انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

گروه فونت فارسی

بخش موضوعات متفرقه

گروه فونت فارسی

پستتوسط Ali.Samadi » 13 آوریل 2008, 02:53

سلام امروز این صفحه را پیدا کردم. كاری رو که بهنام مدتهاست با قلمهای XB انجام میده اینها میخوان تازه شروع کنند:
http://www.fontgroup.ir/font/index.html
Ali.Samadi
 
پست‌ها : 725
تاریخ عضویت: 26 مه 2004, 16:22

پاسخ: گروه فونت فارسی

پستتوسط Behnam » 13 آوریل 2008, 17:13

نه علی جان این قبول نیست. من خارج کشوری هستم!
ولی از شوخی گذشته بودن این گروه بهتر از نبودن آن است. حال باید منتظر نتیجهٔ کار بود. گو اینکه باید از نتیجهٔ کار نیز خبری می‌شد چون این گروه همین امروز تشکیل نشده است.
اگر هدف این گروه قلم برای وِب است، امیدوارم که به تکنولوژی AAT هم توجهی داشته باشند چون قلم‌ساز نیست که نوع کامپیوتر کاربر را تعیین می‌کند... بخصوص برای وِب.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پاسخ: گروه فونت فارسی

پستتوسط saeidk » 13 آوریل 2008, 17:21

این گروه در سال ۸۴ تشکیل شده است. و اگراشتباه نکنم قلم Iran nastaligh هم باید کار همینها باشد. ولی با سابقه ای که از شرکت هامون می‌شناسم فکر نکنم این گروه چندان موفق یوده باشد.
واقعاً این کار این قدر سخت است!
نماد کاربر
saeidk
 
پست‌ها : 1143
تاریخ عضویت: 17 دسامبر 2005, 19:20
محل سکونت: ایران-تهران

پاسخ: گروه فونت فارسی

پستتوسط Ahmad » 13 آوریل 2008, 21:49

بله اینها همان گروه فانت Iran Nastaaliq هستند، به رهبری آقای کامران تیمورنژاد از شرکت هامون.
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1289
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پستتوسط Behnam » 20 آوریل 2008, 17:14

من نمی‌دانم در جریان ساختن قلم نستعلیق حق چه کسی ضایع شده است. استاد خطاط، قلمساز یا شهروند و کاربر مالیات پرداز. گو اینکه قلمسازی آنقدر پر زحمت و کم ارج است که نهایتاً حق واقعی هیچکس ادا نخواهد شد. ولی حقاً این قلم نستعلیق (در نسخهٔ کامل و قابل استفادهٔ آن) کاری است کارستان.
منتهیٰ از آنجا که برای استفادهٔ عمومی و بویژه در وِب در نظر گرفته شده است، نباید به دام همیشگی قلم‌های مختلط انگلیسی-فارسی افتاد که افتاده‌اند.
اندازهٔ حروف فارسی این قلم (با حفظ فاصلهٔ خطوط کنونی آن) باید ۲۰٪ افزایش یابد تا درشت‌نمایی متعارفی برای یک سایز انتخابی قلم داشته باشد. تناسب درشت‌نمایی فارسی و لاتین (که این یکی استاندارد است) در این قلم واقعاً مضحک است. در عکس ضمیمه سایز قلم ۴۸ است که برای واژهٔ انگلیسی درشت‌نمایی متعارفی دارد. درشتنمایی فارسی باید بدون افزایش فاصلهٔ خطوط با بخش لاتین متناسب گردد. این حدوداً ۲۰٪ افزایش است.
ضمناً شاید برای حروف لاتین در توزیع باز بتوان نمای serif خوبی پیدا کرد که همتای مناسبی برای نستعلیق باشد.
پیوست‌ها
Picture 5.jpg
Picture 5.jpg (13.72 KiB) - بازدید 7894 بار
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پستتوسط saba » 20 آوریل 2008, 18:30

بهنام جان ، من از ساختار پر زحمت یا بعبارت بهتر بقول تو «کارستان» قلم سازی برای وب کوچکترین آگاهی ندارم و پای نهادن به آن سرزمین را عرصه سیمرغ میدانم که جولانگه من و امثال من نیست، اما این همه باعث نمیشود که از زیبایی بی نظیر این هنر که سر چشمه آن ذوق سرشار ایرانیان است لذت نبرم واز داشتن مردانی چون میر عماد و جلیل رسولی که این هنر را پدید آورده و پایدار نگاه داشته اند به عنوان یک ایرانی بخود نبالم.اما تاسف من و شاید بهتر است گفته باشم سوال من در اینست که کجای کار میلنگد که ما با داشتن افراد آگاه هنوز کاربران کامپیوتر را از نعمت کارکردن با قلم نستعلیق بی بهره نگاه داشته ایم.صبا
پیوست‌ها
2.jpg
2.jpg (249.98 KiB) - بازدید 7882 بار
saba
 
پست‌ها : 133
تاریخ عضویت: 25 نوامبر 2007, 03:00
محل سکونت: آمریکا

پستتوسط Behnam » 20 آوریل 2008, 20:17

دوست عزیز از ماست که بر ماست. عرصهٔ این کار عرصه ایست که پاداش مادی ندارد. ما هم جامعه‌ای نیستیم که ارزش معنوی را با تنها معیار رایج یک جامعه، یعنی مادیات ارج بگذاریم. اینکه سهل است، ما جامعه‌ای نیستیم که یک ارزش معنوی را بازشناسیم.
تنها تسلی در این است که ما در این کاستی تنها نیستیم. همهٔ جوامع به همین درد مبتلا هستند... شاید نه به این حد.
معمولاً خرد اجتماعی در چنین اموری در قالب پشتیبانی دولتی از چنین تلاشهایی پیشقدم می‌شود و پشتیبانی مادی حداقلی، دست‌کم برای زمان صرف شده برای اجرای چنین پروژه‌ای را فراهم می‌آورد. حال در مورد این پروژهٔ نستعلیق چه رخ داده است نمی‌دانم.
اما برای اینکه ایده‌ای در مورد حرمت چنین پروژه‌ای با معیارهای بازاری داشته باشی مثال کوچکی می‌زنم. چندی پیش من قلم ثلث را کامل کردم و برای دانلود گذاشتم. ویژگی این قلم این است که لیگاتورهایش با متن فارسی خیلی خوب کنار می‌آیند. در چند هفتهٔ اخیر من مشغول کار روی یک خط نسخ بودم و تلاش داشتم لیگاتورهایش را با متن فارسی هماهنگ کنم. این تلاش با شکست مواجه شد. اما ثلث به خاطر نمای غیر متعارفش به خوبی لیگاتورها را در خود هضم می‌کند. اگر بخواهیم برای فارسی حروفچینی غیر افقی خوش نما داشته باشیم، تنها راه خط نستعلیق است که آن هم بر خلاف نسخ عربی نمی‌تواند به ترکیبات محدود بسنده کند و باید «تعلیق» کامل باشد.
از موضوع دور شدم. منظورم این بود که ساختن چنین نستعلیقی ده‌ها و بلکه صد ها بار از ثلثی که من ساخته ام بیشتر کار می‌برد.
این ثلث اما، از وقتی که برای دانلود گذاشته ام حدود سی چهل بار دانلود شده است. به عبارت دیگر من برای هر فردی که از ثلث استفاده می کند حدوداً چهار-پنج ساعت وقت گذاشته‌ام! تازه این یک قلم رایگان و در دسترس عموم است و نسخهٔ کامل و ناقص هم ندارد. حال مجسم کن وقتی که برای ساختن نستعلیق صرف می‌شود با درجهٔ استقبال چه تناسبی می‌تواند داشته باشد!
البته می‌دانم که این سی-چهل دانلود تنها در ایرماگ است و این قلم ها وقتی که در ایران دانلود می‌شوند از هزار جا سر در می‌آورند ولی به هر حال این مثال خوبی است برای سبک سنگین کردن بازار قلم.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پستتوسط Behnam » 19 مه 2008, 22:19

این تاپیک را در انجمن قلم‌سازان پاکستانی پیدا کردم که جالب است. همانطور که عرض کردم به هر حال جای تسلی است که تنها نیستیم!
http://tech.groups.yahoo.com/group/paktype/message/1704
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پستتوسط mohi » 01 دسامبر 2009, 22:29

با سلام به دوستان

با اینکه مدت زیادی از تاریخ آخرین نوشته ها در این تاپیک می گذره اما بد ندیدم نظرم رو در مورد فونت نستعلیق بگم
متاسفانه فونت نستعلیق فاجعه ایست برای خوشنویسی ایران... دلیل بسیار واضحی هم داره...چون حالا هر کسی با کمترین اطلاع از خوشنویسی و قواعدش و فقط با انتخاب فونت ایران نستعلیق از قسمت فونت ها می تونه فکر کنه که تونسته خطاطی کنه

آقا بهنام اونجوری که از ایلیا خان شنیدم کانادا هستند و خوشبختانه ایران نیستند تا ببینند این فونت و نرم افزارهای خطاطی چه پدری از خطاطی بی نطیر فارسی در آورده
وقتی گرافیست باشی و خطاطی هم بدونی و اون وقت توی خیابونهای تهران قدم بزنی اون موقع است که دیونه می شی!!... در و دوار پر از خطوط نستعلیق درب و داغون که کوچکترین نشانی از رعایت اطول و قواعد خوشنویسی در اون نیست (و این طبیعت فونت است)... تا 10 الی 20 سال آینده با این روند توی موزه ها و کتابهای تاریخ هنر باید دنبال خط نستعلیق گشت
نماد کاربر
mohi
 
پست‌ها : 3
تاریخ عضویت: 01 دسامبر 2009, 21:21

پستتوسط Behnam » 02 دسامبر 2009, 04:34

mohi جان حرفت را می‌فهمم. قضیه مثل گذاشتن گل پلاستیکی در گلدان است. مثل «گچ‌بُری» های از پیش قالبسازی شده در سقف اتاق‌هاست. و مثل خیلی چیزهای دیگر.
برای من اولویت قلم در نوشتن متن بوده و هست و چندان نقش گرافیک برای آن قائل نیستم. طرح روی جلد کتاب کار گرافیست است، متن داخل کتاب کار قلم. این همیشه دیدگاه محوری من بوده است. البته حالا اگر قلمی مثل ایران نستعلیق یا دیگر قلم‌ها برای ما خارج کشوری‌ها کار هنر یک گرافیست را بکند، یا مثلاً در طراحی صفحات در همین وِب، همه چیز با قلم باشد، این عرصه با ملازمات فنی یا زمانی و مکانی تعیین شده است و نه با ملازمات زیبایی شناسی.
اما اگرچه کار نقاشی و گرافیک همیشه کار دست است (اگرچه کارتون‌های دیجیتالی امروزی در این عرصه هم رسوخ کرده‌اند) ولی این دلیل نمی‌شود که میدان قلم سازی را هنرمندان ترک کنند.
من مشکل را از این زاویه می‌بینم: مشکل این نیست که یک قلم نستعلیق کار خطاطی که تو در نظر داری نمی‌کند. مشکل این است که تو در ساختن قلمی که نستعلیق -یا هر طرح نوشتنی دیگر- را به صورت مورد نظر تو عرضه می‌کند نقشی نداری، و با تکنولوژی کنونی، نقشی هم نمی‌توانی داشته باشی.
ساختن قلم نباید کار یک آدم فنی باشد. باید کار یک آدم هنرمند باشد. اگر این امر شدنی نیست، اشکال از پیچیدگی فن است که باید تغییر کند و ساده شود.
راستش را بخواهی من وظیفهٔ یک قلم فارسی را درست کردن نستعلیق هم نمی‌دانم. وظیفهٔ آن را درست کردن یک خط فارسی می‌دانم. دستخط من خیلی وحشتناک است. ولی یک دستخط فارسی است. من طرفدار آن تکنولوژی متن و قلم هستم که به آسانی به من امکان دهد که همین دستخط وحشتناک را عیناً به یک قلم بدل کنم. متوجه می‌شوی به کجا دارم می‌روم؟ موضوع اصلاً نستعلیق و خوب و بدش نیست. موضوع توانایی انتقال یک ایدهٔ خط و خطاطی به یک قلم است. آنگاه نتیجهٔ کار یک هنرمند مثل تو طبعاً با نتیجهٔ کار من در انعکاس دستخط خودم، یک دنیا تفاوت خواهد داشت.
چنین تکنولوژی در حال حاضر موجود است ولی در هیچ کجا مورد استفاده ندارد مگر در یک برنامهٔ خاص به نام تصمیم.
آشکار است که آن کسی که طراح حروف قلم ایران نستعلیق بوده است، یک استاد بلامنازع این هنر است. آن چیزی که ماحصل کار را خراب می‌کند، چگونگی در کنار هم قرار گرفتن حروف است که این مقولهٔ صرفاً فنی است و آن استاد هیچ نقشی در آن نداشته است. اگر فن قلم سازی به اندازه‌ای ساده شود که چنین استادی هم از ته و تویش سر در بیاورد و در تمامی مراحل ساخت قلمش نقش داشته باشد، بدیهی است که نتیجهٔ کار با نتیجهٔ کنونی قابل مقایسه نخواهد بود.
با تمام این اوصاف، من اهمیت یک تکنولوژی مناسب برای نگارش فارسی را لزوماً در تولید نستعلیق نمی‌دانم. در تولید خطی می‌دانم که به طبیعت فُرم نگارش فارسی وفادار بماند. چیزی که در حال حاضر در هیچ قلمی ممکن نیست، مگر با استفاده از فوت و فن های بسیار پیچیدهٔ فنی.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا



بازگشت به متفرقه


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 15 مهمان