انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

درگذشت استیون هاکینگ

بخش موضوعات متفرقه

پاسخ: درگذشت استیون هاکینگ

پستتوسط AliGhz » 23 مارس 2018, 23:55

[نمایش]
و اصلا اگر بگیریم که منظور این بوده که از نظر فیزیکی نزدیک است، این را که مردم را جزیی از خدا می‌خوانید را چطور معنی می‌کنید؟ بلاخره یه چیز یا به چیز دیگر نزدیک است یا جز‌ آن است. ظاهرا مدل شما هم انطباقی که ادعا می‌کنید را ندارد.


آیه وقتی می‌گوید خدا از رگ گردن هم به انسان نزدیک‌تر است، از نظر من، یعنی همین در خدا بودنِ آدمی (و هستی). این یک تمثیل است که احتمالا برای مخاطب این کلام در آن زمان، تمثیلی دقیق‌تر از این نمی‌توانسته بیان شود. به بیان دیگر، یعنی منِ خدا چنان به تو نزدیکم که حتی تصورش را هم نمی‌توانی بکنی، اما برای اینکه تا حدی فهم‌اش کنی، می‌گوبم که حتی از رگ گردنت هم به تو نزدیک‌ترم.

به بیان دیگر، برای یافتن من و خواندن من نیازی نیست رو به آسمان کنی، من از تو هم به تو نزدیک‌ترم.

***

ضمنا چند بار هم نوشتم و تاکید می‌کنم که جهان هستی را تجلی‌ای از خدا و جزو او دانستن، به این معنا نیست که جهان هستی همان خداست. جهان هستی یک تجلی از آن ذات است. درست همانطور که صفات او خود او نیست بلکه تجلیات اوست. آیا صفت رحمانیت خداوند را می‌توان از او مجزا دانست (در عین اینکه رحمانیت، خدا نیست و خدا فراتر از رحمانیت است)؟ جهان هستی هم به تعبیری یکی از صفات خدا یا یکی از تجلیات ذات بی‌مثال و بی‌همتا و یکتا و یگانهٔ اوست.
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

پاسخ: درگذشت استیون هاکینگ

پستتوسط Amir_S » 24 مارس 2018, 00:33

AliGhz نوشته است:[نمایش]
[نمایش]
و اصلا اگر بگیریم که منظور این بوده که از نظر فیزیکی نزدیک است، این را که مردم را جزیی از خدا می‌خوانید را چطور معنی می‌کنید؟ بلاخره یه چیز یا به چیز دیگر نزدیک است یا جز‌ آن است. ظاهرا مدل شما هم انطباقی که ادعا می‌کنید را ندارد.


آیه وقتی می‌گوید خدا از رگ گردن هم به انسان نزدیک‌تر است، از نظر من، یعنی همین در خدا بودنِ آدمی (و هستی). این یک تمثیل است که احتمالا برای مخاطب این کلام در آن زمان، تمثیلی دقیق‌تر از این نمی‌توانسته بیان شود. به بیان دیگر، یعنی منِ خدا چنان به تو نزدیکم که حتی تصورش را هم نمی‌توانی بکنی، اما برای اینکه تا حدی فهم‌اش کنی، می‌گوبم که حتی از رگ گردنت هم به تو نزدیک‌ترم.

به بیان دیگر، برای یافتن من و خواندن من نیازی نیست رو به آسمان کنی، من از تو هم به تو نزدیک‌ترم.

***

ضمنا چند بار هم نوشتم و تاکید می‌کنم که جهان هستی را تجلی‌ای از خدا و جزو او دانستن، به این معنا نیست که جهان هستی همان خداست. جهان هستی یک تجلی از آن ذات است. درست همانطور که صفات او خود او نیست بلکه تجلیات اوست. آیا صفت رحمانیت خداوند را می‌توان از او مجزا دانست (در عین اینکه رحمانیت، خدا نیست و خدا فراتر از رحمانیت است)؟ جهان هستی هم به تعبیری یکی از صفات خدا یا یکی از تجلیات ذات بی‌مثال و بی‌همتا و یکتا و یگانهٔ اوست.

در اینکه برای خواندن خدا نیازی نیست رو به آسمان کنی موافقم، اما نه به آن دلیلی که شما گفتی…
و به نظرم این پاراگراف اول شما بیشتر به شعر و استعاره و تعیبر ادبی نزدیک است تا آنکه من پیشتر گفتم.
اینکه هر چیزی جز ذات خدا را جزو خدا بدانیم، یعنی برای خدا چند بخش مختلف تصور کرده‌ایم و اینکه بگوییم از اینجا تا اینجایش صفاتش است و از این قسمت تا این قسمت جهان است و الی آخر، محدودیت است. پس هرچه غیر خدا، خلق خداست. صفات خدا هم یا تعبیری از ذاتش هستند و عین ذات هستند (مثلا اینکه بگوییم خدا عالم است و منظورمان این باشد که جهل در ذات خدا وجود ندارد) و یا تجلی فعل او (با آن تعبیر کن فیکون) و مخلوق اون هستند.
و حالا من یک سوال مطرح می‌کنم، این همه چیز متضاد که در چیز‌های مختلف هستند و عقلا نمی‌توانند در یک چیز جمع شوند را شما چطور در خدا جمع می‌کنید؟
MacBook Pro 990:
13" Unibody, CPU: 2.26GHz, RAM: 5 GB, SSD: 250GB, HDD: 1TB
OSX 10.15.3
•••
iPhone 4S: 32GB
iOS 9.5.3
•••
iPhone 7Plus: 128GB
iOS 14.2
•••
iPad Air 2: 64GB-4G
iOS 14.2
نماد کاربر
Amir_S
Site Admin
 
پست‌ها : 1794
تاریخ عضویت: 16 ژانویه 2010, 22:00
محل سکونت: تهران

پاسخ: درگذشت استیون هاکینگ

پستتوسط AliGhz » 24 مارس 2018, 00:48

[نمایش]
و حالا من یک سوال مطرح می‌کنم، این همه چیز متضاد که در چیز‌های مختلف هستند و عقلا نمی‌توانند در یک چیز جمع شوند را شما چطور در خدا جمع می‌کنید؟


خدا مهر دارد و قهر هم دارد. این دو ظاهرا متضادند ولی در خدا جمعند. مانعِ عقلی ندارد جمع بودن چیزهای متضاد در یک چیز. رنگین کمان هفت رنگ دارد اما همه‌شان تجلی‌های مختلف نور سفید هستند و آن نور هم پرتوی از وجود خورشید است. پس رنگین کمان هم تجلی خورشید است و بی خورشید امکان وجود ندارد و اصلا هستی مستقل از خورشید ندارد (در عین اینکه همان خورشید نیست).

وجود از آن خداست؛ و هر چه تجلی اوست، لاجرم وابسته به وجود اوست و هستیِ مستقل ندارد، پس نمی‌تواند خارج از حیطه وجود او (که البته حیطهٔ جغرافیایی و مرزدار و محدود نیست)، وجود داشته باشد (لا یکمن الفرار من حکومته؛ خروج از حیطه حکمرانی او ناممکن است). تنها و‌ تنها وجود او حقیقت دارد و بقیه همه مجازاً وجود دارند، و وجود او بر این مبنا، فقط inclusive (دربرگیرندهٔ همه چیز) می‌تواند باشد نه exclusive.
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

پاسخ: درگذشت استیون هاکینگ

پستتوسط Amir_S » 24 مارس 2018, 01:37

AliGhz نوشته است:[نمایش]
خدا مهر دارد و قهر هم دارد. این دو ظاهرا متضادند ولی در خدا جمعند. مانعِ عقلی ندارد جمع بودن چیزهای متضاد در یک چیز. رنگین کمان هفت رنگ دارد اما همه‌شان تجلی‌های مختلف نور سفید هستند و آن نور هم پرتوی از وجود خورشید است. پس رنگین کمان هم تجلی خورشید است و بی خورشید امکان وجود ندارد و اصلا هستی مستقل از خورشید ندارد (در عین اینکه همان خورشید نیست).

تا به حال چراغ قوه را در مقابل منشور گرفته‌ای!؟
AliGhz نوشته است:[نمایش]
وجود از آن خداست؛ و هر چه تجلی اوست، لاجرم وابسته به وجود اوست و هستیِ مستقل ندارد، پس نمی‌تواند خارج از حیطه وجود او (که البته حیطهٔ جغرافیایی و مرزدار و محدود نیست)، وجود داشته باشد (لا یکمن الفرار من حکومته؛ خروج از حیطه حکمرانی او ناممکن است).

اگر حیطه حکمرانی اون با خود او فرق داشته باشد چه؟ آنوقت هیچ چیز در او و جزو او نیست، اما همه چیز (بجز خود او) در حیطه حکمرانی‌اش است
AliGhz نوشته است:[نمایش]
تنها و‌ تنها وجود او حقیقت دارد و بقیه همه مجازاً وجود دارند، و وجود او بر این مبنا، فقط inclusive (دربرگیرندهٔ همه چیز) می‌تواند باشد نه exclusive.

حیطه حکمرانی خدا را به داخل خود خدا تفسیر می‌کنی و حتی حاضری همه عالم را غیر واقعی و مَجاز بدانی، آن وقت می‌گویی من لقمه را دور سرم می‌چرخانم!؟ ;)
MacBook Pro 990:
13" Unibody, CPU: 2.26GHz, RAM: 5 GB, SSD: 250GB, HDD: 1TB
OSX 10.15.3
•••
iPhone 4S: 32GB
iOS 9.5.3
•••
iPhone 7Plus: 128GB
iOS 14.2
•••
iPad Air 2: 64GB-4G
iOS 14.2
نماد کاربر
Amir_S
Site Admin
 
پست‌ها : 1794
تاریخ عضویت: 16 ژانویه 2010, 22:00
محل سکونت: تهران

پاسخ: درگذشت استیون هاکینگ

پستتوسط AliGhz » 24 مارس 2018, 02:29

[نمایش]
تا به حال چراغ قوه را در مقابل منشور گرفته‌ای!؟


چطور مگر؟

[نمایش]
اگر حیطه حکمرانی اون با خود او فرق داشته باشد چه؟ آنوقت هیچ چیز در او و جزو او نیست، اما همه چیز (بجز خود او) در حیطه حکمرانی‌اش است


اینکه چیزی با او فرق داشته باشد، یعنی که می‌توان او را از چیزی دیگر تفکیک کرد. این تفکیک، ناقضِ نامحدود بودنِ اوست.

موجودیتی که از هر لحاظ (زمان، مکان و...) نامحدود است و در چیزی نمی‌گنجد، همه چیز (همه چیز) را در خود می‌گنجاند.

و این همه چیز، در واقع یک‌ چیز است. ذهن ماست که این توهمِ تفکیک را می‌آفریند. آب مایع و بخار آب و یخ، همه یک چیز هستند (ملکول H2O) که فقط در سطوح ارتعاشی متفاوت، متجلی شده‌اند.
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

پاسخ: درگذشت استیون هاکینگ

پستتوسط Amir_S » 24 مارس 2018, 02:53

AliGhz نوشته است:[نمایش]
[نمایش]
تا به حال چراغ قوه را در مقابل منشور گرفته‌ای!؟


چطور مگر؟

[نمایش]
اگر حیطه حکمرانی اون با خود او فرق داشته باشد چه؟ آنوقت هیچ چیز در او و جزو او نیست، اما همه چیز (بجز خود او) در حیطه حکمرانی‌اش است


اینکه چیزی با او فرق داشته باشد، یعنی که می‌توان او را از چیزی دیگر تفکیک کرد. این تفکیک، ناقضِ نامحدود بودنِ اوست.

موجودیتی که از هر لحاظ (زمان، مکان و...) نامحدود است و در چیزی نمی‌گنجد، همه چیز (همه چیز) را در خود می‌گنجاند.

و این همه چیز، در واقع یک‌ چیز است. ذهن ماست که این توهمِ تفکیک را می‌آفریند. آب مایع و بخار آب و یخ، همه یک چیز هستند (ملکول H2O) که فقط در سطوح ارتعاشی متفاوت، متجلی شده‌اند.

نامحدود را دو جور می‌شود معنا کرد: یکی اینکه چیزی اصلا حدی وجود ندارد، یکی اینکه حد وجود دارد، ولی اندازه آن بی‌نهایت است.
مثلا وقتی می‌گوییم یک خط طول نامحدود دارد، منظورمان این است که طول آن بی‌نهایت است و هرچیزی که در آن راستا باشد را در بر می‌گیرد. اما می‌دانیم که چنین خطی یک مفهوم انتزاعی است و وجودش ناممکن است (چون بی‌نهایت وجود خارجی ندارد) بنابراین طول خط و هر چیز دیگری که قابل اندازه گیری باشد، محدود است، ولو اینکه حدش به بی‌نهایت میل کند.
اگر منظورت از نا محدود بودن خدا، تعبیر دوم باشد، خدا را محدود کرده‌ای. و اگر تعبیر اول را صحیح بدانی، دیگر مفهومی به نام درون یا بیرون خدا معنی ندارد که چیزی بخواهد داخلش باشد.
MacBook Pro 990:
13" Unibody, CPU: 2.26GHz, RAM: 5 GB, SSD: 250GB, HDD: 1TB
OSX 10.15.3
•••
iPhone 4S: 32GB
iOS 9.5.3
•••
iPhone 7Plus: 128GB
iOS 14.2
•••
iPad Air 2: 64GB-4G
iOS 14.2
نماد کاربر
Amir_S
Site Admin
 
پست‌ها : 1794
تاریخ عضویت: 16 ژانویه 2010, 22:00
محل سکونت: تهران

پاسخ: درگذشت استیون هاکینگ

پستتوسط Nyaiesh » 24 مارس 2018, 02:59

از نوشته برادرانم امیر و علی متشکرم ولی چون این بحث زمانی پایان میابد که چگونگی و حقیقت ماده و سپس نسبت و اتصال ماده به پرودگار معلوم شده باشد و اینکار از عهده هیچ علمی برنمیاید و جز بخواست حق بر دلی القا نخواهد شد سفارش میکنم جمعش کنید بخصوص آنکه نتیجه یکیست یعنی ما چه وحدت وجودی باشیم چه پروردگار را جوری دیگر پذیرفته باشیم در اطاعت از او هم نظریم و گمان میکنم خداوند همین را از ما میخواهد حتی گروهی بوده‌اند که پس از طرح این امور بخطا رفته‌اند یعنی نتوانسته‌اند تکلیف قضا و قدر را معلوم کنند و عصیان کرده‌اند و هرچه بدی میکردند را بگردن دوست میانداختند و اعمال نیکوکاران را نیز بی‌ارزش می‌پنداشتند که آن را نیز فعل دوست میدانستند. ما هم نظریم که او بی‌نهایت است و همین کافیست حال باید ببینیم در بندگیش باکفایتیم یا نه وگرنه بعید نیست بهمان آفتی گرفتار شویم که برخی دانشمندان شدند یعنی شتاب در داوریِ هستی و پرودگار و اصرار بنوشتن خاتمه‌ای بر این داستان
از حضرت امام محمد باقر علیه السلام رسیده است که گروهی چنان در ذات خداوند گفتگو کردند که بحیرت افتادند و حتی معنای جلو و عقب را برعکس می‌فهمیدند امام سپس میفرماید خداوند را از راه صفاتش بشناسید و هرچه میخواهید در باب صفاتش بگویید
خدایا کیهان و زمین و نوترون در طواف و ما در خواب
نماد کاربر
Nyaiesh
 
پست‌ها : 357
تاریخ عضویت: 09 نوامبر 2009, 15:38

پاسخ: درگذشت استیون هاکینگ

پستتوسط rezag5 » 24 مارس 2018, 14:06

غافل‌گیر شدن مهمانان ایرانی توسط استیون هاکینگ به زبان پارسی
پیوست‌ها

[ نمایش فایل Quick Time ] Hawking_dr Vafa.MP4 [ 594.92 KiB | بازدید 10456 بار ]

نماد کاربر
rezag5
 
پست‌ها : 300
تاریخ عضویت: 16 ژوئیه 2014, 14:58

پاسخ: درگذشت استیون هاکینگ

پستتوسط rezag5 » 24 مارس 2018, 14:21

نمیدونم چرا این دوستان که همیشه حاضرن ثابت کنن, یه سخنرانی یا لکچر توی یه دانشگاه معتبر انجام نمیدن.
حالا ممکنه بهانه این باشه که توی دانشگاه آکسفورد راهم نمیدن ولی توی صنعتی شریف که راهت میدن.
چرا نمیرن توی دانشگاه های معتبر داخلی در مورد این موضاعات حرف بزنی ؟
برو اونجا ثابت کن زمین تخته برو اونجا ثابت کن هاوکین داره اشتباه میکنه.
نمیره که, ولی حاضره :lol:
پیوست‌ها
photo_2018-03-24_17-37-46.jpg
نماد کاربر
rezag5
 
پست‌ها : 300
تاریخ عضویت: 16 ژوئیه 2014, 14:58

پاسخ: درگذشت استیون هاکینگ

پستتوسط rezag5 » 24 مارس 2018, 14:23

توضیح ندارد
پیوست‌ها
photo_2018-03-24_17-37-07.jpg
نماد کاربر
rezag5
 
پست‌ها : 300
تاریخ عضویت: 16 ژوئیه 2014, 14:58

پاسخ: درگذشت استیون هاکینگ

پستتوسط Nyaiesh » 24 مارس 2018, 16:04

خواندن این مطلب هم خالی از لطف نیست
حجت الاسلام حسین مدرسی طباطبائی استاد دانشگاه پرینستون گفت که همسر مریم میرزاخانی مدتی پیش از ازدواج با او به اسلام تشرف یافته بود.
آقای مدرسی طباطبائی از سال ۱۹۸۳ تاکنون استاد کرسی Bayard Dodge در دانشکده مطالعات خاور نزدیک و حقوق اسلامی در دانشکده حقوق دانشگاه پرینستون و عضو پیوسته گلستانه در کالج سینت انتونی دانشگاه آکسفورد و استاد مدعو کرسی خادم حرمین شریفین در دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد و عضو هیئت ویراستاری ژورنال حقوق اسلامی و خاور نزدیک یو سی ال ای است او میگوید
همسر ایشان مدتی پیش از ازدواج به اسلام گرویده بود در دوره‌ای که پوست داک دانشگاه پرینستون بود روزی به دفتر من آمد و سؤالاتی در باب اسلام داشت به روال همه موارد مشابه دو مجموعه پر حجم از درس‌های پیشین خود در عقائد و حقوق اسلام به او دادم و از او خواستم به دقت و منتقدانه بخواند و انتقادات و نظرات خود را، از ساده‌ترین تا خشن‌ترین و سهمگین‌ترین، صادقانه با من در میان بگذارد. چنین کرد و مدتی عصرها ساعت چهار و نیم که درسم تمام می‌شد به دفتر من می‌آمد و صحبت می‌داشتیم. از بهترین و مهذب‌ترین دانشمندان جوانی بود که در طول سی و پنج سال خدمت در این دانشگاه دیده‌ام. عاقبت به قائد توفیق و نورانیت پیامبر اکرم به اسلام تشرف یافت. شهادت اسلام او را خود به خط و امضاء خویش نوشتم. مفتخرم که زمینه‎‌ساز ازدواج او با مریم بودم
گفتنی است یان وندراک، اهل جمهوری چک همسر مریم میرزاخانی پیشتر پژوهشگر علوم کامپیوتر نظری مرکز تحقیقات آی‌بی‌ام بوده و هم اکنون دانشیار ریاضی دانشگاه استنفورد است.
خدایا کیهان و زمین و نوترون در طواف و ما در خواب
نماد کاربر
Nyaiesh
 
پست‌ها : 357
تاریخ عضویت: 09 نوامبر 2009, 15:38

پاسخ: درگذشت استیون هاکینگ

پستتوسط Nyaiesh » 24 مارس 2018, 16:08

دیدن این فیلم را توصیه میکنم آقای دیوید تورفیل استادی سوئدی است ایشان هنوز مسلمان نشده است ولی میگوید گوشت خوک و شراب نمیخورم و فرزندم را نیز رضا نام گذارده‌ام ایشان میکوشد کرسیِ شیعه شناسی را در یکی از دانشگاههای سوئد بنا کند اگر فرصت دارید این فیلم را ببینید
https://www.aparat.com/v/XjnfV/
مستند زائری از سرزمین وایکینگها
آخرین ویرایش توسط Nyaiesh on 24 مارس 2018, 16:17, ویرایش شده در 2.
خدایا کیهان و زمین و نوترون در طواف و ما در خواب
نماد کاربر
Nyaiesh
 
پست‌ها : 357
تاریخ عضویت: 09 نوامبر 2009, 15:38

پاسخ: درگذشت استیون هاکینگ

پستتوسط Nyaiesh » 24 مارس 2018, 16:10

البته منظورم از این دو پیام این نبود که چون ایشان مسلمانند ما هم مسلمانیم ولی دست کم میفهمیم اگر شیعه و عقایدش سراسر خرافه بود امروز هیچ جایی در هیچ دانشگاهی و مغز دانشجو و استادی نداشت همچون هواداران صافی زمین که بهیچ دانشگاهی راه ندارند
خدایا کیهان و زمین و نوترون در طواف و ما در خواب
نماد کاربر
Nyaiesh
 
پست‌ها : 357
تاریخ عضویت: 09 نوامبر 2009, 15:38

پاسخ: درگذشت استیون هاکینگ

پستتوسط Behnam » 24 مارس 2018, 21:42

خدا را انسان آفریده است و این هیچ اشکالی ندارد و چه بسا برای بسیاری یک نیاز سازندهٔ روحی بوده و هست. هاکینگ به خدا نیازی نداشت که بیافریند ولی انشتین برای خود چیزی از این جنس آفریده بود. هرکس به کام خود. مشکل از آنجا شروع می‌شود که این از یک امر شخصی به یک حکم جمعی بدل شود.

پیشنهاد می‌کنم کتاب «امتناع تفکر در فرهنگ دینی» آرامش دوستدار را بخوانید. جدال با مغز ممتنع سودی ندارد. (چه من با مغز ممتنع و چه مخاطب)
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پاسخ: درگذشت استیون هاکینگ

پستتوسط Amir_S » 24 مارس 2018, 22:47

Nyaiesh نوشته است:[نمایش]
از نوشته برادرانم امیر و علی متشکرم ولی چون این بحث زمانی پایان میابد که چگونگی و حقیقت ماده و سپس نسبت و اتصال ماده به پرودگار معلوم شده باشد و اینکار از عهده هیچ علمی برنمیاید و جز بخواست حق بر دلی القا نخواهد شد سفارش میکنم جمعش کنید بخصوص آنکه نتیجه یکیست یعنی ما چه وحدت وجودی باشیم چه پروردگار را جوری دیگر پذیرفته باشیم در اطاعت از او هم نظریم و گمان میکنم خداوند همین را از ما میخواهد حتی گروهی بوده‌اند که پس از طرح این امور بخطا رفته‌اند یعنی نتوانسته‌اند تکلیف قضا و قدر را معلوم کنند و عصیان کرده‌اند و هرچه بدی میکردند را بگردن دوست میانداختند و اعمال نیکوکاران را نیز بی‌ارزش می‌پنداشتند که آن را نیز فعل دوست میدانستند. ما هم نظریم که او بی‌نهایت است و همین کافیست حال باید ببینیم در بندگیش باکفایتیم یا نه وگرنه بعید نیست بهمان آفتی گرفتار شویم که برخی دانشمندان شدند یعنی شتاب در داوریِ هستی و پرودگار و اصرار بنوشتن خاتمه‌ای بر این داستان
از حضرت امام محمد باقر علیه السلام رسیده است که گروهی چنان در ذات خداوند گفتگو کردند که بحیرت افتادند و حتی معنای جلو و عقب را برعکس می‌فهمیدند امام سپس میفرماید خداوند را از راه صفاتش بشناسید و هرچه میخواهید در باب صفاتش بگویید

قبول دارم که به نتیجه رسیدن در این این امر نیازمند پیشنیاز‌هایی است که هنوز مطرح نشده و شاید اینجا مجالشان نباشد.
اما اینکه نتیجه یکی است را قبول ندارم، بسیاری از قریش جاهلی هم خدایی به نام الله را قبول داشتند، شاهدش آنکه نام فرزندانشان را عبدالله می‌گذاشتند، مشکلشان اینجا بود که یا چیز دیگری را به جای او گرفته بودند و یا چیزی را با او شریک می‌کردند:
«کمترین حد خداشناسی اقرار داشتن به این است که جز او خدایی نیست و مانندی و نظیری ندارد، و او قدیم پابرجای موجود گم نشدنی است و او آن است که هیچ چیزی مانندش نیست.» «ذات خدا از مخلوق جدا و مخلوق ازش از ذات او جدا است. هرچه نام «چیز» بر آن صادق باشد، بجز خدا، مخلوق است و خدا خالق همه چیز است. پر خیر و منزه است آنکه چیزی مانندش نیست و او شنوا و بیناست.»
و باز قبول دارم که هرکه در باره ذات خدا تفکر کند، گمراه می‌شود. این را هم در احادیث بسیار می‌توان دید و هم عقل به آن گواهی می‌دهد (چرا که هرچه چگونگی‌اش قابل تصور باشد، موصوف است و موصوف به حدود صفات خود محدود است و هرچه محدود باشد خدا نیست.) اما همان پیشوایان پاکی که گفته‌اند در ذات خدا تفکر و تکلم نکنید، سخنانی مانند اینکه می‌آورم، بسیار گفته‌اند:
از امام سجاد (ع) در باره توحید سوال شد، فرمود «خدای بلندی و شکوه، دانست که در آخر الزمان مردمی محقق و موشکاف آیند، از این رو سوره قل هو الله احد و صوره حدید، تا آنجا که فرمود و هو علیم بذات الصدور، را نازل فرمود. پس هرکه برای خداشناسی غیر از این جوید هلاک است.»
و حضرت صادق (ع) در مورد «قل هو الله الاحد» فرمود نسبت خدا به مخلوقش آن است که یکتاست، مقصودِ مخلوق است، بی زمان است، نیاز مخلوق به اوست، او را هیچ دستاویزی نباشد که نگاهش دارد، بلکه او است که هر جیزی را با دستاویزش نگه می‌دارد. از مجعول آگاه است و نزد هر جاهلی معروف است. یکتاست، نه مخلوقش در او باشد و نه او در مخلوقش، محسوس نیست و به لمس در نیاید، دیدگان درکش نکنند. بلند است تا آنجا که نزدیک است و نزدیک است تا آنجا که دور است، نا فرمانی شود و بیامرزد، اطاعت شود و پاداش دهد، زمینش او را فرا نگیرد و آسمان‌هایش حامل او نگردد، او با قدرتش همه چیز را برداشته، بی پایان و و بی آغاز است، فراموش نکند، بیهوده‌گری نکند، غلط نرود، بازی نکند، خواستش را منعی نیست، داوری‌اش پاداش است و فرمانش جاری‌ست. نه فرزند دارد تا ارثش برد و و زائیده نیست تا شریکش باشند و هیچکس همتای او نیست.
پس اینکه نباید در ذات خدا تفکر کرد،‌ منظور چیستی او است،‌ وگرنه تا حدود را از او نزداییم، و اون را از غیر او منزه ندانیم، به توحید نرسیده‌ایم.
این چیز‌هایی که در این پست گفتم علمی و عقلی است، ولی به آن دلیلی که در ابتدا گفتم، اینجا صرفا به نقل نتیجه بسنده می‌کنم، اگر کسی‌خواست، خودش برود دنبالش و اگر فرصتی شد، شاید در آینده به آنها هم پرداختیم.
MacBook Pro 990:
13" Unibody, CPU: 2.26GHz, RAM: 5 GB, SSD: 250GB, HDD: 1TB
OSX 10.15.3
•••
iPhone 4S: 32GB
iOS 9.5.3
•••
iPhone 7Plus: 128GB
iOS 14.2
•••
iPad Air 2: 64GB-4G
iOS 14.2
نماد کاربر
Amir_S
Site Admin
 
پست‌ها : 1794
تاریخ عضویت: 16 ژانویه 2010, 22:00
محل سکونت: تهران

قبلیبعدی


بازگشت به متفرقه


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 13 مهمان