استفاده میکنند که بر اساس یک نسخه ای از Mpeg تولید شده که نه تنها قدیمیه و در هر دومورد چنگی به دل نمیزنه بلکه این حرکت Cheap به طرز عجیبی به کاربر اسیب میرسونه چرا که کدک خود این دوربین ها برای کار اصلاح رنگ، جلوه های ویژه و ... مناسب نیستند و مشکلات فراوان دیگه ای هم دارند ولی وقتی با دوربین Arri یا BlackMagic فیلمبرداری میکنید و با Prores رکورد میکنید می تونید بلافاصله اون رو توی تدوین استفاده کنید و یک پروسه طولانی تبدیل رو صرفه جویی میکنید که هم جای زیادی توی هارد اشغال میکنه و هم زمان زیادی رو هدر میده.

اما ممکنه بگید خوب تعداد کسانی که با دوربین کار میکنند یا تدوین حرفه ای انجام میدن کمه و طبیعتا خیلی دردناک نیست و باید بگم که اتفاقا اینجاست که صدای من در اومد. الان تعداد کسانی که در دنیا خود اموز تولید میکنند زیاده و درد بی سوادی توی Codec این جاست که بی داد میکنه! من همین امروز یک خوداموز عکاسی خریدم که از ۱۰۰ دلار شده بود ۹.۹۹ و حجم این خود اموز ۲ ساعته بیش از ۱۴ گیگ بود. دفعه قبل که یک خوداموز دیگه از یک شرکت دیگه گرفتم ۲۳ گیگ بود و کمتر از ۳ ساعت اموزش!

حالا امروز هر دو رو با کدک H265 خودم re-encode کردم و کلا این ۳۷ گیگ شد ۲.۴ گیگ. یعنی کمتر از ۷٪ و به جرات میگم خیلی سخت میشه تشخیص داد که کیفیت کدوم بهتره. خود اموزها با 60 fps خروجی گرفته شدن! و مشخصه که کسی که فرد بیسوادی که خروجی گرفته برای بهتر شدن کیفیت مجبور شده حجم دیتا و bitrate رو خیلی بالا ببره که حجم ویدیو رو به طرز احمقانه ای زیاد کرده.
این یعنی زمانی که اون طرف برای اپلود کردن گذاشته بیش از ۱۰ برابر بوده، زمانی که من برای دانلود گذاشتم و دیتایی که هدر دادم بیش از ۱۰ برابر و جایی که توی هارد ام اشغال شده هم بیش از ۱۰ برابر، بدون اینکه کوچک ترین ارزشی داشته باشه، فقط به خاطر بی سوادی encoding! ‌ شما فکر کنید اگه ۵۰ مورد اینطوری داشته باشیم چه میزان دیتا و حجم هارد هدر میشه.

من راستش خودم توی تمام خود اموزهایی که داشتم روی موضوع کدک خیلی تاکید کردم ولی متاسفانه نمی دونم چرا خود اپل با اینکه کدک بی نظیری درست کرده، پیشروی همگانی کردن H264 and H265 بوده و نرم افزار مهم تدوین FCPX داره و پر کابرترین نرم افزار خانگی تدوین iMovie رو هم ارائه میکنه و حتی نرم افزار تخصصی encoding به نام Compressor رو داره باز هیچ اطلاع رسانی درستی توی این زمینه انجام نمیده و اصلا براش مهم نیست با اینکه هر روز کاربرا دارن تو سطوح مختلف از دوربین تا خروجی تاوان این نادانی رو میدن.

ببخشید اگه طولانی شد ( البته اگه تا اینجا خوندید و به این خط رسیدید ;) )
amirazizi
 
پست‌ها : 438
تاریخ عضویت: 02 اوت 2008, 02:30
محل سکونت: Los Angeles

پاسخ: از درد بی درمان نادانی Codec و Encoding

پستتوسط Nyaiesh » 08 ژوئیه 2019, 00:22

البته دانش بنده در این قصه ناقص است ولی شاید یک دلیلش همین فزونی کدکها و خروجیهاست که هر شرکت. کارِ خویش را تبلیغ میکند و قالب خویش را برتر میداند و مخاطب نیز سر در گم میشود و هنگام خروجی میکوشد برترین کیفیت را انتخاب کند تا چیزی از دست نرود ما چنین مشکلی را در پی دی اف هم تجربه کردیم دوستانم میگفتند استفاده از دی پی آی سیصد برای بیشتر چاپهای افست بسنده است ولی بسیار ناشیان برای غنای کارشان از ششصد یا بیشتر استفاده میکردند که چاپ را بیجهت طولانی میکرد و شاید چاپگر را بدردسر میانداخت یا بارها بما میگفتند قالب تیف برای چاپ بهتر است و نباید از جی پگ استفاده کرد ولی من دستگاههای ظهوری را از شرکت فوجی فیلم دیدم که تنها از قالب جی پگ استفاده میکردند و تیف را نمیشناختند و عکسهایی دیدنی ظاهر میکردند آخر این قصه را که بگیریم بخیلی نادانیهای دیگر میرسیم هنوز عده‌ای ال سی دی را قبول ندارند و میگویند صفحه‌های لامپی رنگها را بهتر نشان میدهند که البته نمیدانم چقدر درست میگویند ولی بارها طراحان و ناشرانی را دیده‌ام که از لامپی استفاده میکنند و یک سامسونگ صد هزار تومانی را بهتر از ال سی دیهای گران می پسندند و الی ماشاءاللّه اختلافهای دیگر. تازه سر خوب و بد بودن اپل هم اختلاف است ;)
بگذریم
خدایا کیهان و زمین و نوترون در طواف و ما در خواب
نماد کاربر
Nyaiesh
 
پست‌ها : 340
تاریخ عضویت: 09 نوامبر 2009, 15:38

پاسخ: از درد بی درمان نادانی Codec و Encoding

پستتوسط Ilia » 08 ژوئیه 2019, 18:31

amirazizi نوشته است:[نمایش]
…ولی وقتی با دوربین Arri یا BlackMagic فیلمبرداری میکنید و با Prores رکورد میکنید…


امیر جان ممنون از این پستت. اصلا تا الان اسم BlackMagic هم بگوشم نخورده بود. عجب دوربین جالبی بنظر میاد سایتش را گذاشتم که بعدا سر فرصت چک کنم.
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 5951
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

پاسخ: از درد بی درمان نادانی Codec و Encoding

پستتوسط amirazizi » 09 ژوئیه 2019, 00:38

متاسفانه طبق گفته شما این درد در بخش چاپ هم وجود داره )):

قربانت ایلیا جان، دوربین های بسیار خوبی هستند و سری Pocket شون پر فروش ترین دوربین نیمه حرفه ای دنیا بوده. کیفیت تصویرشون بسیار عالیه و قیمت خیلی مناسبی دارند و الان هم سری جدید Pocket 4K شون پر فروش ترین دوربین سایت B&H هستش که مشهورترین سایت فروش وسایل سینمایی جهانه. من راستش بنا به هزار و یک دلیل این دوربین رو به تمام دوربین های DSLR ترجیح میدم که اولیش همون موضوع کدک هستش، اونها ممکنه دوربین های عکاسی بهتری باشند ولی توانایی فیلمبرداری شون ضعف های عمده داره و در واقع یک قابلیت اضافه است نه قابلیت اصلی شون.

البته اگر کسی هم بخواد عکاسی و هم فیلمبرداری بکنه ممکنه گزینه مناسب تری باشند.

https://www.bhphotovideo.com/c/product/ ... i-ps&pim=Y
amirazizi
 
پست‌ها : 438
تاریخ عضویت: 02 اوت 2008, 02:30
محل سکونت: Los Angeles

پاسخ: از درد بی درمان نادانی Codec و Encoding

پستتوسط Ilia » 09 ژوئیه 2019, 03:40

ممنون امیر! فعلا که آیفون شده دوربین اصلی من! :-) ولی این دستگاه معرکه و وسوسه‌انگیزیست!
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 5951
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

پاسخ: از درد بی درمان نادانی Codec و Encoding

پستتوسط saeidk » 09 ژوئیه 2019, 10:02

[نمایش]
متاسفانه طبق گفته شما این درد در بخش چاپ هم وجود داره )):

فکر نکنم دیگر این مشکل وجود داشته باشد. این مال قدیمهاست الان که همه چیز حل شده در چاپ.
نماد کاربر
saeidk
 
پست‌ها : 1042
تاریخ عضویت: 17 دسامبر 2005, 19:20
محل سکونت: ایران-تهران

پاسخ: از درد بی درمان نادانی Codec و Encoding

پستتوسط amirazizi » 09 ژوئیه 2019, 16:22

باز جای شکر اش باقیه اگر در چاپ این مشکل حل شده باشه.

Ilia نوشته است:[نمایش]
ممنون امیر! فعلا که آیفون شده دوربین اصلی من! :-) ولی این دستگاه معرکه و وسوسه‌انگیزیست!


راستش ایلیا جان ایفون هم واقعا دوربین خوب و بسیار کار امدی هستش. توی سینما و تلویزیون شاید در ۹۰٪ موارد از لنزهایی با فاصله کانونی ۲۴ واید تا ۵۰ نرمال استفاده میشه. دو لنزی که روی ایفون ۷ پلاس به بالا هستش ۲۸ و ۵۶ هستند که بیشترین میزان مصارف کابران رو جواب میدن. درسته داشتن یک لنز بزرگ که تمام سطح یک سنسور بزرگ رو پوشش میده موهبت بزرگیه و یا داشتن فیلترهای Promist, Gloom, ND, Polarizer خیلی به زیبایی تصویر کمک میکنه ولی ایفون رو هم نباید دست کم گرفت.

بیشترین مشکلی که ایفون داره مشکل کوچیک بودن اندازه سنسور هستش، سنسور XS Max فقط ۷ در ۵.۸ میلیتر که میشه ۴۰ میلیمتر مربع و یک سنسور فول فریم ۳۶ در ۲۴ میلیمتره که ۸۶۴ میلیمتر مربع هست و ۲۱.۶ برابر بزرگتر از جدیدترین ایفونه! این اختلاف خیلی زیاده و طبیعیه که مشکلات فراوانی رو با خودش میاره.

اپل سعی کرده با قدرت سی پی یو ایفون و استفاده از Computaional Photography این ضعف رو بهتر کنه ولی اگه شما با اپ های حرفه ای عکاسی مثل ProCam عکس RAW بگیرید و اون رو دقیق توی مونیتور نگاه کنید میزان noise و مشکلات دیگه اش عجیب غریبه. این نشون میده عکسی که سنسور میگیره رو خود ایفون به طور نرم افزاری کلی انگولک میکنه تا به اون عکس قابل قبولی که میبنیم تبدیل بشه.
amirazizi
 
پست‌ها : 438
تاریخ عضویت: 02 اوت 2008, 02:30
محل سکونت: Los Angeles

پاسخ: از درد بی درمان نادانی Codec و Encoding

پستتوسط Ahmad » 10 ژوئیه 2019, 03:09

ممنون امیر عزیز بابت نوشته بسیار جالب و مفیدت، البته طبق معمول
احمد
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1262
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پاسخ: از درد بی درمان نادانی Codec و Encoding

پستتوسط amirazizi » 10 ژوئیه 2019, 03:59

Ahmad نوشته است:[نمایش]
ممنون امیر عزیز بابت نوشته بسیار جالب و مفیدت، البته طبق معمول
احمد


قربانت احمد جان ممنونم از لطف ات، ببخشید که ایندفعه بیشتر مطلب rant بود ;)
amirazizi
 
پست‌ها : 438
تاریخ عضویت: 02 اوت 2008, 02:30
محل سکونت: Los Angeles

پاسخ: از درد بی درمان نادانی Codec و Encoding

پستتوسط Arzhang » 10 ژوئیه 2019, 18:47

من با این که کمابیش کدک‌ها و تبدیل‌ها و فرمت‌ها را می‌شناسم، اما با کلی جست‌وجوهای اینترنتی هنوز پیدا نکرده‌ام که این اینکودینگ داستانش چیست؟
مثلاً با نرم‌افزار پریمیر یک MP4 می‌گیرم مزخرف از آب در می‌آید، با هندبریک همان را می‌گیرم (با همان تنظیمات در کدک) خیلی خوب است با MPEG Streamclip می‌گیرم باز با همان تنظیمات، حجمش به مراتب از هندبریک کم‌تر است و کیفیتش فرق زیادی ندارد. مسلم است که یک تنظیماتی یک جایی دارد یک کاری می‌کند ولی آن‌ چیست؟ خب من می‌دانم که دو عنصر در حجم مؤثرند:‌ ۱- ابعاد و رزولوشون ۲- بیت ریت. اما مثلاً بیت ریت ۶۰۰۰ در پریمیر یک نتیجه‌ای می‌دهد، در هندبریک یک چیز دیگری، در استریم کلیپ ممکن است چیز دیگری بشود.
چندین وقت پیش همین مشکل را در ایرماگ مطرح کرده بودم و گفته بودم که چه طور می‌شود یک فیلم سینمایی دو ساعته مثلاً‌ کم‌تر از یک گیگ است، اما فیلمی که من با همان فرمت و در حدود پانزده دقیقه انکود می‌کنم باز می‌شود یک گیگ؟
راستش خیلی دلم می‌خواهد این موضوع را درک کنم ولی منبع اطلاعات معتبر و گویا پیدا نکرده‌ام. ممنون می‌شوم اگر امیر عزیزی بتواند منابعی را بگوید یا دوره‌هایی که بشود آنلاین خرید و یا شرکت کرد.
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1295
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: از درد بی درمان نادانی Codec و Encoding

پستتوسط Arzhang » 10 ژوئیه 2019, 18:55

amirazizi نوشته است:[نمایش]
من راستش بنا به هزار و یک دلیل این دوربین رو به تمام دوربین های DSLR ترجیح میدم که اولیش همون موضوع کدک هستش، اونها ممکنه دوربین های عکاسی بهتری باشند ولی توانایی فیلمبرداری شون ضعف های عمده داره و در واقع یک قابلیت اضافه است نه قابلیت اصلی شون.

خب این از اون صحبت‌هاست که منو غیرتی می‌کنه ((:
من صحبت امیر رو کاملاً درک می‌کنم. امیر به عنوان کسی که تمرکز بیش‌ترش روی تدوینه طبیعی‌ست که موضوع رو از دید خودش ببینه و کدک براش اهمیت بیش‌تری داشته باشه، اما برای من که مثل امیر تمرکز اصلیم رو تدوین نیست (و کلاً تمرکز روی هیچ‌چی ندارم :lol: ) در رنج قیمت‌های میانه، دوربین‌های دی‌اس‌ال‌آر رو (و البته مشخصاً کانن فایو دی) روی سرم می‌گذارم. این دوربین‌ها به دلیل همان بزرگی سنسور یک چیزی را به فیلمبرداری می‌دهند که حاضر است بابتش ساعت‌ها بنشیند و راش‌هایش را انکود کند: عمق میدان کم. و البته برای من به عنوان یک سلیقه‌ی شخصی که می‌تواند مورد نظر کس دیگری نباشد، رنگ دوربین‌ فایو دی یک چیزی‌ست که حیرت‌انگیز است. اگر بگویم من این رنگ را در رده‌ی این دوربین‌ها ندیده‌ام شاید اغراق نکرده باشم. فیلم‌برداری با آیفون هم به همین دلیل برایم شبیه یک شوخی‌ست بیش‌تر. نکته‌ به همان مسأله‌ای برمی‌گردد که امیر بهش اشاره کرد، اندازه‌ی سی‌سی‌دی. این یک امر فیزیکی‌ست و تا به امروز هنوز تکنولوژی نتوانسته است برایش راهی پیدا کند. سنسورهای کوچک، تصاویر با عمق میدان بسیار زیاد می‌دهند که البته برای کارهای مستند که کنترلی روی صحنه نیست ممکن است یک مزیت باشد اما برای کارهای داستانی، مستند داستانی و کلاً کارهایی که صحنه تا حدودی در کنترل است و رنگ و لعاب تصویر خیلی مهم است، به کار نمی‌آیند.
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1295
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: از درد بی درمان نادانی Codec و Encoding

پستتوسط AmirT » 10 ژوئیه 2019, 22:21

Arzhang نوشته است:[نمایش]
... مسلم است که یک تنظیماتی یک جایی دارد یک کاری می‌کند ولی آن‌ چیست؟ ...

این مساله مدت خیلی زیادی ذهن من رو هم مشغول کرده، جوابی خوبی هم براش گیر نیاوردم.

Arzhang نوشته است:[نمایش]
... این دوربین‌ها به دلیل همان بزرگی سنسور یک چیزی را به فیلمبرداری می‌دهند که حاضر است بابتش ساعت‌ها بنشیند و راش‌هایش را انکود کند: عمق میدان کم. و البته برای من به عنوان یک سلیقه‌ی شخصی که می‌تواند مورد نظر کس دیگری نباشد، رنگ دوربین‌ فایو دی یک چیزی‌ست که حیرت‌انگیز است...

البته که این دو دوربین خیلی با هم قابل مقایسه نیستند، 5D mkIV بیش از دو برابر BMPCC قیمت داره! بلک مجیک رو اگه با DSLRهای هم قیمت مقایسه کنیم معلوم می‌شود چه وسیله‌ی خوش قیمت و تخصصی‌ای برای فیلم برداری‌ست. و با اینکه قبول دارم سنسور های فول‌فریم از جهاتی مثل نویز به صورت فیزیکی بر قطع‌های کوچکتر برتری دارن، عمق میدان از اون فاکتورهاست که با یک کاهنده فاصله کانونی برطرف میشه.
اما بحث غیرت شد و من یکی دو سالیست که این احساس رو نسبت به کلاس جدیدی از معشوقه‌ها دارم! به نظرم دوربین‌های بدون آینه واقعا انقلابی ایجاد کردن که داره ستون‌های بازار DSLR رو میلرزونه، و در آینده نزدیک دلایل زیادی برای خرید یک DSLR نمیمونه. مثلا مدل Sony A7III شروع مدل‌های وسوسه برانگیزی بود که قابلیت‌های DSLRها رو پوشش میدن و کارای دیگه‌ای میکنن که حتی بهترین DSLRها نمیتونن از پسش بربیان و باتری‌ای دارن که این قابلیت‌ها رو به مدت قابل مقایسه‌ای با DSLRها تامین میکنه و همه اینها با قیمت بسیار کمتر. به همین دلیل فکر میکنم این دستگاه‌ها بازار دوربین‌های عکاسی و دستگاه‌های نیمه حرفه‌ای همه کاره رو قبضه کنند.

راستی ببخشید اگه دارم بحث رو از ریل خارج میکنم!
But what is happiness except the simple harmony between a man and the life he leads? — Albert Camus
نماد کاربر
AmirT
 
پست‌ها : 313
تاریخ عضویت: 10 ژوئن 2011, 12:51

پاسخ: از درد بی درمان نادانی Codec و Encoding

پستتوسط amirazizi » 11 ژوئیه 2019, 03:35

Arzhang نوشته است:[نمایش]
چندین وقت پیش همین مشکل را در ایرماگ مطرح کرده بودم و گفته بودم که چه طور می‌شود یک فیلم سینمایی دو ساعته مثلاً‌ کم‌تر از یک گیگ است، اما فیلمی که من با همان فرمت و در حدود پانزده دقیقه انکود می‌کنم باز می‌شود یک گیگ؟


ارژنگ جان این سه ویدیو یک مقدمه ای هستند در رابطه با موضوع مفصل کدک ها
https://www.youtube.com/watch?v=HAAWBnb ... YwACCYi7vV

ولی اینکه چرا خروجی نرم افزارها با هم تفاوت های عمده ای داره و همون bitrate به شما کیفیت متفاوتی در خروجی میده به الگوریتمی ارتباط داره که نرم افزارها ازش استفاده میکنند به طور مثال شما در نرم افزار Photoshop اگر از Image size استفاده کنید و resample رو نگاه کنید چندین گزینه متفاوت وجود داره برای بزرگ و کوچیک کردن تصویر . این فرمول ها به خط های اصلی تصویر، رنگ های تصویر، شباهت های رنگ ها و... نگاه میکنند و با توجه به اونها تصویر رو بزرگ و کوچک میکنند.
Screen Shot 2019-07-11 at 2.23.43 AM.png
Screen Shot 2019-07-11 at 2.23.43 AM.png (57.38 KiB) - بازدید 824 بار


یا اگر با نرم افزار compressor شما تصاویر رو خروجی بگیرید و تصویر رو بزرگتر یا کوچک تر کنید ۷ گزینه متفاوت برای تعیین اون الگوریتم دارید که یک توضیح مختصر اینجا دادم در موردشون، به طور مثال وقتی برای upconvert از اپشن details level استفاده میکنید توی bitrate هیچ تاثیری نداره ولی زمان رندر رو تقریبا دو برابر میکنه و هرچی کیفیت بیشتری بخواید زمان بیشتری باید بگذارید.
https://youtu.be/9aK4XePsc1s?t=35

به خاطر همین همونطور که می فرمایید کیفیت در نرم افزارهای مختلف بنا به همین دلیل کلی با هم اختلاف داره. فکر میکنم به دلیل اینکه خود adobe نرم افزار media encoder رو تولید میکنه خروجی خود Premiere با حداکثر سرعت باشه که باعث افت کیفیت میشه.

راستش فقط مشکل عمق میدان نیست ایفون خیلی معایب دیگه هم داره که بحث طولانیه ولی برای بعضی از کارها خیلی مناسبه که فکر کنم نیاز به یک ویدیو داشته باشه با مثال های تصویری و چرایی اون که مسلما از این تاپیک خارجه.

در مورد DSLR ها اگر کسی کار همزمان عکاسی و فیلمبرداری داشته باشه گزینه مناسبی هستند و البته با تمایل به جهت عکاسی چون در واقع دوربین عکاسی هستند با قابلیت اضافه فیلمبرداری و نه برعکس. یک سوالی برای من پیش اومده ارژنگ جان در زمینه رنگ که گفتی. شما از همون تصویر high contrast خود دوربین 5D استفاده میکنید یا از Log mode?

خود کمپانی Canon برای کار ویدیویی حرفه ای دوربین 5D رو توصیه نمیکنه و سری C رو توصیه می کنه که C100-700 هستند که توانایی خیلی بیشتر و بهتری برای کار حرفه ای تلویزیون یا سینما دارند، latitude بهتری دارند، gamma curve, color profile and color science (برای ویدیو) دقیق تری دارند و کدک شون هم دیگه H264 نیست و خیلی حرفه ای تر هرچند عالی نیست. اما چرا Prores ندارن، هر کمپانی می تونه از اپل Prores رو لایسنس کنه برای دوربین اش ولی من با مدیر Canon توی SMPTE صحبت کردم و گفت ما هیچ علاقه ای نداریم به اپل پول اضافه بدیم یا یک بخشی از اطلاعات ریز سنسور مون رو که برای این همکاری لازمه در اختیارشون بزاریم.

نکته جانبی: اگر شما با مدیران فروش Canon یا Nikon توی امریکا صحبت کنید از اینکه iPhone کلا بازار دوربین های Point and shoot شون رو از بین برده خیلی خیلی ناراحت و شاکی هستند و تا جایی که بشه با اپل کار هیچ همکاری نمیکنند.بازار دوربین های خانگی بازار خیلی بزرگی بود و اپل صدمه جدی به در امدشون زده.

امیر جان در مورد دوربین های Mirrorless و اینکه اینده به اونها تعلق داره با شما هم عقیده هستم و به نظر من همه به اون سمت میرن و دوربین های Sony A7III و سری A7 خیلی خوب شدن هرچند که سونی Sony خیلی از قابلیت های DSLR ها رو کم میکنه تا دوربین های گرون تر و حرفه ای ترش مثل سری PXW که FS7 شون مشهوره رو بتونه به دوستان تلویزیون و سینما بفروشه. البته اینو اضافه کنم که سری PXW و بالاتر واقعا دوربین های خوبی هستند و مثل تانک اند و تمام نکته های یک تیم حرفه ای فیلمبرداری بهش نیاز دارن از خروجی SDI و Sync Timecode تا variable ND و XLR و پیچ rosette... تو این دوربین ها در نظر گرفته شده.
amirazizi
 
پست‌ها : 438
تاریخ عضویت: 02 اوت 2008, 02:30
محل سکونت: Los Angeles

پاسخ: از درد بی درمان نادانی Codec و Encoding

پستتوسط amirazizi » 12 ژوئیه 2019, 00:36

AmirT نوشته است:[نمایش]
اما بحث غیرت شد و من یکی دو سالیست که این احساس رو نسبت به کلاس جدیدی از معشوقه‌ها دارم! به نظرم دوربین‌های بدون آینه واقعا انقلابی ایجاد کردن که داره ستون‌های بازار DSLR رو میلرزونه، و در آینده نزدیک دلایل زیادی برای خرید یک DSLR نمیمونه.


هنوز یک روز از این حرف شما نگذشته که کمپانی Sigma هم یک دوربین mirrorless خفن ارائه کرده که سنسور فول فریم داره که ۱۲ بیت فیلمبرداری میکنه.

https://www.sigma-global.com/en/cameras/fp-series/
https://www.cinema5d.com/sigma-fp-full- ... cine-mode/

البته Sigma بیشتر به خاطر لنزهاش مشهوره مخصوصا لنزهای Sigma Art که واقعا فوق العاده اند.

اگر این دوربین Sigma به اندازه لنزهای سری art توانایی داشته باشه یک رقیب بسیار جدی برای تمام دوربین های زیر ۳۰۰۰ دلار خواهد بود.

ناگفته نماند که باز هم مشکل کدک داره )): :| :( و با H264 و Cinema DNG فیلبرداری میکنه که رسما فیل و فنجون هستند. H264 کدک خروجی هست و نه ورودی و خیلی کوچکیه و از اونطرف Cinema DNG خیلی خیلی بزرگه و باید با یک کامیون هارد و فلش ادم بره سر صحنه.
amirazizi
 
پست‌ها : 438
تاریخ عضویت: 02 اوت 2008, 02:30
محل سکونت: Los Angeles

پاسخ: از درد بی درمان نادانی Codec و Encoding

پستتوسط Arzhang » 12 ژوئیه 2019, 01:08

امیر جان مرسی از این همه اطلاعات خوبی که دادی. حتماً‌ لینک‌هات رو چک می‌کنم.
[نمایش]
یک سوالی برای من پیش اومده ارژنگ جان در زمینه رنگ که گفتی. شما از همون تصویر high contrast خود دوربین 5D استفاده میکنید یا از Log mode?

امیر جان من شاید یک قدری دارم در این زمینه زیاده‌روی می‌کنم و سلیقه‌ی شخصی‌ام رو بیش‌تر مد نظر قرار می‌دم. اما خب راستش اگر سلیقه هم باشه نتیجه‌ی دقت‌ کردن‌ها و بررسی‌های سال‌هاست که من رو قانع کرده سری 5D یک حال و هوای رنگی بسیار عالی‌ای داره. جالب اینه که با Log دوربین C100 خودم که کار می‌کنم، اون طور که باید راضی نیستم. نمی‌دونم این مشکل دوربین منه یا کلاً این طوریه که وقتی با Canon log فیلم می‌گیرم که بیشترین داینامیک رنج رو داره، یک زردی‌ای به تصویر داده می‌شه که برای پاک کردنش خیلی باید زحمت بکشم. تصویر یک ته مایه‌ی زرد رنگ می‌گیره که البته می‌تونه بد نباشه اما برای وقتی که نمی‌خوایش و ممکنه سلیقه‌ای هم باشه، مایه‌ی مصیبته. توی اینترنت هم خیلی گشته‌ام ولی درست نفهمیدم که این مشکل دوربین منه یا خاصیتشه. حالا همین دوربین رو وقت با Custom پروفایلی که به صورت دوربین‌های دی‌اس‌ال آر تنظیم شده می‌گیرم یعنی یه قدری شارپنس داده بهش و کنتراست و یک مقدار رنگ‌ها رو غلیظ کرده، بعد می‌برم اصلاح رنگ می‌کنم به این صورت که رنگ رو قدری غلظتش رو می‌گیرم و ته‌مایه‌ی سبز یا آبی یا حتی زرد بهش می‌دم، به همون چیزی می‌رسم که توی دوربین‌های دی‌اس‌ال آر سری 5D عاشقشم. از اون ته مایه‌ی زرد هم خبری نیست.

و باز جالب‌تر این که وقتی با دوربین 5D MKIV هم فیلمبرداری کردم و با لاگ اون فیلم گرفتم، گرچه نتیجه‌ی خوبی بهم داد ولی باز اونی که به صورت دیفالت دی اس ال آر است، نشد. اگه داینامیک رنج بالای لاگ نبود، هیچ‌وقت باهاش نمی‌گرفتم چون واقعاً نتیجه‌ی رنگی‌اش در آخر عین همونی که دوست دارم نمی‌شه گرچه خیلی نزدیک می‌شه ولی همون نمی‌شه.

خب ممکنه یکی بگه عزیز جان مشکل از خودته، بلد نیستی با لاگ کار کنی و اصلاح رنگ بلد نیستی! کسی اگه این رو بگه من می‌رم شب با خودم فکر می‌کنم. ((:
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1295
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

بعدی


بازگشت به تصویر متحرک


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 2 مهمان